ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پناهنده ۲۰ ساله افغانستانی که به اشتباه از آلمان اخراج شده بود، برای شرکت در دادگاه تجدیدنظر بازمی‌گردد

مجله خبری «اشپیگل» آلمان گزارش داده است که نصیب‌الله س.، یکی از #پناهندگان_افغان اخراج‌شده از آلمان برای شرکت در دادگاه تجدیدنظر بازخواهد گشت. او یکی از ۶۹ شهروند افغانستان بود که ماه گذشته همزمان با تولد ۶۹ سالگی هورست زِهوفر، وزیر کشور آلمان به کابل بازگردانده شدند. وزیر محافظه‌کار آلمانی این همزمانی را به عنوان نشانه افزایش اخراج پناهجویان از ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا به فال نیک گرفته بود. اما نصیب‌الله ۲۰ ساله پس از بازگشت در کابل دست به خودکشی زد. این اتفاق انتقادها از زِهوفر را افزایش داد و تمامی احزاب اپوزیسیون به جز حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» خواهان استعفای او شدند. او مسئولیت خودکشی جوان افغان را نپذیرفت اما دفتر فدرال مهاجرت و پناهجویان آلمان بعدتر تصدیق کرد که اخراج او اشتباه بود و هنوز مرحله تجدیدنظر در حکم دیپورت او به اتمام نرسیده بود. او حالا از اسلام‌آباد پاکستان با هزینه خود به آلمان بازخواهد گشت تا در دادگاه تجدیدنظر بررسی درخواست پناهندگی‌اش حاضر شود. زمان بازگشت او مشخص نیست. آلمان در حالی پناهجویان افغان را در توافق با دولت افغانستان به کشورشان بازمی‌گرداند که شرایطی امنیتی این کشور در سال‌های اخیر بدتر شده است.

مرگ ناگهانی #هما_سلطانی ــ همدلی گسترده با #عبدالفتاح_سلطانی، وکیل زندانی

هما سلطانی فرزند وکیل زندانی عبدالفتاح سلطانی و معصومه دهقان زندانی سیاسی دهه شصت در سن ۳۰ سالگی جان باخت. این خبر واکنش همدلانه فعالان سیاسی و مدنی و همچنین کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. هما سلطانی بر اثر سکته قلبی درگذشته است. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند «اکنون چه کسانی قرار است خبر مرگ دختر جوان این فعال حقوق بشر را در زندان به او بدهد». شماری دیگر از کاربران می‌گویند فشارهای ناشی از زندان پدر، بی‌شک بر ایست قلبی هما سلطانی مؤثر بوده است. عبدالفتاح سلطانی وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی و از پایه‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر است. عبدالفتاح سلطانی آخرین بار در تاریخ ۱۹ شهریور سال ۹۰ در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شد و تا کنون برای گذراندن ۱۰ سال حبس تعزیری در زندان به سر می‌برد. او در طول دوران زندان بارها خواستار اعاده دادرسی و آزادی مشروط شده اما مقامات حتی به سختی با مرخصی‌های کوتاه مدت او موافقت کرده‌اند. عبدالفتاح سلطانی امروز ۱۳ مرداد برای شرکت در مراسم ختم دختر جوانش به مرخصی فرستاده شد.

رانندگان تاکسی #قرچک در برابر فرمانداری اعتصاب کردند

شماری از رانندگان تاکسی در #قرچک #ورامین شنبه ۱۳ مرداد در اعتراض به عدم اجرای مصوبه شورای شهر در مورد تجمیع خطوط تاکسی‌رانی در برابر فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، رانندگان خواهان تجمیع سه خط تاکسیرانی قرچک هستند. شماری از رانندگان تاکسی به دلیل تعطیل‌شدن ایستگاه تاکسی میدان شوش تهران به ایستگاه مترو جوانمرد قصاب منتقل شده‌اند اما به دلیل بالابودن شمار همکاران‌شان تنها از ساعت ۱۳ به بعد مجوز کار دارند و از درآمد کافی برخوردار نیستند و تجمیع خطوط می‌تواند درآمد آنها را بیشتر کند. یک راننده تاکسی در گفتگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) می‌گوید: « در زمان فعالیت در خط قرچک – شوش به دلیل اعمال طرح زوج و فرد از پل بعثت مجبور بودیم یک روز درمیان کار کنیم و خطر جریمه شدن را به جان بخریم اما اینجا مجبوریم فقط عصرها کارکنیم و مشکلات مالی زیادی به ما تحمیل می شود.» رانندگان معترض خواهان مجوز کار ۲۴ ساعته برای مقابله با مشکلات مالی زندگی‌شان هستند. دیگر مشکل تاکسی‌ران‌ها نبود محل توقف تاکسی در ایستگاه مترو جوانمرد است. روابط عمومی تاکسیرانی قرچک اما در پاسخ به معترضان می‌گوید شمار تاکسی‌ران‌ها بالا است و خطوط تاکسی‌رانی همین حالا شلوغ هستند. محمد اسفندفر، مدیرعامل سازمان #تاکسیرانی شهرداری قرچک هم به ایرنا گفته که مشکلات رانندگان در «بستر قانونی» پیگیری شده است.

قطعی مکرر برق و #افزایش_دما در #خوزستان: مراکز آموزشی و دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل می‌شود

با افزایش دوباره دمای هوا در خوزستان، بانک‌ها، مراکز آموزشی، ادارات و دستگاه‌های اجرایی این استان روز چهارشنبه ۱۷ مرداد تعطیل خواهد بود. این پیشنهاد را ستاد مدیریت بحران استان و شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با هدف کاستن از مصرف آب و برق و قطعی احتمالی شبکه برق به استانداری ارائه کردند. در روزهای گذشته قطعی مکرر برق در اهواز، آن هم در روزهای داغ تابستان، به نارضایتی مردم دامن زده بود. پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ روز آینده دمای هوا مجدداً به ۴۹ تا ۵۰ درجه سانتیگراد برسد. در هفته‌های گذشته، به دنبال کمبود آب آشامیدنی و قطع مکرر برق، در شهرهای مختلف خوزستان چندین تجمع اعتراضی برگزار شد.

نمودی از بحران بیکاری: پرورش عقرب

تبلیغات گسترده‌ای در خصوص پرورش عقرب و فروش زهر آن، جمعیت این جاندار را به خطر انداخته است. علیرضا نادری، کارشناس بی‌مُهرگان در سازمان حفاظت محیط‌زیست به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) می‌گوید شرکت‌های سودجویی که پیشتر در زمینه زهرگیری از مار فعالیت داشتند اکنون به پرورش عقرب و ملخ روی آوردند. آنها با دریافت مبالغی هنگفت، یا در این زمینه مشاوره می‌دهند یا طرح‌هایی توجیهی در اختیار متقاضیان می‌گذارند تا از سازمان محیط زیست مجوز پرورش عقرب بگیرند. این شرکت‌ها «افرادی را از طریق تبلیغات جذب کرده، به‌طوری که در هر دوره ۲۰ الی ۳۰ نفر را پذیرش کرده و با دریافت ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان به اصطلاح به آنها آموزش می‌دهند که چگونه عقرب پرورش دهند». به گزارش ایلنا، این فعالیت‌ها که به بهانه اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد، در واقع سوءاستفاده از بیکاری مردم است. کارشناس بی‌مُهرگان سازمان محیط زیست هشدار داده که گسترش پرورش عقرب می‌تواند جمعیت عقرب‌های ایران را در خطر قرار دهد. به دنبال شیوع این پدیده، سازمان حفاظت دستورالعمل‌های جدیدی را در خصوص پرورش عقرب تدوین کرده است. به گفته علیرضا نادری، «اگرچه گفته می‌شود از فروش زهر عقرب درآمد فراوانی افراد کسب می کنند، اما در حقیقت سود این تجارت به جیب دلال‌ها و شرکت‌هایی می‌رود که از بیکاری مردم در جامعه سوءاستفاده می‌کنند».

هر کیلو مرغ، ۱۱ هزار تومان: #قیمت_مرغ ۳۰۰۰ تومان بیش از قیمت مصوب هفته گذشته است

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت هر کیلوگرم #مرغ به حدود ۱۱ هزار تومان خبر داد. یک کیلوگرم مرغ در حالی در خرده‌فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می‌شود که #ستاد_تنظیم_بازار در جلسه هفته پیش تصویب کرد قیمت هر کیلو مرغ باید حداکثر ۹ درصد افزایش یابد و هشت هزار و ۱۷۵ تومان فروخته شود. اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با تهران (برجام) دچار بحران شده است. واحد پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد از ارزش‌اش را از دست داد و #نرخ_تورم نسبت به سال قبل افزایش یافت. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران که دوم مرداد منتشر شد، نرخ تورم شهری «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دوازده‌ماهه منتهی به تیر ۱۳۹۷ به ۱۱ درصد رسیده که نسبت به تورم ماه قبل آن سه دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. حمید زمان‌زاده، معاون پژوهشکده بانک مرکزی هفته گذشته پیش‌بینی کرد که تورم بر اثر افزایش نرخ ارز امسال به ۲۵ درصد برسد. برخی کارشناسان نرخ تورم را بیش از این ارزیابی کرده‌اند. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش در توئیتر خود نرخ تورم ایران در ابتدای ژوئن / اواسط خرداد امسال را ۷۸,۵۵ درصد تخمین زد؛ یعنی ۱۰ برابر نرخ اعلام‌شده آن به صورت رسمی.

پیام #کوچر_بیرکار پس از دریافت مدال #فیلدز: «#قانع، نگران نباش، کردها هم می‌توانند جلو بیفتند» ــ برادر بیرکار: او نمی‌تواند به ایران بازگردد

#کوچر_بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی و برنده مدال #فیلدز معروف به «#نوبل_ریاضی» در پیامی فیس‌بوکی پس از دزدیده‌شدن مدالش خطاب به کردها گفت: «خبر دزدیدن مدال درست بود ... این موضوع هیچ اهمیتی ندارد. نگران نباشید، مشابهش را دریافت می‌کنم. شما به رقصتان ادامه دهید». مدال فیلدزریاضی‌دان کرد ایرانی در محل برگزاری کنگره بین‌المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیروی برزیل دزیده شد. بیرکار در این پیام که به کردی سورانی نوشته شده است، اشاره‌هایی به موقعیت اقلیت کرد در ایران و مبارزه‌های آنان برای حقوق خود می‌کند و می‌نویسد: «دوست داشتم همین حالا بر مزار قانع می‌رفتم و می‌گفتم نگران نباش، کردها هم می‌توانند جلو بیفتند، دلم می‌خواست بهش می‌گفتم کوچر جایی به‌دنیا آمد که تو در آسیابش کار می‌کردی...دوست داشتم سنگ قبرش را می‌بوسیدم و می‌گفتم: آسوده بخواب». قانع اشاره‌ای است به محمد کابلی، مشهور به #ماموستا_قانع، شاعر کرد چپ‌گرا از #مریوان که ۱۳۴۳ درگذشت. او به «شاعر ستمدیدگان» معروف بود. بیرکار در پیام فیس‌بوکی‌اش ابراز امیدواری کرده که دستاورد او بتواند «به محرکی برای تلاش بیشتر خواننده کرد و معرفی دانشمندان کرد و قدردانی از آنها» بدل شود. کوچر بیرکار ۴۰ ساله، متولد مریوان است، و از سال ۲۰۰۰ به بریتانیا پناهنده شده است. او ‌اکنون در دانشگاه کمبریج مشغول پژوهش و آموزش است. حیدر درخشانی، برادر بیرکار شنبه ۱۳ مرداد به «ایسنا» گفت که او فرزند سوم خانواده‌ای شش‌نفره است، پدری کشاورز و مادری خانه‌دار دارد و حین تحصیل کار می‌کرده. حیدر درخشانی گفته برادر پناهنده‌اش قادر به بازگشت به ایران نیست.

استان فارس: قزل‌آلا را رنگ می‌کنند به جای #سالمون می‌فروشند

مهدی پورداود، معاون مرکز علمی آموزشی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم می‌گوید در استان فارس فروشندگان سودجو ماهی قزل‌آلا را با رنگ طبیعی و حتی مصنوعی و مضر قرمز می‌کنند و به جای ماهی سالمون می‌فروشند. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) به نقل از این مقام محلی نوشت «سالمون فقط در نواحی آتلانتیک و در کشورهایی چون نروژ و دانمارک پرورش می‌‌یابد و چیزی با عنوان سالمون ایرانی یا سالمون خزر وجود ندارد». مهدی پورداود گفت شهروندان توجه کنند که ماهی سالمون‌ را تنها در بسته‌‌بندی‌های مخصوص کشورهای آتلانتیک یا نروژ و دانمارک بخرند، در غیر این صورت ماهی عرضه‌شده تقلبی است. فروش سالمون ایرانی در فارس چند سالی است که رواج پیدا کرده اما در واقع این ماهی قزل‌آلای رنگ شده است که به صورت فیله‌ی سالمون عرضه می‌شود.

#سازمان_ملل: صدها زن باردار یمنی با خطر مرگ مواجهند

#صندوق_جمعیت_سازمان_ملل_متحد هشدار داد که زنان باردار در #یمن به علت دشوارترشدن دسترسی به خدمات پزشکی و مراقبتی در معرض «ریسک بسیار بالا» قرار دارند. به گفته این نهاد بین‌المللی، نرخ مرگ و میر مادران از آغاز جنگ در یمن (۲۰۱۵) احتمالاً دو برابر شده است. در آستانه جنگ این نرخ ۳۸۵ مورد در میان ۱۰۰ هزار زایمان بود. صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید که خشونت‌ها در بندر #حدیده دسترسی‌اش به این شهر را محدود کرده است. بر اساس تخمین این سازمان، ۹۰ هزار زن در این شهر که قسمت اعظم آن در کنترل گروه «انصارالله»، گروهی از شیعیان حوثی یمن قرار دارد، طی ۹ ماه آینده به موعد زایمان خواهند رسید. #ائتلاف_عربی به رهبری عربستان و امارات متحده عربی برای مقابله با حوثی‌های تحت حمایت ایران و در حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنارشده در کودتای حوثی‌ها، مداخله نظامی در یمن را آغاز کردند. نیروهای وفادار به منصور هادی تحت حمایت ائتلاف عربی ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد به حدیده یورش بردند اما هنوز موفق به بیرون‌راندن حوثی‌ها از آن نشده‌اند. تا کنون بیش از ۱۰ هزار تن در جنگ یمن کشته شده‌اند. جنگ یمن بسیاری از تأسیسات پزشکی و بهداشتی این کشور را نابود کرده، به قحطی و گرسنگی و کمبود مواد دارویی و شیوع بیماری‌های واگیردار همچون وبا انجامیده، و فقیرترین کشور خاورمیانه را فقیرتر کرده است.