ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#گزارشگران_بدون_مرز: از آغاز #اعتراضات اخیر دست‌کم ۱۱ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار در ایران بازداشت شده‌اند

سازمان گزارشگران بدون مرز «نگرانی عمیق» خود را از سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ایرانی، عکاسان و گزارشگران تصویری در ایران اعلام کرد و گفت از آغاز اعتراضات ضدحکومتی، دست‌کم ۱۱ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار در تهران، اصفهان، آبادان، گچساران و سرپل ذهاب بازداشت شده‌اند. به‌گفته این سازمان بین‌المللی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به تاریخ ۲۷ نوامبر در اطلاعیه‌ای از بازداشت ۶ نفر که «با بودجه سرویس اطلاعاتی آمریکا که در کشورهای مختلف آموزش‌های لازم جمع‌آوری اطلاعات در پوشش شهروند خبرنگاری دیده‌ بودند» خبر داده است. هویت و محل بازداشت این افراد معلوم نیست. همچنین شمار زیادی از روزنامه‌نگاران به دادگاه‌های انقلاب و نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. در آبادان حکم بازداشت جمعی داریوش معمار، کوروش کرمپور، سیدحسن موسوی، هدی کریمی صدر، از روزنامه‌نگاران و نویسندگان این استان صادر شده است. گزارشگران بدون مرز گفته که از بازداشت‌های زیر اطمینان حاصل کرده است: ۲۷ آبان عکاس خبرنگاران علیرضا وثیق، مجید حجتی و پیمان شاه سنایی در اصفهان. در همان روز همکارشان آرش صدیقی در گچساران بازداشت شد. ۷ و ۸ آذرماه، رها عسکری‌زاده، عکاس و مدافع حقوق زنان و مصطفی محبی‌کیا عضو تحریریه ماهنامه «ایران فردا» در منزل خود بازداشت شدند. فرشته چراغی عکاس و فعال مدنی نیز در شهر سرپل ذهاب بازداشت شده بود. از میان بازداشت شدگان او و پیمان شاه سنایی با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند. عبدالرضا داوری و محمد مساعد نیز ۲۷ آبان در تهران بازداشت شده بودند. گزارشگران بدون مرز فشار جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور را نیز محکوم کرده و خواهان آزادی فوری همه روزنامه‌نگاران زندانی شده است.

#زلمی_خلیل‌زاد، فرستاده ویژه #آمریکا در سفر اعلام‌نشده‌ای وارد کابل شد و از پیشرفت در مذاکرات صلح با #طالبان خبر داد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان چهارشنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر در یک سفر اعلام‌نشده وارد کابل شد. حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه افغانستان با انتشار تصویری از دیدار با خلیل‌زاد از پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داد. پنجشنبه هفته گذشته دونالد ترامپ به مناسبت عید شکرگذاری برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش وارد پایگاه نظامی بگرام در افغانستان شد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مذاکرات با طالبان از سر گرفته می‌شود. یک روز بعد ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح دوحه با آمریکا آمادگی دارند. پس از حمله‌ طالبان به کابل و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر مذاکرات بین طالبان و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ متوقف شد.

سه #کارگر در تهران و تنگستان در اثر #حوادث_ناشی_از_کار جان باختند

دو #کارگر ساختمانی در تهران و یک کارگر در تنگستان (واقع در استان بوشهر) حین کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. حادثه تهران در یک ساختمان مسکونی در احمدآباد مستوفی در غرب تهران روی داد. این کارگران که صبح سه‌شنبه ۱۲ آذر درون چاه مشغول کار بودند، در اثر برق‌گرفتگی جان باختند. پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران گفته است علت برق‌گرفتگی کارگران روشن نیست. حادثه تنگستان نیز صبح روز سه‌شنبه ۱۲ آذر در اسکله بندر عامری اتفاق افتاد. پایگاه خبری پلیس به نقل از حسین خواجه، فرمانده انتظامی شهرستان تنگستان در این باره نوشته است: «در بررسی‌های ماموران پلیس مشخص شد، یک دستگاه لودر در حال کندن گودال جهت نمونه برداری خاک بوده که کارگر ۲۹ ساله اکیپ خاک شناسی به داخل گودال رفته و لودر به دلایل نامعلوم به حرکت در آمده، ناخن پاکت لودر به قفسه سینه این فرد برخورد و منجر به جراحت وی شده است.» او افزوده کارگر مصدوم به علت شدت صدمه پیش از رسیدن به بیمارستان فوت کرد. حوادث کار منجر به مرگ در شش ماه اول سال جاری به نسبت سال قبل هفت و نیم درصد افزایش یافته و طبق آمار رسمی تعداد قربانیان حوادث کار در این دوره به ۸۹۸ تن رسیده است. این آمار به فرض صحت، کارگران بیمه‌نشده، کارگران مهاجر و کارگران کارگاه‌های زیرزمینی را در بر نمی‌گیرد.

#سازمان_ملل: از هر ۴۵ نفر در جهان یک نفر به غذا، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی و سایر کمک‌های ضروری نیاز دارد

سازمان ملل چهارشنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر در گزارشی سالانه اعلام کرد که از هر ۴۵ نفر در جهان، یک نفر نیاز به غذا، سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌های اضطراری، حفاظت یا سایر کمک‌های ضروری دارد. مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه هنگام ارائه این گزارش در ژنو گفت: «در سال ۲۰۱۹ افراد بیشتری نسبت به سال گذشته نیاز به کمک داشتند. این بدان دلیل است که افراد بیشتری تحت تاثیر مناقشات و تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند.» بر همین اساس کشورهایی که درگیر جنگ داخلی‌اند، به ویژه سوریه، یمن، کنگو، افغانستان به این کمک‌ها بیش از سایر کشورها نیاز دارند. لوکوک اعلام کرد که سازمان ملل برای کمک‌رسانی به ۱۶۸ میلیون نفر از جمعیت نیازمند جهان به ۲۶ میلیارد یورو نیاز دارد. آنتونیو گوترش در پیامی ویدیو اعلام کرد که سازمان ملل متحد در سال جاری موفق شده است مانع از بروز قحطی در شاخ آفریقا شود و علاوه بر این در موزامبیک و باهاما هم به طرز موثری با پیامدهای سیلاب‌های ویرانگر مقابله کرده است.

#جلیل_محمدی، فعال کارگری در #سنندج بازداشت شد

به گزارش مانیتورینگ حقوق بشر ایران، مأموران اطلاعاتی سه‌شنبه ۱۲ آذر جلیل محمدی، فعال کارگری را در محل کارش در خیابان صفری سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. مراجع رسمی اتهامات این فعال کارگری را اعلام نکرده‌اند و از دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست. جلیل محمدی از سال ۱۳۹۱ تا کنون بارها بازداشت و زندانی شده است. او ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ به همراه جمعی از فعالان کارگری بازداشت و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

روزنامه جمهوری اسلامی: همان‌ها که در سال ۸۴ #انتخابات را برای احمدی‌نژاد مهندسی کردند باز هم در حال مهندسی #انتخابات_مجلس هستند

روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به شرکت اصول‌گرایان طرفدار محمود احمدی‌نژاد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هشدار داد. این روزنامه با اشاره به باب کردن «مهندسی انتخابات» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که منجر به روی کار آمدن احمدی نژاد شد، نوشت باز هم همان جناح در حال مهندسی انتخابات مجلس یازدهم است. این روزنامه نوشت: «واژه "مهندسی انتخابات" در سال ۸۴ و انتخابات ریاست جمهوری نهم از زبان چند نفر از چهره‌های شاخص اصول‌گرا برای نخستین‌بار مطرح شد. این‌که در عمل چگونه این مهندسی اعمال شد و متولی آن چه افراد و نهادهایی بودند، کاملاً روشن نیست ولی هرچه بود حاصل کار، ریاست جمهوری احمدی‌نژاد شد». این روزنامه به هدف کنونی این جناح در انتخابات اسفندماه سال جاری اشاره کرد و افزود: «هدف تشکیل مجلس با اکثریت مطلق یک جناح و در پی آن انتخاب یک رئیس‌جمهور مثل احمدی‌نژاد اما ارتقاء داده شده، خواهد بود». ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از یکشنبه ۱۰ آذر در ایران آغاز شده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در همان روز در درس خارج فقه خود از نامزدهای انتخابات مجلس خواست «بی‌محابا» و بدون در نظر گرفتن توانایی‌هایشان برای انجام مسئولیت در انتخابات ثبت نام نکنند. رزونامه جمهوری اسلامی نوشته است: «نگاهی به صحنه انتخابات پیش‌رو و نحوه ثبت ‌نام بعضی افراد به‌ویژه در شهرستان‌ها که با ساز و دهل و لشکرکشی همراهان صورت گرفته، خلاف قانون و تبلیغات زودهنگام است و باید با آن برخورد شود».

حمله‌ مسلحانه به خودروی یک مؤسسه ژاپنی در جلال‌آباد #افغانستان چند کشته و زخمی بر جای گذاشت

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که صبح چهارشنبه ۱۳ آذر / ۴ دسامبر افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار به یک خودرو مؤسسه ژاپنی «پی‌ام‌سی» حمله کرده و سه نفر، شامل نگهبان، راننده و یک کارمند این مؤسسه را کشته و دو نفر را زخمی کرده‌اند. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت این رویداد حوالی ساعت ۸ صبح در منطقه حوزه اول امنیتی جلال‌آباد رخ داده است. به‌گفته رحیمی ناکامورا، رئیس مؤسسه «ام‌پی‌سی» نیز از جمله زخمی‌شدگان است. سخنگوی وزارت کشور گفته است که تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی وقوع این رویداد جریان دارد. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است. گروه طالبان اعلام کرده است که افراد این گروه در این حمله دست نداشته‌اند. ولایت ننگرهار در شرق افغانستان یکی از ولایت‌های ناامن این کشور است.

یک سارق جوان با همدستی خواهرزنش از دستبرد به ضریح #امام‌زاده‌ها بین ۲۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در روز عایدش می‌شد، مأموران او را بازداشت کردند

روزنامه ایران نوشت مأموران کلانتری ۱۲۲ با بازبینی دوربین‌های مداربسته موفق به دستگیری یک سارق جوان و خواهرزنش شدند که از امام‌زاده‌هایی در فشم، دماوند، لواسان و برخی شهرهای شمال ایران پول می‌دزدید. سارق در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «پول‌هایی که مردم داخل ضریح می‌ریزند یا نذر است یا صدقه. پول نذر و صدقه هم به آنهایی می‌رسد که نیاز مالی دارند. من هم نیاز مالی داشتم. به کسی هم ضرری نمی‌رسید.» این فرد که نام او افشا نشده در ادامه این مصاحبه گفت در زمانی که شیفت متولیان امام‌زاده تغییر می‌کرد، در روز روشن به ضریح دستبرد می‌زد. خواهر زنش هم او را همراهی می‌کرد: «خواهر خانمم ابتدا وارد امامزاده می‌شد و زمانی که مطمئن می‌شد کسی نیست من با دیلم و پیچ گوشتی وارد شده و در ضریح را باز می‌کردم و هر آنچه پول داخل آن بود به سرقت می‌بردم.» عایدی او از دستبرد به ضریح روزانه بین ۲۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان بود. به گزارش روزنامه ایران دستبرد به ضریح امام‌زاده‌ها در کشور رواج پیدا کرده است. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرده که در ایران ۸۱۵۱ امام‌زاده وجود دارد. تعداد امام‌زاده‌های ایران بعد از انقلاب ۷ برابر شده است.

روابط عمومی #هلال_احمر بازداشت #علی_اصغر_پیوندی، رئیس مستعفی را تأیید کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چهارشنبه ۱۳ آذر روابط عمومی انجمن هلال احمر، بازداشت علی اصغر پیوندی، مدیر عامل مستعفی انجمن هلال احمر را تأیید کرد. غروب روز گذشته علی اصغر پیوندی قصد داشت ایران را به مقصد ژنو ترک کند که نیروهای اطلاعات سپاه او را بازداشت کردند. پیوندی ۱۱ آبان به دلیل یک پرونده مربوط به دوره ریاستش در دانشگاه شهید بهشتی، بازداشت و پس از چند ساعت با وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شده بود. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اتهاماتی را متوجه مدیرعامل مستعفی هلال احمر کرده و از جمله به «فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل» اشاره کرده بود. گفته شده بود که او از بستگان رئیس جمهوری اسلامی است. پیوندی اما گفته بود اهل سرخه سمنان و همشهری حسن روحانی است، ولی نسبت فامیلی با رئیس‌‌جمهوری ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اگر لوایح مبارزه با پولشویی تصویب نشود، پی در پی سلطان‌های مختلفی در کشور ظهور می‌کنند

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در صورت نپیوستن ایران به FATF روزنه‌های تبادلات مالی و تجاری با کشورهای دیگر هم از بین می‌رود. قربانی چهارشنبه ۱۳ آذر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «اگر پیوستن به این کنوانسیون به تأخیر بیفتد خیلی از کشورها مثل چین و روسیه هم در روابط تجاری با ما تشکیک می‌کنند آن وقت ما در مبادلات تجاری با دنیا دچار مشکل می‌شویم. عدم شفافیت در کشور منجر به سربرآوردن پی‌درپی سلطان‌ها در اقتصاد می‌شود، طبعاً اگر شفافیت وجود داشت چنین مشکلاتی را نداشتیم.» ایران از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دو لایحه را تصویب کرده و دو لایحه دیگر درباره پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است. پیش از این فرشاد مؤمنی، کارشناس اقتصاد و رئیس مؤسسه دین و اقتصاد در ایران گفته بود در ایران ۵۰ میلیون حساب بانکی مجهول وجود دارد.

#احمد_توکلی، عضو #تشخیص_مصلحت_نظام: مردم از فاصله طبقاتی عصبانی‌اند

احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۳ آذر اعلام کرد که در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در ایران مردم در اعتراض به فساد و نابرابری اجتماعی به خیابان‌ها آمدند و چنانکه دولت ادعا می‌کند برای افرایش قیمت بنزین. توکلی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: « «مردم به‌ طور کلی از مسائل زیادی عصبانی هستند. سیر اداره کشور در چند سال گذشته به سمت اقناع و هم‌آوایی جامعه پیش نرفته و منجر به ایجاد خشم متراکم در میان عموم شده که در روزهای اخیر سر باز کرده است. مردم از رکود بر‌جای‌مانده از دولت احمدی‌نژاد، نابرابری، کثرت فسادهای افشاشده، تشدید فاصله طبقاتی و... نارضی‌اند. برای نمونه از میان ۴۰۳ میلیون حساب سپرده بانکی، چهاردهم درصد این سپرده‌ها مالک ۵۲ درصد کل سپرده‌های موجود هستند. این حد از بی‌عدالتی و اختلاف طبقاتی به‌راستی مایه شرمندگی است.» رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه در روزهای اخیر چنین جلوه داده‌اند که خیابان‌های شهرهای ایران را دشمنی اشغالگر تصرف کرده بود. علی مطهری، نماینده مجلس روز گذشته در سخنانی در دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد براساس گزارش‌ها معترضان «عوام فقیر» بوده‌اند. او با تایید کشتار معترضان به‌دست نیروهای امنیتی و گرفتن «حق تیر» از خانواده‌ها گفت: «افتضاحی شده ولی باید آن را طوری جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند.»

سخنگوی دولت #ژاپن: به ایران اطلاع دادیم که نیروی نظامی به #خلیج‌فارس اعزام می‌کنیم

یوشیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن چهارشنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر گفت توکیو به ایران اطلاع داده که قصد دارد تعدادی از نظامیان ژاپنی را (موسوم به نیروی دفاع از خود) را برای بهبود ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتی‌رانی به منطقه ارسال کند. به گفته سوگا، نخست‌وزیر ژاپن جزئیات این برنامه را به اطلاع عراقچی رسانده است: «ما تشریح کردیم که در حال بررسی استفاده از نیروی دفاع از خود، برای ارتقای جمع‌آوری اطلاعات [در خاورمیانه] هستیم. مانند همیشه، ما در هماهنگی نزدیک و دقیق با ایران هستیم.» عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به نمایندگی از طرف حسن روحانی به توکیو سفر کرد که در دیدار و گفت‌وگو با شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مخالفت ایران با اعزام نیروهای نظامی ژاپن به خاورمیانه را با توکیو در میان بگذارد. یوشیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در ادامه نشست خبری خود گفت: «آبه به عراقچی گفت که ایران با جایگاهی که در خلیج فارس دارد، ملزم است تعهدات خود برای حفظ امنیت ناوبری کشتی‌ها را اجرا کند.»