ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کشته و دو زخمی در تیراندازی «اشتباهی» مأموران امنیتی به یک خودرو در #سراوان

کمپین فعالین بلوچ، یک وب‌سایت وابسته به فعالان حقوق بلوچ از جان‌باختن دو شهروند اهل #خاش و زخمی‌شدن دو تن دیگر در جریان تیراندازی مأموران امنیتی #سیستان_و_بلوچستان به آنها خبر داد. مأموران نیروی انتظامی سه‌شنبه ۱۲ تیر به سمت خودرویی که تصور می‌کردند در حال حمل قاچاق است، تیراندازی کردند. کمپین فعالان بلوچ گزارش داده که مأموران پس از تیراندازی متوجه اشتباه خود شده‌اند. این وب‌سایت ویدئویی نیز از این حادثه منتشر کرده است. دو روز پیش حادثه مشابهی در #نیکشهر سیستان و بلوچستان نیز رخ داد. در این حادثه تیراندازی مأموران به سمت یک خودروی حامل گازوئیل به واژگونی آن انجامید. محسن گل‌محمدی، دادستان نیکشهر سه‌شنبه با تأیید این خبر به «ایلنا» گفت که مأمور خاطی بازداشت شده و «هیچ مأموری در نیکشهر حق تیراندازی به‌سوی خودروهای حامل سوخت را ندارد.» او گفته بود از تجمع‌های مردمی برای اعتراض به این حادثه جلوگیری شده است. تیراندازی به خودروها به ظن حمل قاچاق، از جمله سوخت قاچاق پدیده‌ای تکرارشونده در سیستان و بلوچستان است و اعتراض‌های فعالان و علمای محلی برای پایان‌دادن به این موضوع تا کنون به سرانجام نرسیده.

نماینده همدان: #وزیر_اقتصاد #استیضاح می‌شود

#امیر_خجسته، نماینده همدان به خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران خبر داده که طرح #استیضاح_وزیر_اقتصاد قطعی است. #مسعود_کرباسیان چهارشنبه 13 تیر به کمیسیون اقتصادی مجلس رفت تا به سوال نمایندگان درباره وضعیت بحرانی در اقتصاد پاسخ بگوید اما نمایندگان قانع نشدند. به گفته خجسته، «با تشدید مشکلات اقتصادی و عدم ارائه برنامه و راهکار مناسب از سوی وزیر اقتصاد و بنا به مطالبه مردمی، نمایندگان با استفاده از قدرت نظارتی خود در جهت استیضاح وارد عمل شدند.» شدت‌گرفتن اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت دلار، گرانی و بیکاری و بحران اقتصادی رخ‌داده پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (#برجام) و دورنمای بازگشت #تحریم‌ها باعث شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای تغییر تیم اقتصادی کابینه تحت فشار قرار بگیرد.

روابط عمومی #سازمان_پدافند_غیرعامل ایران: حرف‌های #غلامرضا_جلالی «نگاه آینده‌نگرانه علمی» بود، #سرقت_ابرها از سوی دشمنان «رویایی» بیش نیست

#غلامرضا_جلالی، رئیس #سازمان_پدافند_غیرعامل ایران گفته بود که «#تغییرات_اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست». این مقام ارشد نظامی ادعا کرده بود اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه «ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم». این سخنان با واکنش گسترده‌ای روبه‌رو شد و حالا روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این واکنش‌ها در بیانیه‌ای سخنان جلالی را «صرفا یک نگاه آینده‌نگرانه علمی» خوانده و گفته ادعاهای او ناظر به اتفاقاتی که اکنون می‌افتد، نیست. این روابط عمومی به علاوه گفته است که #ابردزدی از آسمان ایران برای دشمنان ایران «رویایی بیش نیست.» زمستان سال گذشته، پس از آنکه وزارت نیرو اعلام کرد قصد دارد از هواپیماهای نیروی هوایی سپاه پاسداران برای #بارورسازی_ابرها استفاده کند، سپاه برای بارورسازی ابرها اعلام آمادگی کرد. پروژه‌ای که همچون تلاش‌های قبلی ایران برای بارورسازی، کمکی به حل بحران خشکسالی در ایران نکرد.

سخنگوی #کمیسیون_انرژی مجلس: خاموشی‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد، ایران ۴۰۰۰ مگاوات #برق آبی کم دارد

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی #مجلس شورای اسلامی می‌گوید قطعی ناگهانی #برق در شهرهای ایران نارضایتی‌هایی در میان مردم ایجاد کرده و #وزارت_نیرو قول داده است که زمان‌بندی خاموشی ‌از روز شنبه آینده اطلاع‌رسانی شود. به‌گفته او به دلیل بارش کم باران ایران ۴۰۰۰ مگاوات برق آبی کم دارد و در کنار آن مصرف برق نیز افزایش یافته و کشور را با مشکل مواجه کرده است. این نماینده مجلس گفت: «خاموشی‌ها تا آخر تابستان مهمان مردم است.» خاموشی‌های روزهای اخیر در ایران پیامدهای اقتصادی، روانی و اجتماعی داشته و موجب خطرات و خساراتی شده است. روز دوشنبه ۱۱ تیر حدود ۵۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات برق مصرف شد که اوج بار مصرفی در سال جاری بوده است.

دو نفر دیگر بر اثر تماس با یک «ماده ناشناخته» در شهر سالیزبوری #بریتانیا مسموم شدند

در نزدیکی شهر سالیزبوری بریتانیا، جایی که سرگئی #اسکریپال جاسوس دوجانبه روس به‌همراه دخترش جولیا در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند سال گذشته) بر اثر مسمومیت شیمیایی بستری شدند، یک زن و یک مرد دیگر بر اثر تماس با ماده‌ای که هنوز شناسایی نشده، به بیمارستان انتقال یافتند. پلیس #بریتانیا وضعیت جسمانی این دو نفر را وخیم گزارش کرده است. روشن نیست که این زن و مرد قربانی یک اقدام جنایتکارانه شده‌اند یا خیر. آن‌ها در خانه‌ای در سالیزبوری بیهوش یافت شدند. این منطقه تنها چند کیلومتر با محلی که اسکریپال و دخترش مسموم شده بودند فاصله دارد. دولت بریتانیا در ماجرای اسکریپال #روسیه را مسئول دانست اما روسیه این اتهام را رد کرد. روابط دو کشور بر سر این مسئله تیره شد و ده‌ها تن از دیپلمات‌های روس و کشورهای غربی در اقداماتی متقابل از کشورهای محل مسئولیت خود اخراج شدند. سرگی اسکریپال در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری از بیمارستان مرخص شد. دختر او نیز کمی قبل از او بیمارستان را ترک کرده بود.

شورای شهر #چگردک شهرستان دلگان #سهیلا_بامری، زنی ۲۸ ساله را به عنوان شهردار انتخاب کرد

#سهیلا_بامری، یک زن متولد ۱۳۶۹ با رأی «اکثریت مطلق» اعضای شورای شهر #چگردک شهرستان دلگان در جنوب #سیستان_و_بلوچستان به عنوان شهردار انتخاب شده است. فاطمه فاضلی، مدیرکل امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان به «ایلنا» گفته است که «بامری از بانوان فعال بومی منطقه است که سابقه فعالیت در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ، دهیاری ، فعالیتهای عمرانی و.. را دارد.» اگر استانداری حکم او را صادر کند، بامری ۲۸ ساله جوان‌ترین شهردار ایران خواهد شد. شهر چگردک در ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان دلگان قرار دارد. فعالان حقوق زن خواهان مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های مدیریتی هستند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وعده داده بود که حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی را افزایش دهد. شهرداری تهران و تصدی یکی از وزارتخانه‌ها از اهداف مورد نظر زنان اعلام شده بود، اما این اتفاق رخ نداد.

دست‌کم چهار متهم به قتل در زندان‌های #رجایی‌شهر و #ارومیه #اعدام شدند

وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر ایران از #اعدام دست‌کم چهار متهم به قتل در کرج و ارومیه خبر داد. هرانا هویت دست‌کم دو زندانی اعدام‌شده در #زندان_رجایی‌شهر را احراز کرده است، هرچند چندین تن در هفته گذشته برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. مرکز آمار هرانا در گزارش سالیانه خود اعلام کرده بود دولت یا قوه قضائیه ۶۰ درصد از اعدام‌های صورت‌گرفته در ایران را گزارش نمی‌کنند. این وب‌سایت حامیان #حقوق_بشر همچنین از اجرای حکم اعدام دو زندانی متهم به قتل دیگر در زندان مرکزی ارومیه خبر می‌دهد. ایران از لحاظ شمار اعدام به کل جمعیت رتبه نخست اعدام در جهان را داراست. در سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۳۲۲ تن در ایران اعدام شدند که چهار تن از آنها زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند. ۲۳ حکم اعدام از این میان در ملاء عام اجرا شد. سال گذشته ۲۳۶ تن دیگر نیز در ایران به اعدام محکوم شدند.

#داعش کشته‌شدن پسر #ابوبکر_البغدادی در #حمص سوریه را تأیید کرد

وب‌سایت اعماق، وابسته به گروه «دولت اسلامی» (#داعش) تأیید کرد که حذیفه البدری، پسر #ابوبکر_البغدادی کشته شده است. به گفته این وب‌سایت، پسر رهبر داعش در یک عملیات در یک نیروگاه حرارتی برق در #حمص کشته شد. پیش از این اخباری از کشته‌شدن ابوبکر البغدادی نیز منتشر شده بود که بعداً تکذیب شد. آخرین پیام صوتی از البغدادی سپتامبر گذشته انتشار یافت. ایالات متحده برای دستگیری او جایزه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تعیین کرده است.

بهمن #کیارستمی می‌گوید هنوز هیچ اطلاعات موثق و قابل استنادی از مراحل اولیه درمانی پدرش ارائه نشده

بهمن کیارستمی، فرزند #عباس_کیارستمی فیلمساز فقید و نامدار ایران در پیوند با حکم قطعی صادرشده برای پزشک پدرش گفت از آغاز میزان حکم برای خانواده کیارستمی اهمیت زیادی نداشته و شکایت در این زمینه برای گرفتن گزارش بوده که هنوز هم هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته. بهمن کیارستمی درباره این‌که با توجه به حکم قطعی اعلام شده ماجرا برای خانواده کیارستمی تمام شده است، گفت: «این‌که حالا صدور حکم را به‌عنوان پایان پرونده تلقی کنیم بی‌معنی است و هنوز هر اقدامی در جهت گرفتن گزارش دقیق و قابل استناد لازم باشد انجام می‌دهیم. اما واقعیت این است که امید چندانی نداریم.» او افزود: «وقتی وزیر بهداشت در مراسم اولین سالگرد می‌گوید با کمک رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه سعی می‌کند این گزارش را بگیرد اما نمی‌تواند، در واقع یعنی قانون مانع شفافیت است و راهی برای دسترسی به مستندات وجود ندارد. نظام پزشکی با استناد به قانون هیچ‌کس را در جایگاهی نمی‌بیند که بخواهد به او توضیح و گزارش دهد، نه خانواده و نه حتی خود بیمار را.» عباس کیارستمی ۱۷ اسفندماه ۹۴ به علت بیماری سختی در بیمارستان جم تهران بستری شد و پس از چهار مرحله عمل جراحی و سپس ترخیص از این بیمارستان، بار دیگر در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۵ در بیمارستان مذکور بستری شد و به‌دنبال بهبود پیدا نکردن جهت ادامه درمان به فرانسه منتقل شد که در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۵ در پاریس درگذشت. پس از درگذشت کیارستمی، خانواده او با حمایت برخی هنرمندان نسبت به اهمال و تخلف‌ در روند درمان او در ایران شکایت کردند و سرانجام پرونده‌ای در این زمینه در سازمان نظام پزشکی گشوده شد. یکشنبه ۱۰ تیر حکم قطعی پرونده پزشکی عباس کیارستمی صادر و پزشک ایرانی او به سه سال محرومیت از مسئولیت‌های فنی در مراکز درمانی محکوم شد.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی #سیستان_و_بلوچستان خشک شده‌ است

حبیب‌الله دهمرد، نماینده زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، خشکسالی‌های اخیر در استان #سیستان_و_بلوچستان را در تاریخ «کم‌نظیر» خواند و گفت: «عمق این خشکسالی به حدی است که آن را می‌توان فراتر از یک زلزله دانست.» به‌گفته دهمرد، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی این استان به دلیل کمبود منابع آبی فاقد کشت شده‌ و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی وضعیت معیشتی مردم سیستان و بلوچستان را بسیار دشوار کرده است. حبیب‌الله دهمرد کمک‌های کوتاه‌مدت را به‌دلیل شرایط نامناسب زندگی ناشی از #ریزگردها چاره اوضاع ندانست. کمبود منابع آبی در سیستان و بلوچستان طی سال‌های گذشته باعث افزایش مهاجرت ساکنان این استان شده است. دولت جمهوری اسلامی وعده داده که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بحران بی‌آبی در این منطقه را حل کند. با وجود این وعده، محسن میراد، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفته است که ۱۶ شهر از ۳۷ شهر استان از لحاظ آب در شرایط بحرانی قرار دارد. به‌گفته او ۶۰ درصد جمعیت شهری سیستان و بلوچستان در شرایط پیک مصرف دچار تنش آبی است.

#بحران_آب در #استان_کرمان؛ ۹۴ درصد از آب‌های استان را بخش کشاورزی می‌بلعد

در حالی‌که بحران آب در بزرگترین استان ایران، استان کرمان، تشدید شده و به‌گفته مسئولان آب و فاضلاب، شهر #کرمان در آستانه جیره‌بندی آب قرار دارد، ۹۴ درصد از آب‌های استان در بخش کشاورزی به کار می‌رود در حالی‌که بسیاری از محصولاتی که تولید می‌شود ارزشی بسیار کمتر از آبی دارند که مصرف می‌شود. خبرگزاری مهر در گزارشی که منتشر کرده نوشته که تنها ۲,۵ درصد از آب مورد بهره‌برداری در کرمان صرف آب شرب شهرها و روستاها می شود و ۷۰ درصد آب‌ها نیز هدر می‌رود. شش دشت استان کرمان در مرحله هشدار بی‌آبی قرار گرفته‌اند و میزان بارندگی در استان نیز هر سال کمتر می‌شود. در این استان ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که ۳۰ درصد چاه‌های استان را شامل می‌شوند. ۹۳ درصد از چاه‌های مجاز و غیر مجاز استان کرمان به بخش کشاورزی اختصاص یافته که بدون هیچ نظارتی سال‌ها منابع آبی کرمان را تبدیل به محصولات کشاورزی آب‌بر مانند هندوانه، پسته، خیار، مرکبات و محصولات جالیزی کرده‌اند که هیچ ارزش افزوده خاصی برای استان به جز اشتغال فصلی ندارد در حالی‌که از ابتدا می‌شد با پیش‌بینی وضعیت منابع آبی کشت کلزا و دانه‌های روغنی و زعفران را در کرمان به جای محصولات جالیزی آب‌بر در دستور کار قرار داد. اگر قرار است کشاورزی در استان کرمان همچنان ادامه یابد باید به‌شکل جدی روند تولید محصولات آب‌بر در استان متوقف شود. به‌گفته مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان، از آب‌های موجود در استان، آب شرب ۲,۵ درصد و بخش صنعت نیز ۱,۵ درصد را به خود اختصاص داده است. کرمان جزو سه استان کمآب ایران در سال جاری است و تنها ۳۰ درصد از پیش‌بینی‌های بارش‌های بلندمدت کرمان محقق شده است.

به دلیل #گرما و مصرف زیاد #برق ساعات کار ادارات #تهران ممکن است تغییر کند، برق در ایران نوبت‌بندی شد

#وزارت_نیرو به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از خاموشی و #قطع_برق مکرر است و از این رو خواستار تغییر ساعات کار ادارات جهت تأمین برق مورد نیاز مصارف خانگی است. رضا اردکانیان وزیر نیرو می‌گوید روز دوشنبه ۱۱ تیر حدود ۵۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات برق مصرف شد که اوج بار مصرفی در سال جاری بوده است. به‌گفته وزیر نیرو، از این مقدار حدود ۲۱ هزار مگاوات مصرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود که حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات سهم سازمان‌های دولتی است. دولت با دو مصوبه به وزارت نیرو اجازه داده تا با همکاری با استانداری‌ها ساعت کار ادارات را در استان‌های مختلف و در تمام کشور بر اساس نیاز تغییر دهد. استانداری تهران چند روز پیش از ضرورت خاموش شدن دستگاه‌های خنک‌کننده ادارات از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به بعد خبر داده بود که با اجرایی شدن این تصمیم، احتمالاً ساعات کار اداری تهران در تابستان تغییر خواهد کرد. در حالی که چند روز قبل وزارت نیرو گفته بود نوبت‌بندی در خاموشی برق نداریم، روز گذشته (سه‌شنبه) پس از گذشت دو هفته از تابستان، بخش دولتی اقدام به تهیه جدول‌های نوبت‌بندی برق در اغلب نقاط کشور کرد. مسئولان امر مدام از مردم می‌خواهند که مصرف برق خود را کاهش دهند.

معاون اول دادستان کل: #اینستاگرام فیلتر می‌شود، وزیر ارتباطات: اینستاگرام #فیلتر نمی‌شود

اظهارات ضدونقیض مسئولان جمهوری اسلامی درباره فیلترینگ اینستاگرام ادامه دارد. حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور به خبرگزاری فارس گفته است که فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفته در حالی‌که محمدجواد آذری جهرمی، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌گوید چنین خبری صحت ندارد. معاون اول دادستان کل کشور درباره برخورد با «کلاهبرداری‌های سلبریتی‌های اینستاگرام به بهانه جمع‌آوری کمک برای افراد بی‌بضاعت»، گفت: «فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.» وزیر ارتباطات با رد این اظهارنظر، پیگیری برای فیلتر اینستاگرام را یک موضوع قدیمی دانست و گفت طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی از رسانه‌ها «برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوء استفاده کنندگان ارزی اخیر است». عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دی‌ماه سال گذشته گفته بود رفع فیلتر اینستاگرام بر خلاف موازین قضایی است. خرم‌آبادی معتقد است «حمایت» دولت از این شبکه «موجبات جاسوسی دشمنان و وابستگی اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را به دشمنان فراهم کرده و مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده است.»