ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگشت علی لاریجانی به جمع هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پی سخنان خامنه‌ای

در پی سخنان روز جمعه ۱۴ خرداد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌ها در مورد تجدیدنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت علی لاریجانی به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با گلایه خامنه‌ای در مورد عدم احراز صلاحیت برخی افراد، گفت «فرمایشات رهبری فصل الخطاب و حکم ایشان لازم الاتباع است» و افزود «شورای نگهبان با اذعان به این‌که مصون از خطا نمی‌باشد به‌زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.» علی مطهری نیز گفت: «شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تأیید صلاحیت کنند. اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌دهد.» عبدالناصر همتی، یکی از کاندیداهایی که صلاحیت او تأیید شده است در توییتر اظهار امیدواری کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان به رقابت‌‌های انتخاباتی عملی شود. منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی، به طرفداران لاریجانی توصیه کرد که آماده باشند و بلافاصله که تجدید نظر از طرف شورای نگهبان انجام شد تمام ستادها را راه‌اندازی کنند. او در گفت‌وگویی دیگر سخنان علی خامنه‌ای را حکم حکومتی در مورد علی لاریجانی دانست و گفت شورای نگهبان باید موضوع را بررسی کند. با این حال مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر نوشته‌های خامنه‌ای گفته است: «تعریض رهبر انقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.» علی خامنه‌ای در سخنان روز جمعه خود گفت «به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد، جفا شد.»

جو بایدن در اولین سفر خود به خارج از آمریکا با اردوغان دیدار خواهد کرد

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر خارج از کشور خود که از هفته آینده انجام می‌شود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار خواهد کرد. بایدن از ۱۰ ژوئن قرار است به اروپا برود و در آن‌جا در اجلاس‌های گروه ۷، ناتو و اتحادیه اروپا شرکت کند. بایدن سفر خود را با ملاقات حضوری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ۱۶ ژوئن در ژنو به پایان می‌رساند. کاخ سفید گفته است که بایدن در حاشیه نشست آینده ناتو در بروکسل در ۱۴ ژوئن با اردوغان دیدار خواهد کرد. قرار است رهبران ناتو در مورد تهدیدات آینده و تقسیم سهم بودجه و همچنین خروج برنامه‌ریزی‌شده نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان گفت‌وگو کنند. طبق گفته کاخ سفید، بایدن و اردوغان «در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل دو جانبه و منطقه‌ای» گفتگو خواهند کرد. به‌رسمیت شناختن رسمی نسلکشی ارمنی‌ها در ترکیه از سوی بایدن در ماه آوریل موجب تبادل لفاظی‌های تند با اردوغان شد، اما آمریکا و ترکیه، دو عضو ناتو، با چالش‌های اساسی امنیتی در اروپای شرقی و خاورمیانه روبه‌رو هستند. ترکیه گفته است که خواهان روابط بهتر با دولت جدید بایدن و به دنبال پایان دادن به حمایت ایالات متحده از یگان‌های مدافع خلق (YPG) به رهبری کردها در سوریه است.

بیان خواست تشکل‌های مستقل کارگری از سوی مسئولان تشکل‌های کارگری زرد!

دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، یکی از مسئولان خانه کارگر، ارگان بالادستی تشکل‌های زرد موسوم به شوراهای اسلامی کار از دولت آتی خواست تشکل‌های مستقل کارگری را به‌رسمیت بشناسد. ابراهیم پیرایش دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام همچنین خواستار برچیده شدن قراردادهای موقت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و «برگشتن به دوران قراردادهای رسمی و حاکمیت قانون» شد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام نوشت: «به‌رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری یکی از مطالبات اصلی کارگران این منطقه محسوب می‌شود. به‌طور قطع، بسیاری اجازه فعالیت به صورت مستقل ندارند و بر اساس چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده باید فعالیت داشته باشند.» ابراهیم پیرایش همچنین خواستار برچیده شدن کمیته‌های انضباطی شد. او گفت در برخی از کارگاه‌های بندر امام کارفرما از طریق این کمیته‌ها کارگران مطالبه‌گر را شناسایی و از حقوق خود محروم می‌کند. خانه کارگر ارگان بالادستی شوراهای اسلامی کار توسط وزارت کار حمایت می‌شود. این تشکل عمدتاً نقش کنترل‌کننده کارگران در محیط‌های کار را بازی می‌کند و در سال‌های اخیر با ریزش نیروی شدیدی مواجه شده است. در آستانه انتخابات که پیش‌بینی می‌شود به ریاست جمهوری یک کاندیدای اصولگرا منجر شود، خانه کارگر تلاش دارد با طرح برخی مطالبات کارگران وجهه از دست رفته خود را بازیابد.

رییس انجمن واردکنندگان دارو: قاچاق انسولین از ایران به کشورهای دیگر یکی از دلایل کمبود این داروست

ناصر ریاحی، رئیس انجمن واردکنندگان دارو صبح جمعه ۱۴ خرداد در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفت: «مهم‌ترین دلیل کمبود انسولین در کشور عدم تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده است که باعث فعالیت دلالان در بازار سیاه شده است.» ریاحی در ادامه این مصاحبه افزود: «برخی شرکت‌های تولیدکننده داخلی هم مشکل تأمین مواد اولیه دارند به دلیل اینکه مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و تمام تولیداتی که امروز صورت می‌گیرد با استفاده از مواد اولیه‌ای بوده که ماه‌ها قبل وارد کشور شده است.» عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران سپس از قاچاق انسولین به کشورهای همجوار به عنوان یکی دیگر از عوامل کمبود انسولین یاد کرد و گفت: «قاچاق معکوس انسولین از کشور هم متأسفانه وجود دارد که دلیل آن هم نابرابری نرخ ارزهای دولتی با نرخ آزاد یا همان چند نرخی بودن در کشور است، اما این قاچاق به صورت متمرکز و انبوه نیست. انسولین با نرخ دولتی به کشور وارد می‌شود و قاچاق آن‌ها از کشور با نرخ روز بازار یعنی بیش از ۲۰ هزار تومان صورت می‌گیرد که این موضوع برای قاچاقچیان کشور وسوسه‌انگیز است.»

نماینده ولی فقیه در سپاه: عده‌ای از جناحی برای سوار شدن بر موج احساسات مردم برنامه جدی دارند

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هشدار داده و گفته است: «عده‌ای از جناحی، برای تبلیغات ۱۰ روز آخر انتخابات با پشتوانه سرمایه مادی و شیوه‌های تبلیغی غربی برای سوار شدن بر موج احساسات مردم برنامه جدی دارند.» حاجی‌صادقی افزوده است: «بسیاری از فضاسازی‌های تبلیغاتی صادقانه و درست نیست و افرادی که از تقوای لازم برخوردار نباشند در این فضاها سوار شده و آشکارا دروغ گفته و وعده‌های غیرقابل عمل می‌کنند.» نماینده ولی فقیه در سپاه علت بی‌انگیزگی مردم برای شرکت در انتخابات را «عملکرد ضعیف دولت‌مردانی» دانست که به‌گفته او «با تبلیغات ناجوانمردانه می‌خواهند کاهش مشارکت احتمالی را به پای منتقدان خود و نهادهای دیگر بنویسند و آنها را متهم کنند». انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ۲۸ خردادماه جاری برگزار خواهد شد و تنها صلاحیت کاندیداتوری هفت نفر مورد تأیید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران می‌گوید پالایشگاه تهران به مدار تولید برگشته است

حامد آرمان‌فر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ خرداد از بازگشت این پالایشگاه به مدار تولید خبر داد. آرمان‌فر گفت: «با توجه به اطفای کامل و موفقیت آمیز حریق توسط تیم‌های عملیاتی امداد و نجات، پالایشگاه تهران عصر امروز در مدار تولید قرار گرفت. او افزود: «هیج مشکلی در حال حاضر در فرایند تولید این پالایشگاه وجود ندارد.» صبح روز پنج‌شنبه نیز مسئولان پالایشگاه از مهار حریق خبر دادند اما بعد معلوم شد که آتش‌سوزی ادامه دارد. غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهر ری، شامگاه پنج‌شنبه خرابکاری بودن ماهیت حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تندگویان تهران را منتفی دانست و از تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه آتش‌سوزی خبر داد. پالایشگاه تندگویان تهران در شهرری عصر چهارشنبه ۱۲ خرداد به دلیل نشتی یکی از مخازن ضایعات نفتی دچار آتش‌سوزی عظیمی شد. در حالی‌که خبرگزاری‌های ایران از سوختن ۱۸ مخزن این پالایشگاه خبر داده بودند، مقام‌های وزارت نفت اعلام کردند که فقط دو مخزن ال‌پی‌جی آتش گرفته است. مسئولان پالایشگاه نیز گفتند یکی از مخازن ذخیره‌سازی گازوئیل پالایشگاه نفت تهران دچار آتش‌سوزی شد. مرکز اورژانس تهران می‌گوید ۱۱ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.