ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کارگران خط شش مترو تهران در اعتراض به شش ماه عدم پرداخت #دستمزد #تجمع کردند

در تهران کارگران خط ۶ قطار شهری در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان تجمع کردند. در یک ویدئو کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کارگران معترض می‌گوید که دستمزد کارگران پرداخت نشده و کارفرما آنان را اخراج کرده است. شهریور امسال محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همزمان با تجمع کارگران خط شش مترو تهران گفته بود که اخراج کارگران پس از پایان پروژه طبیعی است و ربطی به شهرداری تهران ندارد. او در باره دستمزد معوق کارگران هم گفته بود که شهرداری مطالبات پیمانکاران را پرداخت کرده و تاخیر در پرداخت دستمزدها ربطی به این نهاد ندارد. کارگران خط شش مترو تهران تیر و شهریور امسال چند مرتبه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان تجمع کردند. تیر امسال افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران گفته بود که کارفرما از ماه‌های پایانی سال گذشته حقوق کارگران را پرداخت نکرده است. پیمانکار این پروژه پس از اعتراض کارگران شماری از معترضان را تعلیق و سپس اخراج کرد. شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه و گروه مپنا پیمانکاران اصلی پروژه خط شش مترو تهران است.

رزمایش دوروزه نیروهای هوافضای #سپاه و #ارتش همزمان با آغاز دور جدید #تحریم‌های_آمریکا علیه ایران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، رزمایش مشترک پدافند هوایی با نام «مدافعان آسمان ولایت ۹۷» از دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان به مدت دو روز در آسمان ایران برگزار می‌شود. حبیب‌الله سیاری، رئیس برگزاری این رزمایش در گفتگو با ایسنا گفت: «این رزمایش با حضور قرارگاه پدافند #خاتم‌الانبیا، نیرو هوافضا #سپاه_پاسداران انقلاب اسلامی و بخشی از نیروی هوایی ارتش در گستره‌ای به اندازه ۵۰۰ هزار کیلومترمربع و در بخش‌هایی از شمال، غرب، شرق و مرکز کشور از فردا آغاز می‌شود.» او هدف این رزمایش را «حفظ امنیت آسمان میهن» اعلام کرد. رزمایش مذکور همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران برگزار می‌شود. آمریکا جمعه اعلام کرد که تمام تحریم‌های لغو شده این کشور علیه ایران از دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان اجرایی خواهند شد. دور دوم تحریم‌ها به صنایع انرژی (نفت)، کشتیرانی و مالی مربوط می‌شود. برنامه موشکی بالستیک ایران، یکی از پروژه‌های نیروهای هوافضا از موارد جدی محل اختلاف بین ایران و قدرت‌های جهانی است. هرچند ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) اختلاف دارند، هر دو درباره توسعه مداوم برنامه موشک‌های بالستیک ایران دغدغه‌های یکسانی را مطرح کرده‌اند. ایران به تازگی نیز خط تولید جنگنده کوثر ــ که به گفته خودش صد در صد بومی است ــ را افتتاح کرده است.

پس از تهدید #کره_شمالی به آغاز مجدد #برنامه_هسته‌ای، آمریکا و کره جنوبی مانور نظامی به‌تعویق‌افتاده را برگزار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آمریکا و #کره_جنوبی دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان یک مانور نظامی در مقیاس کوچک برگزار خواهند کرد. این مانور پیش‌تر در ژوئن در جریان مذاکرات #صلح_کره و پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی به تعویق افتاده بود. #پیونگ‌یانگ مانورهای نظامی مشترک همسایه جنوبی با آمریکا را تمرین اشغال خود توصیف می‌کند. کره شمالی جمعه هشدار داده بود که اگر فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های «کارزار فشار حداکثری» آمریکا تخفیف نیابند،‌ #برنامه_هسته‌ای‌ خود را مجدداً آغاز می‌کند.

در پی دستگیری‌های گسترده، گروه مصری مدافع قربانیان #خشونت_پلیس کار خود را متوقف کرد

یک گروه مصری مدافع حقوق بشر، قربانی سرکوب‌ها و دستگیری‌های گسترده‌ دولت مصر شد. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، نهاد #هماهنگی_برای_حقوق_و_آزادی_مصر، یک گروه حامی قربانیان شکنجه پلیس و ناپدید‌شدگان قهری، روز یکشنبه ۳ نوامبر / ۱۳ آبان اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در پی دستگیری اعضایش متوقف می‌کند. یکی از وکلای عضو این نهاد به نام محمد حریره هفته پیش دستگیر شده. همسر او نیز که هفته پیش دستگیر شد، دختر یکی از اعضای ارشد اخوان المسلمین است. این عضو ارشد اخوان نیز هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد. پیشتر دو وکیل که هدایت این نهاد حقوق بشری را برعهده داشتند، ناپدید شدند. مأموران امنیتی آنها را به اتهام توطئه علیه نظام بازداشت کرده بودند. آنها با وجود رای دادگاه مبنی بر بی‌گناهی‌شان همچنان در حبس هستند. از زمان کودتای نظامی ۲۰۱۳ علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر، هزاران نفر به جرم عضویت در اخوان‌المسلمین در مصر دستگیر شده اند. مرسی با پشتیبانی حزبش، اخوان المسلمین، در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری مصر بعد از انقلاب ۲۰۱۱ این کشور به قدرت رسید.

#دمشق: نماینده جدید سازمان ملل در #سوریه از «روش‌های» نماینده پیشین دوری کند

دولت #دمشق اعلام کرد که با #گایر_پدرسن، نماینده جدید سازمان ملل در سوریه همکاری خواهد کرد، اما در عین حال به او هشدار داد که از «روش‌های» نماینده پیشین دوری کند. پدرسن از ابتدای نوامبر جانشین #استفان_دی_میستورا، فرستاده ویژه پیشین به سوریه شد. دی میستورا چهار سال برای پیشبرد مذاکرات صلح بین رژیم سوریه و گروه‌های اپوزیسیون گوناگون تلاش کرد اما موفقیت چندانی به دست نیاورد. دمشق دی میستورا را به «حمایت از تروریست‌ها» متهم کرده است. دولت بشار اسد همه مخالفان او را «تروریست» می‌خواند. دی میستورا چند روز پیش از پایان خودخواسته مأموریتش در سوریه گفته بود که دمشق در برابر پیشرفت روند صلح مانع ایجاد می‌کند و فهرست پیشنهادی سازمان ملل برای تشکیل کمیته تهیه پیش‌نویس قانون اساسی را نپذیرفته. به گفته او،‌ ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرده که فهرست کمیته تهیه پیش‌نویس قانون اساسی باید از سوی کشورهای ضامن آتش‌بس آستانه معرفی شوند. پیش از این ایران و روسیه و ترکیه اعلام کرده‌بودند که قانون اساسی جدید سوریه و انتقال قدرت در این کشور تا دو سال دیگر انجام خواهد گرفت.

نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی: مالک #آلومینیوم_المهدی هرمزگان معیشت #کارگران را ابزار «باجگیری» قرار داده است

آلومینیوم المهدی هرمزگان حدود یکصد و پنجاه دیگ را از مدار تولید خارج و کارگران را به اخراج تهدید کرده است. احمد مرادی نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۳ آبان گفت که خریدار شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان کارگران را ابزار «فشار و باج خواهی» قرار داده است. محمد علیمحمدی سهامدار اصلی آلومینیوم هرمزگان مهر امسال گفته بود که بر اثر سیاست‌های غلطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار دارد. مرادی این اظهارات را «باجگیری» مالک المهدی دانست و گفت که او با تهدید به تعطیلی کارخانه معیشت ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کارگر را اهرمی برای باج خواهی قرار داده است. به گفته مرادی این رفتار مالک آلومینیوم المهدی در یک مرحله منجر به باجگیری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی او شده است. مرادی از سازمان‌های نظارتی و دولت خواسته که باردیگر «اهلیت» خریدار المهدی را بررسی کنند. واگذاری آلومینیوم المهدی طی سال‌های گذشته محل اختلاف نماینده بندرعباس و سازمان خصوصی‌سازی بوده است. مرادی مدعی است که سازمان خصوصی‌سازی این مجموعه را در حالی با ۸۰۰ میلیارد تومان واگذار کرده که ارزش واقعی آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است. محمد علیمحمدی مالک و سهامدار اصلی آلومینیوم المهدی است. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی اردیبهشت سال گذشته مدعی شده بود که علیمحمدی یکی از حامیان ستاد انتخاباتی حسن روحانی بوده و به همین دلیل نیز با رانت توانسته مالکیت المهدی را در اختیار بگیرد.

نرخ #بیکاری #زنان دو برابر مردان: ۲۳۷ هزار تن به جمیعت بیکاران رسمی ایران افزوده شد

مرکز آمار جمهوری اسلامی نرخ بیکاری رسمی در تابستان امسال را ۱۲,۲ درصد اعلام کرد که در مقایسه با تابستان ۱۳۹۶، هفت دهم درصد بیشتر شده است. براساس این گزارش شمار بیکاران رسمی در تابستان امسال ۲۳۷ هزار تن افزایش یافت و به سه میلیون و ۳۲۶ هزار تَن رسید. مرکز آمار ایران نرخ بیکاری گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال را ۲۴,۹ درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل اعلام کرده است. شاخص بیکاری زنان این گروه سنی حدود ۴۰ درصد (۳۹,۳ درصد) و برای مردان ۲۰,۸ درصد برآورد شده است. نرخ بیکاری زنان در مجموع نیز ۲۰,۲ درصد گزارش شده است. همچنین در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی کل برای تابستان امسال ۴۰,۹ درصد بوده، تنها ۱۶,۳ درصد زنان امکان مشارکت اقتصادی داشتند. مرکز آمار جمهوری اسلامی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را هم ۱۸,۹ درصد و نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی را بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری مردان دانش‌آموخته گزارش کرده است. در حالیکه نرخ بیکاری رسمی مردان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۱۳,۵ درصد است، این شاخص برای زنان ۲۸,۸ درصد اعلام شده است. مرکز آمار جمهوری اسلامی تمامی افرادی که در هفته منتهی به آمارگیری یک ساعت اشتغال داشته باشند، سربازان، کارآموزان و شاغلان مشاغل خانگی بدون مزد را نیز شاغل محسوب می‌کند. برپایه این گزارش کرمانشاه همچنان بالاترین نرخ بیکاری (۱۶,۴ درصد) را دارد. پس از آن نیز خوزستان (۱۵,۶)، کهگیلویه و بویر‌احمد (۱۵,۵)، سیستان و بلوچستان (۱۵,۳) و آذربایجان‌غربی (۱۴,۸) درصد بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

معاون فرهنگی #سپاه: #جنگ با آمریکا صلح‌طلبانه‌ترین کار برای ملت‌ها است

#محمدرضا_نقدی، معاون فرهنگی #سپاه_پاسداران در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان در کرج گفت که «مبارزه با آمریکا و جنگ با آمریکا صلح‌طلبانه‌ترین اقدامی است که ملت‌ها می‌توانند انجام دهند چون باید مرکز اصلی شرارت از بین برود وگرنه هر روز باید شاهد یک جنگ درگیری و دیکتاتوری باشیم همانطور که در رژیم گذشته هم همینطور بود.» این سردار سپاه سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» را «حق ملت ایران» خواند و گفت نیازی به مذاکره و سازش با آمریکا وجود ندارد. رئیس پیشین سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی مشابه سخنرانی روز شنبه علی خامنه‌ای، رهبر ایران، آمریکا را رو به زوال توصیف کرد و مدعی شد «لبنان و عراق را انقلاب اسلامی از دست آمریکا آزاد کرد.» جمهوری اسلامی راهپیمایی ۱۳ آبان را فرصتی برای واکنش به آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران می‌دانست. مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی مردم را به این راهپیمایی دعوت کرده بودند. تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفت، کشتی‌رانی و مالی ایران از دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان آغاز خواهند شد.

کمیته بین‌المللی #صلیب_سرخ: ۴۰۰ هزار #کودک_یمنی دچار سوء تغذیه شدید هستند

کمیته بین‌المللی #صلیب_سرخ یکشنبه چهارم نوامبر / ۱۳ آبان در یک پیام توئیتری اعلام کرد که ۴۰۰ هزار کودک یمنی هم‌اکنون دچار سوء تغذیه شدید هستند. به گفته صلیب سرخ، #کودکان_یمن «زیر حمله، در معرض بیماری و در حال گرسنگی‌کشیدن تا سر حد مرگ» هستند. این سازمان امدادرسان بین‌المللی همچنین از نیاز ۱۱ میلیون یمنی به امدادرسانی خبر داده است. این سازمان در توئیتی هفته گذشته هشدار داده بود که اگر یمن ۱۰۰ تن جمعیت داشت، «۸۰ تن برای بقا نیاز به امدادرسانی داشتند، ۶۰ تن تقریباً چیزی برای خوردن نمی‌یافتند، ۵۸ تن به آب پاکیزه دسترسی نداشتند، ۵۲ تن به خدمات بهداشتی دسترسی نداشتند، و ۱۱ تن دچار سوء تغذیه شدید بودند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان خواهان پایان درگیری‌ها در یمن و آغاز مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل شد. ارزش پولی ملی یمن شدیداً کاهش یافته، قیمت‌ها رو به افزایش است، کالاهای اساسی کم‌یاب شده‌اند و بحران انسانی فراگیر میلیون‌ها تن در یمن را به گرسنگی کشانده است. حوثی‌ها اواخر ۲۰۱۴ در کودتایی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری را از قدرت برکنار کردند و کنترل صنعا را در دست گرفتند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات متحده عربی از ۲۰۱۵ مداخله نظامی علیه حوثی‌ها را در یمن آغاز کرد. شبه‌نظامیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران قرار دارند. تاکنون در جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند و نیمی از جمعیت ۲۷ میلیونی این کشور نیز در آستانه قحطی قرار گرفته است.

یک برج تجاری و مسکونی در حال ساخت در #کوهسنگی #مشهد دچار #آتش‌سوزی شد

یک برج ۱۹ طبقه تجاری و مسکونی در حال ساخت در خیابان #کوهسنگی #مشهد، مرکز استان #خراسان_رضوی آتش گرفت. آتش‌نشان‌ها حریق را مهار کردند و سه کارگر دچار دودگرفتگی به بیمارستان منتقل شدند. میزان خسارت به این برج هنوز مشخص نیست اما آتش از طبقه ششم،‌ محل نگهداری تجهیزات ساختمانی و وسایل الکتریکی زبانه کشید و گسترش یافت. کوهسنگی یک پارک عمومی مشهور و قدیمی با دو تپه سنگی در مشهد است و این برج بلندترین برج منطقه کوهسنگی است. این برج بلند نمای پارک کوهسنگی را تخریب کرده و مردم ساکن این محله قدیمی مشهد از این بابت ناراضی‌اند. آتش‌سوزی در ساختمان‌های قدیمی و جدید ایران به دلیل عدم رعایت ایمنی پس از فاجعه پلاسکو جنجال زیادی به پا کرد اما هنوز این پدیده ادامه دارد.

#کالدونیای_نو پس از سال‌ها #مبارزه_ضداستعماری در حال برگزاری #همه‌پرسی_استقلال از فرانسه است

مردم #کالدونیای_نو، یک مجموعه‌جزایر تحت مالکیت استعماری #فرانسه از ۱۸۵۳، یکشنبه چهارم نوامبر / ۱۳ آبان به پای صندوق‌های رأی رفتند تا در همه‌پرسی استقلال از فرانسه شرکت کنند. این همه‌پرسی حاصل ۳۰ سال فرآیند مبارزه برای #استعمارزدایی است. تنش‌ها در این مستعمره بین مردم بومی پولینزی موسوم به «#کاناک» و فرزندان مستعمره‌نشین‌های سفیدپوست در دهه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. بومیان به دنبال کسب استقلال هستند. استقلال کالدونیای نو باعث می‌شود پاریس یکی از پایگاه‌هایش در منطقه «هند‌ـ‌آرام» (آب‌های اقیانوس هند و غرب و مرکز اقیانوس آرام) را از دست بدهد؛ منطقه‌ای که به خاطر حضور چین در آن به لحاظ استراتژیک برای غرب اهمیت دارد. در این همه‌پرسی مردم کالدونیای نو به این پرسش پاسخ می‌دهند: «آیا می‌خواهید کالدونیای نو به حاکمیت ملی کامل دست یابد و مستقل شود؟». #امانوئل_مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه مه سال جاری (اردیبهشت) از این شبه‌جزیره دیدار کرد و بر «دردهای استعمار» صحه گذاشت. پاریس سعی کرده تا موضعی بی‌طرف نسبت به همه‌پرسی اتخاذ کند. آخرین مستعمره فرانسه که با همه‌پرسی به استقلال رسید، جیبوتی در شاخ آفریقا بود. این همه‌پرسی ۱۹۷۷ رخ داد.

#علی‌اکبر_جوانفکر، مشاور مطبوعاتی #احمدی‌نژاد به اتهام تمرد از امر مأموران امنیتی به ۹۱ روز حبس قطعی محکوم شد

مشاور مطبوعاتی #محمود_احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دولت‌های نهم و دهم به ۹۱ روز حبس محکوم شد. #علی_اکبر_جوانفکر یکشنبه ۱۳ آبان به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که اتهام او «تمرد از امر ماموران قضایی و انتظامی در سال ۱۳۹۰» بوده و پس از گذشت چند سال اکنون دادستانی از او و همکاران سابقش به دادگاه کارکنان دولت شکایت کرده و تشکیل پرونده داده است. دو خبرنگار پیشین روزنامه ایران نیز با حکمی مشابه با جوانفکر به ۹۱ روز حبس تعزیری در دادگاه کارکنان دولت محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید و قطعی شده است. این در حالی است که وکیل جوانفکر، مهران عبدالله پور از پرونده جدید قضایی او خبر داد که به اتهام نشر اکاذیب در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. عبدالله‌پور به ایرنا گفت «امروز یکشنبه ۱۳ آبان قرار است موکلم در دادگاه مطبوعات به اتهام نشر اکاذیب و به خاطر مصاحبه در نشریه بهار جاودان محاکمه شود». مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری سابق در حال حاضر در دو حکم جداگانه به «۵ سال و یک ماه حبس» به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، و به «دو سال حبس تعزیری چهار میلیون تومان جزای نقدی و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی» به اتهام « توهین و نشر اکاذیب محاکمه» محکوم شده است. فرصت واخواهی این احکام تا ۲۱ آبان مقرر شده است.

کارخانه «#اسوه_ایران» تنها ۱۰ #کارگر رسمی دارد اما آنها ۱۸ ماه حقوق‌ نگرفته‌اند و برای تأمین معاش چغندر می‌چینند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، پرداخت دستمزد ۱۰ #کارگر باقیمانده کارخانه صنعتی #اسوه_ایران برای ۱۸ ماه به تعویق افتاده است. این کارگران برای تأمین معاش به صورت روزمزد چغندر و گوجه‌فرنگی و خیار از مزرعه‌ها می‌چینند. کارخانه اسوه ایران در قزوین سازنده لوح دیگ بخار و شوفاژ است. کارگران باقی‌مانده در این کارخانه ۱۷ تا ۲۵ سال سابقه کار دارند. مشکلات اسوه ایران از مدت‌ها پیش به وجود آمد. کارگران اردیبهشت سال جاری به ایلنا گفته بودند که کارفرمای کارخانه «چند سال است حضور فیزیکی در کارخانه ندارد و کارگران را بدون پرداخت دستمزد رها کرده». در ابتدای فروردین نیز ۱۵ کارگر قراردادی کارخانه یکجا اخراج شدند. مسئولان تا کنون به درخواست کارگران برای رسیدگی به مطالبات آنها توجهی نکرده‌اند.