ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: عملیات نظامی دیگری علیه کردهای سوریه انجام خواهد شد

رجب طیب #اردوغان، رییس جمهوری #ترکیه، از انجام یک عملیات نظامی دیگر ارتش این کشور در شمال سوریه و علیه کردهای این منطقه خبر داد. اردوغان همچنین روز یکشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت به روسیه و آمریکا که از رژیم بشار اسد و #کردهای_شمال_عراق حمایت می‌کنند، هشدار داد. ترکیه کردهای مسلح شمال ترکیه را شاخه‌ای از #حزب_کارگران_کردستان_ترکیه و یک گروه «تروریستی» می‌داند. این کشور خواهان ایجاد یک منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه است و می‌گوید که کردهای شمال سوریه باید تا شرق رود فرات عقب‌نشینی کنند.

سپیده_قلیان به اعتصاب غذای خود پایان داد#

جمال حیدری، وکیل مدافع سپیده قلیان، فعال کارگری و از متهمان پرونده اعتراضات هفت‌تپه از پایان اعتصاب غذای موکلش خبر داد. این وکیل یکشنبه ۱۳ مرداد در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت سپیده قلیان «با توجه به رسیدگی مسئولان به بخشی از مطالباتش از جمله رفع تعدادی از مشکلات زندان شهر ری»، به اعتصاب غذای خود پایان داده است. سپیده قلیان اول مرداد اعلام کرده بود که تا جلسه دادگاهش برای اعتراض به «سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین، بدرفتاری با خانواده‌اش در هنگام ملاقات و حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله‌یاری» دست به اعتصاب غذا می‌زند. به گفته وکیل قلیان، برخی از خواسته‌های او برای تامین حقوق زندانیان از جمله تهیه «۱۲عدد ویلچیر، بهبود کیفیت غذا، آبسردکن، جامایعی مخزن دار، رنگ آمیزی سالن، کولر سالن ورزش، سیستم صوتی سالن ورزش» برآورده شده است. جمال حیدری همچنین نوشت: «سپیده طی مدت اعتصاب غذا به دلیل عوارض آن، بارها در درمانگاه و یک شب در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت». سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نسبت به وضعیت وخیم جسمانی سپیده قلیان در اعتصاب غذا اظهار نگرانی کرده بود.

فرمانده عراقی متهم به جاسوسی برای سیا، تبرئه شد

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق در کنفرانس مطبوعاتی در شهر کربلا خبر از تبرئه محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار از اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) داد. خبرگزاری اماراتی «ارم نیوز» با انتشار این خبر نوشت نتایج تحقیقات کمیته وزارت دفاع عراق نشان می‌دهد هیچ فرمانده نظامی خائنی در ارتش عراق وجود ندارد. نجاح الشمری، پس از پخش شدن یک فایل صوتی که ادعا می‌شود گفت‌وگویی تلفنی بین یک فرمانده ارشد نظامی عراق و یک کارمند سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) است، دستور تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی را صادر کرده بود. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، این فایل صوتی روز جمعه ۶ ژوییه/ ۱۵ تیر در رسانه‌های وابسته به حشدالشعبی منتشر شد که ظاهراً حاوی گفت‌و‌گوی محمود خلف فلاحی، فرمانده عملیات انبار و یک مامور عراقی‌الاصل سیاست. در این گفت‌وگو فردی که به عنوان مامور سیا معرفی شده، از فرمانده عملیات انبار می‌خواهد تا جزییاتی از مواضع ارتش عراق و حشد‌الشعبی را در اختیار او بگذارد. او در پایان گفت‌وگو بابت همکاری این فرمانده ارشد نظامی و درستی جزییات ارائه شده تشکر می‌کند. به‌ نوشته ایسنا پیش از این عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز تأکید کرده بود که نتیجه تحقیقات درباره پرونده الفلاحی بی‌گناهی او را ثابت می‌کند.

ابوذر ندیمی، مشاور سازمان برنامه و بودجه: زیرساخت‌ها برای #حذف_چهار_صفر_از پول_ملی آماده است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان جدی بودن دولت در حذف چهار صفر از پول ملی گفته زیر ساخت‌های نظام اجرایی برای این کار آماده است و وقتی خود دولت لایحه را تقدیم می‌کند، بدین معناست که از نظر زیر ساخت ها برای حذف چهار صفر مشکلی نیست. ابوذر ندیمی با آسیب‌شناسی حف چهار صفر از پول ملی گفته: «ما به مردم دروغ می‌گوییم که ارزش هزار تومان با ۱۰ سال پیش تفاوت دارد ولی اگر به واقعیت بپردازیم، در بلند مدت در خصوص اصل واردات، بازگشت منابع و فروش و تولید با واقعیت‌هایی روبه‌رو هستیم.» مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که این سیاست چرا در شرایط کنونی اجرایی می‌شود، گفته: «امروز دو مولفه در اقتصاد نقش پیدا کرده؛ یکی حذف یا کاهش نقش نفت در اقتصاد است و دیگری گذر از بحران ارزش پول در سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری است.» ندیمی در توجیه عملکرد دولت برای حذف چهار صفر گفت: «با توجه به شرایط اقتصاد کشور و رویکرد جدید در خصوص نظام و سیاست‌های پولی، بانکی، مالی و اعتباری توسط بانک مرکزی، در شرایط ادغام بانک‌ها قرار گرفتیم و از طرفی رویکردهای جدیدی را برای بستن بودجه سال آتی نیاز داریم.» کارشناس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفته امروز بهترین فرصت برای عملیاتی شدن اقتصاد منهای نفت است: «مجلس نیز آمادگی این کار را دارد چراکه در سال آخر کمی از حب و بغض‌ها جدا و گرایش‌های حزبی به منافع ملی تبدیل شده است.» ندیمی همچنین گفته مهم‌ترین مسئله برای نماینده‌ها بعد اجتماعی است و وقتی ارزش پول به عدد واقعی برسد، مردم متضرر نخواهند شد.» علی ربیعی، سخنگوی دولت چهارشنبه ۹ مرداد از حذف چهار صفر پول ملی ایران خبر داد. او اعلام کرد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی ایران در جلسه هیئت وزیران تصویب شده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. حذف صفر از پول ملی ایران نخستین بار هفت سال قبل در دولت دهم مطرح شد. در آن زمان گفته شد که اگر چند صفر از اسکناس‌های ایران حذف شود، ارزش پول ملی ایران در برابر سایر ارزهای معتبر جهان افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا می‌کند. اما این ادعا به‌دلیل این‌که نبود پشتوانه فکری و اجرایی در حد حرف باقی ماند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان: به‌واسطه دلالان، #قیمت_برنج از شالیزار تا بازار دوبرابر می‌شود

قاسم سوخته‌سرایی، رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان از عدم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت انتقاد کرد و گفت این مسئله باعث گرانی ۱۰۰ درصدی برنج و درعین‌حال متضرر شدن کشاورزان شده است. براساس گزارش خبرگزاری کار (ایلنا) سوخته‌سرایی از وجود مافیای برنج خبر داد و گفت این مافیا با کنترل مقدار و زمان واردات، قیمت برنج را تعیین می‌کند: «در فصل برداشت برنج شاهد واردات برنج هستیم و اینطور قیمت‌ها شکسته شده و جالب اینکه در مواردی می‌بینیم وقتی فصل برداشت تمام می‌شود، واردات هم متوقف می‌شود. کشاورز محصول خود را با قیمتی ارزان فروخته و دلالان و عوامل پشت پرده همان محصول را گران می‌فروشند.» او در مورد گرانی برنج گفت: «در یک سال اخیر شاهد گرانی برنج در بازار بودیم، طوری که در مواردی این محصول ۱۰۰ درصد افزایش داشت، اما همان برنجی که در بازار با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان عرضه شد از کشاورز هر کیلو ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری شده بود. برنج‌کار در مراحل کاشت، داشت و برداشت مقروض می‌شود و چاره‌ای جز فروش محصول خود در اسرع وقت ندارد. دلالان و عوامل پشت پرده هم درست در همان زمان و وقتی کشاورز به شدت نیازمند است، قیمت محصول را پایین می‌آورند و او را مجبور به فروش می‌کنند. به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان تعاونی‌های روستایی که باید تسهیل‌کننده فروش محصولات کشاورزان را داشته باشند در مواردی نقش دلال را ایفا می‌کنند.

هشدار نخست وزیر #پاکستان به #آمریکا در مورد ماجراجویی علیه ایران

#عمران_خان، نخست‌وزیر #پاکستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی با موسسه صلح آمریکا خطاب به دولت ایالات متحده درباره هر گونه اقدام نظامی این کشور علیه ایران هشدار داد. عمران خان گفت: «عواقب حمله نظامی آمریکا به ایران بسیار بدتر از عواقب جنگ عراق خواهد بود.» نخست‌وزیر پاکستان در ادامه گفت مطمئن نیست که همه کشورها متوجه وخامت اوضاع در صورت درگیری آمریکا با ایران باشند: «بسیاری از سیاستمداران فعلی در حال حاضر عواقب اقدام احتمالی آمریکا علیه ایران را درک نمی‌کنند.» او با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت عواقب جنگ احتمالی با ایران می‌تواند بسیار بسیار بدتر از حمله به عراق باشد: «اقدام آمریکا علیه ایران منجر به رشد تروریسمی خواهد شد که جهان القاعده را فراموش خواهد کرد.» به گفته عمران خان، پاکستان در گذشته به ایران پیشنهاد داده که می‌تواند نقش میانجی را برای حل و فصل تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا داشته باشد. تنش‌ بین ایران و آمریکا به دلیل خروج آمریکا از برجام و رفتار دوگانه این کشور، سیاست‌های منطقه‌ای ایران و همچنین پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی بالا گرفته است. ‎

ایرانی‌ها دومین خریداران خارجی خانه در #ترکیه

حدود چهار درصد کل خانه‌های فروخته شده ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ را اتباع خارجی خریده‌اند. مرکز آمار ترکیه اعلام کرده که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، تعداد کل خانه‌های فروخته شده در ترکیه معادل ۵۰۵هزار و ۷۹۶ واحد بوده که از این تعداد، ۱۹هزار و ۹۵۲ واحد خانه را اتباع خارجی خریده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است. اتباع عراقی با خرید ۴۲۹ خانه بزرگ ترین گروه خریدار مسکن ترکیه بوده اند و ایرانی ها با ۴۱۵ واحد، روس ها با ۱۹۰ واحد، آلمانی‌ها با ۱۲۶ واحد، انگلیسی‌ها با ۱۱۳ واحد و کویتی‌ها با ۱۱۲ واحد به ترتیب دومین تا ششمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده اند. اتباع خارجی بیشتر از هر شهر دیگری در استانبول خانه خریده اند: ۹۹۰۳ خانه در استانبول در نیمه نخست سال توسط خارجی‌ها خریداری شده و پس از این شهر، آنتالیا با ۴۰۹۳ واحد و آنکارا با ۱۱۱۱ واحد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند. طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، اتباع عراقی، روسی، عربستانی و افغانستانی بیشترین میزان خرید خانه در ترکیه طی شش ماهه نخست امسال را داشته اند. به گفته این مرکز، در ماه ژوئن ۶۱هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی در ترکیه فروخته شده است که از این بین، ۱۶.۴ درصد کل معاملات در استانبول صورت گرفته است. در این ماه ۲۶۸۹ واحد مسکونی به خارجی ها فروخته شده است که در مقایسه با ژوئن سال قبل ۳۰.۵ درصد بیشتر شده است. طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر شهروندی و #تابعیت_ترکیه را به دست می‌آورند. از زمان تصویب این قانون خرید خانه از سوی خارجی‌ها رونق زیادی گرفته است. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در ترکیه ۱۵۰هزار دلار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ایران از آمریکا به #سازمان_ملل شکایت کند

#حشمت‌الله_فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواستار شکایت ایران از آمریکا به دلیل تحریم #محمدجواد_ظریف شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فلاحت‌پیشه گفته است ایران باید از طریق دبیر کل سازمان ملل به دلیل تحریم محمدجواد ظریف به صورت رسمی از آمریکا شکایت کند. به گفته او، اصل منشور ملل متحد بر اساس دیپلماسی است و کل منشور ملل بر پیشبرد دیپلماسی در دنیا تاکید دارد و در آن، نقش وزرای امور خارجه مورد تاکید قرار گرفته است. این نماینده مجلس در ادامه گفته است: «موضوع تحریم وزیر خارجه ایران از سوی دولت آمریکا را می‌توان از دو بعد منشور ملل متحد و معاهده مقر بررسی کرد که از هر دو نظر آمریکا کار خلاف‌ قانون انجام داده است.» فلاحت‌پیشه تاکید کرده که بر اساس معاهده مقر، میزبانی نیویورک برای هیات‌های دیپلماتیک به رسمیت شناخته شده و آمریکا اجازه ندارد تصمیم ملی درباره هیات‌های نمایندگی سایر کشورها اتخاذ کند چون این هیات‌ها با سازمان‌های بین‌المللی و جهانی ارتباط دارند. به گفته او آمریکایی‌ها در گذشته هم درباره هیات‌های کشورهای مختلف همچون ایران نقض عهد کرده‌اند اما اوج این اقدام تحریم ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران است. فلاحت‌پیشه از دولت خواسته است در قالب معاهده مقر شکایتی را تنظیم کرده و به دبیرکل سازمان ملل ارجاع دهد تا موضوع از طریق نهادهای حقوقی و بین‌المللی پیگیری شود.