ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس پنج فلسطینی را به اتهام همکاری با اسرائیل و قتل اعدام کرد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنج نفر از جمله دو متهم به جاسوسی برای اسرائیل را در غزه اعدام کرد. این گروه شبه نظامی اسلامگرا که حاکمیت غزه را در اختیار دارد، یکشنبه ۴ سپتامبر/۱۳ شهریور اعلام کرد که پنج فلسطینی را در غزه اعدام کرده است. وزارت کشور غزه در بیانیه‌ای تأیید کرد که دوتن از اعدام‌شدگان به ارتباط با «طرف‌های خارجی متخاصم» (اسرائیل) متهم و به اعدام محکوم شده‌اند. طبق این بیانیه یکی از افراد در «هدف‌گیری و به شهادت رساندن شهروندان فلسطینی» با اسرائیل همکاری کرده و متهم دیگر اطلاعاتی را درباره «مردان مقاومت، محل زندگی آن‌ها، فعالیتشان و مکان‌های پرتاب موشک کارگاه‌های آهنگری» منتقل کرده است. سه اعدامی دیگر نیز به قتل متهم شده‌ بودند. هویت و جنسیت این افراد ذکر نشده است. با احتساب این اعدام‌ها حماس از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۳۳ نفر را در غزه اعدام کرده است. وزارت کشور غزه در بیانیه خود مدعی شد اعدام‌های روز یکشنبه «پس از پایان یافتن تمامی مراحل دعوی قضایی» انجام شده و «محکومین حق کامل دفاع از خود را طبق رویه‌های دادرسی دریافت کرده‌اند». با این‌حال صحت این ادعا به‌ویژه با توجه به سابقه حماس تأیید نشده است. سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۷ که حماس افرادی را به جرم همکاری با اسرائیل اعدام کرد، گزارش داد این افراد بدون داشتن حق دسترسی به محاکمه عادلانه اعدام شده‌اند و حکم اعدام آن‌ها در جریان «روند دادرسی ناعادلانه در دادگاه‌های نظامی» صادر شده است.

سخنگوی فراجا: برخی چاره‌ای به غیر از سرقت ندارند

مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی ایران (فراجا) گفته است که برخی افراد چاره‌ای به غیر از سرقت ندارند. او که این سخنان را در همایشی با عنوان «ستاد صبر» بیان کرده، بدون اینکه آمار مشخصی اعلام کند، از افزایش آمار سرقت خُرد خبر داده است. پیش از این نیز رسانه‌های داخلی ایران به نقل از منابع حکومتی گزارش کرده بودند آمار سرقت‌های خرد افزایش چشمگیری داشته است. حاجیان با بیان اینکه نگهداری سارقان در زندان «به صورت میانگین ماهانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد»، خواسته است «با هزینه‌های کمتر کارهای پیشگیرانه انجام شود».

هوای اهواز همچنان آلوده و ناسالم است

بر اساس اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، هوای اهواز همچنان آلوده و برای گروه‌های حساس «ناسالم» است. این مرکز شاخص آلاینده هوای مرکز استان خوزستان را با توجه به غلظت ذرات معلق کمتر از ۲٬۵ میکرون با میانگین ۱۴۹ اعلام کرد. بر این اساس اهواز آلوده‌ترین شهر ایران به لحاظ هوای سالم است. وضعیت در شش شهرستان اراک، اصفهان، تهران، کرج، مشهد و شیراز «قابل قبول» و تنها در کلانشهر تبریز «پاک» گزارش شده است. آلودگی هوا در اهواز و دیگر شهرستانهای استان خوزستان به دلیل وجود گرد و غبار موجب گسترش بیماری‌های تنفسی شده است.

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری زرنه مقابل استانداری ایلام: ۶ ماه حقوق و ۷۰ ماه حق بیمه پرداخت نشده است

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، پرسنل و کارگران شهرداری زرنه از توابع شهرستان ایوان در مقابل استانداری ایلام در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و ۷۰ ماه بیمه تأمین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع پرسنل و کارگران شهرداری زرنه مقابل استانداری ایلام در حالی است که آن‌ها روز یکشنبه ۱۲ تیرماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان به مدت دو روز دست به اعتصاب زده بودند. کارگران شهرداری زرنه علی‌رغم سال‌ها اعتراض و پیگیری مطالبات‌شان و نامه‌نگاری‌هایی که با مسئولان استانی انجام داده‌اند، تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند. این کارگران پیشتر در نامه‌ای به استاندار ایلام با اشاره به درخواست‌ها و مکاتبات گذشته آن‌ها به دستگاه‌های مربوطه شهرستان ایوان و ادارات کل استان ایلام در خصوص عدم پرداخت مطالباتشان، نوشته بودند: «مشکلات عدیده معیشتی و عدم تأمین مایحتاج روزانه و تورم اقلام مصرفی و هم‌چنین عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی فشار مضاعفی بر همه پرسنل وارد نموده و در وضعیت اسفناک و تنگنای شدید مالی قرار گرفته‌اند». آن‌ها هم‌چنین نوشته بودند که عدم رسیدگی به مشکلات و خواسته‌های کارگران باعث شده که «هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای پرسنل شهرداری جهت خدمت به شهروندان باقی نماند».

رها عسکری‌زاده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان جهت تحمل دو سال حبس راهی زندان اوین شد

به گزارش «هرانا»، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۱، رها (راحله) عسکری‌زاده، روزنامه‌نگار، عکاس و فعال حقوق زنان جهت تحمل دوران محکومیت دو ساله خود راهی زندان اوین شد. پیشتر این روزنامه‌نگار و فعال حوزه زنان در تاریخ ۱۰ شهریور، جهت دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام داسرای اوین احضار شده بود. عسکری‌زاده ۷ آذر ۹۸ هنگام خروج از کشور در فرودگاه «‌امام خمینی» به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به انفرادی زندان اوین منتقل شد. او پس از ۱۲ روز انفرادی و ۳۴ روز نگهداری در بند ۲۰۹ اوین، ۱۰ دی‌ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. پیشتر رها عسکری‌زاده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» به دو سال زندان تعزیری، دو سال منع فعالیت در مطبوعات، فضای مجازی و گروه‌ها و احزاب سیاسی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. این حکم در نهایت توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.