ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت سازمان ملل خواهان همکاری کشورها با افغانستان در مبارزه با تروریسم شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به حمله‌ تروریستی به ولایت لوگر، از دولت‌های عضو این سازمان خواست که با افغانستان در مبارزه با تروریسم همکاری کنند. جمعه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در ولایت لوگر در جنوب کابل دست‌کم ۲۴ کشته و ۱۱۰ زخمی بر جای گذاشت. وزارت خارجه افغانستان سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه در اطلاعیه‌ای گفته است که شورای امنیت سازمان ملل از ادامه‌ خشونت‌ها، کشتار غیرنظامیان و ناامنی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور شده است. این شورا همچنین بر ضرورت مبارزه‌ مشترک تمامی دولت‌ها براساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی از جمله قوانین حقوق بشری، قوانین بین‌المللی مهاجرت و حقوق بشردوستانه‌ بین‌المللی در مقابل تمامی تهدیدات تروریستی تأکید کرده است. شورای امنیت سازمان ملل در حالی از دولت‌های عضو این سازمان خواسته است که با افغانستان در مبارزه با تروریسم همکاری کنند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر سال جاری تکمیل شود.

پوراندخت مختاری (مادر شریفی)، یکی دیگر از مادران خاوران، درگذشت

پوراندخت مختاری (مادر شریفی)، از مادران خاوران، سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت. فرامرز شریفی پسر بزرگ پوراندخت مختاری در سال ۱۳۵۱ در دوران حکومت پهلوی در درگیری مسلحانه کشته شد و فرزین شریفی، پسر کوچک‌تر او در سال ۱۳۶۰ در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شد. دو پس او از جمله فعالان چپ‌گرا بودند. منوچهر مختاری برادر او نیز در دهه‌ ۱۳۳۰ اعدام شده بود. پوراندخت مختاری از جمله مادرانی بود که برای نخستین بار گورهای جمعی زندانیان سیاسی که در دهه ۶۰ و تابستان سال ۶۷ اعدام شده بودند را در خاوران کشف کردند. او از آن پس همواره در مراسم یادبود اعدام‌شدگان در خاوران و در میان خانواده‌ها شرکت می‌کرد و نقش برجسته‌ای در این آیین‌ها داشت. خبر درگذشت «مادر شریفی» در حالی منتشر می‌شود که شمار قابل توجهی از شهروندان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و فعالان جنبش دادخواهی ایران در یک توفان توئیتری به تلاش‌های اخیر جمهوری اسلامی برای تخریب گورستان خاوران، اعتراض کرده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند که سازمان بهشت زهرا در تهران برخی از شهروندان بهایی را مجبور کرده تا درگذشتگان خود را در گورستان خاوران دفن کنند.

یک منبع اروپایی: تقاضای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در بلژیک به ۲۰ سال حبس محکوم شده است، بررسی می‌شود

وکیلان اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی با استناد به یک ماده حقوقی در مورد حق استیناف، درخواست آزادی او را تسلیم دادگاه کرده‌اند. کامبیز غفوری، روزنامه‌نگار مقیم فنلاند که روی پرونده این دیپلمات متهم به تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق کار می‌کند و گزارش تحقیقی مفصلی هم در این مورد منتشر کرده، این خبر را به نقل از یک منبع اروپایی بازتاب داده است. غفوری در توئیتی نوشته که خبر را از یک منبع اروپایی گرفته و قرار است این درخواست فردا (چهارشنبه ۵ می/ ۱۵ اردیبهشت) در دادگاهی در بلژیک بررسی شود. منبع این خبر اقدام وکلای اسدی را «عجیب» دانسته. این روزنامه‌نگار همزمانی این اقدام را با گفت‌وگوهای برجامی جمهوری اسلامی و غرب، به عنوان نکته این ماجرا برجسته کرده است. گفته می‌شود سه محکوم دیگر این پرونده هم تقاضای استیناف داده‌اند. اسدالله اسدی ۴۹ ساله، کنسول سوم جمهوری اسلامی در وین اتریش که تیر ۹۷ به ظن برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در منطقه ویلپن در حومه پاریس بازداشت شده بود، پنج‌شنبه ۴ فوریه/ ۱۶ بهمن از سوی دادگاه شهر آنتورپ به حبس ابد (معادل ۲۰ سال زندان) محکوم شد. او علیه این حکم فرجام‌خواهی کرده است. در همین پرونده، نسیمه نعامی و امیر سعدونی (زوج ایرانی) و مهرداد عارفانی که تابعیت بلژیک را دارند، به ‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها لغو شد. این پرونده موجب تنش دیپلماتیک میان ایران و چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه شد.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت: دولت تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان را به کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان سپرده است

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد که دولت تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان را به کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان سپرده است. صدیف بیک‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش قیمت نان گفت: «دولت تصمیمی برای اصلاح و قیمت‌ نان نگرفته است اگر قرار باشد در این مورد تصمیم‌گیری شود موضوع از طریق کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام و برای اجرا به استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه تنظیم بازار استان در این مورد اطلاع رسانی می‌کنند اما فعلا هیچ برنامه‌ای در این مورد در دستور کار نیست.» مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به افزایش قیمت گندم گفت: «برای جلوگیری از افزایش قیمت آرد به عنوان ماده اولیه نان و با توجه به اینکه قیمت گندم افزایش پیدا کرده است منابع ریالی روی یارانه آرد از طرف سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌شود تا افزایش قیمت گندم را جبران کند.»

پیشنهادها برای جلوگیری از روند فرسایشی بورس به تصویب رسید، تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه یکی از پیشنهادهاست

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی در توئیتر نوشت: «به‌منظور جبران مشکلات ناشی از سیاست‌های گذشته در بازار سرمایه، عمده پیشنهادهای سازمان بورس به تأیید شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رسید. مجلس حامی سهامداران خرد زیان‌دیده از سیاست‌های غلط است.» پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بعد از ظهر دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به ریاست رئیس جمهوری و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و در این جلسه وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس شامگاه گذشته گفت: «در جلسه امروز دوشنبه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه هفت پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب رسید و این مصوبات بعد از تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد.» روند فرسایشی بورس کماکان ادامه دارد. ارزش معاملات بار دیگر کاهش چشمگیری داشته و بیش از ۷۰ درصد نمادها میزبان صف فروش‌های سنگین هستند. از پیشنهادهای تصویب شده اطلاعی در دست نیست. اقتصادنیوز می‌نویسد تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی دولت: رد صلاحیت ۸۰ درصد اعضای کنونی شورای شهرها مشارکت در انتخابات را پایین می‌آورد

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت از کاهش تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات شورای شهر و رد صلاحیت گسترده اعضای فعلی شورای شهرهای تهران، کرج، رشت و سمنان خبر داد. به گفته سخنگوی دولت رد صلاحیت گسترده داوطلبان در ۲۱ شهر به از دست دادن حدنصاب لازم برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا منجر شده و بیش از ۵۰ شهر دیگر در معرض عدم حصول حد نصاب قرار گرفته‌اند. او افزود: به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران کننده خواهد داشت. ربیعی گفت: «هیات‌های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده‌اند ولی ۱۴ درصد از تاییدشدگان از جمله ۱۰۰۰ نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات‌های نظارت رد صلاحیت شدند. در شهرهای تهران، رشت، کرج و سمنان بیش از ۸۰ درصد رد صلاحیت داشته‌ایم و نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از رد صلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند ولی با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند». براساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی دولت، در ۵۱ هزار و ۵۹۸ نفر برای انتخابات شورای اسلامی شهرها داوطلب شده‌اند که تنها ۱۲ درصد داوطلبان زن و ۸۸ درصد مرد هستند. در انتخابات شورای روستاها این رقم به حدود ۲۴۷ هزار و ۸۱۸ نفر رسیده که فقط ۷ درصد آن را زنان و باقی ۹۳ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. طبق این گزارش تعداد داوطلبان شورای شهرها نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش داشته اما در روستاها تعداد ثبت‌ نام‌ها ۱۳ درصد نسبت به دوره قبل بیشتر شده است.

سخنگوی دولت روحانی: صوت ظریف در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی از بررسی صوت افشا شده محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در شورای عالی امنیت ملی خبر داد. یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات وین برای احیای برجام یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف منتشر شد. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. افشای صوت ظریف سبب واکنش‌های بسیاری در داخل ایران و در ایالات متحده آمریکا شد. ربیعی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رییس جمهور محترم بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسئله را دادند. این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجدداً بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تأکید شد.» سخنگوی دولت در ادامه این مصاحبه درباره انگیزه‌های افشای صوت ظریف گفت: «انگیزه‌های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایورهای مختلفی مطرح هست. به هر حال هنوز گزارشی داده نشده است و موضوع در دست پیگیری است و قطعاً بنابر نظر رییس جمهور به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهند کرد.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران یک‌شنبه گذشته در سخنانی پربازتاب بدون اشاره به نام ظریف گفته بود: «اخیرأ حرف‌هایی هم از برخی مسئولان شنیده شد که تأسف‌آور بود؛ این‌که تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان و آمریکا انجام شود.»

وزارت خارجه ایران: مرگ دیپلمات سفارت سوئیس در تهران‌ از طریق «مراجع ذیصلاح» در حال بررسی‌ست

روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت/۴ مه در واکنش به خبر پیداشدن جسد دبیراول سفارت سوئیس در تهران اعلام کرد: «موضوع از طریق مراجع ذیصلاح در دست بررسی بوده و نتیجه تحقیقات متعاقبا اعلام خواهد شد.» پیش از این مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی (ناجا) هم اعلام کرده بود پلیس آگاهی در حال بررسی مرگ دبیراول سفارت سوئيس در تهران است. ساعاتی پیش خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از پیداشدن جسد دبیر اول سفارت سوئیس در تهران خبر دادند که ابتدا مردی ۵۲ ساله و در گزارش‌های بعدی زنی ۵۱ ساله گزارش شد. به گفته خالدی او بر اثر سقوط از یکی از برج‌های تهران در منطقه کامرانیه درگذشته و جسدش که «مدت زیادی از مرگش گذشته بوده» و «آثار جراحت از قبیل شکستگی سر و دست» بر آن مشاهده می‌شده، به پزشکی قانونی تحویل شده است. سوییس به‌عنوان حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران عمل می‌کند. این حادثه در حالی رخ داده است که ایران و کشورهای باقی مانده در برجام در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای هستند و آمریکا نیز به‌شکل غیرمستقیم در جنب این مذاکرات در جریان آن قرار دارد.

وزارت خارجه سوئیس مرگ یکی از کارکنان سفارت این کشور در تهران را بدون فاش کردن هویتش تایید کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت خارجه سوئیس سه‌شنبه ۴ مه/۱۴ اردیبهشت در بیانیه‌ای‌ مرگ دبیر اول سفارت این کشور در تهران را تایید کرد. وزارت خارجه کشور سوئیس که حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران محسوب می‌شود، بدون اشاره به هویت دبیر اول سفارتش در تهران مرگ او را به خانواده‌ و نزدیکانش تسلیت گفت و اعلام کرد او «بر اثر حادثه» درگذشته و وزارت خارجه از «مرگ تراژیک» او «در شوک است». سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت رسانه‌های ایران به‌نقل از مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نوشتند مردی ۵۲ ساله از برجی ۲۰ طبقه‌ای در منطقه کامرانیه تهران سقوط کرده و کشته شده است. خالدی گفت: «اخبار حاکی از آن است که او یکی از افرادی است که در سفارت سوییس کار می‌کند.» ساعاتی بعد رسانه‌ها جزئیات بیش‌تری از این رویداد منتشر کردند و بار دیگر به‌نقل از سخنگوی سازمان اورژانس نوشتند: «پس از حضور عوامل اورژانس در صحنه و بررسی، مشاهده شد فرد جان‌باخته یک زن ۵۱ ساله است» و جسد او که «مدت زیادی از زمان فوتش گذشته» در باغچه پیدا شده است.

وزارت بهداشت: ابتلای ۲۰ هزار و ۱۵۰ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۳۴۴ بیمار کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت/۴ مه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۰ هزار و ۱۵۰ نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۴۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش ۲هزار و ۹۸۵ بیمار در همین مدت بستری شده‌ و ۵هزار و ۴۷۷ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. وزارت بهداشت از ابتدای شروع همه‌گیری تاکنون ابتلای ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۳۷ نفر و مرگ ۷۳هزار و ۲۱۹ تن از بیماران کووید-۱۹ را گزارش کرده است. ارقامی که به تایید مقام‌های رسمی با آمارهای واقعی فاصله زیادی دارند. ارقام واقعی ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران دست کم تا سه‌برابر آمارهای وزارت بهداشت برآورد می‌شود. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. طبق این گزارش تاکنون یک میلیون و ۸۳ هزار و ۱۳۸ نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا و ۲۳۱ هزار و ۵۰۳ نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

فردی که از برج کامرانیه سقوط کرد دبیر اول سفارت سوییس در تهران بود

سخنگوی اورژانس اعلام کرد فردی که بعد از سقوط از برجی در کامرانیه جان باخت، دبیر اول سفارت سوییس در تهران بود. ابتدا هویت او یک مرد ۵۲ ساله اعلام شده بود اما اکنون متوفی یک زن ۵۱ ساله معرفی شده است. محتبی خالدی گفت: «در تماس اولیه با اورژانس گفته می‌شود این جسد متعلق به یک آقا است اما بعد از بررسی‌های عوامل اورژانس مشخص می‌شود او خانم بوده است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره علت حادثه گفت: «هنوز مشخص نیست این فرد خودکشی کرده یا این سقوط صرفاً یک حادثه بوده است اما زمان فوت او مدت زیادی گذشته است.» به گفته خالدی تماس اولیه با اورژانس از سوی مرکز فوریت‌های پلیسی گرفته شده است.

فرمانده مرزبانی استان کردستان: یکی از نیروهای مرزبانی در درگیری با افراد مسلح کشته شد

فرمانده مرزبانی استان کردستان اعلام کرد یکی از نیروهای مرزبانی مریوان که طی درگیری با افراد مسلح در منطقه «دره نخی» مریوان مجروح شده بود، پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. علیرضا مرزبانی در مصاحبه با مهر درباره درگیری شامگاه گذشته گفت: «از حمله تروریست‌ها از نفوذ آنان به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران جلوگیری به عمل آمد و متجاوزان که عرصه را بر خود تنگ دیدند با استفاده از تاریکی شب و پوشش کوهستانی منطقه به سمت خاک عراق فرار کردند.» مریوان یکی از مناطق عملیاتی حزب حیات آزاد کردستان یا پژاک است. این شهر در سال‌های گذشته بارها شاهد درگیری سپاه با اعضای پژاک بوده است. در این رویدادها معمولا تعدادی از نیروهای هر دو طرف کشته شده‌اند. شامگاه یکم اردیبهشت نیز در درگیری بین نیروهای سپاه و مخالفان مسلح دو نیروی سپاه و دو نیرو از طرف مقابل کشته شدند. این درگیری تعدادی مجروح نیز به جای گذاشته بود. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا مسئولیت برخورد نظامی و امنیتی با گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی در غرب و شمال‌غرب ایران را به عهده دارد.

مصر ۳۰ فروند هواپیمای جنگی رافائل از فرانسه می‌خرد

وزارت دفاع مصر سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه از دستیابی به توافق این کشور با فرانسه برای خریداری ۳۰ فروند هواپیمای جنگی از نوع رافائل خبر داد. تامر الرفاعی، سخنگوی نیروهای مسلح مصر امضای این توافق‌نامه را براساس دستور رهبران سیاسی و به‌منظور تقویت و توسعه همه‌جانبه نیروی نظامی مصر عنوان کرد. الرفاعی گفت: «پیش از این و در سال ۲۰۱۵ نیز میان مصر و فرانسه قراردادی برای واردات ۲۴ فروند جنگنده از نوع رافائل به‌منظور تقویت و تأمین منافع ملی مصر منعقد شده بود.» ارزش مالی قرارداد جدید خرید جنگنده‌های رافائل بیش از ۴,۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود و این خرید با وام ۱۰ ساله انجام خواهد شد. این فروش، موفقیت صادرات هواپیمای جنگنده رافائل را تأیید می‌کند. علاوه بر مصر، قطر ۳۶ فروند، هند ۳۶ فروند و یونان ۱۸ فروند از این نوع هواپیما از فرانسه خریداری کرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو:‌ واکسیناسیون نیمی از جمعیت بالای ۸۰ سال کشور انجام شد

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد تاکنون واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال انجام شده است. ظاهرا قرار است تا هفته آینده واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال و ۷۰ سال و ۶۵ سال هم انجام شود. جهانپور شامگاه دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: «بعد از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ یا ۶۴ سال فاز دو تمام می‌شود و وارد مرحله فاز سوم تزریق واکسن کرونا می‌شویم که گروه‌ها و اقشار بیشتر جامعه را در بر خواهد گرفت.» سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد که تا امروز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری وارد کشور شده است که حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است.

کرونا در ایران: ورود ۲۹ شهرستان جدید به شرایط قرمز، تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید

وزارت بهداشت از طریق اپلیکیشن «ماسک» از کاهش تعداد مبتلایان به موارد حاد کووید- ۱۹ که نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌های ایران هستند خبر داد. بر همبن اساس از سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت. علاوه‌ بر آن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان، تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید. به این ترتیب ۱۲۴ شهرستان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و ۲۹ شهرستان به وضعیت قرمز کرونایی ورود کرده‌اند. شهرستان‌های دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

هفت استان ایران با سیلاب و آبگرفتگی درگیر شدند، شش نفر از نیروهای اداره برق جان باختند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از وقوع سیلاب در هفت استان، مفقود شدن شش نفر و امدادرسانی به ۱۴۸ آسیب‌دیده خبر داد. به گزارش جمعیت هلال احمر، مهدی ولی‌‌پور گفت: «سیل و آبگرفتگی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، اصفهان و یزد به‌وقوع پیوسته است.» به گفته این مقام مسئول ۲۷ تیم در ۲۱ عملیات با به‌کارگیری ۲۶ دستگاه خودروی عملیاتی و ۱۲ دستگاه پمپ و لجن‌کش به آسیب‌دیدگان، خدمات امدادی ارائه کرده‌اند. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با وقوع سیل از ساعت ۱۲ روز دوشنبه تا ۸ صبح امروز سه‌شنبه ۱۴اردیبهشت شش نفر مفقود شدند، یک نفر در استان یزد، یک نفر در جاده اردکان به چوپانان و چهار نفر نیز از کارکنان اداره برق در کرمان مفقود شده بودند که جنازه‌ آن‌ها در هرمک گلباف پیدا شد.

سقوط یکی از کارکنان سفارت سوییس از برجی در کامرانیه

سخنگوی سازمان اورژانس اعلام کرد یکی از کارکنان سفارت سوئیس از برجی در کامرانیه سقوط کرده است. او در این سانحه جان خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از سقوط مردی ۵۲ ساله از برجی در کامرانیه خبر داد. خالدی گفت: «اخبار حاکی از آن است که او یکی از افرادی است که در سفارت سوییس کار می‌کند.»