ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب: به شرایط کوپن آب نرسیده‌ایم اما وضعیت تامین آب در ۱۰۱ شهر قرمز است

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران یکشنبه ۱۳ تیر در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر توزیع کوپن آب گفت: «هنوز به شرایط کوپن نرسیده‌ایم اما باید گفت که در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد». براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب ایران از کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در شش حوضه آبریز ایران خبر داد و گفت در سال ۱۴۰۰، ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند که از از میان این شهرها وضعیت تامین آب در ۱۰۱ شهر قرمز است. به گفته او بارش باران و برف در ایران نسبت به متوسط بلند مدت نیز ۳۷ درصد کمتر شده است. حمیدرضا جانباز گفت متوسط مصرف آب شرب در ایران از ۳۰۰ لیتر در روز به روزانه ۱۷۹ لیتر به ازای هر نفر رسیده است. او وضعیت در سیستان و بلوچستان را «حاد» توصیف کرد و هشدار داد برخی از مناطق ایران تابستان سختی را در پیش‌ رو خواهند داشت. به گفته او اما شرکت آب و فاضلاب برنامه‌ای برای قطع و جیره‌بندی آب ندارد و قرار است مانند هفت سال گذشته این مسئله را با کنترل فشار مدیریت کند و آبرسانی به مناطق بدون امکانات را با تانکر و آبرسانی سیار پیش خواهد برد.

قطعی برق امنیت کارگران شاغل در شهرک صنعتی زرنق استان آذربایجان‌شرقی را تهدید می‌کند

قطعی برق امنیت شغلی ده‌ها کارگر در شهر صنعتی رزنق استان آذربایجان شرقی را به خطر انداخته است. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) ۴۰ شرکت صنعتی و خدماتی مستقر در شهر صنعتی زرنق در شهرستان هریس به دلیل قطعی برق ساعت کاری و شیف کارگران را کاهش داده‌اند. یک کارگر شاغل در این شهرک صنعتی در پیوند با این موضوع گفت: یک سوم فعالیت روزانه شرکت‌ها به دلیل قطعی برق متوقف می‌شود. به گفته او نتیجه این وضعیت کاهش ساعت‌های کاری و شیفت کارگران شاغل است. قطع برق در ایران به گفته مسئولان وزارت نیرو به دلیل افزایش مصرف است. شرکت برق ایران به منظور آنچه که «برنامه‌ریزی برای توزیع برق» و «کاهش مصرف» می‌خواند، به‌صورت روزانه جدول خاموشی در مناطق مختلف را منتشر می‌کند. قطعی برق اما بر اساس برنامه اعلام شده پیش نمی‌رود.

هکرهای ایرانی به سرورهای دانشگاه لیدن دستبرد زدند و در قبال اطلاعات به‌سرقت‌رفته ۱۶ بیت‌کوین طلب کردند

وبسایت خبری AD هلند (آلخمین داخ‌بلاد) از به‌سرقت رفتن اطلاعات حساب کارمندان دانشگاه لیدن خبر داد. براساس گزارش رسانه‌های هلند اطلاعات حساب کارمندان، آدرس خانه‌هایشان و اطلاعات مرتبط با پژوهش‌های در دست انجام محققان این دانشگاه توسط هکرهایی که با IP روسی به سرورهای دانشگاه لیدن نفوذ کرده‌اند به سرقت رفته و به «باشگاه آروین» که طبق اطلاعات مندرج در وبسایتش متعلق به هکرهای ایرانی‌ست، منتقل شده است. این گروه از هکرهای ایرانی در قبال اطلاعات دزدیده شده ۱۶ بیت‌کوین، معادل ۴۵۰ هزار یورو طلب کرده‌ و تهدید کرده‌اند در صورت عدم پرداخت، این اطلاعات را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند. دانشگاه لیدن اما اعلام کرده است این مبلغ را پرداخت نمی‌کند و امنیت سرورهای خود را ارتقا خواهد داد. بررسی وبسایت «باشگاه آروین» در «دارک وب» نشان می‌دهد داده‌های به‌سرقت‌رفته متعلق به رصدخانه مشهور دانشگاه و کارمندان آن است و گروه ایرانی در چند روز گذشته تصاویر خانه کارمندان، آدرس ایمیل محققان و همکارانشان در دانشگاه‌های هاروارد، برکلی را منتشر کرده‌اند. سخنگوی دانشگاه گفته ممکن است هکرها دانشگاه را تحت فشار قرار دهند با این وجود «فراداده‌ تحقیقاتی» که به سرقت رفته مخفی نبوده و در دسترس عموم قرار داشته است. ارتباط این گروه از هکرها با حکومت ایران مشخص نیست اما گفته می‌شود پیشتر به نفع حکومت ایران دست به سرقت اطلاعات زده‌اند. رسانه‌های هلند در فوریه/بهمن گذشته نیز از تلاش هکرهای منتسب به جمهوری اسلامی برای دستیابی به اطلاعات دانشگاه‌های هلند خبر داده بودند. همزمان محققان هلندی در یک مرکز داده در نزدیکی شهر هارلم، یک سرور کشف کردند که احتمالا برای مقاصد جاسوسی توسط حکومت ایران علیه مخالفان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت امنیت سایبری بیت‌دفندر در نیمه فوریه اعلام کرد تحقیقاتش نشان می‌دهد که ایران سعی کرده در کشورهای هلند، آلمان، سوئد و هند کامپیوترها و تلفن‌های همراه را هک و آنها دسترسی پیدا کند.

رئیس هلال احمر تونس می‌گوید احتمالا ۴۳ پناهجو در آبهای مدیترانه غرق شده‌اند

هلال احمر تونس می‌گوید ۴۳ پناهجوی سرنشین قایقی که از سواحل زوار در لیبی به مقصد ایتالیا در حرکت بود «ناپدید» شده‌اند. به گفته رئیس هلال احمر تونس قایق مهاجرانی که از اریتره، سودان، بنگلادش و مصر قصد داشتند به اروپا برسند در روز شنبه ۳ ژوئن/ ۱۲ تیر به دلیل خراب شدن موتور واژگون شد، نیروهای ساحلی تونس ۸۴ تن از سرنشینان این قایق را نجات دادند اما ۴۳ تن از آنها تا به حال مفقود شده‌اند و به گفته رئیس هلال احمر تونس جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد. لیبی پس از سقوط دولت معمر قذافی به یکی از مبداء‌های حرکت پناهجویان از آفریقا به اروپا بدل شده است. تنها از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا به حال ۸۶۶ پناهجو در مسیر انتقال از لیبی به اروپا در آبهای مدیترانه غرق شدند. در ماه آوریل جسد ۴۰ پناهجو که در دریای مدیترانه غرق شده بودند در سواحل تونس از آب گرفته شدند. در ماه مارس نیز حداقل مرگ ۳۹ پناهجو در ساحل سفاکس گزارش شد. همزمان با افزایش شمار پناهجویانی که از کشورهای آفریقایی به مقصد اروپا در حرکت‌اند، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا محدودیت‌های بیشتری بر حرکت مهاجران وضع کرده و با استقرار گاردهای امنیتی مانع کناره‌گیری قایق‌‎های حامل مهاجرانی می‌شوند که به سلامت از دریا گذشته‌اند.

دادگاه انقلاب تهران محمدحسین کروبی را به دلیل نامه مهدی کروبی که در آن خامنه‌ای را فاقد شرایط رهبری دانسته بود، به یک سال زندان محکوم کرد

محمد جلیلیان، وکیل مدافع محمدحسین کروبی از محکومیت موکلش به یک سال زندان و جزای نقدی خبر داد. به گفته او این حکم در ارتباط با نامه مهدی کروبی پس از شلیک به هواپیمای اوکراینی در دی ماه ۱۳۹۸ صادر شده است. محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی که از بهمن ۱۳۸۹ در حبس خانگی نگهداری می‌شود، دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت و پس از ۶۳ روز با قید وثیقه آزاد شد. به گفته جلیلیان شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محمدحسین کروبی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرده است. علت بازداشت و محکومیت محمدحسین کروبی نامه‌ پدرش پس از شلیک سپاه پاسداران به هواپیما مسافربری اوکراینی عنوان شده است. مهدی کروبی در آن نامه خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود این وضعیت نتیجه سوء مدیریت و دخالت‌های بیجای او در تمام امور است و او هیچ یک از صلاحیت‌های رهبری را ندارد. سپاه پاسداران ۱۸ دی پرواز شمار ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین را تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی در تهران هدف شلیک قرار دارد و تمامی سرنشینان آن را کشت.

اعلام همبستگی جمعی از وکلای دادگستری در حمایت از اعتصابات کارگری، تحصن معلمین و اعتراض بازنشستگان

همزمان با تداوم اعتصاب کارگران پیمانی نفت، گاز و پتروشیمی، جمعی از وکلای دادگستری در بیانیه‌ای از اعتصاب کارگران نفت و پتروشیمی، معلمان و بازنشستگان حمایت کردند. به گزارش «امتداد» در بیانیه‌ای که شماری از وکلای مستقل آن را امضاء کردند، با اشاره به تهاجم نهادهای حکومتی به منظور انحلال کانون وکلا آمده است: «این روزها درخت تنومند وکالت در سرزمین ایران آماج طوفان‌ها و بلایای بسیاری است و هر روز از اطراف و اکناف شاهد فرود آمدنِ تیشه بر ریشه استقلال این نهادِ برآمده از خواست و اراده مردم هستیم؛ اعلام وصول طرح انحلال کانون وکلا در مجلس شورای اسلامی و مهیا شدن زمینه‌های تصویب آن و ابلاغ آیین‌نامه‌ جدید وکالت که حاکی از اعمال محدودیت بیشتر بر حق دفاع شهروندان توسط وکلای مستقل و همچنین تغییر در مواد آزمون وکالت و نیز تلاش معنادار برای تلقی «کسب و کار» از حرفه وکالت، گواه این طوفان‌ها‌ست.» بر اساس گزارش خبرگزاری‌های حکومتی ایران مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی با تدوین آئین‌نامه‌ای جدید در تلاش‌اند صدور مجوز برای متقاضیان پروانه وکالت را به قوه قضاییه واگذار کنند. قوه قضاییه پیشتر نیز به استناد ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه یک نهاد موازی صدور پروانه وکالت به نام مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه ایجاد کرده است. نویسندگان این بیانیه اما اعلام کردند: « هیچکدام مانعی در عمل و اقدام نسبت‌ به سوگندی که بدان یاد کرده‌ایم نخواهد بود و اکنون خود را بیش از پیش مدافع حق و عدالت و یاورِ بی‌پناهان میهن خویش می‌دانیم. از این رو، به نوبه خود و به عنوان جمعی از وکلای مستقل این‌ کشور، همبستگی خود را با اعتصابات کارگری به ویژه کارگران رنجور صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین معلمان و بازنشستگان و پزشکانی که همچون وکلای جوان معیشت‌‌شان در معرض تهدید و تضییق قرار گرفته، اعلام می‌کنیم.» کارگران نفت و پتروشیمی از آخرین روز خرداد در اعتراض به دستمزد اندک و شرایط نامساعد کار اعتصاب کرده‌اند. بازنشستگان تامین اجتماعی و معلمان نیز تا به حال چندین مرتبه مقابل ساختمان نهادهای حکومتی تجمع کرده‌اند.