نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#هیلاری_کلینتون: دولت #ترامپ در حال انجام یک بازی خطرناک با ایران است

هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری سابق حزب دموکرات آمریکا و وزیر خارجه اسبق ایالات متحده در توئیتر به سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ در روزهای پایانی دوران ریاست جمهوری‌اش حمله کرد و نوشت: «یکی از هدیه‌هایی که ترامپ می‌تواند به کشور و جهان بدهد این است که در ۱۵ روز آخر ریاست جمهوری خود جنگی با ایران آغاز نکند.» هیلاری کلینتون افزود: «دشوار است تشخیص دهید که آیا دولت او اقدامات عمدی انجام می‌دهد یا به‌سادگی بی‌کفایتی [خود] را نشان می‌دهد. در هر صورت، آن‌ها در حال انجام یک بازی خطرناک هستند.» تنش‌ها بین ایران و آمریکا در سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی در عراق شدت گرفت. از یک سو فرماندهان سپاه آمریکا را تهدید می‌کردند و از سوی دیگر آمریکا در منطقه خلیج فارس دست به نقل و انتقالات نظامی زد. با وجود اینکه سالگرد ترور سلیمانی به پایان رسید‌ تنش‌ها کاهش نیافته است. جمهوری اسلامی دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۵ دی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کرد و همزمان سپاه پاسداران یک نفتکش کره جنوبی را توقیف کرد.

دو متهم به #سرقت در استان کهگیلویه و بویراحمد به رونویسی و حفظ وصیت‌نامه #قاسم_سلیمانی محکوم شدند

دو متهم به سرقت در بخش چاروسا واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ بار رونویسی از وصیت نامه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و همچنین حفظ این وصیت نامه ظرف مدت حداکثر سه ماه محکوم شدند. براساس گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از رئیس دادگستری بخش چاروسا، نیمی از جزای نقدی متهمین در قبال این مجازات تعلیق شده است. به گفته او هر کدام از متهمین مکلف شده «حداکثر ظرف مهلت سه ماه پس از قطعیت حکم، وصیت نامه قاسم سلیمانی را پنجاه بار رونویسی نماید و از مفاهیم آن آشنایی کامل به دست آورد و با حضور در واحد اجرای احکام کیفری ضمن تحویل اوراق دستنویسی شده به واحد اجرا، از حفظ، محتوای کلی وصیت نامه را برای قاضی اجرای احکام بیان کند.»

وزیر بهداشت از شناسایی اولین مورد کرونای جهش‌یافته، در ایران خبر داد

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ دی از ثبت اولین مورد کرونای جهش‌یافته در ایران خبر داد و گفت فردی که به این ویروس مبتلا شده از بریتانیا به ایران آمده بود و «با پی‌سی‌آر منفی وارد کشور شد». آزمایش تشخیص کرونا به دو صورت تست پی‌سی‌آر و آزمایش آنتی‌بادی انجام می‌شود که می‌توان یکی از آن‌ها یا هر دو را باهم درخواست داد. تست تشخیص عفونتی یا پی‌سی‌آر قابل اعتمادترین آزمایشی است که در حال حاضر انجام می‌شود. این تست نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس در بدن شما فعال هست یا خیر. به‌گفته وزیر بهداشت، فرد مبتلاشده به کرونای جهش‌یافته در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بوده و «در حال حاضر حالش خوب است». وزارت بهداشت در آخرین آمار رسمی از کرونا در کشور که ظهر سه‌شنبه ۱۶ دی منتشر شد آمار فوتی‌های کرونا را دو رقمی اعلام کرد. در ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده و ۶ هزار و ۱۱۳ نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. براساس این آمار مجموع جان‌باختگان به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر و مجموع مبتلایان به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر افزایش یافت. به تایید مقام‌های رسمی ایران، ارقام واقعی تعداد بیماران و جانباختگان حداقل تا ۳ برابر این آمارها برآورد می‌شوند. استان مازندران همچنان با وضعیت قرمز شیوع کرونا درگیر است.

عضو هیئت رئیسه #مجلس_یازدهم: #حکم_قطع_دست باید برای سارقان اجرا شود تا این مجرمان دست از شرارت بردارند

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۶ دی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) از احکام قطع دست دفاع کرد. او گفت: «متاسفانه این روزها شاهد افزایش ارتکاب سرقت در سطح جامعه هستیم و در این مورد دله دزدی‌ها بیشتر شده‌اند، چرا که هم تورم سنگین در کشور وجود دارد و هم آمار بیکاران افزایش یافته است.» نماینده فلاورجان در مجلس یازدهم همچنین با اعلام این‌که «بسیاری از کارخانجات در پی اعمال تحریم‌ها و شیوع کرونا به دلیل عدم توانایی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز و سرمایه در گردش تعطیل شده‌ و در پی آن تعداد زیادی از افراد بیکار شده‌اند»، این موضوع را از جمله دلایل افزایش سرقت در ایران دانست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مدعی شد «عدم برخورد قاطع با سارقان از دیگر دلایل افزایش این جرم در سطح جامعه است، کما اینکه سارقان را دستگیر می‌کنند، اما برخورد لازم با این مجرمان صورت نمی‌گیرد.» به گفته موسوی لارگانی «نیروی انتظامی نیز برای برخورد با سارقان از نیروی انسانی و امکانات کافی برخوردار نیست» و «بنابراین لازم است سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز استخدام نیرو را به نیروی انتظامی بدهد که بتواند بدنه خود را جهت برخورد با مجرمان تقویت کند.» این نماینده مجلس در ادامه گفت که «ندامتگاه‌ها نیز گنجایش نگهداری از جمعیت کثیری از سارقان را ندارند که رفع این معضل هم نیازمند تامین اعتبارات لازم جهت تکمیل امکانات و توسعه فضاها در این بخش است.» سید ناصر موسوی لارگانی در پایان خواستار صدور حکم قطع ید (دست) برای سارقان شد و گفت: «استکبار جهانی در این زمینه، ایران را زیر ذره‌بین قرار داده‌ و حتی اجرای احکام اسلامی را زیر سوال می‌برد و این موضوع دست قضات را بسته است، اما حکم قطع دست باید برای سارقان اجرا شود تا این مجرمان دست از شرارت بردارند.»

بازداشت‌های گسترده در #ترکیه پس از #اعتراضات_دانشجویی در دانشگاه بُغازیچی استانبول

در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه بُغازیچی استانبول، پلیس ترکیه ۱۶ نفر را بازداشت کرد. خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد که ۱۲ نفر دیگر تحت پیگرد قرار دارند. آن‌ها به نقض قانون و مقاومت در برابر کارمندان دولت متهم شده‌اند. دانشجویان دانشگاه بُغازیچی روز گذشته، دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۵ دی نسبت به انتصاب رئیس جدید دانشگاه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعتراض کردند. در این اعتراضات درگیری‌هایی با پلیس رخ داد. برای فردا، چهارشنبه ۶ ژانویه / ۱۷ دی، تظاهرات اعتراضی دیگری برنامه‌ریزی شده است. دانشگاه بُغازیچی یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه ‌است. دانشجویان این دانشگاه که با درجه عالی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند با استفاده از بورس در دانشگاه‌های آمریکا مانند هاروارد، ‌ام‌آی‌تی و پرینستون در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه تحصیل دهند.