نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه #کاخ_سفید به‌مناسبت چهلمین سالگرد #اشغال_سفارت_آمریکا و #گروگانگیری در ایران

کاخ سفید دوشنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «۴۰ سال پیش در چنین روزی شبه‌نظامیان ایرانی به سفارتخانه ایالات متحده در تهران یورش بردند و بیش از ۵۰ آمریکایی را برای مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند. امروز ما قربانیان آن اقدام گستاخانه را گرامی می‌داریم». کاخ سفید همچنین گفته است که «رژیم ایران همچنان به استفاده از غیرنظامیان بی‌گناه برای پیشبرد سیاست خارجی شکست‌خورده‌ خود ادامه می‌دهد» و «تا زمانی که ایران این رفتار، و سایر رفتارهای خصمانه‌اش را تغییر ندهد، ما به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ادامه خواهیم داد». کاخ سفید در این بیانیه افزوده است: «رژیم ایران باید انتخاب کند. آن رژیم می‌تواند به جای این که بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان باشد، مردم ایران را در اولویت نخست قرار دهد. این رژیم می‌تواند صلح را جایگزین گروگان‌گیری، کشتار، خرابکاری، دزدی دریایی و حمله به بازارهای جهانی نفت کند. (...) اکنون زمان آن رسیده که رژیم ایران نیز چنین کند». اشغال سفارت آمریکا توسط گروهی از دانشجویان موسوم به خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (۴ نوامبر ۱۹۷۹) انجام شد و در ۳۰ دی ۱۳۵۹ (۲۰ ژانویه ۱۹۸۱) با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا پایان یافت. اشغال سفارت آمریکا به یکی از عمده‌ترین بحران‌های بین‌المللی تبدیل شد و روابط دو کشور را قطع کرد. این اقدام همچنان نقش مهمی در ادامه دشمنی‌های دو طرف نسبت به یکدیگر ایفا می‌کند.

#اسحاق_جهانگیری: #انتقال_آب دریا به استان‌های مرکزی باید اولویت همه سازمان‌های و نهادهای دولتی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد)، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه ۱۳ آبان در نشست شورای عالی آب گفت که انتقال آب دریاها به مناطق مرکزی باید اولویت همه سازمان‌ها و نهادهای دولت باشد: «دستگاه‌های مختلف ملاحظات اجرای این دستور از جمله نحوه بهره‌برداری از آب دریا، نمک‌زدایی و مصرف بهینه آب شیرین شده را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت لزوم مصوبه مورد نیاز از مجلس شورای اسلامی نیز اخذ شود.» جهانگیری در حالی خواهان پیشرفت سریع‌تر پروژه‌های انتقال آب دریاها به استان‌های کویری ایران شده است که موافقت با طرح انتقال آب دریاچه خزر به سمنان انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخته است. مردم استان‌های شمالی بارها علیه انتقال آب خزر دست به اعتراض زده اند، فعالان و کارشناسان محیط زیست آن را مخرب ارزیابی می‌کنند، کارشناسان اقتصادی چنین طرحی را به صرفه نمی‌دانند، جامعه‌شناسان نسبت به پیامدهای تنش‌آلود اجتماعی این طرح هشدار می‌دهند، و گروهی از نمایندگان استان‌های شمالی ۲۲ مهر در مجلس با تجمع در جایگاه هیأت رئیسه مخالفت‌شان را با اجرای آن اعلام کردند. این نمایندگان به دنبال استیضاح رضا اردکانیان، وزیر نیرو هستند. حامیان این طرح اما آن را برای تأمین نیاز آبی استان سمنان برای مصرف‌های آشامیدنی و صنعتی، و توسعه اقتصادی این استان ضروری می‌دانند.

سخنگوی دولت: #روحانی برای پادشاه #عربستان نامه‌های ارسال کرده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری که دوشنبه ۱۳ آبان برگزار شد گفت رییس‌جمهوری اسلامی نامه‌‌‌هایی برای ملک سلمان، پادشاه عربستان ارسال کرده است. ربیعی گفت: «بله. رییس جمهوری محترم نامه‌هایی (برای پادشاه عربستان) ارسال کرده‌اند. اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است. ما معتقدیم دو جانبه‌های متعددی می تواند در منطقه شکل گیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.»

#کمباین‌سازی_سهند_تبریز تعطیل، و حکم توقیف اموال آن صادر شد

کارخانه کمباین‌سازی سهند تبریز (شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان)، بطور قطعی تعطیل و حکم توقیف اموال آن صادر شده است. از مدت‌ها پیش تولید در این کارخانه متوقف شده بود. حدود ۳۰ کارگر این کارخانه که سه سال مطالبات معوقه دارند، بیکار شده‌اند. به گفته‌ی کارگران، شنبه ۱۱ آبان یکی از بانک‌های خصوصی حکم توقیف کارخانه را از مراجع قضایی دریافت کرده است. حقوق معوقه و حق سنوات پرداخت‌نشده کارگران به دو میلیارد و ۶۰۰ تومان بالغ می‌شود. کارگران این کارخانه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: «بانک در حالی اقدام به توقیف کارخانه و دارایی‌های آن کرده که تاکنون برای وصول طلب پنج میلیارد تومانی خود هیچ اقدامی نکرده بود و در حال حاضر که رقم طلب با اضافه شدن جرائم به ۲۴ میلیارد تومان رسیده، به یکباره با حکم قضایی و با مامور اقدام به توقف کارخانه کرده است.» ایلنا فروردین سال جاری، به نقل از رئیس شورای اسلامی کار کمباین‌سازی سهند تبریز نوشت که پیگیری‌های صورت گرفته برای فعال کردن این واحد تولیدی به نتیجه‌ نرسیده است. مسئولان دولتی با این استدلال که کارخانه خصوصی است از رسیدگی به مشکلات کارخانه سر باز زده‌اند حال آن که به گفته حبیب بنده، رییس شورای اسلامی کار شرکت، «واقعیت موجود این کارخانه در حال حاضر چیز دیگری است. در حقیقت این واحد تولیدی عملا مال کسی نیست چراکه سهامداران و سرمایه‌گذاران این شرکت حق خود را گرفته‌اند. آنها در قبال هر ریالی که به این مجموعه آورده‌اند، برداشت خود را کرده‌اند اما صاحبان حقیقی کارخانه که کارگران هستند هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.»

#وزارت_خارجه_عراق با محکوم کردن حمله به #کنسولگری_ایران در #کربلا، تأکید کرد هیأت‌های دیپلماتیک خط قرمز بغدادند

وزارت خارجه عراق دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان حمله به کنسولگری ایران در کربلا را محکوم و خطاب به معترضان اعلام کرد که هیأت‌های دیپلماتیک، خط قرمز بغداد هستند. شماری از معترضان عراقی که عده آن‌ها بیش از هزار نفر تخمین شده، شامگاه یکشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ آبان در اطراف کنسولگری ایران در کربلا گرد آمدند. گروهی از معترضان ابتدا دیوار و سپس با پرتاب کوکتل مولوتوف محوطه کنسولگری را به آتش کشیدند. عده‌ای از دیوار بالا رفتند و پرچم عراق را به اهتزاز درآوردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات امنیتی عراق صبح دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان اعلام کردند که در درگیری با معترضان در اطراف کنسولگری ایران در کربلا، دست‌کم سه نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. بر اساس این گزارش دست‌کم ۷ نفر از مأموران امنیتی نیز در درگیری‌های شامگاه گذشته مجروح شده‌اند. میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا از مسافران و زائران خواست «تا برقراری امنیت لازم» از سفر به کربلا خودداری کنند. وزارت خارجه عراق در بیانیه روز دوشنبه خود تأکید کرده که مسئولان امنیتی، اقدامات لازم را انجام داده‌اند تا به امنیت دیپلمات‌های ایرانی آسیبی وارد نشود. وزارت خارجه عراق گفته است «چنین اقداماتی در روابط دوستانه و حسن همجوری بین دو کشور همسایه، هیچ تأثیری نخواهد گذاشت.»

دو نفر از یاران #قالیباف بر سر رانت و ریش دعوا کردند

سیدمحمود رضوی و مجید حسینی دو تن از افراد جریان محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران در فضای مجازی یکدیگر را به نفاق و نان به نرخ روز خوری متهم کردند. رضوی در توییتر با هشتگ #نفاق نوشت: «یکی از این آفتاب پرست‌های سیاسی که این روزها عدالت‌خوار شده و در مورد مدارس غیرانتفاعی هم افاضات می‌کنه را کامل می‌شناسم، حتی بهتر از خودش، نمی‌خوام همه چیزشو بگم، اما فقط اینو بگم که این عدالت‌خوار عزیز که به مدارس غیرانتفاعی فحش می‌ده، پسر خودش در مدرسه غیرانتفاعی درس می‌خونه! #نفاق». مجید حسینی هم در استوری اینستاگرام خود با هشتگ #لیبرال_ریش_دار و #نان_به_ریش_خور نوشت: «یکی از زالو صفت‌های سیاسی که بدون سواد و هنر و ذره‌ای استعداد سال‌هاست تبدیل به تهیه‌‌کننده‌ی پروژه‌های عظیم سینمایی شده، و من از خودش هم بهتر می‌شناسمش؛ این روزها با ریش نیم‌متری، مواضع حسام‌الدین آشنا و [محمدرضا] عارف و [سعید] حجاریان را در مورد مدارس غیرانتفاعی و خصوصی‌سازی می‌گیرد؛ متعجبم روزی بود که دو شاد را از سه شاد تشخیص نمی‌داد، ملت را در شهرستان کتک می‌زد. جل الخالق. #لیبرال_ریش_دار #نان_به_ریش_خور». محمدباقر قالیباف، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کسانی است که از احتمال شرکت او در انتخابات یازدهمین دوره مجلس از سوی اصولگرایان سخن به میان آمده است.

#استانبول: راننده یک اتوبوس عده‌ای از جمله سه ایرانی و دو کودک را زیر گرفت. دست‌کم ۱۳ نفر مجروح شدند

در استانبول صبح دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان یک راننده اتوبوس با انگیزه نامعلوم عده‌ای را در ایستگاه زیر گرفت. در این حمله ۱۳ نفر که در میان آن‌ها سه ایرانی و دو کودک بودند مجروح شدند. راننده که ۳۳ سال دارد با چاقو به مردی حمله کرد که قصد داشت مانع از فرار او شود. پلیس راننده اتوبوس را بازداشت کرده و در حال تحقیق درباره انگیزه او از این حمله است.

رئیس #پزشکی_قانونی: علت حادثه #لردگان مشخص نشده است، تا آخر هفته، نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کنیم

عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی دوشنبه ۱۳ آبان گفت: «علت حادثه لردگان مشخص نشده است و ما آن را مشخص نمی‌کنیم زیرا ما فقط اظهارنظر کارشناسی می‌کنیم و علت را مقام قضایی مشخص می‌کند». او افزود تا آخر هفته، نظر کارشناسی سازمان پزشکی قانونی در این‌باره اعلام می‌شود. در اوایل مهرماه سال جاری در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که در روستای «چنار محمودی» از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، عده‌ای هنگام آزمایش قند خون با سرنگ آلوده به ویروس «اچ آی» مبتلا شده‌اند و بیشتر مبتلایان کودک هستند. انتشار این خبرها به اعتراضات شدید مردم روستای چنار محمودی و روستاهای مجاور منجر شد. مردم در این اعتراضات خواستار پاسخگویی مسئولان شدند و به چند ساختمان دولتی از جمله دفتر امام جمعه لردگان حمله کردند.

#محمود_واعظی: می‌گویمِ #روحانی با بگم بگم #احمدی_‌نژاد تفاوت دارد

#محمود_واعظی: می‌گویمِ #روحانی با بگم بگم #احمدی_‌نژاد تفاوت دارد حسن روحانی, محمود واعظی, بگم بگم احمدی نژاد حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یکم آبان در جلسه هیأت دولت تهدید کرده بود که به مردم می‌گوید چه کسی کشور را به تعطیلی کشانده است. عده‌ای روحانی را متهم کرده‌اند که شیوه «بگم بگم» احمدی‌نژاد را در پیش گرفته. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در دفاع از روحانی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «بگم بگم آقای احمدی‌نژاد حرفی بود که ایشان همیشه می‌گفت، هر روز می‌گفت می‌گویم اما چیزی نمی‌گفت اما آقای روحای می‌گوید کارهایی که در حال انجام است باعث می‌شود ضرر کنیم، اگر لازم باشد روزی به مردم می‌گویم» رسانه‌های داخلی خطاب و عتاب روحانی را به تعلیق دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و سی تی اف در مجمع تشخیص مصلحت مربوط دانستند. روحانی اما پیش از این نیز اختیارات رئیس جمهوری را ناکافی دانسته و خواستار برگزاری همه‌پرسی در موارد مورد اختلاف شده بود. با این حال علی‌اکبر پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که رئیس دولت حتی یکبار هم درخواست برگزاری همه‌پرسی را به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است.

مقامات امنیتی عراق اعلام کردند در حمله به #کنسولگری_ایران در #کربلا دست‌کم سه نفر کشته و ۲۶ نفر هم مجروح شدند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات امنیتی عراق صبح دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان اعلام کردند که در درگیری با معترضان در اطراف کنسولگری ایران در کربلا، دست‌کم سه نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. بر اساس این گزارش دست‌کم ۷ نفر از مأموران امنیتی نیز در درگیری‌های شامگاه گذشته مجروح شده‌اند. میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا از مسافران و زائران خواست «تا برقراری امنیت لازم» از سفر به کربلا خودداری کنند.