ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران امور خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران نشست سه‌جانبه برگزار می‌کنند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۱۳ تیر در نشست خبری مشترک با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود ضمن تأکید بر عبور از مرحله سوء تفاهم‌ها، گفت: «نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار خواهد شد.» او افزود: «معتقد هستیم که در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای که میان دو کشور و یا با دیگر کشورها وجود دارد باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد.» او گفت در سفر هفته گذشته خود به آنکارا با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه توافق کرد که به‌زودی نشست سه‌جانبه را برگزار کنند و این موضوع را با جیحون بایراموف هم مطرح کرده و قرار است تاریخی برای برگزاری آن تعیین کنند. امیرعبداللهیان همچنین گفت: «فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز وجود دارد. این اجلاس میان کارشناسان ارشد و در گام بعدی وزیران امور خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه برگزار خواهد شد.» به‌گفته او میزبان این اجلاس تهران و یا یکی از شهرهای ایران خواهد بود.

استاندار فارس کارکنان «بدحجاب» اداره‌ها و سازمان‌ها را تهدید کرد: اگر نمی‌توانید در چارچوب حرکت کنید، مرخصی بدون حقوق بگیرید

در پی دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مدیران قوه قضائیه مبنی بر اجرای «حکم و قانون الهی در مورد امر به معروف و نهی از منکر»، مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته حملاتشان به مردم و خط و نشان کشیدن‌ها برای رعایت «الگوی مطلوب پوشش و رفتار» در نظام جمهوری اسلامی را تشدید کرده‌اند. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز به سازمان‌ها و اداره‌ها تا پایان تیرماه مهلت داده که مسائل مربوط به حجاب و پوشش را رفع کنند. او گفت: «کسانی که نمی‌توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا زمانی که بتوانند به قوانین احترام بگذارند.» ایمانیه افزود: «اگر تذکری داده می‌شود برای جلوگیری از تباهی‌هاست.» استاندار فارس در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دوم تیرماه، در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شد که شماری دختر و پسر نوجوان را در بلوار چمران شیراز نشان می‌داد که در حال پیاده‌روی هستند و اغلب دختران در این جمع از پوشیدن حجاب اجباری خودداری کرده‌ بودند. این موضوع خشم مسئولان استان را برانگیخت. آن‌ها ۱۰ نفر را بازداشت و سپس حدود ۲۰ کافه محل تجمع جوانان شیرازی را پلمب کردند. مقام‌های قضایی در مشهد نیز از محروم کردن شهروندان از دریافت خدمات دولتی و بانکی در صورت نداشتن پوشش مطلوب جمهوری اسلامی خبر دادند.

اسپانیا و پرتغال با خشک‌ترین وضعیت اقلیمی در ۱۲۰۰ سال اخیر رویارو هستند

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که اسپانیا و پرتغال،‌ بر اثر تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین،‌ در حال سپری کردن خشک‌ترین وضعیت اقلیمی در دست‌کم ۱۲۰۰ سال اخیر هستند. این خشکسالی به پیامدهای جدی در زمینه صنعت توریسم و نیز امنیت غذایی این کشورها می‌انجامد. در سال‌های اخیر، شبه‌جزیره ایبری شاهد موج‌های گرمایی فزاینده و خشکسالی‌های هردم‌ شدیدتر بوده است. از ۱۹۵۰ تا کنون میزان بارش بین ۵ تا ۱۰ میلیمتر کاهش یافته و تا آخر قرن تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. ماه مه سال جاری داغ‌ترین ماه ثبت‌شده تا کنون در اسپانیا بود. احتمال وقوع موج‌های گرمایی حاد در این منطقه به دلیل تغییرات اقلیمی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. اسپانیا بزرگترین تولیدکننده زیتون جهان و از تولیدکنندگان بزرگ انگور و پرتقال و گوجه فرنگی و محصولات دیگر است. به گفته کارشناسان، تا ۲۰۵۰،‌ میزان تولید انگور بین ۲۵ تا ۹۹ درصد در شبه‌جزیره ایبری کاهش خواهد یافت و میزان تولید زیتون در اسپانیا تا پایان قرن نیز ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

داغ‌ترین موج گرمایی ۲۰ سال اخیر شمال ایتالیا و فروریختن یخچال مارمولادا: دست‌کم هفت تن کشته شده‌اند، چندتن مفقودند

یخچال مارمولادا در بخش ایتالیایی آلپ یکشنبه بعدازظهر سوم ژوئیه / ۱۲ تیر فروریخت. تا کنون هفت تن کشته شده‌اند، هشت تن مجروح شده‌اند و ۱۴ تن هنوز مفقودند. حادثه‌دیدگان از کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، جمهوری چک، اتریش و رومانی هستند. به دلیل بدی آب و هوا، هلیکوپترها و پهپادهای امداد و نجات عملیات خود را فعلاً متوقف کرده‌اند. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت که این حادثه قطعاً به گرمایش زمین مرتبط است. هنوز مشخص نیست چه عاملی دقیقاً باعث فروریختن یخچال مارمولادا و سقوط بهمن با سرعتی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت شده است اما متخصصان موج گرمایی کم‌سابقه اخیر در اروپا به دلیل تغییرات اقلیمی را یک عامل مؤثر معرفی کرده‌اند. موج گرمایی در شمال ایتالیا در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری میلادی، در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. به‌علاوه، همزمان با روند افزایشی دمای سیاره، یخچال مارمولادا نیز برای دهه‌ها در حال آب شدن بوده است. در موج گرمایی اخیر، دمای نوک قله سه هزار و ۳۰۰ متری مارمولادا به ۱۰ درجه سانتیگراد و در دامنه به ۲۴ درجه سانتیگراد رسیده بود؛ دماهایی که بسیار بیشتر از حد معمول هستند. یکی از مهم‌ترین پیامدهای بحران اقلیمی کنونی پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی و به‌ویژه مکررشدن موج‌های گرمایی بی‌سابقه و کم‌سابقه در نقطه‌های مختلف جهان و همچنین ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی است.

محمدرضا ستاره، دانشمند برجسته فیزیک و استاد دانشگاه کردستان، به دلیل ناایمن بودن جاده‌ها طی یک سانحه رانندگی درگذشت

به گزارش رسانه‌های داخلی، پروفسور محمدرضا ستاره، فیزیکدان و استاد دانشگاه کردستان، شنبه ۱۱ تیرماه در اثر مصدومیت ناشی از سانحه تصادف جان باخت. محمدرضا ستاره، اول خردادماه سال ۱۴۰۱ در مسیر بیجار به دیواندره دچار سانحه تصادف شد و پس از تحمل بیش از یک ماه درد ناشی از تصادف و چند عمل جراحی، در بیمارستان امام خمینی تهران درگذشت. محمدرضا ستاره، اهل بیجار در استان کردستان بود. او دکتری خود را در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فیزیک نظری اخذ کرد و تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی از او منتشر شده است. او استاد مدعو در دانشگاه‌های صنعتی شریف و آکسفورد بود. محمدرضا ستاره دارای شاخص علم‌سنجی هرش ۵۲ بود و مقالات او بیش از بازده هزار ارجاع دریافت کرده‌‌اند که از این نظر در بین فیزیکدانان ایرانی جایگاه برجسته‌ای است. از جمله افتخارات محمدرضا ستاره انتخاب به عنوان دو درصد دانشمند برتر جهان طبق ارزیابی دانشگاه استنفورد، پژوهشگر برتر کشوری و عضو فدراسیون سرآمدان علمی ایران است. پیکر محمدرضا ستاره دوشنبه ۱۲ تیرماه در میان دانشگاهیان استان کردستان در سنندج تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش بیجار منتقل شد. محمدرضا ستاره در محوری دچار حادثه شد که سال‌هاست به دلیل نامناسب بودن و عدم رسیدگی، به یکی از محورهای حادثه‌خیز در استان کردستان تبدیل شده است. در جریان مراسم تشییع پیکر محمدرضا ستاره، رحمت صادقی، رییس دانشگاه کردستان ضمن ابزار ناراحتی از درگذشت این دانشمند، به جاده‌های ناایمن استان کردستان اشاره کرد و گفت: «جاده‌های بی رحم کردستان دوباره و چندباره ما را دغدار کرد و شخصیت برجسته دیگری را از ما گرفت.»

شیوع بیماری وبا در دو استان ایران

مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب وزارت بهداشت از شیوع بیماری وبا در استان‌های کردستان و کرمانشاه خبر داد. مسعودی‌فر گفت بر اساس آزمایش‌های انجام شده تا روز یکشنبه ۱۲ تیرماه جاری ۳۰ مورد در استان‌های کرمانشاه و کردستان به‌عنوان موارد قطعی ابتلا به وبا در کشور گزارش شده است با این حال برخی از آمارها هنوز در مرحله آزمایشگاهی و شهرستانی بوده و باید به مرحله تأیید دانشگاهی برسند. او افزود: «هنوز گزارشی در مورد مشاهده این بیماری در سایر استان‌های کشور وجود ندارد». این مقام مسئول وزارت بهداشت در مورد نوع وبای شیوع‌یافته در این دو استان کشور گفت: «ما با گونه جدید با میکروارگانیسم متفاوتی از وبا روبه‌رو نیستیم چیزی که الان وجود دارد، همان وبایی است که پیش از این نیز شیوع داشته است. وبا بیوتایپ‌ها و سروتایپ‌های متفاوتی دارد، با این حال آنچه این روزها هم شیوع پیدا کرده است همان سروتایپ "اوگاوا" است که قبلا هم در کشور وجود داشته است.» او در مورد دلایل شیوع وبا در این دو استان کشور نیز گفت: «در ابتدا تمامی موارد افرادی بودند که سابقه سفر به عراق داشتند، اما پس از آن افرادی که مبتلا شدند در تماس با کسانی بودند که به عراق سفر کرده بودند.» هنوز مورد فوتی در میان مبتلایان به وبا در این دو استان وجود نداشته است.

دادستان کرمانشاه خودکشی سیاوش بهرامی زندانی سیاسی پس از آزادی را تأیید کرد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ۸ خردادماه سال جاری از خودکشی یک زندانی سیاسی اهل کرمانشاه به نام سیاوش بهرامی خبر داد و نوشت او سه روز پس از آزادی از زندان، ۷ خرداد با خوردن قرص به زندگی خود پایان داده است. شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بیش از یک ماه بعد از انتشار این خبر، ۱۳ تیر گفت: «زندانی امنیتی، س. ب، دوم اردیبهشت سال گذشته به اتهام عضویت در گروه تروریستی "پاک" بازداشت و در زندان پاوه محبوس شد. این زندانی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با تحمل یک سوم دوره حبس خود با اعطای آزادی مشروط آزاد شد، اما پس از آزادی از زندان در تاریخ هفتم خرداد با خرید و استفاده از قرص برنج در محله مهدیه (دره دراز) کرمانشاه اقدام به خودکشی کرد.» دادستان کرمانشاه افزود پزشکی قانونی استان گفته است که پیکر او با علائم مسمومیت با قرص مورد کالبدشکافی قرار گرفته و نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد. هه‌نگاو یک ماه پیش نوشته بود جسد این زندانی سیاسی کرد در سردخانه نگهداری می‌شود و به خانواده‌اش تحویل داده نشده است. سیاوش بهرامی از پیروان آیین یارسان و ساکن محله دره‌دریژ (شهرک مهدی) کرمانشاه بود. اسفند‌ماه گذشته نیروهای اداره اطلاعات در مرز نوسود او را در حین رفتن به اقلیم کُردستان بازداشت کردند و بهرامی از آن زمان تا اوایل خرداد، در زندان مرکزی پاوه محبوس بود. سیاوش بهرامی پیش از این مدتی در اقلیم کُردستان عضو حزب آزادی کُردستان (پاک) بود و پس از جدایی از این حزب به کرمانشاه بازگشته بود.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران رفت

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان صبح دوشنبه ۱۳ تیر وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفت. بایراموف در جریان این سفر یک روزه با مقام‌های ایران درباره روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو خواهد کرد. امیرعبداللهیان اوایل دی‌ماه ۱۴۰۰ به آذربایجان سفر کرده بود. ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اوف رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان نیز چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۴۰ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار بوده است. صادرات جمهوری آذربایجان به ایران ۴۳ میلیون و ۲۸۷ هزار دلار و واردات از آن ۳۹۷ میلیون و ۵۲۳ هزار دلار بوده است. مجموع مبادلات تجاری دو کشور در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶۵ میلیون و ۷۱۸ هزار دلار آمریکا که ۱۵ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار صادرات جمهوری آذربایجان به ایران و ۱۵۰ میلیون و ۰۸۷ هزار دلار واردات از ایران بوده است. محسن خجسته، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش از این گفته بود جمهوری اسلامی در حال مذاکره با طرف آذربایجانی برای توسعه همکاری‌ها، به‌ویژه در میدان‌های نفتی دریای خزر است. او همچنین گفت مبادله گاز بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق ایران گامی راهبردی و ارزشمند است.