ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در آسمان نطنز: رسانه‌های حکومتی می‌گویند که یک موشک با هدایت ستاد پدافند، شلیک و منفجر شده است

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) شامگاه شنبه سیزدهم آذر از شنیده شدن صدای انفجار در فاصله نزدیک به ۲۰ کیلومتری مجتمع هسته‌ای «شهید احمدی روشن» در نطنز خبر داد. یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفت: مردم بادرود این صدا را به همراه نوری که نشان از انفجار یک شی در آسمان این شهر بود، مشاهده کرده‌اند. رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی نوشت که هنوز از جزئیات ماجرا اطلاع دقیقی در دست نیست. فرماندار نطنز شنیده شدن صدای انفجار را در نزدیکی نطنز، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز هسته ای ایران تأیید کرد. او به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: «صدایی شبیه به انفجار در ساعت ۲۰:۱۵ امشب در نطنز شنیده شده است که علت این انفجار هنوز مشخص نیست و خبر موثقی در این باره نداریم اما مسئولان نظامی و انتظامی در حال بررسی منبع و علت این انفجار هستند.». او اعلام نتیجه نهایی بررسی‌ها در باره این انفجار را به فردا موکول کرد و مدعی شد که هیچ خسارت مالی و جانی از این حادثه ناشی نشده است. «نور نیوز»، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی، اما مدعی شد که این انفجار از شلیک یک موشک با هدایت سایت پدافندی منطقه حادث شده است. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم به نقل از منابع مطلعی که نامشان فاش نشد، نوشت: «این شلیک با هدف آزمایش واکنش سریع سامانه‌های پدافندی مستقر در منطقه و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تمرینات سامانه‌های پدافندی برای دفاع در برابر تهاجم احتمالی بوده است. این موشک پدافندی با هدایت سایت پدافند هوایی مستقر در منطقه در آسمان منفجر شده است.» تأسیسات هسته ای ایران در سال‌های اخیر بارها هدف حملات خرابکارانه‌ای قرار گرفته است که اسرائیل هدایت آن‌ها را برعهده داشته ست. در آخرین اقدام خرابکارانه تأسیسات ساخت سانتریفیوژ در کرج هدف قرار گرفت.

یک زن در روستایی از توابع سنندج به بهانه «ناموس» به دست برادرانش به قتل رسید

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده که غروب روز جمعه ۱۲ آذر، یک زن جوان با هویت سحر مرادی ۳۳ ساله به دست برادرهای خود به نام‌های حمید و امید مرادی در روستای باوهریز (باباریز) از توابع سنندج به قتل رسید. به گفته یک منبع مطلع، سحر مرادی که مادر دو فرزند بوده و همسرش را دو سال پیش از دست داده بود، به دلیل ارتباط با فرد دیگری توسط برادرهای خود با ضربات چاقو به قتل رسیده است. سحر حضانت فرزندان خود را بر عهده داشته است. روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه برادران سحر او را به اتهام رابطه با فردی دیگر به شدت کتک‌ زدند و او به دلیل شدت جراحات به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد. سحر مرادی روز جمعه از بیمارستان ترخیص و به منزل مادرش شببو رضایی بازگشته بود که همانجا توسط برادرهایش با ضربات چاقو به قتل رسید. هه‌نگاو پیش‌تر گزارش داده بود که روز شنبه ۱۳ آذر ماه بدون هیچگونه مراسمی جسد سحر مرادی در روستای زادگاهش به خاک سپرده شده است. تا زمان تنظیم این خبر هیچ یک از قاتلان توسط نیروهای انتظامی بازداشت نشده‌اند. با استناد به گزارشی که هه‌نگاو هفته گذشته منتشر کرده بود، از ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱ دست‌کم ۴۴ زن در شهرهای مختلف کُردستان به قتل رسیده‌اند که ۱۱ مورد آن معادل ۲۵ درصد قتل ناموسی بوده است.

دوران طلایی دامادها در جمهوری اسلامی، داماد محسن رضایی مدیرعامل بانک شهر شد

مهدی احمدی، داماد محسن رضایی به عنوان مدیرعامل بانک شهر منصوب شد. احمدی پیش‌تر سابقه فعالیت در یک شرکت فروش واسل تب‌سنجی، فعالیت در وبسایت تابناک و واردات و صادرات داشته است. او از سال ۱۳۹۳ نیز به عنوان معاون ارزی بانک شهر فعالیت کرده است. سایت رویداد ۲۴، از رسانه‌های داخل ایران، با اشاره به این خبر نوشته است که ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی «دوره طلایی داماد‌ها» است. مهدی احمدی علاوه بر آنکه داماد محسن رضایی است، برادر عروس محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز هست.

در پاکستان یک سریلانکایی به اتهام توهین به پیامبر اسلام کشته و سوزانده شد

یک روز پس از قتل و سوزاندن یک شهروند سریلانکایی در پنجاب پاکستان، نخست وزیر این کشور این رخداد را «روز شرم برای پاکستان» خواند. فرد کشته شده مدیر کارخانه‌ای در شهر سیالکوت در ایالت پنجاب پاکستان بود. او متهم شده بود که به پیامبر اسلام توهین کرده است. روز جمعه ۳ دسامبر، ۱۲ آذر گروهی از مردم او را از مقابل محل کارش به خیابان کشاندند، او را به شکل وحشیانه‌ای کشتند و سپس جسد او را سوزاندند. نخست‌وزیر پاکستان این رویداد را «وحشتناک» توصیف کرد و وعده داد که کسانی که در آن دخیل بوده‌اند به اشد مجازات قانونی محکوم خواهند شد. او گفت که افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند و خودش بر تحقیقات نظارت خواهد کرد. فرد کشته شده که «پرانتار کونار» نام داشت، بودایی بود و سال‌ها در پاکستان اقامت داشت. کمیسیون حقوق بشر پاکستان می‌گوید این قتل نشانه واقعیت تلخ و پیچیده افراط‌گرایی در این کشور است. پاکستان در سال‌های گذشته بارها صحنه رویدادهایی از این دست بوده است. در نابستان امسال گروهی از مردان به پاسگاه پلیس در حومه اسلام‌آباد حمله کردند تا فردی را که متهم به هتک حرمت یک مسجد بود بکشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: مجلس و دولت به‌دنبال تصویب طرح صیانت هستند

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از ارائه پیشنهادهای جدید توسط [به‌گفته او] «دوستانی که به دولت و وزارت ارتباطات» راه پیدا کرد‌ه‌اند درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی خبر داده و گفته است: «ما [نمایندگان مجلس]هم صلاح را در این دانستیم که پیش‌نویس خودمان را با پیشنهادهای وزارت ارتباطات به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع دهیم تا با ادغام احتمالی آن و نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها که نهایی نخواهد بود، به کمیسیون مشترک بیاید تا مجدداً بحث و بررسی‌ها را دنبال کنیم.» او درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی که در ماه‌های گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی خبرساز شد، گفته: «از روز اول هم که این طرح آماده شد بار‌ها گفته و تاکید شد که این طرح، پیش‌نویس است که براساس پیشنهادهای اولیه تنظیم شده و طبیعتاً با توجه به بحث‌ها، مشورت‌ها، اظهارنظر‌ها و مسائل فنی و کارشناسی که صورت خواهد گرفت امکان تغییر مفاد آن وجود دارد.» به‌گفته نصیرایی، دولت ابراهیم رئیسی مخالفتی با اجرای این طرح ندارد: «من تا امروز نشنیدم که دولت بگوید علاقه به اجرای این طرح ندارم. اراده دولت، مجلس، دلسوزان نظام، خانواده‌های مذهبی و متدین و به طور کلی آحاد جامعه این است که جلوی ولنگاری فضای مجازی گرفته شود و ما نیز جلوی ولنگاری را می‌گیریم.» طرح محدودکننده اینترنت در ایران که از آن با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» یاد می‌شود در اوایل مردادماه امسال در در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ۲۰۸ نماینده مجلس در دستور کار قرار گرفت. گفته می‌شود در صورت تصویب و اجرای این طرح، تغییراتی اساسی در چگونگی دسترسی کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، نظارت بر اینترنت و پهنای باند ایجاد خواهد شد و هدف از آن اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت است.‎

ناامنی غذایی در ایران؛ غذای اقشار آسیب‌پذیر به کربوهیدرات و چربی محدود شده

«جلال الدین میرزای رزاز» دبیر انجمن تغذیه ایران به ایلنا گفته به صورت کلی و به دلیل تحریم‌‌ها و شرایط اقتصادی موجود، احتمالِ ایجاد ناامنی غذایی در کشور شدت گرفته است و گروه‌های آسیب‌پذیر یعنی دهک‌های پایین اقتصادی که به لحاظ اقتصادی مشکلات خاص خودشان را دارند در خطر مواجهه با این ناامنی غذایی هستند. میرزاری رزاز گفته: «زمانی قرار بود به اقشار آسیب‌پذیر پول پرداخت شود که مشخص شد دادن پول باعث برطرف شدن مشکلات تغذیه نمی‌شود و آن‌ها پول را در جاهای دیگری که گرفتار هستند خرج می‌کنند. نیاز است که سبدهای حمایتی غذایی به خصوص در استان‌های محروم و در حاشیه کلان شهرها که اقشار آسیب‌پذیر در آنجا زندگی می‌کند، توزیع شود.» دبیر انجمن تغذیه ایران گفته سالمندان، زنان باردار و شیرده و کودکانی که به سن دبستان و بلوغ می‌رسند باید در اولویت قرار گیرند و سبد‌های ماهانه و دو هفته‌ای توزیع شود. او گفته بیشترین موادی که در آن فقر تغذیه وجود دارد، گروه پروتئین و لبنیات، سبزیجات و به ویژه میوه است و در بخش کربوهیدرات و چربی اقشار آسیب‌پذیر به دلیل سوبسیدهایی که دولت در این بخش می‌دهد، تامین هستند. به گفته میرزاری رزاز همه وعده‌های غذایی این اقشار در کربوهیدرات و چربی محدود شده و از پروتئین و لبنیات میوه و سبزیجات به دلیل شرایط اقتصادی بهره نمی‌برند. به گفته دبیر انجمن تغذیه ایران، به این دلیل که سیستمی هوشمند در حوزه سوبسید وجود ندارد، به فردی که در دهک بالایی قرار دارد و منابع مالی زیادی دارد، سوبسید نان می‌دهند و کسی هم که آسیب‌پذیر و قوت غالبش نان است، از سوبسید نان استفاده می‌کند.

بن‌بست برجام، قیمت دلار رکود ۳۰ هزار تومانی را هم شکست

روز شنبه ۱۳ آذرماه، قیمت دلار در بازار ایران یک رکورد جدید را ثبت کرد و به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. افزایش قیمت دلار از روز سه‌شنبه آغاز شده بود و در روز شنبه به اوج خود رسید. ناامیدی از به‌سرانجام رسیدن مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها عامل اصلی در این افزایش قیمت ارز بوده است. دور ششم مذاکرات احیای برجام که از روز ۸ آذرماه در وین آغاز شده بود، شامگاه جمعه بدون نتیجه پایان یافت. مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکا این دور از مذاکرات را ناامید‌کننده خوانده‌اند و پیشنهادهای ایران برای حل اختلافات را در بخش‌هایی فراتر از برجام و یا بی‌ارتباط با آن دانستند. قیمت دلار در سال‌های گذشته ارتباط مستقیمی با بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته است. نخستین شوک قیمتی دلار که منجر به افزایش ۳۵۰ درصدی شد در سال ۱۳۸۹ و پس از صدور قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران رخ داد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی و انعقاد برجام، مدتی نرخ ارز آرامش یافت. از اسفند ۱۳۹۶ و در آستانه خروج آمریکا از برجام، موج بعدی افزایش قیمت دلار آغاز شد و قیمت دلار در مدت کوتاهی ۶۰۰ درصد رشد کرد. از سال ۱۳۹۷ تا کنون جز در مقاطعی کوتاه، قیمت دلار روند افزایشی داشته است. از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی تاکنون و در سایه ناامیدی از حل بحران هسته‌ای، قیمت دلار ۳۷ درصد افزایش یافته است.

هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز فعالیت ندارد؛ فقط «همدم» مجاز است

علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در مصاحبه با خبرگزاری‌های دولتی در ایران، با تاکید براینکه هیچ سایتی تحت عنوان همسریابی دارای مجوز نیست، اعلام کرده فقط «سایت همدم» اجازه فعالیت دارد. او گفته: «اکنون هیچگونه مجوز رسمی و قانونی مبنی برفعالیت اینگونه سایت‌ها و کانال‌ها صادر نشده نشده است، از این رو به هیچ عنوان هیچ سایتی نباید در این حوزه فعالیت کند.» در جمهوری اسلامی ایران، هرگونه رابطه عاطفی یا جنسیِ خارج از ازدواج جرم تلقی می‌شود. همچنین نهادهای امنیتی نظیر نیروی انتظامی و پایگاه‌های بسیج از ارتباط آزادانه دختران و پسران در جامعه جلوگیری می‌کنند. از این‌رو در سال‌های گذشته بسیاری از شهروندان ایرانی به سایت‌های همسریابی اقبال نشان داده‌اند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا همچنین گفته: «این نهاد در حوزه فعالیت همسریابی به هیچ فرد یا گروهی مجوز نمی‌دهد چرا که متولی و مسئولیت این کار بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.» پلتفرم همسریابی «همدم» اواسط تیرماه امسال از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، رونمایی شد. یکی از شروط همسریابی در این پلتفرم، نظارت خانواده‌های دختران و پسران بر نحوه آشنایی و ارتباط آنها با یکدیگر است. همچنین ارائه مشخصات واقعی کاربران، از جمله شروط اصلیِ ثبت نام در همدم است. گفته می‌شود با وجود صرف هزینه‌های بالا و تبلیغات گسترده برای معرفی پلت‌فرم همدم، این سایت با اقبال عمومی مواجه نشده است. از سوی دیگر، اپلیکیشن همدم در ماه‌های گذشته از لحاظ فنی هم دچار اختلالاتی شده است.

سالانه حدود ۲۷۵ میلیون تن خاک در کرمان به‌علت فرسایش آبی و بادی از دست می‌رود

مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، روز شنبه ۱۳ آذرماه، از نابودی سالانه حدود ۲۷۵ میلیون تن خاک به میزان تقریبی حدود هشت میلیارد دلار خبر داده و گفته: «در کشور ایران، فرسایش خاک از طریق آبی یا بادی در حال رخ دادن است، به طوری که میانگین سالانه فرسایش آبی حدود ۱۶ تن در هکتار و نُرم فرسایش بادی سالانه حدود ۱۰ تن در هکتار است در حالی که میانگین جهانی چهار تن است.» او با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک در ایران، چهار برابر میانگین جهانی است، کاهش پوشش گیاهی را از دلایل اصلی فرسایش خاک در استان کرمان دانسته و گفته: «متاسفانه برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی در استان و کشور باعث شده که به آب‌های شور برسیم به طوری که آبی که از چاه‌های استان کرمان برداشت می‌شود یا آب شور یا لب شور است و این آب به مرور خاک را شور می‌کند و در نتیجه با گذشت زمان زمین‌های کشاورزی به زمین‌های غیر قابل کشت تبدیل می‌شوند « به‌گفته او، میزان فرسایش سالانه خاک در مناطق شرقی و مناطق مشابه این منطقه در کرمان حدود ۴۰ تن در هکتار است که این یک زنگ هشدار تلقی می‌شود. بنا بر آمارهای رسمی، سالانه حدود دو میلیارد تن از خاک حاصلخیز ایران دچار فرسایش می‌شود. پیش‌تر محمد مجابی، رییس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در ایران اطلاعات دقیقی از میزان فرسایش خاک وجود ندارد، گفته بود: «ایران در حوزه کنترل فرسایش خاک با سرعت بسیار پایینی به‌سمت بهبود حرکت می‌کند و نیاز است تا اطلس دقیقی از کانون‌های فرسایش بادی باتوجه به نقشه‌های تغییراقلیم و بارش‌های سیل‌آسا تهیه شود.»‎

افزایش ۷۹ درصدی سفرهای بین استانی در آذرماه امسال

‎مرکز مدیریت راه‌های کشور در جدیدترین گزارش آماری خود، در رابطه با وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی پنجم تا یازدهم آذر ماه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، از افزایش ۷۹ درصدی سفرها در کشور خبر داده و اعلام کرده است در این بازه زمانی، به‌طور متوسط یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۳۲۹ وسیله نقلیه در هر روز در محورهای مواصلاتی کشور تردد کرده‌اند. برپایه اعلام این منبع، لغو ممنوعیت‌ تردد بین شهری در طول ماه‌های گذشته در کشور، از دلایل افزایش آمار سفرها بوده است. به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق گزارش آماریِ مرکز مدیریت راه‌های کشور، خودروهای شخصی با پلاک تهران و البرز سهمی نزدیک به ۲۵ درصد داشته و در صدر سفرهای جاده‌ای قرار گرفته‌اند و پس از آن‌، خودروهایی با پلاک‌های فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سفرها را انجام داده‌اند. همچنین در بازه زمانی پنجم تا یازدهم آذر ماه امسال، در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان رضوی به ترتیب ۱۴ درصد، هشت درصد، هفت درصد، هفت درصد و هفت درصد ترددها افزایش یافته و استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سمنان، زنجان و کردستان به ترتیب منفی ۱۲ درصد، منفی ۱۱ درصد، منفی هفت درصد، منفی شش درصد و منفی دو درصد کاهش سفرها را نشان می‌دهند. مهرماه امسال، همایون صادقی‌بازرگانی، استاد آمار و اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی در تحقیقی که به سفارش مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود، اعلام کرد دست‌کم ۶۶ درصد از شهروندان ایرانی در استان‌های مختلف در دوران کرونا با خودروی شخصی سفر می‌کنند. او یکی از دلایل این مسأله را عدم رعایت نکات بهداشتی مرتبط با بیماری کوویدـ۱۹ توسط مسافران وسایل نقلیه‌عمومی نظیر اتوبوس، مینی‌بوس و قطار دانسته بود.