ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده برای بار سوم ممنوع‌الخروج شد

مهراوه خندان دختر ۱۹ ساله نسرین ستوده، حقوق‌دان و فعال حقوق بشری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شب گذشته، دوشنبه ۱۱ مهر برای بار سوم ممنوع‌الخروج شد. او در این پست خود نوشته است: «از نظر قانونی ممنوع‌الخروج نبوده‌ام و گذرنامه‌ام پس از عبور از گیت مربوط به اداره گذرنامه، توسط مأموران وزارت اطلاعات ضبط شد.» مهراوه خندان که تاکنون چند بار به دادگاه احضار شده است تیرماه دو سال پیش برای دومین بار ممنوع‌الخروج شده بود. در پی اعتراضات گسترده مردمی در ایران فشار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر مردم و فعالان اجتماعی، سیاسی و روزنامه‌نگاران شدت کم‌سابقه‌ای گرفته است و تاکنون ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. نسرین ستوده که از ۱۴ ماه پیش با مرخصی پزشکی از زندان خارج شده‌ است، به‌تازگی در گفت‌وگویی با مجله «تایم» درباره رویدادهای ایران گفته بود آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و بازنگشتن به گذشته است.

ماموران امنیتی، آرین اقبال، مدافع آزادی اینترنت را بازداشت کردند

آرین اقبال، فعال حقوق دیجیتال و مدافع آزادی اینترنت و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری، سه شنبه دوازدهم مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آرین اقبال از مخالفان جدی طرح صیانت بود. در روزهای اخیر حسین درواری و محسن طهماسبی، از کنشگران آزادی اینترنت نیز دستگیر شده‌اند. مقاومت معترضان در خیزش زن، زندگی، آزادی از به هفته سوم رسیده است. با اینکه دولت با محدود کردن و فیلتر کردن اینترنت کوشید آتش اعتراضات را خاموش کند، مردم با همبستگی به اعتراض‌‌ها به شیوه‌های گوناگون ادامه‌ داده‌اند. پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، ماموران امنیتی و نظامی بیش از صد نفر را کشته‌اند و صدها نفر را مجروح کرده و هزاران نفر نیز در سراسر کشور بازداشت شده‌اند.

اعتصاب کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو، کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دنای عسلویه، و کارگران و کارکنان پایانه مهران

کارگران نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی دالاهو واقع در اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه، صبح روز سه شنبه ۱۲ مهر در اعتراض به تعویق حقوق و وعده‌های دروغین مدیریت شرکت، اعتصاب کردند. به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اعتصابی ورودی نیروگاه را مسدود کرده‌اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز از اعتصاب گروهی از کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دنا در عسلویه خبر داده است. اعتصاب کارگران پتروشیمی دنا دوشنبه ۱۱ مهر آغاز شده و علت اعتراض، تعویق دو ماه حقوق کارگران است. بنا بر گزارش منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران و کارکنان پایانه مهران از سه روز پیش دست به اعتصاب زده‌اند. در کلیپی که دوشنبه ۱۱ مهر منتشر شده، ردیف کامیون‌های پارک شده اعتصاب کنندگان دیده می‌شود. یک اعتصاب کننده نیز توضیح می‌دهد بیش از هزار دستگاه کامیون که رانندگانش در اعتصاب هستند، از دو روز پیش در پایانه مرزی مهران متوقف شده‌اند.

شروین حاجی‌پور با سپردن وثیقه آزاد شد

مجید کاوه، وکیل شروین حاجی‌پور، خواننده و سازنده ترانه اعتراضی «برای ...» در توئیتر اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری با عادل علی‌پور، وکیل دیگر این هنرمند، قرار بازداشت موقت موکلش تبدیل به وثیقه شد و او ظهر روز سه‌شنبه ۱۲ مهر با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. او به میزان این وثیقه اشاره‌ای نکرد. شامگاه پنج‌شنبه ۷ مهر اعلام شد که مأموران امنیتی شروین حاجی‌پور را بازداشت کرده‌اند. بعد گفته شد که او را به بازداشتگاه اطلاعات ساری منتقل کرده‌اند. شروین حاجی‌پور ترانه «برای ...» را بر اساس توئیت‌های اعتراضی با موضوع «برای...» ساخت. ویدئوی این ترانه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد در مدت کوتاهی ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشت که در نوع خود رکوردی کم‌سابقه به شمار می‌رود. گفته می‌شود که او به دلیل انتشار همین ترانه بازداشت شد.

پلمب واحدهای صنفی بازاریان به دلیل شرکت در اعتصاب عمومی

در روزهای اخیر بازاریان و اصناف در شهرهای کُردنشین در اعتراض به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و هم‌چنین محکومیت حملات پهبادی و موشکی سپاه پاسدارن به مقرهای احزاب کُرد در اقلیم کُردستان طی دو هفته دو بار دست به اعتصاب عمومی گسترده زدند. اعتصاب عمومی در شهرهای کُردنشین در حالی برای دومین بار شکل گرفت که تعداد زیادی از کسبه و مغازه‌داران قبل از آن با دریافت پیام کوتاه از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده بودند. در یک هفته گذشته تعدادی از مغازه‌دارانی که در این اعتصاب شرکت داشتند در برخی از شهرها از جمله، اشنویه، پیرانشهر و سنندج با پلمپ محل کارشان از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی و واحدهای صنفی مواجه شدند. آزانس خبری «کردپا» به نقل از یک منبع آگاه در این خصوص نوشته است، اداره نظارت بر اماکن عمومی بازاریان اعتصابی در اشنویه را به «تبانی با ضدانقلاب» متهم کرده است. این منبع هم‌چنین با بیان اینکه واحدهای صنفی شمار زیادی از بازاریان سنندج به دلیل شرکت در اعتصاب عمومی روز شنبه نهم مهرماه توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی پلمب شده‌اند، افزوده: «اداره نظارت بر اماکن عمومی پیرانشهر بازاریان اعتصابی را احضار و از آنان تعهد کتبی اخذ کرده که از شرکت در اعتصابات خودداری کنند.»

عطاالله مهاجرانی حرف‌های خامنه‌ای در نسبت دادن اعتراضات سراسری به «دشمنان» را «روشنگرانه» خواند

در پی سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات سراسری در ایران، عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد اسلامی دولت محمد خاتمی در توئیتی نوشت: «تحلیل آیت‌الله خامنه‌اى جامع، دقیق، روشنگرانه و به‌هنگام بود.» مهاجرانی همچنین از این‌که خامنه‌ای سالم است اظهار خوشوقتی کرد. علی خامنه‌ای دوشنبه ۱۱ مهر بعد از ۱۲ روز غیبت در انظار عمومی ظاهر شد و برای معترضان در شهرهای سراسر ایران خط و نشان کشید. او گفت: «من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آن‌ها و برخی از ایرانی‌های خائن در خارج به آن‌ها کمک کردند.» این نخستین بار نیست که عطاالله مهاجرانی از علی خامنه‌ای دفاع می‌کند. اظهارات او در جریان ترور اخیر سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیه‌های شیطانی» نیز واکنش‌های منفی‌ای برانگیخت.

نیروهای امنیتی آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حقوق کودک را بازداشت کردند

آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حقوق کودک را نیز بازداشت کرد‌ه‌اند. از نحوه بازداشت او و همچنین از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. هوشیار انصاری‌فر، نویسنده، شاعر و مترجم این خبر را در اینستاگرام خود اعلام کرده است. اتهامات آتفه چهارمحالیان نیز مانند سایر بازداشتی‌ها هنوز اعلام نشده است. آتفه چهارمحالیان متولد ۱۳۶۰ در خوزستان، دانش‌آموخته کارشناسی جامعه‌شناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری از دانشگاه تهران است. نخستین مجموعه شعر او در سال ۱۳۷۸ با نام «معشوق کاغذی» چاپ شد. چهارمحالیان پس از «معشوق کاغذی» چهار مجموعه شعر دیگر را نیز به دست چاپ سپرد. «بهشت دسته‌جمعی» محصول نزدیک به چهار سال کار او با کودکان محروم دروازه غار است که به داستان‌نویسی مشغول شد‌ه‌اند. ------------------ پانویس: در متن این خبر کوتاه به نقل از هوشیار انضاری فر احتمال داده شده بود که بازداشت آتفه چهارمحالیان بی‌ارتباط با بیانیه‌ دعوت بیش از ۴۰۰ نویسنده به اعتصابات سراسری نیست و توصیح داده بودیم که «این موضوع هم در حد یک احتمال مطرح است.» این اطلاعات غلط بود. آتفه چهارمحالیان از امضاکنندگان آن بیانیه نبود.

سیدحسن خمینی خامنه‌ای را از «سرآمدان روزگار» خواند

در حالی‌که در ایران نیروهای سرکوب حکومت اسلامی معترضان را می‌کشند و مجروح و دستگیر می‌کنند و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات گسترده مردمی را کار «دشمنان» دانست، سیدحسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از خامنه‌ای تمام و کمال دفاع کرد و او را «از سرآمدان روزگار» خواند. حسن خمینی که از او به‌عنوان «اصلاح‌طلب» یاد می‌شود، در بیانیه خود همچون دیگر مسئولان حکومتی تلاش کرد تا بگوید «اعتراض» با «اغتشاش» فرق دارد و مثلاً آن‌ها از «اعتراض قانونی» حمایت می‌کنند و «اغتشاش ریشه در دسیسه‌های دشمنان» دارد. سیدحسن خمینی با اشاره تلویحی به اعتراضات گسترده زنان و دختران به حجاب اجباری و روسری‌سوزان دختران جوان در بیانیه خود آورده است: «ستیز با دین و جنگ با آن‌چه در منظر مردم "ارزش دینی" شناخته می‌شود، همانند جنگ با آزادی و رفاه به یک اندازه ابتر و ناممکن است.» حسن خمینی حفظ نظام و «اصلاح آن» را وظیفه تمام کسانی دانست که خود را وامدار «این اتفاق بی‌بدیل» می‌دانند. نوه روح‌الله خمینی «گفت‌وگو» را «تنها راه برون رفت از بن‌بست‌های اجتماعی» دانسته اما اشاره‌ای هم نکرد که چرا در طول عمر جمهوری اسلامی «گفت‌وگو» و رویکرد اصلاح‌طلبانه همواره با ناکامی مواجه شده و تغییری در ساختار حکومت ایجاد نشده است.

تداوم بی‌خبری از سرنوشت کامران ساختمانگر، فعال کارگری

بنا برگزارش «کولبرنیوز» با گذشت پنج روز از زمان بازداشت کامران ساختمانگر، خانواده این فعال کارگری اهل سنندج هنوز اطلاعی از وضعیت و مکان نگهداری او ندارند. کامران ساختمانگر پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱، حدود ساعت یک بعد از ظهر با هجوم مأموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. پیشتر سندیکای کارگران شرکت هفت تپه نوشته بود که در زمان بازداشت، این فعال کارگری را به «طرز وحشیانه‌ای» مورد ضرب و جرح قرار دادند. پیشتر کامران ساختمانگر فعال کارگری به سبب فعالیت‌های خود در حمایت از جنبش کارگری از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «فعالیت در کومله و اقدام برای تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود و درخواست اعاده دادرسی او نیز اول آذر ۹۹ از سوی شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور رد شد. پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، یک جنبش اعتراضی سرتاسری در ایران به راه افتاده است. پاسخ حکومت به اعتراض‌ها سرکوب گسترده و خشن اعتراض‌ها، قتل ده‌ها تن و بازداشت صدها تن دیگر بوده است.

وزیر پیشنهادی ۱۰۰ هزار میلیاردی رئیسی از مجلس رأی اعتماد نگرفت

پس از دو بار شمارش آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص شد که محمد هادی زاهدی وفا نتوانسته است رأی لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌دست آورد. جلسه رأی اعتماد وزارت کار روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه برگزار شد و ابراهیم رئیسی هم برای معرفی او به مجلس رفت. در نخستین دور شمارش آرا، اعلام شد که زاهدی وفا رأی لازم را به‌دست آورده است. در نهایت و با اعتراض نمایندگان مخالف، شمارش آرا تجدید شد و مشخص شد که او توانسته از ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس رأی مثبت تنها ۱۳۶ نماینده را به‌دست آورد. وزرا برای اخذ رأی اعتماد باید بتوانند رأی نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر در مجلس را به‌دست آورند. به این ترتیب زاهدی وفا برای تصدی وزارت کار تنها رأی یک نماینده فاصله داشت. در حالی که ابراهیم رئیسی و دولت در معرفی زاهدی وفا او را مدیری اقتصادی، ساده‌زیست و مردمی معرفی کرده بودند، طف‌الله توسلی، از نمایندگان مخالف در نطقش گفت که او میزان ثروت نامزد پیشنهادی وزارت رفاه را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است: «من از آقای وزیر سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرت عالی است و بنده در اینجا فقط بخشی از آن را قرائت می‌کنم متعلق به شما است یا خیر؟ منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران، خانه ویلایی ۴۰۰ متری نیروی هوایی، زمین کرج، زمین دزاشیب و... . سوال من این بود که آیا این اموال متعلق به شما است یا خیر؟ من این اموال را بررسی کردم و دیدم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش آن‌ها است اما ایشان به من گفت که این رقم را بالا گرفته‌ای هزار میلیارد تومان است.»

تداوم بازداشت المیرا بهمنی، دانشجو و فعال برابری جنسیتی بازداشتی در رشت بدون اجازه ملاقات و تماس با خانواده

با گذشت بیش از یک هفته المیرا بهمنی، دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و فعال حقوق زنان همچنان در بازداشت اداره اطلاعات شهر رشت مانده و به خانواده او نیز اجازه ملاقات و تماس داده نشده است. المیرا بهمنی چهارم مهرماه ۱۴۰۱ در رشت دستگیر شده است. بنا بر اطلاعی که زمانه از وضعیت این فعال برابری‌طلب کسب کرده، او به زندان لاکان رشت منتقل شده است. او تنها در ساعات اولیه بازداشت در حالی که بازجو را در کنار خود داشته یک تماس تلفنی کوتاه گرفته است و تقاضای لباس گرم داشته که خانواده تاکنون موفق به تحویل این البسه گرم به او نشده‌اند. هنوز مشخص نیست که خانم بهمنی با چه اتهامی در بند اداره اطلاعات رشت است. المیرا بهمنی به دلیل ابتلا به بیماری بروکسیزم(دندان‌قروچه) نیاز به استفاده از محافظ دندان(نایت‌گارد) دارد که از تحویل این وسیله پزشکی نیز به او جلوگیری شده است. پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، یک جنبش اعتراضی سرتاسری در ایران به راه افتاده است. پاسخ حکومت به اعتراض‌ها سرکوب گسترده و خشن اعتراض‌ها، قتل ده‌ها تن و بازداشت صدها تن دیگر بوده است.