ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتصاب غذا و بلاتکلیفی صالح ملاعباسی، فعال مدنی ترک در بازداشتگاه اطلاعات تبریز

«اطلس زندان‌های ایران» به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده است که صالح ملاعباسی، فعال مدنی ساکن اهر به دلیل تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و هم‌چنین اعمال فشار و ضرب و جرح همسرش به دست مأموران وزارت اطلاعات، از روز ۲۷ مهر اعتصاب غذا کرده است. صالح ملاعباسی ۱۷ مهر سال جاری با یورش مأموران امنیتی به منزل خواهرش در اهر بازداشت شد. به نوشته اطلاس زندان‌های ایران، دوشنبه چهارم مهر نیز مأموران وزارت اطلاعات در نبود آقای ملاعباسی در خانه، پس از ورود به خانه او اقدام به تفتیش و ضرب و جرح «حمیرا ترابی»، همسر صالح ملاعباسی کردند. پیشتر پینار عباسی، دختر صالح ملاعباسی خبر داده بود که نیروهای امنیتی دو بار طی روزهای گذشته با یورش به خانه آن‌ها، مادر و خواهرانش را مورد ضرب‌ و جرح قرار داده و اقدام به ضبط برخی وسایل شخصی پدرش کرده‌اند. در روزهای اخیر خانواده این فعال مدنی ترک اعلام کرده بودند، دادستانی اهر پاسخگوی آن‌ها نیست و تماس‌های تلفنی صالح ملاعباسی نیز با خارج از زندان قطع شده است.

نیروهای امنیتی #حسام_حسن‌آبادی، عکاس و فیلم‌بردار سینما و فرامرز رمضانیان، فیلم‌ساز را بازداشت کردند

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، پنج‌شنبه شب ۱۲ آبان حسام حسن‌آبادی، فیلمبردار و عکاس سینما و و فرامرز رمضانیان، فیلم‌ساز به همراه یکی از دوستان آنها در منزل شخصی حسام حسن‌آبادی در تهران بازداشت و به دفتر پیگیری در خیابان مظفر منتقل شدند. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت ضمن تفتیش منزل لپ‌تاپ، هارد دیسک و کتاب‌های حسام حسن‌آبادی را ضبط کردند و با خود بردند. دوست حسام حسن‌آبادی و فرامرز رمضانیان پس از ساعاتی آزاد شد، اما این دو فیلم‌ساز و فیلم‌بردار هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند. بنا به اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار زمانه قرار داده‌اند، حسام حسن‌آبادی پیش‌تر بارها تهدید به بازداشت شده بود. تاکنون از اتهام‌های احتمالی و محل نگهداری حسام حسن‌آبادی و فرامرز رمضانیان اطلاعی در دست نیست.

فرمانده کل سپاه: اقدامات دشمنان را پاسخ خواهیم داد، اما الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمعه ۱۳ آبان با اشاره به ادامه خیزش سراسری در ایران گفت: «دشمنان می‌دانند که ما حتماً نتیجه اقدامات مداخله‌جویانه و شرارت‌افروز آن‌ها را پاسخ خواهیم داد اما الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه این اقدام را انجام خواهیم داد.» سلامی همچنین افزود: «دشمنان در لاک دفاعی فرو رفته‌اند.» فرمانده کل سپاه هفته گذشته نیز، شنبه ۷ آبان را «روز پایان اغتشاشات» نامیده و خطاب به مردم معترض گفته بود «دیگر به خیابان نیایید». از آن روز به بعد هر روز در شهرهای مختلف ایران اعتراضات مردمی ادامه داشت و در دو روز اخیر به‌ویژه در سیستان و بلوچستان و استان‌های مرکزی این اعتراضات شدت و گستردگی بیشتری یافت.

معاون وزارت علوم جلوگیری از ورود دانشجویان مخالف حکومت به دانشگاه‌ها را «کاملاً قانونی» خواند

مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: «اقدام رؤسای برخی دانشگاه‌ها در ممنوع‌الورود کردن برخی از دانشجویانی که در اغتشاش و تخریب اموال عمومی و هتک حرمت محیط دانشگاه دخالت داشتند وفق مقررات و براساس آئین‌نامه انضباطی دانشجویان است.» او افزود: «این آئین‌نامه مصوب جلسه ۳۵۸ روز ۱۴ شهریور ۱۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که شیوه نامه اجرایی این آئین‌نامه انضباطی دانشجویان در مردادماه ۱۳۹۸ توسط وزرای علوم و بهداشت وقت ابلاغ شده است.» به‌گفته معاون وزارت علوم، براساس آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، رئیس دانشگاه مجاز است تا مدت دو ماه از ورود دانشجویانی که چنین پرونده‌ای دارند جلوگیری کند. در روزهای گذشته بارها دانشجویان در تجمعات اعتراضی خود خواهان آزادشدن دانشجویان زندانی و بازگشت دانشجویان محروم به دانشگاه شده‌اند. مسئولان حکومت اسلامی قوانین تبعیض‌آمیز خود را به‌عنوان قوانین دموکراتیک جا می‌زنند و مخالفت با این‌ قوانین را اقدامی غیرقانونی می‌دانند. در جمهوری اسلامی هیچ‌گاه روشن نشده است که چرا باید برای دانشجو «آیین‌نامه انضباطی» تدوین و تصویب کرد و چهارچوب مفهوم گل‌وگشاد و تفسیرپذیر «انضباط» چیست.

کارگران شهرداری گرگان خواستار پرداخت حقوق معوقه و امنیت شغلی شدند

مطالبات معوقه کارگران خدمات شهری گرگان روی هم انباشته شده اما شهرداری و پیمانکار حاضر به پاسخگویی به کارگران نیستند. برخی مطالبات معوقه کارگران عبارتند از: مابه‌التفاوت حق مسکن سال ۹۹، حق مسکن و سنوات سال ۱۴۰۰ و حق مسکن سال جاری. این کارگران به واسطه یک شرکت پیمانکار و با قرارداد موقت برای شهرداری گرگان کار می‌کنند. کارگران به ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران گفته‌اند پیمانکار علاوه بر این، از هر بهانه‌ای برای تحمیل کار بدون مزد و نپرداختن بخشی از دستمزد آن‌ها استفاده می‌کند. کارگران گفته‌اند: «گاهی آماده باش می‌دهند؛ مثلا می‌گویند ۵ بعد از ظهر تا ۸ پای کار باشید و ۸ بعدازظهر تا ۴ صبح هم شیفتِ اصلی‌مان است. اما برای این آماده‌باش‌ها پولی نمی‌دهند. در واقع اگر اینها را روی هم بگذاریم، ماهی چیزی حدود ۳ تا ۴ روز به صورت رایگان برای پیمانکار کار می‌کنیم.» پیمانکار برای کسر حقوق کارگران هم بهانه‌هایی پیدا می‌کند: «گاهی به این بهانه که مثلا بخشی از خیابان را درست جارو نکرده‌ایم، برگه اخطار می‌دهند و حقوق آن روز را قطع می‌کنند و برای آن روز غیبت رد می‌کنند. درصورتیکه ما کم‌کاری نمی‌کنیم و ممکن است به‌دلیلِ تاریک بودنِ آن فضا بخشی از کار از دستمان در رفته باشد. بارها گفته‌ایم اخطار بدهید بعد اگرخواستید حقوق کم کنید، اما ظالمانه با ما رفتار می‌کنند.» کارگران شهرداری گرگان گفته‌اند شورای شهر و شهردار گرگان تمام اعتراضات آن‌ها را اینچنین پاسخ گفته‌اند: «شما کارگر پیمانکار هستید و این مسائل به ما ربطی ندارد». خواست حذف پیمانکاران و امنیت شغلی از طریق قرارداد مستقیم به شهرداری خواست مشترک همه کارگران شهرداری است که در ازای کار سخت و طاقت فرسا دستمزد کمی می‌گیرند و هر لحظه در معرض اخراج قرار دارند.

پیشنهاد سخنگوی دولت برای تحکیم پایه قدرت رژیم: هر بچه هیئتی پنج نفر دیگر را به هیئت بیاورد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم که سوم آبان در دانشگاه قم با شعار «زن، زندگی، آزادی» دانشجویان مواجه شد، در هیئت مذهبی ثارالله زنجان حاضر شد و بار دیگر «دشمنان انقلاب» و «قدرت رسانه‌ای» آن‌ها را عامل اعتراضات سراسری دانست و گفت: «یکی از قدرت‌های نسبی دشمن نسبت به ما رسانه‌هایش است. با مخفی‌‌کاری و فریب اهداف خود را دنبال می‌کنند.» او برای مقابله با این «قدرت دشمن» افزود: «همه باید برای جهاد تبیین به میدان بیایند. مخصوصاً بچه‌هیئتی‌ها باید هر کدام‌شان حداقل برای پنج نفر جهاد تبیین کنند. هیئت آمدن بچه‌‌هیئتی‌ها شرط نیست مهم این است هر بچه‌هیئتی، پنج نفر دیگر را به هیئت بیاورد.» او اما روشن نکرد که چرا در طول ۴۳ سال گذشته این هیئت‌ها و دستجات نتوانسته‌اند چنان نیرویی را فراهم کنند تا بتوانند با «قدرت دشمن» مقابله کنند. مسئولان جمهوری اسلامی همواره در هر مقطعی از «شکست دشمن» سخن گفته‌اند اما همزمان از نظر آن‌ها «دشمن» در هر جنبش اعتراضی دست داشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی مسئولیت‌های خود را نمی‌پذیرند؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید این شورا مصوبه‌ای با عنوان گشت ارشاد ندارد

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «در شورا هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد نداریم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب بسیار کیفی است.» عاملی با بیان این‌که «ارشاد یک امر انتظامی نیست»، افزود: «نیروی انتظامی در زمینه حجاب می‌تواند به افراد تذکر غیرحضوری بدهد و لزومی ندارد کلاس آموزشی برای افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، برگزار کند.» شورای عالی انقلاب فرهنگی چهارم مرداد ۱۳۸۴ «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را تصویب کرد. در این مصوبه به صراحت به موضوع گشت ارشاد اشاره نشده و کلیات بیان شده بود اما این شورا در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۸ مصوبات دیگری در این زمینه داشت که براساس آن‌ها در تابستان سال ۱۳۸۵ نیروی انتظامی آغاز فعالیت گشت ارشاد را اعلام کرد. از زمان قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در ۲۵ شهریور سال جاری مسئولان حکومتی اظهارنظرهای متناقضی در مورد گشت ارشاد داشته‌اند. گروهی با گسترش اعتراضات سراسری تلاش کرده‌اند برای آرام کردن اوضاع موضع انتقادی بگیرند و گروهی دیگر بر ادامه فعالیت‌های گشت ارشاد تأکید کرده‌اند.

رئیس دادگستری گلستان: یک نفر هم از بازداشتی‌های اعتراضات نمازخوان نبود ـ در ایام بازداشت، مباحث دینی به آن‌ها آموزش دادیم

حیدر آسیابی، رئیس دادگستری گلستان گفت: «یک نفر از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر گلستان نمازخوان نبود که در ایام بازداشت تلاش کردیم مباحث و موضوعات دینی به این افراد آموزش داده شود.» او دلیل اعتراضات سراسری جاری در کشور را «دور بودن از نماز» عنوان کرد و گفت: «نسل جوان و نوجوان در شناخت و بینش دینی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و چنان‌چه این قشر از نماز دور نمی‌شدند اتفاقات اخیر را شاهد نبودیم.» مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون دلیل اعتراضات سراسری را بیشتر «تبلیغات دشمن در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت» دانسته بودند؛ این بار اما رئیس دادگستری گلستان می‌گوید: «اغتشاشات اخیر نتیجه کوتاهی در مباحث دینی و اعتقادی بوده است.» او اظهار امیدواری کرد که در مساجد، مدارس، مراکز علمی و آموزشی، ارگان‌ها و نهادها به موضوع نماز توجه شود تا به‌گفته او آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

ادعای جدید مسئولان نظام؛ محسن رضایی می‌گوید وضعیت اقتصادی کشور روزبه‌روز بهتر می‌شود

در حالی‌که کشور هفته‌هاست شاهد اعتراضات سراسری است و در ۱۴ ماه گذشته نرخ دلار حدود ۳۵ درصد افزایش یافته و به‌گفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار فرار سرمایه از ایران اتفاق افتاده است، محسن رضایی، مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در بوشهر گفت: «روزبه‌روز وضعیت اقتصادی کشور رو بهبود است (...) ایران در مسیر پیشرفت خود سرعت گرفته و بدون تردید در ماه‌ها و سال‌های آینده دیوارهای تحریم بیشتر شکسته خواهد شد.» رضایی در همین حال افزود: «نباید این موضوع فراموش شود که اکنون در جنگ اقتصادی درگیر هستیم.» مسئولان جمهوری اسلامی در این روزها که اعتراضات سراسری همچنان ادامه دارد در رسانه‌های همگانی مدام از «پیشرفت‌های اقتصادی» سخن می‌گویند؛ تبلیغاتی که با واقعیت‌ها هیچ قرابتی ندارد.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده است

نازیلا معروفیان، خبرنگار وب‌سایت «رویداد ۲۴» که چندی پیش با وجود خطر بالا، مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی را منتشر کرده بود، دستگیر شده است. خانواده نازیلا معروفیان از بازداشت این فعال رسانه‌ای خبر داده‌اند. این فعال رسانه‌ای شامگاه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شده و وسایل شخصی او نیز ضبط شده است. نازیلا معروفیان در منزل یکی از آشنایان خود بازداشت شد و حین انتقال به بازداشتگاه اوین، خانواده خود را از طریق تماس تلفنی در جریان قرار داد. این خبرنگار اکنون به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. نازیلا معروفیان اهل سقز است و پیش از همکاری با «رویداد ۲۴»، خبرنگار سابق «دیده‌بان ایران» بود. او یکی از ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای است که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی بازداشت شده است.