ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی فرزاد معظمی گودرزی از بستگان رضا معظمی گودرزی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۶ فروردین، فرزاد معظمی گودرزی را در بروجرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که مأموران فرزاد معظمی گودرزی را با ضرب‌وشتم بازداشت کرده‌اند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که نیروهای امنیتی فرزاد معظمی گودرزی را ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه در مقابل محل سکونت‌اش بازداشت کرده‌اند و پس از بازداشت برای تفتیش به منزل او رفته‌اند اما با مقاومت مادر فرزاد موفق به این کار نشدند. با این حال برخی از لوازم شخصی فرزاد معظمی گودرزی از جمله تلفن همراه او و خانواده‌اش را ضبط کردند. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. فرزاد معظمی گودرزی، دوست و پسردایی رضا معظمی گودرزی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ است. رضا معظمی گودرزی ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸ بر اثر اصابت گلوله در شهریار جان باخت و پیکرش در بروجرد به خاک سپرده شد. پس از کشته‌شدن او، فرزاد معظمی گودرزی نتوانست سکوت کند و بارها دادخواهی کرد. نیروهای امنیتی پیش از این فرزاد معظمی گودرزی را در ۱۴ شهریور سال گذشته نیز بازداشت کرده بودند. او پس از مدتی با قرار تأمین کیفری از زندان تیرچه بلوک بروجرد آزاد شد.

رؤیا ذاکری، معروف به «دختر تبریز» را دوباره به بیمارستان «اعصاب و روان» منتقل کرده‌اند

رؤیا ذاکری، زن معترضی که مهر ۱۴۰۲ در تبریز بازداشت شده بود، بار دیگر به بیمارستان اعصاب و روان در تبریز منتقل شده است. سینا یوسفی، وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت او را ۱۱ فروردین به دلیل شعار علیه علی خامنه‌ای، ضرب و شتم و به اتاق ایزوله منتقل کرده‌اند. به گفته او ذاکری در حال حاضر «ممنوع الملاقات» و زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات در بیمارستان بستری و جانش در خطر است. نیروهای امنیتی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ رؤیا ذاکری را پس از انتشار یک ویدئو از او، بازداشت و به بیمارستان اعصاب و روان منتقل کردند. انتقال زندانیان به بیمارستان اعصاب و روان در سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای سرکوب معترضان در دست حکومت ایران تبدیل شده است.

توران پور‌احمد: برادرم را شکنجه کردند و پیکر بی‌جانش را به دار آویختند

توران پوراحمد خواهر کیومرث پوراحمد، کارگردان سینمای ایران می‌گوید برادرش به زندگی خود خاتمه نداده و او را کشته‌اند. همزمان با سالروز جانباختن کیومرث پوراحمد، خواهر او در کامنتی زیر روایتِ سپهر رکوئی یکی از زندانیان قیام ژینا درباره‌ی نحوه‌ی کشته‌شدن حمیدرضا روحی در صفحه خانِ سینما در اینستاگرام نوشت: «برادرِ من پاش به جایی گیر نکرد ولی اول شکنجه‌اش کردند و بعد جسد بی‌جان را به دار آویختن...» کیومرث پوراحمد ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ جان باخت. مقام‌های رسمی گفته‌اند که او خود را حلق‌آویز کرده بود. تصویری هم از پیکر حلق‌آویز شده او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این تصویر علائم خون‌مردگی روی دستان پوراحمد قابل مشاهده است. در سال‌های اخیر، نام این کارگردان پای بسیاری از بیانیه‌های اعتراضی هنرمندان سینما دیده می‌شد؛ ازجمله اعتراض به جان‌باختن بکتاش آبتین، نویسنده زندانی، سرکوب مردم معترض خوزستان در تابستان ۱۴۰۰، اعتراض به امضای سند همکاری ایران و چین، اعتراض به سانسور ادبیات و سینما و اعتراض به زندانی‌کردن فعالان محیط زیست. پوراحمد همچنین جزو تحریم‌کنندگان جشنواره حکومتی فیلم فجر در پاسخ به سرکوب خونین قیام مردم ایران بود. او یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان نسل پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود.

قضات بریتانیا از دولت خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند

سه قاضی سابق دیوان عالی بریتانیا به بیش از ۶۰۰ نفر از حقوقدانان این کشور پیوستند و از دولت خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و گفتند تداوم این اقدام می‌تواند بریتانیا را در نسل‌کشی غزه شریک کند. با افزایش شمار سیاستمداران مخالف که خواستار توقف فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل شده‌اند، این سه قاضی به سایر وکلای دادگستری، قضات سابق و اساتید حقوق پیوستند و از ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور خواستند تا سیاست خود را تغییر دهد. پس از کشته شدن هفت امدادگر، از جمله سه تبعه بریتانیایی، در حمله هوایی اسرائیل به غزه، سوناک با فشارهای سیاسی فزاینده‌ای مواجه شده است. قضات و وکلای دادگستری در نامه‌ای ۱۷ صفحه‌ای خود گفتند: «ارائه کمک نظامی به اسرائیل ممکن است بریتانیا را در نسل کشی و همچنین نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه شریک کند». در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اتهام نسل کشی را «ظالمانه» خوانده و گفته است که اسرائیل «تعهد تزلزل ناپذیر به قوانین بین المللی» دارد. بریتانیا دستگاه‌های انفجاری، تفنگ‌های تهاجمی و هواپیماهای نظامی به اسرائیل می‌فروشد. سوناک در برابر درخواست‌ها برای توقف فوری فروش تسلیحات مقاومت کرده و گفته است که این کشور «روند صدور مجوز بسیار دقیقی» دارد که به آن پایبند خواهد بود. به گفته وزارت بهداشت در غزه تحت حاکمیت حماس، بیش از ۳۲ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.