ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر بهداشت: یک میلیارد یورو #صندوق_ذخیره_ارزی چه شد؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت سراغ یک میلیارد یورویی را گرفت که رهبر جمهوری اسلامی به درخواست روحانی به مقابله با همه‌گیری کرونا اختصاص داده بود. نمکی در توییتر نوشت: «به لطف خدا و با جان‌فشانی همکارانم درمبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشور‌ها جلو افتادیم، اما در مضیقه مالی و در مقایسه با آن‌ها که میلیارد‌ها دلار هزینه کردند، (همکارانم) با حال خراب می‌پرسند حداقل یک میلیارد یورو صندوق (ذخیره ارزی) چه شد؟» ۱۸ فروردین سرانجام بعد از ۱۱ روز خامنه‌ای با درخواست روحانی برای تخصیص یک میلیارد دلار بودجه به مقابله با کرونا از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرد. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همان روز پی‌نوشت روحانی به نامه دفتر رهبر جمهوری اسلامی را ابلاغ کرد. روحانی نوشته بود: «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

اعتصاب #کارگران شرکت ملی حفاری ایران در اعتراض به #اخراج_دسته‌جمعی

بنا به ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، گروهی از #کارگران #شرکت_ملی_حفاری_ایران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در اعتراض به اخراج دسته‌جمعی مقابل ساختمان این شرکت در اهواز #تجمع کردند. به گفته‌ی معترضان، ۱۰۰ تن از کارکنان این شرکت اخراج شده‌اند و قرار است ۵۰۰ نفر دیگر هم به زودی اخراج شوند. این سومین بار است که کارگران در روزهای اخیر در اعتراض به اخراج دسته‌جمعی #اعتصاب و تجمع می‌کنند. در پی تحریم‌های نفتی و مالی ایران از سوی آمریکا صادرات نفت ایران کاهش یافته و واردات قطعات دکل‌های حفاری به ایران محدود شده است. خبرگزاری رویترز در اسفند ۹۸ نوشت از ۱۶۰ دکل نفتی ایران، دست کم ۴۰ دکل فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا تحت تعمیرات قرار دارند. نزدیک به نیمی از دکل‌های ایران توسط شرکت ملی حفاری ایران (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) اداره می‌شوند. شرکت ملی حفاری ایران ۷۳ دکل خشکی و دریایی دارد. بقیه ۱۶۰ دکل حفاری ایران متعلق به شرکت‌ حفاری شمال و شرکت‌های کوچکتر است. به نوشته رویترز اسناد مالی شرکت ملی حفاری ایران شرکت نشان می‌دهد درآمد ۱۷ دکل آن «صفر» است و شش دکل نیمه‌فعال‌اند. تعداد دکل‌های غیرفعال این شرکت در ۲۰۱۷ پنج دکل و در ۲۰۱۶ چهار دکل اعلام شده بود. از سوی دیگر شرکت حفاری ملی ایران قراردادی برای توسعه دو میدان نفتی امضاء کرده است. نفت‌آنلاین یکشنبه ۱۴ فروردین نوشت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آن به همراه یک شرکت خدمات مهندسی قراردادی به ارزش ۶۰ میلیون دلار برای توسعه دو میدان نفتی در استان خوزستان امضا کردند. این میادین سپهر و جفیر نام دارند و در غرب کارون در استان خوزستان واقع‌اند.

کرایه #تاکسی، #مترو و #اتوبوس در #تهران از ابتدای خردادماه ۲۵ درصد گران‌تر می‌شود

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، از افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس در پایتخت از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ خبر داد. نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی که خدمات ویژه به شهروندان ارائه می‌کنند نیز تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و تعیین نرخ در این تاکسی‌ها به وسیله تجهیزات محاسبه کرایه انجام می‌شود. علیخانی گفت: «اعمال افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت سال جاری انجام می‌شد که بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه از ابتدای خرداد اعمال خواهد شد.» بر اساس این تصمیم، شهرداری تهران مجاز است که در مناسبت‌های حکومتی و دینی نسبت به ارائه سرویس رایگان به شهروندان اقدام کنند. کرایه سرویس مدارس نیز در سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۸ تا سقف ۲۵ درصد گران خواهد شد.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۶۲۷۷ نفر، مبتلایان ۹۸۶۴۷ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر دوشنبه ۱۵ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۶۲۷۷ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (یکشنبه) تا ظهر امروز (دوشنبه)، ۱۲۲۳ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۸۶۴۷ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۷۹۳۹۷ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۶۷۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#بازداشت یک ادمین تلگرامی در شهر #رشت به اتهام نشر اکاذیب درباره #کرونا

#ایرج_پورمستمند، رئیس #پلیس_فتا در استان #گیلان روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ‌ماه از بازداشت یک ادمین تلگرامی در شهرستان #رشت توسط مأموران این نهاد امنیتی خبر داد. این مقام انتظامی گفت که این شهروند با نشر اکاذیب در خصوص ویروس کرونا موجب تشویش اذهان عمومی شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از مقامات پلیس گیلان، این ادمین تلگرامی پس از بازداشت «به جرم خود اعتراف کرده» و انگیزه خود از انتشار اخبار جعلی را جلب توجه و خودنمایی اعلام کرده است. ایرج پورمستمند همچنن گفت که کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات فنی متهم را در شهر رشت شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات «غافلگیرانه» بازداشت کردند. هفته گذشته اما ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود سه هزار و ۶۰۰ نفر «به دلیل تخلف مرتبط با شیوع کرونا در فضای مجازی»، از سوی نیروی انتظامی و بسیج بازداشت و هزار و ۱۳۶ پرونده قضایی تشکیل شده است. بازداشت این ادمین تلگرامی اما در حالی صورت گرفته که ارسلان زارع، استاندار گیلان روز گذشته اعلام کرد شیوع کرونا در دو شهر آستارا و رودسر در استان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد و برخی دیگر از شهرهای این استان از جمله رشت در وضعیت زرد به‌سر می‌برند. پیش از او غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس در حساب کاربری توئیتر خود خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت: «آقای شمخانی، جناب عالی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هستید. به داد ایران برسید. وضعیت استان گیلان از حیث شیوع ویروس کرونا از قرمز هم عبور کرده است. تخت برای بستری و کادر درمانی تازه نفس سالم و ماسک مخصوص و لباس محافظ و دارو نداریم ....» یکی از چالش‌هایی که شهروندان ایرانی در ماه‌های پس از شیوع کرونا در ایران همواره با آن روبه‌رو بوده‌اند اما سانسور شدید اخبار و پنهان‌کاری مسئولان دولتی در زمینه ارائه آمار واقعی مبتلایان و درگذشتگان این بیماری بوده است.

۱۴ #کارگر شرکت #هپکو از اتهامات خود تبرئه شدند

ابوالفضل رنجبر نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت هپکو اعلام کرد که یکشنبه ۱۴ اردیبهشت با حکم مقام قضایی تمامی ۱۴ کارگر شرکت هپکو از اتهامات خود تبرئه شدند. رنجبر گفت برای مدیرعامل سابق شرکت محکومیت ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. به‌گفته او عاملان اصلی شرایط کنونی هپکو و «واگذاری ناصحیح آن به بخش خصوصی باید محاکمه شوند». پرونده کارگران معترض هپکو در ارتباط با تجمع روز یکشنبه، دوم دی‌ماه ۹۸ گروهی از کارگران این شرکت در اعتراض به «پرداخت نشدن سه ماه حقوق معوقه و بلاتکلیفی وضعیت سهامداری» در مقابل استانداری مرکزی در شهر اراک تشکیل شد. پس از این اعتراضات، در ۳۰فروردین اعلام شد که شماری از کارگران شرکت هپکو از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک احضار شده‌اند. واگذاری ابرشرکت پیمانکاری صنعتی هپکو اراک به بخش دولتی در آذر ۹۸ تصویب شده اما همچنان اجرا نشده است. علی آقازاده استاندار استان مرکزی، ۸ اردیبهشت واگذاری شرکت هپکو به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع غذایی کشور (ایمیدرو) را قطعی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: پاسخ ایران به تمدید #تحریم_ تسلیحاتی قاطع خواهد بود

سید عباس موسوی، سخنگوی وزرت خارجه ایران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در یک نشست خبری درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت گفت: «امیدواریم کار به آنجاها نکشد و احساس می‌کنیم نکشد ولی اگر به فرض محال رخ دهد پاسخ ایران به این اقدام و حرکت مقتضی و قاطع خواهد بود.» پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی تهدید کرده بود که اکر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، جمهوری اسلامی از برجام خارج می‌شود. ایالات متحده آمریکا قصد دارد در ماه مه که استونی به عنوان متحد آن کشور ریاست ادواری شورای امنیت را به عهده دارد پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی دائمی ایران را به رأی بگذارد. اگر شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید نکند، گام بعدی آمریکا تلاش برای باز‌گرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خواهد بود که تحریم‌های تسلیحاتی هم بخشی از آن است. این ساز و کار در برجام پیش‌بینی شده و به «مکانیسم ماشه» معروف است.

در تنگنای اقتصادی گذاشتن #بهاییان: درخواست #پیام_ولی برای فک پلمب مغازه‌اش بار دیگر رد شد

#پیام_ولی، #شهروند_بهایی که مغازه عینک سازی و کسب و کارش بیش از ۱۲ سال پیش پلمب شده، با انتشار نامه‌ای از رد درخواست فک پلمب محل کسب خود توسط #دادستان_نظرآباد خبر داده و نوشته است «کماکان مسئولان با آپارتاید اقتصادی حاضر به بازگشایی محل‌های کسب و درآمد بهاییان نیستند.» این شهروند بهایی در این نامه نوشته است که: «۹ سال پیش یکی از قضات محترم دیوان عدالت اداری که برای ارائه حکم در شکواییه‌ام از شورای تأمین، اداره اماکن و #شبکه_بهداشت به خاطر فشار و اعمال نظر #وزارت_اطلاعات مستأصل شده بود به بنده گفت از ما در #دیوان_عدالت_اداری کاری برنمی‌آید. وزارت اطلاعات پشت این قضیه است. آنها می‌گویند شماها تبلیغ می‌کنید، بروید وزارت اطلاعات و به آنها تعهد بدهید که تبلیغ نمی‌کنید.» پیام ولی اما در پاسخ به این اتهام [تبلیغ علیه نظام] با اشاره به آموزه‌های #آیین_بهایی تأکید کرده که در دیانت بهایی، بهاییان را از تبلیغ علیه هر حکومت و نظامی بر حذر داشته و آنان طبق آموزه‌های بهایی اجازه‌ تبلیغ علیه هیچ نظامی را ندارند. در این نامه همچنین آمده است: «بنده به‌عنوان یک شهروند بر طبق قانون و عرف حق این را دارم که به‌خاطر تهمت‌ها و افتراهایی که سیستماتیک علیه‌ام جاری است، اعاده حیثیت کرده و پاسخ سوالات مردمی را بدهم که کنجکاو شده‌اند.» پیام ولی پیش‌تر در مورد ممانعت وزارت اطلاعات از فعالیت اقتصادی‌اش به رسانه‌ها گفته بود: «بعد از اینکه مغازه‌ام را پلمب کردند نزدیک به ۹ ماه بیکار بودم و از ساعت هشت صبح تا دو بعدازظهر در ادارات دولتی از جمله اماکن، فرمانداری و شبکه بهداشت و اتحادیه پیگیر بودم و بعد از ۹ ماه شرایط مالی بسیار سخت شد، مجبور شدم کار دیگری را انجام دهم که آن را هم به نوعی دیگر جلوگیری کردند.» محل کسب این شهروند بهایی از مهر ماه ۱۳۸۷ توسط نهادهای امنیتی پلمب شده است. ‎

#ترامپ در مورد دستیابی به #واکسن_ضد_کرونا تا پایان سال اظهار خوش‌بینی کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز اظهار خوشبینی کرد که تا پایان سال جاری میلادی واکسن ضد کرونا در دسترس شهروندان آمریکایی قرار بگیرد. ترامپ گفت: «فکر می‌کنم تا پایان سال واکسن خواهیم داشت. پزشکان می‌گفتند، شما نباید این حرف را بزنید. من آنچه را که فکر می‌کنم می‌گویم. فکر می‌کنم ما زودتر واکسن خواهیم زد.» دکتر آنتونی فاوسی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا قبل از آن اعلام کرده بود که تهیه و تولید واکسن ضد کرونا در آمریکا دست‌کم به ۱۸ ماه وقت نیاز دارد. ایالات متحده آمریکا با یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۸۵ مبتلا، ۶۸ هزار و ۶۰۰ قربانی همچنان در جایگاه نخستِ کشورهای درگیر با بیماری کووید ۱۹ قرار دارد. آمریکا در کنفرانسی که به ابتکار اتحادیه ارپا دوشنبه ۴ مه برای جمع‌آوری بودجه مورد نیاز برای تولید واکسن ضد کرونا تشکیل می‌شود شرکت نمی‌کند. هدف این کنفرانس این است که میلیون‌ها دوز واکسن ضد کرونا با قیمت قابل پرداخت در اختیار همه کشورهای جهان قرار گیرد.

شمار مبتلایان به #کرونا در جهان از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت

شمار مبتلایان و قربانیان کویید ۱۹ که در ۲۱۲ کشور و منطقه جهان شیوع یافته، همچنان در حال افزایش است. بر اساس آمارهای دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا تاکنون در جهان ابتلای قطعی سه میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۰۵ نفر به کووید ‍۱۹ شناسایی شده که از این میان ۲۴۸ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۲ نفر از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا با یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۸۵ مبتلا، ۶۸ هزار و ۶۰۰ قربانی همچنان در جایگاه نخستِ کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. اسپانیا با ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ مبتلا، ۲۵ هزار و ۲۶۴ قربانی، ایتالیا با ۲۱۰ هزار و ۷۱۷ مبتلا، ۲۸ هزار و ۸۸۴ قربانی، بریتانیا با ۱۸۶ هزار و ۵۹۹ مبتلا، ۲۸ هزار و ۴۴۶ قربانی و فرانسه با ۱۶۸ هزار و ۶۹۳ مبتلا، ۲۴ هزار و ۸۹۵ قربانی در جایگاه دوم تا پنجم در صدر کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. آلمان با ۱۶۵ هزار و ۶۶۴ مبتلا، ۶۸۶۶ قربانی در جایگاه ششم، روسیه با ۱۳۴ هزار و ۶۸۷ مبتلا، ۱۲۸۰ قربانی در جایگاه هفتم و ترکیه با ۱۲۶ هزار و ۴۵ مبتلا، ۳۳۹۷ قربانی، برزیل با ۱۰۱ هزار و ۸۲۶ مبتلا، ۷۰۵۱ قربانی و سرانجام ایران با ۹۷ هزار و ۴۲۴ مبتلا، ۶۲۰۳ قربانی در جایگاه ششم تا دهم همه‌گیری جهانی کرونا قرار دارند.