نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه روسیه سفیر ایران را برای پاسخگویی درباره خبرنگار روس که در تهران بازداشت شد احضار کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داد که مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران برای توضیح درباره دلایل بازداشت یولیا یوزیک، یک خبرنگار روس در تهران، به وزارت خارجه روسیه احضار شده است. زاخارووا جمعه ۱۲ مهر در فیسبوک خود نوشت: «هم‌اینک به رسانه‌ها اعلام کردم که در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برای دادن توضیح در مورد شرایط واقعه و تامین حقوق شهروند روس دستگیر شده به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد. زاخارووا در ادامه نوشت: «پرونده یولیا تحت کنترل سفارت روسیه در تهران و دیپلمات‌های روسی قرار گرفت.» آندره گاننکو سخنگوی سفارت روسیه در تهران خبر بازداشت یولیا یوزیک را تایید کرده است. مأموران امنیتی ایران ابتدا در فرودگاه گذرنامه او را گرفته و قول دادند آن را هنگام خروج از کشور بازگردانند اما دیرتر مأموران سپاه پاسداران این خبرنگار روس را با شکستن در اتاقش در هتل بازداشت کردند.

ابتکار دانشمندان هلندی برای جمع‌آوری زباله از «#زباله‌دان_بزرگ_اقیانوس_آرام» موفق بود

یک وسیله شناور برای جمع‌آوری زباله از بزرگ‌ترین توده زباله‌های جمع‌شده در اقیانوس آرام برای نخستین‌بار موفق عمل کرد. این وسیله شناور را دانشمندان هلندی طراحی کرده‌اند تا انواع زباله‌های انباشت‌شده در «#زباله‌دان_بزرگ_اقیانوس_آرام» را جمع‌آوری کنند. پیش از این تلاش‌ها برای جمع‌آوری انواع زباله‌های جمع‌شده از آنجا شکست خورده بود. زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام که به «گرداب زباله اقیانوس آرام» نیز معروف است، محل تجمع زباله‌های دورریخته‌شده در دریاها است. این زباله‌ها به علت جریان آب در چرخاب شمالی اقیانوس آرام در این منطقه جغرافیایی خاص که در میانه چرخاب قرار دارد، جمع شده‌اند. سطح این زباله‌دان سه برابر مساحت فرانسه است و در آن علاوه بر بازمانده تورها و وسایل ماهیگیری و اشغال‌های پلاستیکی بزرگ، انبوهی از خرده‌پلاستیک‌ (میکروپلاستیک) وجود دارد. بویان اسلت، مبتکر پروژه «تمیزکاری اقیانوس» در توئیتی اعلام کرد که انبوهی زباله به طول ۶۰۰ متر جمع‌آوری‌ شد و در میان زباله‌ها حتی یک چرخ خودرو هم به چشم می‌خورد. موفقیت این پروژه در جمع‌آوری میکروپلاستیک‌ها بود که چالش اصلی دانسته می‌شد. پژوهشگران تخمین می‌زنند که در هر کیلومتر مربع از زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام حدود ۷۵۰ هزار قطعه از خردپلاستیک‌ها (میکروپلاستیک‌ها) معلق هستند که حیات دریایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

#قطر از شهروندان خود خواست به #عراق سفر نکنند

رویترز گزارش داد که وزارت امور خارجه قطر جمعه ۱۲ مهر / ۴ اکتبر به شهروندان خود توصیه کرده که به عراق سفر نکنند و از کسانی که در آن‌جا حضور دارند خواست تا با توجه به ناآرامی‌های ادامه‌دار اخیر، سریعاً این کشور را ترک کنند. در طی سه روز اعتراضات ضددولتی در عراق دست کم ۲۷ نفر کشته شده‌اند. اعتراضات چند روز اخیر در چند شهر عراق علیه بیکاری، فساد دولتی، ضعف خدمات عمومی و قطعی مکرر برق است. بیشتر معترضان را جوانان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که با مشکل بیکاری مواجه‌اند. در بغداد و در چند شهر دیگر عراق قانون منع عبور و مرور برقرار شده و اینترنت هم قطع است و با این‌حال اعتراضات همچنان ادامه دارد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در یک نطق تلویزیونی اعلام کرده که عراق بین دو گزینه قرار گرفته است: دولت باقی بماند یا مستعجل شود.

پیشنهاد #علم‌الهدی: دانشگاه‌ها یک هفته برای پیاده‌روی #اربعین تعطیل کنند

آیت‌الله احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در دیدار با رؤسای دانشگاه‌های این استان از تشویق دانشجویان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین سخن گفت و پیشنهاد داد دانشگاه‌ها یک هفته برای پیاده‌روی #اربعین تعطیل کنند. علم‌الهدی گفت: «برخی دانشگاه‌ها یک هفته دانشگاه را برای اربعین تعطیل کردند و بعد در ترم جبران می‌کنند تا همه به زیارت اربعین بروند، حتی اگر همه زیارت نروند، خود این کار از نظر شعاری ارزشمند است که دانشگاهی یک هفته تعطیل کند تا افراد در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند». او از رؤسای دانشگاه‌ها خواست تا تسهیلاتی برای دانشجویانی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند قائل شوند. علم‌الهدی گفت: «اگر دانشجویی با دلیل و مدرک به زیارت و راهپیمایی اربعین رفت، مناسب است غیبتش موجه شود و اگر این غیبت باعث می‌شود که جریان حضورش در ترم به‌هم بخورد یا حضورش را جبران کنند یا موجه بودن غیبت را در حدی بگیرند که واحدش با امتحان و ارزیابی علمی پاس شود». پیاده‌روی اربعین به حرکت شمار از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به‌منظور گردهمایی در چهلمین روز پس از سالگرد کشته شدن حسین بن علی، سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا گفته می‌شود. با سقوط حکومت صدام حسین در عراق، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد و در سال‌های اخیر حکومت ایران تبلیغات گسترده‌ای را برای شرکت در این پیاده‌روی انجام می‌دهد و تسهیلات زیادی قائل می‌شود.

#مرز_خسروی که به سبب ناآرامی‌های عراق مسدود شد برای عبور #زائران_اربعین بازگشایی می‌شود

جمعه ۱۲ مهر رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد مرز خسروی که روز گذشته در پی ناآرامی‌های عراق بسته شده بود، برای عبور زائران اربعین بازگشایی می‌شود. همزمان، جمال حمیدی، سرپرست پایانه مرزی شلمچه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد مسیری مجزا برای عبور زائران اربعین در مرز شلمچه ایجاد شده است. به گزارش ایرنا سال گذشته بیش از ۵۳۵ هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه تردد کردند که از این تعداد ۳۹۶ هزار و ۶۷۲ زائر ایرانی و ۱۳۸ هزار و ۴۷۰ نفر زائر خارجی بودند. شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین است. مرز چذابه اما همچنان بسته است. علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از زائرانی که عازم مرز چذابه هستند، خواست که در دشت‌ آزادگان، بستان و سنگرد متوقف شوند. در مرز چذابه و در شهرهای یادشده امکان اسکان ۳۰ هزار زائر وجود دارد.

هشدار «تعلیق پروانه» به پزشکانی که #کارتخوان نصب نکردند

یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مجلس جمعه ۱۲ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت فقط ۲۵ درصد از پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند. کمالی‌ گفت: «سازمان امور مالیاتی به راحتی می‌تواند پروانه این ۷۵ درصد را معلق کند. یعنی اهرم‌ها برای برنامه‌ریزی و برخورد با کسانی که خلاف مقررات عمل می‌کنند در اختیار دولت هست.» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از سازمان امور مالیاتی، خواهان ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات مشاغل و صنوف شد که بر اساس آن اطلاعات، از درآمد سالانه صاحبان مشاغل مالیات گرفته شود. این نماینده مجلس گفت: «متأسفانه سازمان امور مالیاتی پایش آماری مناسبی نسبت به جامعه هدفش ندارد. اعداد و ارقامی که درباره میزان فرار مالیاتی ذکر می‌کنند هم دقیق نیست و بالا و پایین دارد. »

#خاکستر پیکر مهاتما #گاندی ربوده شد

در هند، خاکستر پیکر مهاتما گاندی، مبارز راه استقلال به سرقت رفت. در حالی که هند در آستانه ۱۵۰ سالگی تولد مهاتما گاندی قرار دارد، افراد ناشناس بقایای پیکر او در بنای تاریخی روا، واقع در مرکز هند را ربودند و بر تصویری از این قهرمان ملی هند کلمه «خائن» را نوشتند. این بنای یادبود پس از ترور گاندی در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است. پلیس خبر این اقدام را تأیید کرد و گفت تهدیدهای احتمالی علیه صلح و آرامش عمومی را مورد تحقیق قرار می‌دهد. از نظر هندوهای رادیکال، گاندی به دلیل تعهد خود به هند سکولار، شخصیتی نفرت‌انگیز است. قاتل گاندی، ناتورام گودسه از ملی‌گرایان افراطی هندو بود. او تنها چند ماه پس از استقلال هند، در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ (۹ بهمن ۱۳۲۶) گاندی را با شلیک سه گلوله کشت، زیرا معتقد بود که او مسلمانان هندی را به هندوها ترجیح داده است. حدود ۸۰ درصد از ۱,۲ میلیارد جمعیت هند را هندوها تشکیل می‌دهند، اما ۱۳ درصد جمعیت این کشور مسلمان است.

#لودریان، وزیر خارجه #فرانسه: #ایران و #آمریکا فقط یک ماه برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در نطقی که در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه ایراد کرد، یادآوری کرد که با توجه به گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام که قرار است از اواسط آبان اجرا شود آمریکا و ایران فقط یک ماه برای بازگشت به میز مذاکره فرصت دارند. لودریان با اشاره به طرح‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «این طرح‌ها که موفق نشدند هنوز روی میز هستند و ایران و ایالات متحده باید ظرف مدت کوتاه باقی‌مانده از فرصت استفاده کنند چون ایران قصد خود را برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کرده است.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته با قدردانی از تلاش های رئیس جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن از شکست مذاکرات در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داده و گفته بود که با این حال مسیر مذاکره مسدود نیست و تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام ادامه پیدا می‌کند. چند ساعت بعد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان کاهش تعهدات ایران در برجام شد و از سپاه خواست برای رویارویی‌های بزرگ آماده باشد.