ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، دوشنبه ۱۲ تیر با تودیع وثیقه آزاد شد. یک منبع نزدیک به خانواده او به هرانا گفت او با سپردن وثیقه ملکی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ایذه آزاد شده است. نیروهای امنیتی ۲۷ خرداد سجاد پیرفلک را پس از کشته شدن پویا مولایی‌راد، پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد، بازداشت کردند. ماه‌منیر مولایی‌راد مادر کیان پیرفلک است. اتهامات علیه سجاد پیرفلک نیز اعلام نشد. کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه ۲۵ آبان‌ماه سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری در این شهر با شلیک گلوله جان باخت.

ینس استولتنبرگ برای چهارمین‌ بار دبیرکل ناتو شد

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سه‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه برای یک سال دیگر و تا اول اکتبر ۲۰۲۴ دبیرکلی ینس استولتنبرگ را تمدید کردند. این تصمیم قرار است در نشست سران کشورهای عضو ناتو در روزهای ۱۱ و۱۲ ماه جاری میلادی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی تأیید شود. استولتنبرگ ۶۴ ساله در حساب کاربری توییتر خود نوشت که به این تصمیم افتخار می‌کند. او تقریباً ۹ سال است که ریاست این ائتلاف نظامی را برعهده دارد. بدین ترتیب استولتنبرگ ریاست مراسم هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس ناتو در واشنگتن را در ماه ژوئیه جاری نیز برعهده خواهد داشت. استولتنبرگ سال گذشته می‌خواست از سمت خود کناره‌گیری کند و رئیس بانک مرکزی نروژ شود اما اندکی بعد جنگ روسیه علیه اوکراین آغاز شد و به همین دلیل کشورهای عضو خواستار حفظ استولتنبرگ در قدرت شدند و شرکای اروپایی نیز نتوانستند جایگزینی برای او پیدا کنند. در ناتو به‌عنوان قاعده، اروپایی‌ها دبیرکل را تعیین می‌کنند در حالی که مقام فرمانده کل در دست آمریکایی‌هاست.

معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان: ۳۰ تا ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان استان بیکار هستند

نورمحمد یعقوبی، معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گفت: «حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان در استان ما بیکار هستند.» او افزود: «از آغاز هدایت تحصیلی در دانشگاه‌ها توانستیم نزدیک به ۱۰ درصد از این فارغ‌التحصیلان بیکار را به سمت‌وسویی جهت دهیم تا یا خودشان کسب‌وکاری راه بیندازند یا در کسب‌وکارهای فعال استان جذب و به‌کارگیری شوند.» یعقوبی شاخص‌های توسعه در سیستان و بلوچستان را «نامناسب» توصیف کرد و افزود: «این موضوع قطعاً روی نظام آموزش عالی و مباحث مربوط به فن‌آوری و پژوهش در استان ما اثر منفی می‌گذارد.» معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های دانشگاه‌های استان به‌ویژه همین دانشگاه را «ضعیف» خواند و گفت: «زیرساخت‌های آزمایشگاهی، فن‌آوری، خوابگاهی، آب و برق و گاز و… همه ضعف‌هایی دارند و به دلیل همین ضعف‌ها، بخش عمده‌ای از بودجه دانشگاه به‌صورت خودکار به سمت حفظ و نگهداشت یا تقویت این نیازها اولیه می‌رود.»

دانش‌آموز نابینا در فلاورجان می‌تواند دوباره در آزمون شرکت کند

در پی انتشار ویدئوی دختر نابینای گریانی که از جلسه امتحان اخراج شده بود، وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد. وزیر آموزش و پرورش با صدور دستور ویژه خواستار حل مشکل این دانش‌آموز شد. او اعلام کرد که این دانش‌آموز می‌تواند مجددا آزمون دهد و در صورت کسب نمره قبولی در مدارس نمونه دولتی ثبت نام کند. ویدئوی این دختر ۱۲ تیر ماه در شبکه‌های اجتماعی کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت منتشر شد. او در امتحان روز جمعه نمونه دولتی در فلاورجان به‌دلیل نداشتن منشی از جلسه امتحان اخراج شده بود. مسئولیت هماهنگ کردن یک منشی در حین امتحان وظیفه آموزش و پرورش این استان است.

نیروهای وزارت اطلاعات به منزل نازیلا معروفیان یورش بردند

نازیلا معروفیان در حساب کاربری توییتر خود از یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش در تهران خبر داد. نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۳ تیر به منزل این روزنامه‌نگار حمله کرده و همه وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه او را ضبط کردند. نیروهای وزارت اطلاعات به نازیلا معروفیان گفته‌اند که او باید شنبه ۱۷ تیر به دادسرای اوین مراجعه کند.  نازیلا معروفیان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ پس از انتشار یک گفت‌وگو با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی، بازداشت و به دو سال زندان محکوم شد. او ۱۹ دی ۱۴۰۱ پس از گذشت ۷۲ روز بازداشت، با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود. 

ابتکار راست افراطی فرانسه به جمع‌آوری نزدیک به یک و نیم میلیون یورو برای پلیس متهم به قتل نوجوان عرب فرانسوی منجر شد

ژان مسیحه، مشاور سابق مارین لوپن سیاستمدار راست افراطی فرانسوی در وب‌سایت «گوفاندمی» (GoFundMe) که به جمع‌آوری پول یا به اصطلاح گلریزان اختصاص دارد صندوقی را به نام «حمایت از خانواده پلیس نانتر» باز کرده است. این صندوق که با هدف جمع‌آوری ۵۰ هزار یورو باز شده بود، تا به‌حال بالغ بر یک میلیون و ۴۲۳ هزار یورو کمک جمع‌آوری کرده است. پلیس نانتر، مأموری‌ست که نائل مرزوق ۱۷ ساله، نوجوان الجزایری-مراکشی‌ تبار فرانسوی را سه‌شنبه گذشته پشت منطقه تجاری «لا دِفانس» در نانتر پاریس با شلیک گلوله به قتل رساند. او هم‌اکنون در بازداشت است. ابتکار راست‌افراطی برای جمع‌آوری کمک به افسر پلیس متهم به قتل، خشم بسیاری از سیاستمداران و فعالان میانه‌رو و چپ را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته تا آن‌جا که از گوفاندمی خواسته شده این صندوق را ببندد. اریک بوتورل، از حزب امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه که هنوز کمک‌های جمع‌آوری‌شده به یک میلیون یورو نرسیده بود در توییتر نوشت: «ژان مسیحه بر اخگرها می‌دمد. این اقدام مولد شورش است. صندوق چند صدهزار یورویی برای افسر پلیس متهم به قتل نائل، ناپسند و رسوا است». اولیویه فور، رهبر حزب سوسیالیست فرانسه هم از گوفاندمی خواسته تا جمع‌آوری کمک مالی برای پلیس قاتل نائل را ببندد و این پلتفرم را به «میزبانی صندوق شرم» متهم کرد: «شما با شرکت در حمایت از یک افسر پلیس که متهم به قتل عمدی‌ست، یک گسل در حال شکاف را حفظ می‌کنید. [صندوق] را ببندید! » در سال ۲۰۱۹، صندوق کمک مالی به یک بوکسور سابق که در تظاهرات ضد دولتی «جلیقه زردها» به چندین افسر پلیس مشت زده بود، به سرعت بسته شد. دیوید گیرو، سیاستمدار چپ‌گرا، در توییتر نوشت: «پیام فرضی این است که عرب‌ها را بکشید میلیونر خواهید شد. دولتی که صندوق جلیقه زردها را در ظرف دو روز بست حالا بدون این‌که واکنشی نشان بدهد مقابل این وحشت سکوت کرده است.» یک گروه از فعالان فرانسوی هم صرف وجود چنین صندوق کمکی را منجر به «شعله‌ورشدن احساس بی‌عدالتی» و «افزایش تنش‌ها» توصیف کردند.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دریافتی نمایندگان را بیش از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد

موسی غضنفرآبادی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» تأیید کرد که مبلغ دریافتی‌ نمایندگان بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان است. غضنفرآبادی در برابر این پرسش که آیا فیش حقوقی ۱۰۰ میلیون تومانی که گفته می‌شود بابت حقوق کارکنان دفتر نمایندگان به حساب‌شان واریز شده از سوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس پذیرفته شده است؟ پاسخ داد: «بله، درست است.» برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که حقوق کارکنان دفاترشان توسط مجلس مستقیم به حساب خود آن‌ها واریز می‌شود اما غضنفرآبادی گفت: «خیر. حقوق کارمندان به حساب نماینده واریز می‌شود. بیشتر از این رقم هم واریز می‌شود. البته دو گونه پرداخت حقوق برای کارمندان دفاتر وجود دارد. کارمندانی که از دستگاه‌های دیگر به مجلس مأمور می‌شوند معمولاً حقوق خود را از دستگاه متبوع دریافت می‌کنند. اما نمایندگانی که کارمندان دفاتر را با خود می‌آورند از مجلس حقوق دریافت می‌کنند.» در روزهای اخیر انتشار فیش حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی منتسب به مالک شریعتی نیاس، نماینده تهران که خود رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از حقوق‌های نجومی است، بار دیگر موضوع حقوق نمایندگان مجلس در ایران را برجسته کرد. مالک شریعتی نیاس در توجیه این میزان حقوق گفته بود نمایندگان «مخارج اداری را به‌صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه‌های جاری تلفن و احیاناً اجاره مسکن را بدهند». پیش از این، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس گفته بود: «نمایندگان دو حساب دارند. حقوق ماهانه آن‌ها به یکی واریز می‌شود و هزینه‌های دفتر یا دفاترشان به دیگری. حقوق ماهانه ۲۰ میلیون تومان است و هزینه‌های دفتر هم ۵۳ میلیون تومان.»

در سه روز ۹ کارگر به‌دلیل فقدان ایمنی کار جان خود را از دست دادند

به‌دلیل فقدان ایمنی و شرایط نامناسب کار، ۹ کارگر در سه روز یکشنبه ۱۱ تیر، پنج‌شنبه ۸ تیر و دوشنبه ۵ تیر در شهرهای تهران، همدان و کازرون جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در روز یکشنبه یک کارگر ساختمانی در همدان حین کار در یک پروژه ساختمانی از ارتقاع طبقه ششم سقوط کرد و جان خود را از دست داد. در همین روز یک کارگر نانوایی در شهرستان کازرون استان فارس بر اثر برق گرفتگی کشته شد. ایلنا افزوده است که روز پنج‌شنبه نیز چهار کارگر تبعه کشورهای خارجی در تهران حین کار در کارگاه مبل‌‌سازی در محله مرتضی‌ گرد خیابان فرهمند تهران، بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. این کارگران حین استراحت به‌دلیل سوخت مواد اسفنجی که بسیار خطرناک است، جان باخته‌‌اند. ایلنا در گزارش دیگری نوشته است که در روز دوشنبه نیز در خیابان سنایی مشهد، یک کارگر حین کار با دستگاه بالابر دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت. در همان روز، یک کارگر ساختمانی حین کار در ارتفاع یک ساختمان در حال ساخت در شهر فردیس سقوط کرد و جان باخت. و باز هم در همان روز، یکی از کارگران معدن کرومیت ارزوئیه به دلیل ریزش معدن کشته شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را دارد ‌که رتبه بسیار پایینی است.

ابراهیم رئیسی می‌گوید خلاء قانونی در برخورد با مسئله حجاب وجود ندارد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران بخشی سخنان خود را به موضوع حجاب اختصاص داد و به‌نقل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی» است که «با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده از سوی دشمن دنبال می‌شود». او افزود حکومت نیز برای مقابله با این «توطئه دشمن» باید «برنامه‌ریزی دقیق» داشته باشد. رئیسی گفت: «بخشی از افراد (کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند) از روی غرض و با اراده، به‌دنبال برهم ریختن نظم اجتماعی کشور هستند‌ که باید با تدبیر و درایت و براساس قانون برخورد لازم صورت پذیرد.» او تأکید کرد که «دستگاه انتظامی و قضایی برای برخورد با افرادی که به‌صورت سازمان‌یافته در جامعه هنجارشکنی می‌کنند خلاء قانونی ندارند و قوانین فعلی تکلیف بخش‌های اجرایی و قضایی را روشن کرده است». رئیسی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در میان مسئولان حکومتی بر سر طرح «حجاب و عفاف» همچنان اختلاف نظر وجود دارد. در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» مخالفت زنان با حجاب اجباری برجسته شد و در حال حاضر بسیاری از زنان با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی حکومت همچنان بدون حجاب و با پوشش اختیاری در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند.