ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش #بهمن_کشاورز، حقوقدان به اظهارات #محمد_یزدی: میزان کید و حیله‌گری مردان از زنان کمتر نیست

بهمن کشاورز، حقوق‌دان و وکیل دادگستری در یادداشتی در روزنامه آرمان به اظهارات آیت‌الله یزدی واکنش نشان داد. آیت‌الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان دوشنبه ۱۲ آذر از طلاب حقوقدان خواسته بود برای احتراز از کیدهای جنسیتی، زنان را به تنهایی به محل کارشان راه ندهند. بهمن کشاورز نوشت: «در خصوص اینکه کید و حیله مختص خانم‌ها است تأمل بسیار وجود دارد، مردان نه از نظرکمی کمتر از خانم‌ها هستند و نه میزان کید و حیله‌گری آنان از زنان کمتر است. آری در کتب قدیمه مباحثی در خصوص کید زنان آمده است و اگر اشتباه نکنم حتی کتابی به این نام دیده‌ام. اما باید به خاطر داشت این کتب و حکایات را کلاً مردان نوشته‌اند. ممکن است هرکس اعم از زن و مرد اقداماتی انجام دهد که از نظر اخلاقی مذموم باشد، اما این موارد استثناء است و استاد محترم بهتر از بنده می‌دانند که قیاس بر استثناء و تعمیم آن جایز نیست». او همچنین با ابراز اینکه در حال حاضر «مسائل مالی» مشکل‌ساز و «موجب فساد» هستند نه مشکلاتی از این‌گونه، نوشت: «از آنجا که کلمه حقوقدان به قضات و وکلا دلالت دارد باید در نظر داشت مراحل گزینش این دو گروه چنان است- و یا چنان باید باشد- که احتمال لغزش ایشان را در این گونه موارد منتفی کند. اگر جز این باشد باید در شرایط استخدام و گزینش تجدیدنظر شود. همچنین کنترل‌های انتظامی بر اعمال این دو گروه باید به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی در معرض تحریکات شیطانی قرار گرفت بازدارنده‌های بیرونی و درونی‌اش به خوبی عمل کند و او را از لغزش بازدارد».

سومین سفر زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا به منطقه برای پیش‌برد گفتگوهای صلح با طالبان

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان سه‌شنبه ۱۳ آذر وارد پاکستان شد تا با مقامات پاکستانی درباره صلح با طالبان گفت‌وگو کند. این سومین بار است که زلمای خلیل‌زاد برای گفتگوهای صلح با طالبان به منطقه سفر می‌کند. بنابر گزارش‌ها پس از دو دور سفر فرستاده آمریکا به افغانستان و منطقه هیچ تغییری در موضع‌گیری طرفین گفت‌وگوهاایجاد نشده‌است. طالبان خاتمه جنگ و حضور خود در گفتگوها را منوط به خروج کامل نیروهای خارجی از کشور می‌داند. از سوی دیگر حکومت افغانستان نیز مایل است طرف اصلی مذاکره با طالبان باشد و گفتگوهای چهارجانبه را نمی‌پذیرد. اما شورای عالی صلح می‌گوید، تلاش‌های خلیل‌زاد در راستای تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح حکومت با گروه طالبان، موثر واقع شده و باعث پیشرفت گفتگوها به سمت مذاکره مستقیم با گروه مسلح طالبان شده است. آگاهان و احزاب سیاسی معتقدند که تنها راه تغییر درازمدت در این وضعیت فشار آمریکا بر کشورهای درگیر در جنگ در منطقه و توافق با روسیه و چین بر سر نحوه حضور در افغانستان است. یکی از اساتید دانشگاه می‌گوید: «طالبان اگر حمایت برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را نداشته باشند، هرگز توانایی چانه‌زنی و توانایی جنگ را نخواهند داشت». پیش از این دوشنبه ۱۲ آذر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان از او خواسته بود تا کشورش در برقراری صلح و کشاندن رهبران طالبان به پای میز گفت‌وگوهای صلح، با واشنگتن همکاری کند. طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا زلمای خلیل‌زاد پس از پاکستان به افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و قطر نیز سفر خواهد کرد.

دولت #یمن و شورشیان #حوثی زندانیان خود را مبادله می‌کنند

دولت #یمن و شیعیان #حوثی در مورد مبادله صدها زندانی توافق کردند. سخنگوی دولت یمن به خبرگزاری فرانسه گفته است که این توافق به دو هزار سرباز یمنی و حداکثر یک هزار و ۵۰۰ نفر از جنگجویان حوثی مربوط می‌شود. این زندانیان تا آغاز مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد مبادله خواهند شد. مذاکرات صلح یمن در ماه دسامبر جاری برگزار می‌شود. مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در حال حاضر در صنعا، پایتخت یمن به‌سر می‌برد تا مذاکرات آینده را تدارک ببیند. سازمان ملل به عنوان اقدامی به‌منظور جلب اعتماد، حدود ۵۰ شورشی حوثی را که در درگیری‌های نظامی مجروح شده بودند با هواپیما به عمان منتقل کرد. آن‌ها در عمان تحت درمان قرار خواهند گرفت. ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز با انتقال این مجروحان موافقت کرد.

یک نماینده اصولگرای #مجلس از پس گرفتن امضای ۶ نفر از #استیضاح‌ کنندگان #ظریف خبر داد

#محمد_جواد_ابطحی از اعضای فراکسیون نمایندگان #ولایی مجلس اعلام کرد که ۶ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح محمدجواد #ظریف وزیر امور خارجه امضای خود را پس گرفتند و این استیضاح حتماً از حد نصاب می‌افتد. ابطحی گفت نامه‌ای در دست مجتنی #ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دیده که در آن ۶ نفر امضای خود را پس گرفتند. ابطحی خود امضایش را پس نگرفته است. به‌گفته ابطحی، ذوالنوری در حال رایزنی برای پس گرفتن امضای استیضاح‌کنندگان وزیر امور خارجه است. طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته با ۲۴ امضا و ۱۱ محور تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه یکشنبه این هفته که ظریف نیز در آن شرکت کرده بود، اعلام کردند که تا دو هفته دیگر بررسی‌های بیشتری در مورد استیضاح وزیر امور خارجه انجام خواهد شد. اصلی‌ترین مورد در استیضاح ظریف به موضوع سخنان او درباره #پولشویی گسترده در کشور مربوط می‌شود که در روزهای اخیر بازتاب وسیعی داشت و اصولگرایان را علیه او برانگیخت.

نماینده #سازمان_ملل می‌گوید #یمن برای جلوگیری از سقوط ارزش پول خود به میلیاردها دلار کمک نیاز دارد

مارک لوکوک معاون دبیرکل #سازمان_‌ملل در امور بشردوستانه سه‌شنبه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر اعلام کرد که دولت #یمن افزون بر کمک ۴ میلیارد دلاری، برای تأمین بودجه سال ۲۰۱۹ خود و جلوگیری از سقوط دوباره ارزش ریال، پول ملی این کشور، به میلیاردها دلار کمک خارجی نیاز دارد. او گفت در گفت‌وگوهای آخر هفته در ریاض با مقامات عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا، درباره کسری بودجه یمن و نیاز به پرداخت دستمزدها و حقوق بازنشستگی صحبت کرده است. لوکوک در یک نشست خبری گفت: «به ميلياردها دلار نیاز است تا بتوانند بودجه مالی برای پیشبرد كارهای اصلی دولت یمن را به پیش ببرند. اگر کمک خارجی برای تأمین بودجه دریافت نشود مسائلی که با سقوط ارزش ریال یمن پیش آمده بود دوباره سر باز خواهند کرد.» در ماه‌های گذشته ریال یمن بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد. به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها و صرافی‌ها از فروش ارز خودداری ‌کردند. به دنبال این مسئله قیمت بسیاری از مواد غذایی افزایش یافت و برخی فروشگاه‌ها به دلیل نوسان قیمت‌ها کارشان را تعطیل کردند.

اظهار تأسف #روسیه از سر نگرفتن گفت‌وگو با #آمریکا

#کرملین سه‌شنبه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر از این‌که به‌رغم وجود مجموعه مسائل استراتژیک مهم گفت‌وگویی میان #روسیه و آمریکا شکل نگرفت اظهار تأسف کرد. ولادیمیر #پوتین و دونالد #ترامپ رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا قرار بود شنبه یکم دسامبر / ۱۰ آذر در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در آرژانتین دیدار کنند اما ترامپ در اعتراض به حمله روسیه به کشتی‌های اوکراینی در تنگه کرچ این دیدار را لغو کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی گفت: «گفت‌وگو با وجود برخی برنامه‌ها و برخی از وظایف دو طرف عمل نمی‌کند.»

گروهی از #پناهجویان_آمریکای_مرکزی از حصار مرزی #مکزیک و #آمریکا عبور کردند

گروهی از هزاران #پناهجوی_آمریکای_مرکزی که در #مکزیک گرفتار شده‌اند به‌رغم مواجه با خطر زندانی شدن، دوشنبه شب ۳ دسامبر / ۱۲ آذر از حصار مرزی که مکزیک را از آمریکا جدا می‌کند عبور کردند. این اقدام در ۴۵۰ متری اقیانوس آرام و هنگامی که هوا تاریک شده بود صورت گرفت. رویترز گزارش داده که در کمتر از یک ساعت حدود ۲۵ نفر از حصار ضخیمی که سه متر ارتفاع دارد عبور کردند. آن‌ها محلی را برای عبور برگزیدند که گیاهان در آن بیش از حد رشد کرده‌اند و به همین دلیل ارتفاع حصار کمی پایین‌تر آمده است. سه نفر که لاغر بودند از میان حصار در ساحل عبور کردند که به‌گفته شاهدان پلیس مرزی بلافاصله آن‌ها را دستگیر کرد. هزاران پناهجو از کشورهای هندوراس، گواتمالا و السالوادور از نیمه ماه اکتبر از کشورهای خود وارد مکزیک شده و به سمت مرز آمریکا حرکت کردند تا بتوانند وارد خاک آمریکا شوند. این پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای خود گریخته‌اند. برای جلوگیری از ورود آن‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ارتش را به مرز فرستاده و تلاش می‌کند تا روند درخواست پناهندگی را تغییر دهد. طرح رئیس جمهوری آمریکا برای اصلاح قانون درخواست پناهندگی از سوی دادگاه‌های آمریکایی رد شده است.

#روسیه تنگه #کرچ را تقریباً به روی بنادر #اوکراین گشود

ولودیمیر اوملیان، وزیر حمل و نقل اوکراین، اعلام کرد که #روسیه تا حدودی دسترسی بنادر #اوکراین به دریای #آزوف را ممکن ساخته است. اوملیان گفت: «بندرهای بردیانسک و ماریوپول تقریباً آزاد شده‌اند، کشتی‌ها از طریق تنگه کرچ به بنادر اوکراین وارد و یا از آن‌ها خارج می‌شوند و رفت و آمد تا حدودی برقرار شده است.» ولودیمیر اوملیان این اقدام روسیه را نتیجه فشارهای بین‌المللی بر مسکو دانست. تنش‌ میان اوکراین و روسیه در پی شلیک گارد ساحلی روسیه به سوی سه کشتی اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بار دیگر بالا گرفت. ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. دست‌کم شش ملوان اوکراینی مجروح شده و ۲۳ تن در بازداشت روسیه هستند. روسیه درخواست کشورهای غربی برای آزادسازی ملوانان اوکراینی را نادیده گرفت. اوکراین چند روز بعد اعلام کرد که در میان دستگیرشدگان نیروهای امنیتی اوکراینی نیز حضور دارند و در هفته گذشته نیز به‌مدت ۳۰ روز در بخش‌هایی از کشور حکومت نظامی اعلام کرد و مرزهای خود را به روی همه مردان ۱۶ تا ۶۰ ساله روس بست. در ادامه روسیه از طرح خود برای استقرار چهار سامانه موشکی اس ۴۰۰ پرده برداشت. پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که بخشی از نیروهای ذخیره این کشور برای آموزش و آماده‌سازی فراخوانده شده‌اند.

سخنگوی ارتش: #ایران در #سوریه به پایگاه نظامی نیاز ندارد

ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برخی مواضع ارتش سوریه در جبل‌الغراب در جنوب السخنه را هدف قرار داده است. سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۳ آذر اعلام کرده که جمهوری اسلامی در این منطقه و در سراسر سوریه «مواضع مستقلی» ندارد که کسی بخواهد هدف قرار دهد. سردار ابوالفضل شکارچی به رسانه‌های داخلی گفته است: «ممکن است مواضع و پایگاه‌های سوری‌ها را بمباران کنند و در این حملات به مستشاران جمهوری اسلامی نیز آسیب برسد. صحبت‌هایی که مبنی بر حضور ایران در سوریه مطرح می‌شود بهانه‌جویی آمریکا بر پایه مزخرفات صهیونیست‌ها است. ارتش و مردم عراق و سوریه با دشمنان خود می‌جنگند و جمهوری اسلامی رسماً دخالتی در این موضوع ندارد.» خبرگزاری رسمی سوریه یکشنبه ۱۱ آذر/ ۲ دسامبر گزارش داده بود که کاروانی از ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش شامل سپاه قدس و حزب‌الله لبنان بین السخنه و التنف در بادیه سوریه در معرض حملات موشکی ائتلاف آمریکایی قرار گرفتند. یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در التفت در مرز سوریه، عراق و اردن قرار دارد. سپاه قدس هم در همین منطقه مستقر است. برای جلوگیری از درگیری، نیروهای ائتلاف در این بخش از خاک سوریه منطقه‌ای حائل و عاری از سلاح به عمق ۵۵ کیلومتر ایجاد کرده‌اند که به «منطقه ۵۵» معروف است.

دولت #فرانسه در پی گسترش اعتراضات #جلیقه‌زردها می‌خواهد افزایش #قیمت_سوخت را به تعلیق درآورد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که نخست‌وزیر فرانسه سه‌شنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر افزایش قیمت سوخت در این کشور را که سبب اعتراض جلیقه‌زردها شد به تعلیق درمی‌آورد. جنبش جلیقه‌زردها شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه آغاز شد. معترضان با مسدود کردن جاده‌ها رفت و آمد را در سراسر فرانسه مختل کردند. این جنبش اعتراضی رهبری معین و سازماندهی آشکار ندارد و با این حال ۱۷ نوامبر ۲۹۰ هزار نفر را به خیابان‌ها و جاده‌ها آورد. این اعتراضات از قیمت سوخت فراتر رفته و در حال حاضر افزایش هزینه‌های زندگی و سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون را موضوع قرار داده است. شنبه گذشته معترضان «طاق پیروزی» در پاریس را به تصرف خود درآوردند و برخی مغازه‌ها در خیابان شانزلیزه را به آتش کشیدند. گفته می‌شود دامنه اعتراضات چنان وسعت دارد که از مه ۶۸ تاکنون در فرانسه بی‌سابقه بوده است.

جهانگیری: سهم درآمد نفت در #بودجه_۹۸ خیلی بالاتر از ۲۵ درصد نیست

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۳ آذر گفت پالش اصلی در تنظیم لایحه بودجه تحریم مالی و نفتی آمریکاست. به گفته جهانگیری آمریکا به دنبال این است که نفت ایران فروخته نشود. دولت هم «بودجه ۹۸ را به گونه‌ای تنظیم کرد که سهم درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از ۲۵ درصد نباشد.» دولت درآمد حاصل از صادرات نفت در سال آینده را ۲۹۰ هزار میلیارد تومان گزارش کرده: ۵۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده برای سال‌ جاری (۱۳۹۷). به گفته بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۵۷ دلار برآورد شده است.

#استیضاح_وزیر_علوم تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیش از ۶۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیات‌رئیسه کردند. ضعف‌های مدیریتی در دانشگاه‌های ایران، بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی، رونق پایان‌نامه‌فروشی و بدهکاری دانشگاه‌های ایران از مواردی است که سبب استیضاح منصور غلامی شده است. منصور غلامی هنگامی که آبان سال گذشته با اذن رهبر جمهوری اسلامی به مسند وزارت علوم تکیه داد، به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود علاوه بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها از طریق به کار بستن اسنادبالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی، قصد دارد رشته‌های دانشگاهی را با نیاز بازار کار در ایران تطبیق دهد: تلفیقی از خواسته رهبر جمهوری اسلامی برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و دولت روحانی در جهت اقتصاد بازار.

رئیس کمیسیون اجتماعی #مجلس: در مورد #سازمان_تأمین_اجتماعی احساس خطر می‌کنم

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه «تیتر امشب» که شامگاه ۱۲ آذر از تلویزیون ایران پخش شد گفت: «بنده احساس خطر می‌کنم، چون صندوق تامین اجتماعی در معرض خطر و در نقطه سربه‌سری است. هر صندوق برای زمان‌های مختلف برنامه‌ریزی دارد و صندوقی موفق است که از جوانی برای دوران پیری‌اش فکر کند. صندوق‌های بازنشستگی اما حیاط خلوت دولت‌ها هستند.» خدادادی پیشنها داد که سن بازنشستگی افزایش یابد و گروه‌های بیشتری شامل مشاغل سخت و زیان‌آور نشوند.

شش خانواده زندانیان دوتابعیتی در ایران به رهبران جهان: با عادت دیرینه گروگان‌گیری دولتی در جمهوری اسلامی ایران مقابله کنید

شش خانواد‌ه‌ زندانیان دو‌تابعیتی در ایران در نامه‌ای از رهبران جهان خواسته‌اند با «عادت دیرینه گروگانگیری دولتی در جمهوری اسلامی ایران» مقابله کنند. این نامه را خانواده‌های رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، نزار زاکا، شهروند لبنانی دارای اقامت دائم آمریکا، سعید ملک پور، دانش‌آموخته مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی شریف تهران و دارای اقامت کانادا، کامران غدیری، ایرانی-‌استرالیایی‌ای که از سال ۲۰۱۶ زندانی است، احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر مقیم سوئد محکوم به اعدام و سیامک نمازی، دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی امضا کرده‌اند. آنان تصریح کرده‌اند بدون فشار بین‌المللی، جمهوری اسلامی تمایلی به پایان دادن به گروگانگیری نخواهد داشت: «رهبران جهان باید هزینه سیاسی نقض حقوق بشر را آنچنان بالا ببرند که مقام‌های جمهوری اسلامی مجبور شوند عزیزانمان را آزاد کنند.»