ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار): وضعیت زنان افغانستان هر روز بدتر می‌شود

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در پنجاه‌وششمین گزارش سه ماهه‌ خود به کنگره آمریکا نسبت به وضعیت زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد. «سیگار» در این گزارش گفته است وضعیت زنان در افغانستان با گذشت هر روز بدتر می‌شود. در این گزارش آمده است: «در ۱۰ ماه گذشته، فرمان‌های پیاپی طالبان نشان می‌دهد که زنان در افغانستان به همان شکل حاکمیت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ از زندگی عمومی کنار زده شده‌اند.» این گزارش افزوده است بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و ۶ میلیون نفر با شرایط نزدیک به قحطی زندگی می‌کنند. این در حالی است که کمک‌های اضطراری احتمالاً تا ماه نوامبر به‌شدت کاهش خواهد یافت و تنها می‌توان به وضعیت تنها هشت درصد جمعیت افغانستان رسیدگی کرد. با روی کار آمدن طالبان در افغانستان شمار زیادی زنان و دختران از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

اردوغان برای دیدار با پوتین به روسیه می‌رود

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روس خود فردا جمعه ۱۴ مرداد / ۵ اوت به سوچی می‌رود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان در این سفر یک روزه با پوتین مسائل روز جهانی و منطقه‌ای و روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. منابع ترکیه‌ای همچنین خبر داده‌اند که همکاری هسته‌ای و همکاری دو کشور در بخش انرژی از محورهای اصلی مذاکرات این دو است. شرکت «روساتم» روسیه به تازگی بدون هشدار قبلی قرارداد خود با شرکت ترکیه‌ای را فسخ کرده و این اقدام آینده ساخت نیروگاه اتمی «آک کویو» در استان مرسین در جنوب ترکیه را بر اساس برنامه تعیین‌شده در ابهام فروبرده است. روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۰ قراردادی برای ساخت و راه‌اندازی چهار نیروگاه اتمی امضا کردند که به موجب آن تاکنون ۳۱۷ دانشجوی ترکیه‌ای در روسیه در رشته فیزیک هسته‌ای تحصیل کرده‌اند. دولت ترکیه امیدوار است که اولین نیروگاه اتمی‌اش در ماه مه آینده افتتاح شود و اردوغان نیز از آن به‌عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات آینده استفاده کند.

حمید نوری که به «حبس ابد» محکوم شده است، درخواست تجدید نظر داد

چهارشنبه ۷ اوت /۱۲ مرداد حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، رسماً و از طریق وکلای مدافعش نسبت به حکم صادره علیه خود اعتراض و درخواست «تجدید نظر» داد. دادگاه منطقه استکهلم در تاریخ ۱۴ ژوییه/ ۲۳ تیر حمید نوری ملقب به «حمید عباسی» را به اتهام «جنایت جنگی» و «قتل عمد» در جریان اعدام‌ دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ به «حبس ابد» محکوم کرد. حمید نوری علاوه بر حکم حبس ابد به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان و زندانیان سیاسی سال ۶۷ محکوم شد. او پس از پایان دوران حبس نیز از کشور سوئد اخراج خواهد شد و هرگز اجازه بازگشت به این کشور را نخواهد داشت. برابر با قوانین کشور سوئد حبس ابد در این کشور معادل ۲۵ سال حبس است و محکوم به این مجازات بعد از گذراندن دو سومِ میزان حبس می‌تواند تقاضای آزادی و بخشش کند. جلسه‌‌های رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری ۱۰ اوت ۲۰۲۱ آغاز و بعد از گذشت ۹ ماه و برگزاری ۹۳ جلسه با حضور ۶۰ شاکی و شاهد و ۱۲ کارشناس در حوزه حقوق بین‌الملل، تاریخ، فقه اسلامی و روان‌شناسی، در تاریخ چهارم مه/​ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، در شهر استکهلم به پایان رسید.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری ۱۰ «تروریست تکفیری داعش» خبر داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۳ مرداد با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در سه روز گذشته، ۱۰ نفر را که «تروریست‌های تکفیری – صهیونیستی داعش» نامیده دستگیر کرده است. در این اطلاعیه گفته شده که این افراد به قصد انجام چند عملیات تروریستی در مراسم محرم به ایران اعزام شده بودند و مأموران وزارت اطلاعات آن‌ها را از مبداء ترکیه و عراق زیر نظر داشتند و در دو منطقه غرب و جنوب کشور آن‌ها را بازداشت و «تجهیزات انفجاری، وسایل ارتباطی و سلاح‎های همراه آن‎ها» را ضبط کردند. به‌گفته وزارت اطلاعات در جریان دستگیری این افراد دو تن از مأموران وزارت اطلاعات نیز مجروح شدند. با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فعال شده و مدام از بازداشت «تروریست‌ها» و «جاسوسان» خبر می‌دهد. مقام‌های جمهوری اسلامی مدام از «توطئه‌های دشمنان» برای ناراضی کردن مردم سخن می‌گویند و می‌خواهند نشان دهند که بر اوضاع تسلط دارند.

راحله احمدی، فعال مدنی به مدت پنج روز به مرخصی اعزام شد

به گزارش «هرانا»، وبسایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، امروز پنجشنبه ۱۳ مردادماه، به مرخصی ۵ روزه اعزام شد. راحله احمدی، مادر صبا کردافشاری است که از فعالیت‌های مدنی دخترش حمایت کرده بود. صبا کردافشاری از مخالفان حجاب اجباری است که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب به ۲۴ سال زندان محکوم شده بود. راحله احمدی آذر ۹۸ توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با رسانه‌های معاند» و به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» مجموعا به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شد. این فعال مدنی ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ پس از حضور در شعبه ۳ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران بازداشت و برای تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد. به گزارش هرانا، ۲۶ تیر ۱۴۰۰ راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، که پیش‌تر در پی مخالفت مسئولان با تمدید مرخصی درمانی با درمان نیمه کاره به زندان بازگشته بود، به دنبال دریافت خبر فوت مادر و عدم موافقت با مرخصی برای شرکت در مراسم خاکسپاری، دچار فشار عصبی و در نتیجه آن، تشدید درد ناشی از دیسک کمر شده بود.

تمدید قرار بازداشت و تداوم بلاتکلیفی چهار فعال صنفی معلمان دیواندره

بنا بر گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، چهار نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان-دیواندره که در ۲۵ خرداد توسط اداره اطلاعات دیواندره دستگیر شدند، چهارشنبه ۱۲ مرداد به مدت یک ماه قرار بازداشت آنها تمدید شد. پرویز احسنی، کاوه محمدزاده، امید شاه‌محمدی و هیوا قریشی ۲۵ خرداد از سوی نیروهای اداره اطلاعات دیواندره بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شدند. این فعالان صنفی معلمان دیواندره کماکان در وضعیت بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و تاکنون از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند. در کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده است: «این چهار فعال صنفی فقط به اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شده‌اند و طبق اخبار رسیده برای وادار کردن آنها به اعتراف تلویزیونی تحت فشار نیروهای امنیتی هستند.» در این مدت علی‌رغم پیگیری‌‌های خانواده این فعالان صنفی به دادگاه و نهادهای امنیتی و همچنین تجمع در مقابل دادگستری این شهر، تاکنون پاسخی روشن مبنی بر علت تداوم بازداشت آنها به خانواده‌ها و همکاران‌شان داده نشده است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر موج گسترده‌ای از بازداشت و سرکوب فعالان صنفی و کارگری آغاز شده است. سه‌شنبه ۱۱ مرداد، کاربران در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی یک طوفان توییتری، با هشتگ «#معلم_زندانی_کارگر_زندانی_آزاد_باید_گردد»، نسبت به تداوم بازداشت و سرکوب معلمان و کارگران اعتراض کردند.

ضرغامی: «میراث فرهنگی نباید مانع توسعه شود»

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با نماینده رهبر جمهوری اسلامی در قزوین که خواستار «بازسازی بافت‌های فرسوده شهری» شد، گفت: «میراث فرهنگی نباید مانع توسعه شود». امام جمعه قزوین به ضرغامی گفته بود احیای بافت فرسوده شهری اهمیت دارد، چرا که به گفته او « «افرادی که در بافت‌های قدیمی حضور دارند در بازسازی منازل با مشکل مواجه می‌شوند». ضرغامی هم به او قول داد «پس از بازدید از آثار تاریخی» و «استفاده از دیدگاه صاحب‌نظران» در باره «تصمیماتی که حل نشده باقی مانده» را جمع‌بندی کند. سخنان ضرغامی می تواند به معنای صدور مجوز برای تخریب بافت تاریخی در شهر قزوین و دیگر شهرها باشد.

یک نماینده مجلس بروز اختلالات و کندی اینترنت را عمدی خواند

غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درباره بروز اختلالات و کندی اینترنت ایران گفت: «مسئله این است که دسترسی‌ها را دارند سخت‌تر می‌کنند و می‌خواهند ارتباطات مردمی در این حوزه سخت‌تر شود.» او افزود: «مسئله اینترنت فراتر از دولت است، ولی این دولت نیز برای کندی و ایجاد اختلال در اینترنت همکاری می‌کند و این مسئله قضیه را پیچیده کرده است.» به‌گفته نوری قزلجه «آن‌هایی که طرح صیانت را نوشته بودند خیلی خوش‌شان نمی‌آید که مردم در فضای مجازی با هم هماهنگی داشته باشند، صحبت کنند و با یکدیگر درباره موضوعات اجتماعی و سیاسی صحبت کنند». به‌تازگی، از جمله در روز دوشنبه ۱۰ مرداد شبکه اینترنت همراه و ثابت چندین شرکت با اختلال روبه‌رو و در برخی مواقع قطع شد. شبکه نت‌بلاکس که امنیت سایبری و اینترنتی در جهان را رصد می‌کند اعلام کرد که ۲۱ درصد از اینترنت ایران دچار اختلال شده است. اداره مخابرات علت این اختلال را «آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران» دانست.

رسانه افغانستانی: در حکومت طالبان نیازی به گواهی‌نامه رانندگی نیست

رسانه «۸صبح» افغانستان در گزارشی نوشته است که برخلاف کشورهای دیگر، تحت حکومت طالبان نیازی به گواهی‌نامه رانندگی حس نمی‌شود و فقط «کافی است خودرو داشته باشید و رانندگی کنید». بنا به این گزارش در حدود یک سال گذشته بخش کنترل اسناد اداره ترافیک افغانستان (راهنمایی و رانندگی) فلج است و از هیچ راننده‌ای گواهی‌نامه رانندگی درخواست نشده است. کارمندان ترافیکی نیز اجازه ندارند رانند‌گان متخلف را جریمه نقدی کنند. بدین ترتیب با وجود کم شدن عبورومرور خودروها در دوران طالبان، به دلیل چنین وضعیتی تصادفات، بی‌نظمی در ایستگاه‌ها و وجود خودروها و موتورهای بدون سند در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان افزایش یافته است. این گزارش افزوده است که کارمندان اداره ترافیک برای کنترل بی‌نظمی در ایستگاه‌ها، به‌جای جریمه نقدی از «دروش» (سوزن‌های بزرگ و نوک تیز) استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین چرخ خودروها را سوراخ می‌کنند. رانندگان در کابل این اقدامات کارمندان اداره ترافیک را نادرست می‌دانند. براساس آمارهای وزارت صحت عامه افغانستان (بهداشت عمومی) شمار رویدادهای ترافیکی، امسال نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر افزایش یافته و بر اثر تصادفات ۲۴۷ نفر جان باخته و دو هزار و ۲۱۹ نفر زخمی شده‌اند. سال گذشته، در همین بازه زمانی در نتیجه این رویدادها ۱۵۲ نفر جان باخته و یک هزار و ۶۷۶ نفر زخمی شده بودند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید دولت مطالبات شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی را پرداخت نکرده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روسای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خواستار رسیدگی به آنچه که «عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی» خواند، شد. او بدون اینکه نامی از شرکت‌های تولید کننده واکسن ببرد نوشت: «شرکت‌های دانش بنیان با اتکا به سفارش و توصیه دولت اقدام به تهیه و تولید واکسن در مقیاس مورد نیاز زدند اما این سفارشات که با وعده قطعی تامین هزینه تمام‌شده و مخارج حاشیه‌های آن صورت گرفت تنها در حد حرف باقی ماند و متاسفانه عملا تا بدین لحظه پرداختی از سوی دولت به آنها صورت نگرفته است.» در دو سال گذشته دستکم هشت شرکت در ایران ادعا کردند که خط تولید واکسن ضد کرونا راه اندازی کرده‌اند. از میان این شرکت ها تنها شفافارمد وابسته به بنیاد برکت با هیئت امناء صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت و درمان تفاهنامه امضاء کرد و واکسن‌هایش را پیش فروش کرد. روزنامه شرق اردی‌بهشت امسال گزارش کرده بود شرکت سیناژن شش میلیون، پاستور سه میلیون، رازی چهار میلیون، نورا ۲٬۵ میلیون و اکتوورکو سه میلیون دوز واکسن انبار شده دارند که دولت حاضر به خرید آن‌ نیست و امکان صادرات تولید خود را هم ندارند. شهریاری که بازارسازی برای شرکت‌های دارویی متهم است، خطاب به سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نوشت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس «انتظار دارد نتایج بررسی‌های آن مرجع در خصوص علت عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی را در اسرع وقت دریافت نماید».