ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جسدهای تیرباران‌شده ۱۰ تن از جمله چهار فعال مدنی زن در مزارشریف کشف شد

چهار فعال مدنی زن و شش مرد دیگر در مزارشریف به قتل رسیدند. خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از منابع محلی از مزارشریف گزارش داده است که افراد ناشناس با این ۱۰ تن تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته اند که برای پرواز و خروج از افغانستان به محل مشخصی بروند. همه آنها کشته شدند. تماس‌گیرندگان ظاهراً خود را وابسته به یک نهاد حقوق بشری معرفی کرده بودند. آماج‌نیوز در خبری یکی از چهار فعال مدنی زن را فروزان صافی معرفی کرده و به نقل از نزدیکان او نوشته: «جسد تیرباران شده او و سه دختر دیگر را یک هفته پیش پس از ناپدید شدن، از گودالی در نزدیکی شهرک خالد‌ بن‌ ولید در جنوب مزارشریف پیدا کرد‌ه‌اند.» ایندیپندنت فارسی نیز با محمد صابر باتور، نامزد فروزان صافی که پس از سقوط مزارشریف به ایران گریخته، گفت‌و‌گو کرده است. باتور نامزدش را فعال مدنی و استاد دانشگاه معرفی کرده و گفته است: «همسرم فروزان صافی و سه تن از دخترانی که از فعالان مدنی در شهر مزارشریف بودند، به‌طور مشکوک تیرباران شده‌اند. هیچ‌کس پاسخگوی این جنایت نیست و هیچ نهادی صدای ما را نمی‌شنود.» بنا به گزارش‌ها، خانواده‌های این کشته‌شدگان به دلیل ترس از قاتلان سکوت کرده اند و مقام‌های طالبان نیز در باره قتل‌ها اظهارنظری نکرده اند.

اعتراض مردم دامغان به کمبود امکانات و خدمات پزشکی همزمان با حضور وزیر بهداشت

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه ۱۳ آبان به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری به دامغان سفر کرده بود که با اعتراض مردم این شهر نسبت به کمبود امکانات و خدمات پزشکی و درمانی مواجه شد. وزیر بهداشت به بازدید از پروژه ساخت‌وساز کلینیک ۵۰ تخت خوابی برادران رضایی دامغان رفته بود. بازدیدی که به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) تنها پنج دقیقه به طول انجامید و همزمان با آن «شمار زیادی از شهروندان دامغانی» در محوطه این کلینیک تجمع کردند و مانع حرکت خودروی حامل عین‌اللهی شدند. مردم دامغان از زمان آغاز شیوع همه‌گیری کرونا چندین بار در برابر استانداری سمنان و دانشگاه علوم پزشکی سمنان در اعتراض به کمبود خدمات پزشکی و درمانی تجمع کرده بودند اما پاسخی نگرفتند. دامغان هم‌اکنون بدترین وضعیت را در میان شهرهای استان سمنان از نظر شیوع کرونا دارد.

سایت رویداد‌۲۴: قدرت خرید مردم در بازار پوشاک به شدت کاهش یافته است

سایت رویداد۲۴ چهارشنبه ۱۲ آبان در یک گزارش اقتصادی از تورم بالای ۵۰ درصدی در بازار پوشاک خبر داد و نوشت «مصرف‌کنندگان حداقل دو برابر بیشتر از سال گذشته باید خرج کنند تا یک دست لباس با حداقلی‌ترین قیمت و کیفیت برای فصل سرما تن کنند.» براساس این گزارش، یک پالتو با کمترین کیفیت و ماندگاری ۵۰۰ هزار تومان، یک جفت کفش ۵۰۰ هزار تومان، یک پلیور ۳۰۰ هزار تومان، یک شلوار ۳۰۰ هزار تومان و یک کلاه ۱۰۰ هزار تومان شده است و این حداقلی‌ترین قیمت یک دست لباس برای فصل سرماست. بدین ترتیب اگر یک فرد بخواهد اولیه‌ترین لباسی که برای فصل سرما نیاز است را بخرد باید دست‌کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج کند؛ یعنی معادل نیمی از حقوق یک کارگر در یک ماه. این گزارش افزوده است که حتی بازار لباس دست‌دوم هم از این گرانی در امان نمانده است. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که نرخ تورم پوشاک و کفش به بالای ۵۰ درصد رسیده، یعنی نرخ تورم پوشاک خانوار‌های شهری ۵۱,۸ درصد و نرخ تورم پوشاک خانوار‌های روستایی ۵۵ درصد است. همچنین تورم نقطه به نقطه پوشاک نشان می‌دهد در مهر امسال به طور متوسط مردم دو برابر مهر سال گذشته با گرانی پوشاک مواجه هستند. مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران دلیل این گرانی را «افزایش قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به مواد اولیه ناشی از مشکلات ارزی و تحریم» و «قیمت مواد اولیه جهانی» دانست و گفت: «به دلیل این‌که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بازار کشش لازم و تحرک در سطح خرده‌فروشی را ندارد.»

رئیس کانون صنایع غذایی ایران می‌گوید شرایط طوری است که کشور نیازمند واردات ۷,۵ میلیون تن گندم در سال جاری است

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران اعلام کرد که خشکسالی در سال جاری موجب شد که تولید گندم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یابد. به همین دلیل دولت برای جبران کسری تولید ناگزیر به واردات گندمی است که نرخ آن در بازارهای جهانی تا ۸۰ درصد گران شده است. مرتضوی گفت در شرایط کنونی کشور نیازمند واردات ۷,۵ میلیون تن گندم در سال جاری است. در ۸ ماه نخست سال حدود ۵ میلیون تن گندم وارد شده که کسری آن باید در ماه‌های آینده وارد کشور شود. او می‌گوید در حالی‌که در سال‌های اخیر ایران گندم خریداری و ذخیره نمی‌کرده اما شرایط کنونی «به‌گونه‌ای است که باید وارد مذاکره با هر کشوری شد که مازاد تولید دارد». مرتضوی روسیه را به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده گندم ایران معرفی کرد و افزود: «کشورهای اروپای شرقی و آلمان دیگر تأمین‌کننده‌های گندم ما هستند. اما آمریکا، استرالیا و کانادا در لیست خرید ما نیستند و ما از این کشورها گندم خریداری نمی‌کنیم.» به گفته او، کشور سالانه به ۱۱ میلیون تن گندم برای مصرف داخلی نیاز دارد.

قتل یک دختر با انگیزه‌های ناموسی در خوزستان

خبرگزاری رکنا در ایران گزارش داده که چند روز قبل جسد یک دختر خوزستانی که با سلاح گرم به قتل رسیده بود در یک خودرو پراید کشف شده است. بر اساس این گزارش اولیای دم شکایتی در این زمینه ثبت نکرده‌اند. بررسی های پلیسی نشان داده که این دختر خوزستانی به دست اعضای خانواده خود با انگیزه ناموسی به قتل رسیده است. بر اساس این گزارش متهمان تحت تعقیب قرار گرفتند. عاملان این قتل نخست فراری بودند اما بعد از گذشت سه روز متهمان خود را تسلیم پلیس کردند. پس از آن رسیدگی به پرونده با توجه به اینکه شکایتی ثبت نشده به لحاظ جنبه عمومی جرم در پروسه قضایی قرار گرفت. شمار قتل‌هایی که با انگیزه ناموسی در ایران اتفاق می‌افتد، کم نیست. اخبار مربوط به زن‌کشی کم و بیش در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود. این نوع قتل‌ها اغلب به بهانه ناموس و دفاع از شرف و به دنبال اتفاقاتی مانند طلاق، ازدواج اجباری، برقراری ارتباط با جنس مخالف، و حتی به دنبال اختلافات خانوادگی روی می‌دهد.