نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رد شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی: «انتشار آثار او در رسانه ملی موجب شهرتش شده است»

وکیل مدافع #محمدرضا_شجریان خبر از ابلاغ حکم دادگاه کارکنان دولت درباره شکایت موکلش از #صداوسیما داده و گفته است #دادگاه شکایت شجریان را در مورد پخش بدون مجوز آثارش در صدا و سیما رد کرده و گفته است انتشار این آثار در «رسانه ملی» موجب شهرت آقای شجریان شده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، با اعلام این خبر از قول #محمدحسین_آقاسی نوشته است: «تفسیر قضایی، سلیقه و طرز تفکر قاضی این بود که صداوسیما کار بدی نکرده و شاید پخش آثار به نفع موکل هم بوده است». آقای آقاسی همچنین گفته است: «تیر سال ۸۸ به خاطر پخش بدون رضایت آثار موکلم در صدا و سیما، شکایتی را مستند به ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان از این سازمان در دادسرای کارکنان دولت مطرح کردم. در این قانون صراحتا آمده که اگر آثار کسی را بدون اجازه انتشار، پخش یا نشر دهند، مجازاتش ۶ ماه تا دو سال حبس است.» به گفته این وکیل دادگستری، مدت کوتاهی بعد از طرح این شکایت، بازپرس وقت شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت، با این استدلال که صدا و سیما در پخش آثار شجریان سوء‌نیتی نداشته، شکایت را رد کرده و پرونده را برای رسیدگی بیشتر به شعبه بازپرسی فرستاده است. او روز یک‌شنبه ۱۱ شهریور خبر داده بود که ۱۱۰ ماه پس از طرح شکایت شجریان از صدا و سیما، ‌ اولین جلسه دادگاه تشکیل شده است. این وکیل دادگستری در صفحه توئیتر خود همچنین خبر داده بود که در جلسه دادگاه تهدید به بازداشت شده است؛ گرچه اعلام نکرده بود از طرف چه مقام یا نهادی تهدید به بازداشت شده است. او گفته بود که امیدی به این دادگاه ندارد.

اعتراض #عفو_بین‌الملل به سرکوب رو به گسترش #جامعه_مدنی در #ایران با دستگیری وکیلان و فعالان #حقوق_زنان

سازمان #عفو_بین‌الملل در بیانیه‌ای به بازداشت سه #وکیل_دادگستری و یک فعال حقوق #زنان در روزهای گذشته اعتراض کرده و هدف مقامات جمهوری اسلامی از این بازداشت‌های غیرقانونی را سرکوب کامل #جامعه_مدنی و قرار دادن مدافعان #حقوق_بشر در جو ارعاب و خفقان دانسته است. #فیلیپ_لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌‌الملل گفته است: «این دستگیری‌ها تلاشی آشکار‌ از سوی مقامات ایران برای خفه کردن صدای کسانی‌ست که برای ترویج #حقوق_بشر در ایران فعالیت می‌کنند.» به گفته لوتر وضعیت حقوق بشر در ایران به نقطه‌ بحران رسیده است: «ابراز نگرانی‌های ملایم کافی نیست. ما خواهان واکنش جدی از سوی جامعه بین‌المللی هستیم. آنها باید از مقامات ایران بخواهند حملات خود علیه مدافعان حقوق بشر از جمله وکلای حقوق بشری و فعالان حقوق زنان را متوقف کنند و بلافاصله و بدون قید و شرط کسانی را که اخیرا بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.» این مقام سازمان عفو بین‌الملل همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تضمین کند که فرد بازداشت شده از زمان دستگیری امکان دسترسی به وکیل داشته باشد. لوتر از اتحادیه اروپا نیز خواسته است با توجه به گفت‌و‌گوهای با تهران، در طرح این درخواست‌های حقوق بشری پیشگام باشد. بر اساس این بیانیه، #هدی_عمید، وکیل حقوق بشری و فعال #حقوق_زنان، روز ۱۰شهریور در خانه خود بازداشت شده است. یک روز پیش از آن هم #پیام_درافشان و #فرخ_فروزان، دو وکیل حقوق بشری، هنگام ملاقات با خانواده #آرش_کیخسروی، وکیل بازداشت شده دیگر، در #کرج بازداشت شدند. #نجمه_واحدی، #فعال_حقوق_زنان نیز روز ۱۰ شهریور توسط #اطلاعات_سپاه در خانه‌اش در #تهران بازداشت شد. #محمد_نجفی، #مصطفی_ترک_همدانی، #مصطفی_دانشجو و #زینب_طاهری، وکلای مدافع حقوق بشر و #فرهاد_میثمی و #رویا_صغیری، مدافعان حقوق زنان و فعالان علیه #حجاب_اجباری از دیگر کسانی هستند که در روزها و ماه‌های اخیر تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفته‌اند و در بیانیه عفو بین‌الملل به آنها اشاره شده است.

دست‌کم ۱۰ زندانی برای اجرای حکم #اعدام به سلول‌های انفرادی #زندان_رجایی‌شهر منتقل شده‌اند. در ماه گذشته میلادی دست‌کم ۳۰ نفر در #ایران به دار آویخته شدند

در چند روز گذشته دست‌کم ۱۰ زندانی محکوم به #اعدام برای اجرای #حکم به سلول‌های انفرادی #زندان_رجایی‌شهر کرج منتقل شده‌اند. به گزارش خبرگزاری هرانا این زندانیان اغلب به دلیل #قتل به اعدام محکوم شده‌اند و در صورت عدم رضایت #اولیای_دم به زودی اعدام می‌شوند. این زندانیان از اندرزگاه‌های مختلف زندان رجایی‌شهر به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند و هرانا تاکنون توانسته است هویت یکی از آنان را احراز کند. از سوی دیگر اما سازمان #حقوق_بشر ایران گزارش کرده است که در ماه اوت سال ۲۰۱۸، دست‌کم ۳۰ اعدام در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است. اتهام بیشتر این زندانیان نیز قتل عمد بوده و به #قصاص نفس محکوم شده بودند. بر اساس این گزارش تنها ۹ اعدام از این دست‌کم ۳۰ اعدام از سوی رسانه‌های داخلی ایران اعلام شده‌ و حداقل ۲۱ اعدام دیگر به صورت مخفیانه انجام شده است. از میان ۹ اعدامی که رسانه‌های داخلی خبر آنها را منتشر کرده‌اند اما حکم سه اعدام به اتهام تجاوز به عنف و حکم شش اعدام دیگر به اتهام قتل عمد صادر شده است. سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود خبر داده است که از میان ۲۱ اعدام اعلام‌نشده‌، یک اعدام به جرایم مربوط به مواد مخدر مربوط بوده و در ۲۰ اعدام، محکوم متهم به قتل عمد بوده است. بیشترین اعدام‌های ثبت شده در ماه گذشته میلادی در زندان رجایی‌شهر کرج انجام شده است. در ماه ژوییه اما دست‌کم ۳۶ اعدام در ایران به ثبت رسیده بود. شمار اعدام‌ها در ماه اوت شش مورد کمتر شده است.

شمار درویشان در #اعتصاب‌_غذا در #زندان_فشافویه به ۱۷نفر رسید

پنج #درویش_گنابادی دیگر به جمع درویشانی پیوسته‌اند که پس از حمله‌ خشونت‌بار هفتم شهریور #گارد_زندان_فشافویه به درویشان متحصن و انتقال آنان به سلول‌های انفرادی و بندهای جرائم اجتماعی دست به #اعتصاب_غذا زده بودند. سایت مجذوبان نور که خبرهای مربوط به #درویشان_گنابادی را پوشش می‌دهد، #بابک_تقیان، #احسان_ملک‌محمدی، #سخاوت_سلیمی، #رضا_باوی و #اکبر_داداشی را پنج درویشی معرفی کرده است که روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور اعلام #اعتصاب_غذا کرده و به ۱۲ درویش در اعتصاب غذای دیگر پیوسته‌اند. خواسته‌ این درویشان زندانی برداشته شدن #حصر از #نورعلی_تابنده، قطب درویشان گنابادی، #آزادی_زنان_درویش از #زندان_قرچک و تجمیع درویشان زندانی در یک بند از #زندان_تهران_بزرگ اعلام شده است. همچنین از زندان فشافویه گزارش شده است شماری از درویشان که به #سلول_انفرادی منتقل شده بودند، صبح امروز تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی که چشم‌ها، دست‌ها و پاهای آنان بسته شده بود، از انفرادی تهران بزرگ به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

#فاطمه_سعیدی، نماینده مجلس: با سلب #حق_تحصیل مخالفم و برای احقاق حق داوطلبان تمام تلاش خود را می‌کنم

#فاطمه_سعیدی، نماینده مجلس ایران از پیگیری پرونده دانشجویان #ستاره‌دار #کنکور_ارشد خبر داده است. خانم سعیدی از تمام داوطلبانی که در آزمون #کارشناسی_ارشد قبول شده‌اند اما از ثبت‌نام آنها جلوگیری شده خواسته است به منظور پیگیری دقیق، اطلاعات‌شان را‌ برای این نماینده مجلس بفرستند. #شورای_صنفی_دانشجویان_ایران روز دوشنبه ۱۲ شهریور از بازگشت طرح ستاره‌دار کردن دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسط #وزارت_علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات خبر داد. اصطلاح دانشجویان ستاره‌دار در ایران برای دانشجویانی به کار می‌رود که به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از ادامه تحصیل منع شده‌اند. بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان ایران در یک ماه گذشته بیش از ۳۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به #سازمان_سنجش احضار شده‌اند. همچنین تعدادی از دانشجویان مقطع دکترا نیز با وجود کسب رتبه برتر در مرحله مصاحبه مردود شده‌اند. دانشجویانی که با تماس تلفنی به ساختمان #حراست وزارت علوم یا سازمان سنجش احضار شده‌اند، گفته‌اند محور اصلی پرسش‌های مسئولان سازمان سنجش «فعالیت‌های صنفی و دانشجویی» آنها بوده است. برخی از دانشجویان نیز گفته‌اند از آنها تعهد گرفته‌ شده در صورت پذیرش در دانشگاه در هیچ فعالیت سیاسی‌ای شرکت نکنند.

درخواست پول شیرینی و طناب دار برای تحویل جسد زندانیان #اعدام شده بلوچ

به دنبال #اعدام سه #زندانی_سیاسی بلوچ در #زندان_زاهدان، مسئولان این زندان از تحویل دادن جنازه‌های زندانیان به خانواده‌های‌ ایشان خودداری کرده و درخواست دریافت پول در مقابل تحویل دادن جنازه اعدام‌شدگان کرده‌اند. کانون نه به #زندان نه به اعدام روز سه‌شنبه ۱۳شهریور با اعلام این خبر نوشته است دریافت شیرینی یا پول طناب دار در بسیاری از زندان‌های ایران رواج دارد. گزارش شده که میزان این پول در زندان‌های مختلف متفاوت بوده و از سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا هفت میلیون تومان گرفته می‌شود. سه زندانی محبوس در زندان زاهدان سحرگاه روز دوشنبه ۱۲شهریور اعدام شدند. این سه، شنبه ۱۰شهریور برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. هویت این زندانیان درمحمد شه‌بخش، ۲۱ساله، اهل زاهدان، اسماعیل شه‌بخش، معروف به بهشتی، ۲۳ساله و حیات‌الله نوتی زهی (آیت الله نیک‌زهی) معروف به اکبر، ۲۴ساله، تبعه پاکستان احراز شده است. این سه نفر آبان سال گذشته در شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده بودند و احکام اعدام‌شان یک ماه بعد از صدور به تایید دیوان عالی کشور رسیده بود. آنان در جریان یک درگیری با ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به اتهام محاربه، همکاری با گروه مخالف نظام و درگیری مسلحانه که در آن یک سرهنگ نیروی انتظامی به قتل رسیده بود محاکمه شدند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که اعدام این افراد با توجه به اینکه مقدمات آن تنها یک روز پس از بروز درگیری میان گروه مسلح جیش‌العدل و نیروهای امنیتی در منطقه سیستان و بلوچستان آماده شده، این گمانه را ایجاد می‌کند که این افراد به هدف «تلافی» اعدام شده باشند. در سال ۹۲ و پس از اعدام دست‌کم ۱۶زندانی بلوچ، محمد مرزیه، دادستان وقت زاهدان درباره این اعدام‌ها گفته بود: «این افراد صبح شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند.»

به خانواده #رضا_شهابی اجازه حضور در نمایشگاه ارائه #محصولات_غذایی_خانگی داده نشد

به #رضا_شهابی، زندانی سیاسی سابق و #فعال_کارگری و همسرش که با تولید پیاز داغ، ترشی، شور و دیگر #محصولات_غذایی_خانگی امرار معاش می‌کنند، اجازه داده نشده است در نمایشگاه مواد غذایی #فرهنگسرای_نیاوران شرکت کنند. در حالی که یک روزنامه‌نگار روز دوشنبه ۱۲شهریور در توئیتر خود با اعلام این خبر نوشته بود «گفته‌اند اگر این‌ها باشند، کل برنامه را تعطیل می‌کنیم»، کانال تلگرامی #محصولات_غذایی_شهابی روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور با تایید این خبر از قول خانواده شهابی اعلام کرد: «به ما اعلام کرده‌اند که اجازه حضور ما در این نمایشگاه داده نشده و حتی گفته شده که چنانچه محصولات غذایی خانواده شهابی در این نمایشگاه حضور داشته باشد کل نمایشگاه را تعطیل خواهند کرد!» در متن منتشر شده در این کانال از قول خانواده شهابی آمده است: «در روزهای قبل اعلام کرده بودیم که در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ شهریور در نمایشگاهی که در فرهنگسرایی در خیابان نیاوران برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم و محصولات خوراکی خانگی را که خودمان برای امرار معاش تهیه می‌کنیم، ارائه خواهیم داد. اما اکنون به خاطر اینکه برای دیگر شرکت کنندگان در نمایشگاه مشکلی پیش نیاید از حضور در این نمایشگاه امتناع می‌ورزیم.» رضا شهابی، کارگر اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است که دولت ایران در برابر نهادهای جهانی مدعی‌ست که بر سر کارش برگشته، اما #وزارت_کار و #نهادهای_امنیتی از بازگشت به کار این فعال کارگری جلوگیری می‌کنند. خانواده این #زندانی_سیاسی سابق با طرح این موضوع اعلام کرده، هنگامی که آنها برای امرار معاش یک کار خانگی و خانوادگی راه انداخته‌اند نیز تحمل نمی‌شوند و جلوی ساده‌ترین کار معیشتی‌شان گرفته می‌شود. خانواده شهابی همچنین به دلیل شرایط پیشامده از کسانی که برای حضور در این نمایشگاه و بازدید از غرفه آنها برنامه‌ریزی کرده بودند، عذرخواهی کرده است.

امدادگران صدها #پناهجو را که در دریای #مدیترانه دچار سانحه شده بودند نجات دادند

۶۰۰ پناهجو از آفریقای شمالی و صحرا در تلاش بودند که با با ۱۶ قایق از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند. آن‌ها در راه دچار حادثه شدند که امدادگران آن‌ها را نجات دادند. دولت ایتالیا به پناهجویان اجازه نمی‌دهد از مرز عبور کنند. از طرف دیگر دولت لیبی هم به درخواست اتحادیه اروپا کار قاچاقچیان را دشوار کرده و به همین سبب آن‌ها مسیرهای پرخطرتری را برای انتقال پناهجویان به کشورهای اروپایی در پیش گرفته‌اند. بسیاری از پناهجویان آفریقایی اخیراً تلاش می‌کنند از طریق مراکش و الجزایر خود را به اروپا برسانند.

ساکنان شهرک #کهریز #کرمانشاه مقابل استانداری تجمع کردند. بوی تعفن #آبشوران زندگی آن‌ها را مختل کرده است

عده زیادی از ساکنان شهرک کهریز از شهرک‌های حاشیه‌ شهر کرمانشاه سه‌شنبه ۱۲ شهریور در اعتراض به وضعیت نامناسب این منطقه و عدم توجه مسئولان به مسائل عمرانی مقابل استانداری شهر کرمانشاه تجمع کردند. رودخانه آبشوران از اول تا آخر این شهرک مسیر روبازی دارد که از وسط محله می‌گذرد و محلی برای زندگی حیوانات موذی و خونابه مرغ‌فروشی‌های سنتی شده و بوی تعفن آن ساکنان شهرک را آزار می‌دهد. معترضان می‌گویند آن‌ها هم از مزایای شهرنشینی بی‌بهره‌اند و هم از مزایای روستا محروم شده‌اند.

علی #خامنه‌ای در حکمی #مصطفی_رستمی را به رياست نهاد نمایندگی رهبری دردانشگاه‌ها منصوب کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام مصطفی رستمی را به عنوان ريیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها منصوب کرد. خامنه‌ای در این حکم یادآوری کرده است که روحانیونِ حوزه‌های علوم دینی می‌بایست در دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند با این هدف که «تعهد اخلاقی» را تضمین کنند و «دانشگاه را به پرورشگاه انسان‌های بزرگ و مدیران کارآمد آینده‌ کشور و دانش‌آموختگان صالح و فرزانه و پرکار» بدل سازند. خامنه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت‌های علوم و بهداشت و مدیران مؤسسات آموزش عالی خواسته است که «حمایت و همکاری لازم» را با این نهاد انجام دهند. پیش از این حجت‌الاسلام محمد محمدیان ریاست نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه‌ها را به عهده داشت.

پنجمین اجلاس #خبرگان_رهبری در غیاب #روحانی، #هاشمی_شاهرودی و #حسینی_بوشهری آغاز به کار کرد

پنجمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور برای «پیگیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی «درباره وضع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی» آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده که در این اجلاس شرکت نمی‌کند. آیت‌الله‌ها محمود هاشمی شاهرودی و هاشم حسینی بوشهری از اعضای هیأت رئیسه خبرگان رهبری نیز غایب بودند. صادق لاریجانی و علی لاریجانی، روسای قوه‌های قضائیه و مقننه از سخنرانان اصلی این اجلاس هستند. علی لاریجانی گزارشی از اقدامات مجلس در حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهد و سپس در پایان یک جلسه غیرعلنی بیانیه‌ای با «رنگ و بوی» قطعنامه صادر خواهد شد. وظیفه خبرگان رهبری انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد علی خامنه‌ای‌ست. اما به درخواست خامنه‌ای، مجلس خبرگان مطالبه‌گری را هم به وظایف خود اضافه کرده است.

#مصباح_یزدی: به نظر برخی، #جمهوری_اسلامی دو بخش است: جمهوری برای اهل سیاست و اسلامی برای حوزوی‌ها

بعد از تجمع ۲۵ مرداد طلبه‌ها در قم و سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی درباره سکولاریسم در حوزه علمیه، سال تحصیلی جدید در مدرسه فیضیه قم به محلی برای بگو مگوی آیت‌الله‌ها درباره اسلام و سیاست تبدیل شده. آیت‌الله مصباح یزدی در آئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه معصومیه قم، با گوشه‌چشمی به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفته است: «به نظر برخی، جمهوری اسلامی دو بخش است: جمهوری برای اهل سیاست و اسلامی برای حوزوی‌ها. می‌گویند وظیفه اهل سیاست توجه به آخرت مردم نیست.» روز گذشته آیت‌الله نوری همدانی به طلبه‌های نوآموز گفته بود که بدون عبا و عمامه سر کلاس‌ها نیایند. او همچنین گفته است که حوزه هرگز سکولار نبوده. روز گذشته حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی با اشاره به شعار تجمع ۲۵ مرداد طلابه‌های مدرسه فیضیه قم که به تهدید به قتل رئیس جمهوری اسلامی تعبیر شده بود گفت: «ارزنده‌ترین شعار این تجمع اما شعار ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت بود که به کسانی که در قدرت هستند و در برج عاج نشسته‌اند و قدرت مستشان کرده است، نهیب زد و هشداری بسیار اخلاقی و عظیم داد که حواستان باشد که شما نیز روزی از دنیا می روید. شما از مرحوم هاشمی رفسنجانی بالاتر نیستید که با آن دبدبه و کبکبه، عزرائیل جانش را در استخر گرفت. پس به خود آیید و حواستان باشد که همیشه در این جایگاه قرار ندارید.»

فردی مقابل #شهرداری_تهران اقدام به #خودسوزی کرد. عوامل #شهرداری، #پلیس و مردم آتش را خاموش کردند. #شهردار_تهران با دیدن صحنه خودسوزی محل را ترک کرد

فردی مقابل شهرداری تهران در خیابان بهشت اقدام به خودسوزی کرد. او قصد داشت فرزندش را هم آتش بزند که مردم مانع شدند. شهردار تهران همزمان با این حادثه به طور تصادفی از شورای شهر خارج می‌شد که با دیدن این صحنه، بعد از مکثی کوتاه، از محل حادثه دور شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، فردی که اقدام به خودسوزی کرد ۴۰ سال داشت. همسر و فرزندش هم همراه او بودند. او در حالی که دشنام‌گویان از شهرداری تهران خارج می‌شد روی خودش و فرزندش بنزین ریخ و فندک را روشن کرد. عوامل شهرداری برای نجات او از کپسول آتش‌نشانی استفاده کردند. عوامل اورژانس نیز به محل شتافتند. احتمال داده می‌شود که علت خودسوزی این بوده که شهرداری مغازه این فرد را پلمب کرده استو

#عباسعلی_کدخدایی، سخنگوی #شورای_نگهبان: کاش #مهدی_کروبی از حصر اطرافیان درمی‌آمد

مهدی کروبی ۱۱ شهریور از حبس خانگی برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نامه‌ای سرگشاده نوشت و از آنها خواست به وظیفه نظارت بر مقام رهبری عمل کنند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در با انتشار پیامی در توییتر، مهدی کروبی را متهم کرده که تحت تأثیر اطرافیانش است. کدخدایی نوشته است: «متن روزهای اخیر منتسب به آقای کروبی یادآور بیانیه‌های ایشان در سال ۸۸ است. متن‌هایی که از آن ایشان نیست و ظاهراً برای او می‌نویسند همانند تصمیماتی که برای او می‌گیرند،‌ کاش ایشان از حصر فکری اطرافیان در می‌آمد، خودش فکر می‌کرد! خودش تصمیم می‌گرفت و خودش می‌نوشت.»

#ترامپ به #ایران و #روسیه هشدار داد که در حمله به #ادلب شرکت نکنند و شریک یک «تراژدی انسانی» نشوند

حکومت اسد با همکاری ایران و روسیه خود را برای حمله به استان ادلب در شمال سوریه آماده می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توییتر هشدار داده است: «رئیس‌جمهور بشار اسد نباید بی‌محابا به استان ادلب حمله کند. روس‌ها و ایرانی‌ها دچار اشتباه بزرگی خواهند شد، چنانچه در این تراژدی انسانی بالقوه مشارکت کنند. شاید صدها هزار نفر کشته شوند. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.» استان ادلب آخرین استانی در سوریه است که در کنترل شورشیان قرار داد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در سفر خود به دمشق در روز دوشنبه گفت که شبه‌نظامیان باید به‌طور کامل از استان ادلب سوریه «پاک‌سازی» شوند. هفته گذشته نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، در سفرش به سوریه بر حمایت ایران از ارتش سوریه در عملیات ادلب تأکید کرده بود.

#رضا_خندان بازداشت شد

صبح امروز ماموران امنیتی با مراجعه به منزل #رضا_خندان، همسر #نسرین_ستوده او را بازداشت کردند. او روز گذشته از احضار و تهدید خود به بازداشت خبر داده بود. رضا خندان در ماه‌های اخیر درباره وضعیت نسرین ستوده در بازداشت و همچنین بازداشت سایر زندانیان از جمله فرهاد میثمی اطلاع‌رسانی می‌کرد.