ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران شماری از مهاجران افغانستان را به‌دلیل برگزاری عید فطر در روز دوشنبه به جای سه‌شنبه، اخراج کرد

روزنامه «۸صبح» افغانستان از هرات گزارش داد شماری از مهاجران افغانستانی در ایران به دلیل برگزاری عید فطر در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت بازداشت و سپس از این کشور اخراج شدند. ایران روز دو‌شنبه را سی‌ومین روز ماه رمضان شناخت و روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت را روز عید فطر اعلام کرد. مهاجران اخراج‌شده به روزنامه «۸صبح» گفتند آن‌ها به پیروی از اهل سنت استان زاهدان ایران روز دوشنبه را به‌عنوان عید فطر برگزار کرده‌اند. به‌تازگی سازمان جهانی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایران اخراج مهاجران افغانستانی را تشدید کرده و در سه ماه نخست سال جاری میلادی اخراج‌ مهاجران افغانستان از ایران ۶۰ درصد افزایش یافته است. در این مدت نزدیک به ۲۵۰ هزار مهاجر از ایران به افغانستان بازگشته‌اند. گفته می‌شود حدود یک میلیون نفر به ایران رفته‌اند. همچنین در هفته‌های اخیر ویدئوهایی از بدرفتاری ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی منتشر شده بود که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. جمهوری اسلامی ایران این ویدئوها را کذب می‌داند.

دو تن از معلمان بازداشت‌شده دست به اعتصاب غذا زده‌اند

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد که اسکندر لطفی، سخنگوی این شورا و مسعود نیک‌خواه، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان از زمان بازداشت در روز ۱۱ اردیبهشت اعتصاب غذا کرده‌اند و امروز (چهارشنبه) سومین روز اعتصاب غذای آن‌هاست. پیش از این نیز ابوالفضل رحیمی شاد، فعال صنفی معلمان اعلام کرده بود که از دوشنبه ۱۲ اردیبهشت موسوم به روز معلم تا پایان پرونده‌سازی علیه معلمان و آزادی همه معلمان زندانی اعتصاب غذا می‌کند. رحیمی شاد در پیامی نوشته بود: «مسئولیت هر اتفاقی که برای ما بیفتد را متوجه کسانی می‌دانم که به جای پاسخ درخور و شایسته به مطالبه‌گری و حق‌طلبی تمامی حق‌خواهان و مطالبه‌گران به پرونده‌سازی و بازداشت و زندان و تبعید و داغ و درفش متوسل می‌شوند.» در حال حاضر هنوز ۱۷ معلم در شهرهای مختلف ایران در بازداشت هستند. اسامی آن‌ها از این قرار است: رسول بداقی (تهران)، محمد حبیبی (تهران)، جعفر ابراهیمی (تهران)، علی‌اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی‌فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیک‌خواه (مریوان)، منصوره عرفانیان (مشهد)، هادی صادق‌زاده (مشهد)، لطیف روزی‌خواه (جلفا)، حسین سلامی (مازندران)، سیاوش رضایی (خرم‌آباد)، ناصر شاکرمی (خرم‌آباد) و ابراهیم محمودی (الیگودرز).

روزنامه الجریده کویت به نقل از یک مقام وزارت خارجه ایران از احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان، دو هفته بعد از عید فطر خبر داد

به گزارش رسانه‌های داخلی به نقل از یک روزنامه کویتی، یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه ایران تایید کرد که پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان سعودی با میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد، دیدارها و تماس‌هایی بین دو طرف به طور گسترده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط، در حال انجام است. هدف از این تماس‌ها رفع همه موانع و اختلافات دو کشور و دستیابی به یک تفاهم برای برگزاری دور ششم مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه دو هفته بعد از تعطیلات عید فطر است. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود در اولین دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌ها با هدف افزایش سرعت ارتباطات و همچنین تسهیل سفر حجاج ایرانی به عربستان، تصمیم‌گیری شود. احتمالا بازگشت روابط دیپلماتیک با افتتاح کنسولگری و در سطح کاردار انجام می‌شود و در همان حال تهران خواستار بازگشایی سفارتخانه‌ها در سطح سفیرِ تام‌الاختیار برای مذاکرات مستقیم است. این منبع در وزارت خارجه ایران که نام او افشا نشده، در ادامه یادآوری کرد که کمیته‌های کارشناسی در حال کار بر روی یافتن فرمولی برای تفاهم در مورد همه مسائل مهم و ترسیم خطوط قرمز بین دو کشور در مورد همه موضوعات مورد مناقشه در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند. در این میان نخست وزیر عراق در ایجاد شرایط برای طرح موضوع تشکیل نظام همکاری منطقه‌ای نقش مهمی ایفا کرده و هماهنگی مواضع با مصر و اردن را برعهده گرفته است. عربستان سعودی هم از تشکیل نظام همکاری منطقه‌ای استقبال کرده است. به گفته این منبع در وزارت خارجه ایران ظاهراً دولت فعلی آمریکا با تشکیل چنین سیستم منطقه‌ای مخالفتی ندارد زیرا با استراتژی واشنگتن برای معطوف کردن توجه خود از خاورمیانه به چین سازگاری دارد. دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان ۲۱ آوریل در بغداد با حضور نماینده دولت عراق برگزار شده بود.