ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران زندانی #نیشکر_هفت‌تپه به طور موقت آزاد شدند

یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، مسعود حیوری و حمید ممبینی چهار #کارگر_زندانی #نیشکر_هفت‌تپه بعد از شش روز بازداشت، شامگاه چهارشنبه ۱۴ آبان با قرار وثیقه ۵۰ میلیونی به طور موقت از زندان فجر دز فول آزاد شدند. سندیکای نیشکر هفت‌تپه با انتشار این خبر، آزادی کارگران را نتیجه «تلاش و پیگیری وکیل کارگران بازداشتی نیشکرهفت تپه و تجمعا ت اعتراضی کارگران هفت تپه در محوطه شرکت و در مقابل دادگستری شوش» دانست. مسعود حیوری، عباسی منجزی، یوسف بهمنی و حمید مبینی پنجشنبه ۸ آبان پس از آن که کارگران نماینده تام‌الاختیار کارفرما که به فساد ارزی متهم است را از کارخانه بیرون کردند، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» دستگیر شدند و دو روز بعد به زندان دزفول انتقال یافتند که گفته می‌شود کرونا در آن شیوع یافته است. پس از دستگیری این چهار کارگر، همکاران آن‌ها با اعتراض و اعتصاب خواستار آزادی کارگران دربند شدند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه ۱۳ آبان با انتشار فراخوانی خواستار حمایت از کارگران زندانی شد. این فراخوان حمایت گسترده‌ای را در بر داشت. صدها فعال کارگری، سیاسی و فرهنگی و بیش از ۴۰ تشکل کارگری، فرهنگی و حقوق بشری از آن حمایت کردند.

#قوه_قضائیه می‌گوید در میان لیست زندانیانی که #خامنه‌ای با عفو آن‌ها موافقت کرده شماری از «محکومان امنیتی» نیز وجود دارند

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه خبر داد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌مناسبت سالروز تولد پیامبر اسلام با عفو یا تخفیف مجازات شماری از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کرد. بنا به این گزارش کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی این فهرست از زندانیان واجدِ شرایط لازم را تهیه کرده است. این گزارش می‌افزاید برخی زندانی‌های «امنیتی» که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند برای اولین بار در لیست زندانیان عفوشده قرار گرفته‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها از عفو زندانیان سیاسی خبر داده و درباره آن تبلیغات گسترده‌ای به‌راه انداخته بود اما عملاً یا کسی از زندانیان سیاسی آزاد نشد و یا تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها آزاد شدند. در این گزارش آمده است: «برخی از محکومین امنیتی نیز که عفو می‌شوند مدتی است با مرخصی بیرون از زندان هستند که به دلیل حسن رفتار مشمول عفو شده و دیگر به زندان باز نخواهند گشت.» جمهوری اسلامی زندانیان سیاسی در زندان‌های خود را «محکومان امنیتی» می‌نامد. هنوز معلوم نیست کدام‌یک از زندانیان سیاسی در فهرست عفو قرار دارند و چه تعدادی از آن‌ها شامل عفو شده‌اند.

حادثه‌ خونین برای #کارگران_فصلی_زن در #آذربایجان_غربی

در اثر واژگونی مینی‌بوس حامل #کارگران_فصلی_زن در محور جاده بوکان به میاندوآب در استان آذربایجان غربی، ۱۱ تن از جمله پنج زن کارگر #مصدوم شدند. حادثه صبح چهارشنبه ۱۴ آبان رخ داده است. کارگران برای چیدن سیب از بوکان به مراغه می‌رفتند که مینی‌بوس حامل آنان در اثر برخورد به حاشیه سنگلاخ جاده سرنگون شد. راننده مینی‌بوس نیز در میان مجروحان است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از رییس هلال احمر بوکان نوشت: «در این سانحه مینی‌بوس از قسمت جلو به شدت با مانع کنار جاده که پر از سنگلاخ بود، برخورد کرد و شدت حادثه به حدی بود که بخشی از مینی‌بوس مچاله و برخی مسافران به بیرون پرت شدند». او افزوده است حال چهار تن از مصدومان وخیم است.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در #مجلس: بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تأکید داریم

محمد صالح جوکار، عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران) گفت: «تاکید مجلس بر برگزاری انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی است.» محمد صالح جوکار با اشاره به اینکه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در روزهای آینده برای تدوین ساز و کار انتخابات شوراها تشکیل جلسه خواهد داد، از برگزاری جلسات مشترک با وزارت کشور و شورای نگهبان پیرامون ساز و کارهای برگزاری انتخابات سال آینده شوراها شهر و روستا خبر داد. به گفته محمد صالح جوکار با توجه به شرایط کرونایی کشور، مجلس شورای اسلامی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی تاکید دارد: «البته باید زیرساخت‌ها و ساز و کارهای این موضوع از سوی وزارت کشور فراهم و شورای نگهبان آن را تایید کند.» به عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجلس، شورای نگهبان و وزرات کشور باید بر برگزاری انتخابات الکترونیک در سال آینده به توافق برسند. شورای نگهبان در حال حاضر تنها مانع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک است.

خروج آمریکا از #توافق_اقلیمی پاریس بعد از سه سال به اجرا درآمد

خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس از چهارشنبه ۴ نوامبر/ ۱۴ آبان به اجرا درآمد. توافق اقلیمی پاریس ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ با امضای ۱۹۵ کشور و از جمله با امضای آمریکا (دولت اوباما) رسمیت یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا اما یک سال بعد خروج ایالات متحده از توافق را اعلام کرد و با این‌حال ایالات متحده به مدت سه سال همچنان می‌بایست به مفاد توافق عمل کند. این مدت اکنون به سر رسید. در این توافق‌نامه راهکارهایی برای کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای و توقف مصرف سوخت‌های فسیلی با جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است. بر اساس پیمان پاریس گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید زیر ۵/ ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد باشد و تولید گازهای گل‌خانه‌ای باید در نیمه دوم قرن کاهش یابد. اهداف تعیین شده هر پنج‌ سال یک‌بار بررسی می شوند. دولت فرانسه هم در حال بررسی خروج از این توافق‌‌نامه است.