ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

می‌خواهند دانش‌آموزان را به گورستان‌گردی ببرند تا آن‌ها را «تربیت» کنند

علیرضا زاکانی، شهردار تهران به‌تازگی به بهشت زهرای تهران رفته و گفته بود: «تلاش ما در دوره جدید مدیریتی این است که دسترسی مردم به این مکان مقدس تسهیل شود و باید موضوع "بهشت‌گردی" را در میان مدارس رواج دهیم که این مهم با کمک و همکاری آموزش و پروش میسر خواهد شد.» اسماعیل بحری‌زاده، قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی چهارشنبه ۱۵ دی از پیشنهاد «بهشت‌گردی» (بهشت‌زهرا گردی) دانش‌آموزان استقبال کرد و گفت: «می‌توان به بهشت زهرا و گلزار شهدا به‌عنوان یک موقعیت تربیتی توجه کرد.» بحری‌زاده افزود: «بهشت زهرا به‌عنوان مکانی است که تاریخ انقلاب در تمام صحنه و عرصه‌های مهم‌اش به نوعی با شهدایی که در بهشت زهرا هستند، ارتباط برقرار می‌کند، از این رو وظیفه ما این است تا دانش‌آموزان برای حفظ ارزش‌های انقلاب، با بهایی که صرف شده تا این انقلاب به وجود بیاید، آشنا شوند.» سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پیش از این درباره طرح پیشنهادی شهردار تهران گفته بود: «دیدن این فضاها برای بچه‌ها مناسب نیست. بچه‌ها به پارک و مکان تفریحی نیاز دارند؛ به موزه و امکانات ورزشی که حالشان خوب شود.»

در شهر قدس تهران صدای یک انفجار شنیده شد ـ سپاه پاسداران می‌گوید تمرین آموزشی بود

چهارشنبه ۱۵ دی شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از شنیده‌شدن صدای یک انفجار مهیب در شهر قدس استان تهران منتشر کردند. برخی نیز از انفجار یک موشک بر فراز شهر قدس خبر دادند. در پی انتشار این گزارش‌ها، محسن نایبی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران گفت: «موضوع انفجار موشک در محله قلعه‌حسن‌خان شهر قدس این استان شایعه است و حقیقت ندارد.» پس از آن، در عصر چهارشنبه، روابط عمومی سپاه پاسداران استان البرز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «صدای شنیده‌شده عصر امروز در حومه کرج ناشی از شلیک یک راکت در تمرین آموزشی و به‌صورت مدیریت‌شده در یکی از مقرهای سپاه بوده که موجب برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات در فضای مجازی شده است.» در ماه‌های گذشته از جمله در بادرود از توابع شهرستان نطنز و در اطراف ساختمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در تهران صدای انفجارهایی به گوش رسیده بود که مسئولان یا آن‌ها را به تمرینات و آزمایش‌های نظامی خود نسبت دادند و یا تکذیب کردند.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای «پرونده‌سازی و قتل خاموش نویسندگان آزادی‌خواه» را محکوم کرد

کانون نویسندگان ایران چهارشنبه ۱۵ دی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به ابتلای بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی، چهار نویسنده عضو این کانون به بیماری کرونا در زندان اوین و بیست‌وسومین سالگرد قتل نویسندگان، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، نوشت: «دیروز با کارد و طناب می‌کشتند و امروز با پرونده‌سازی، به قتلگاه بردن، رها کردن زندانی بیمار به حال خود و کشتن او با مرگی تدریجی. این سرنوشت شومی است که نه تنها برای نویسندگان زندانی بلکه برای همه‌ زندانیان سیاسی از جمله زنان زندانی رقم خورده است.» کانون نویسندگان وضع بکتاش آبتین را «سخت نگران‌کننده» خواند و افزود: «چند روزی است که پزشکان او را به کُمای مصنوعی برده‌اند، و این یعنی آخرین تقلاها برای زنده ماندن و جَستن از مرگ. (...) چنان‌که بارها گفته‌ایم حکومت جمهوری اسلامی، مسئول عواقب هر اتفاقی‌ست که برای نویسندگان زندانی به‌خصوص بکتاش آبتین پیش آید. حکومت عامدانه جان زندانیان سیاسی را به بازی گرفته است و آنان باید پیش از وقوع هر فاجعه‌ای آزاد شوند.» کانون نویسندگان ایران با تأکید بر این‌که «پرونده‌سازی و قتل خاموش نویسندگان آزادی‌خواه» را محکوم می‌کند، گفته است: «حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد.»

طالبان در بلخ: افرادی که نماز را در جماعت ادا نکنند، مورد پیگرد قرار می‌گیرند

غلام فاروق قاسمی، عضو ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت بلخ گفت «افرادی که نماز را در جماعت ادا نکنند، مورد پیگرد قرار می‌گیرند». او در جریان سخنرانی خود در یک مسجد ضمن تأکید بر ادای نماز در جماعت افزود، زنان تنها در صورت ضرورت با محرم شرعی و حجاب اسلامی حق دارند از خانه خارج شوند. روزنامه ۸صبح افغانستان نوشته است شماری از ساکنان شهر مزارشریف از محدودیت‌های تازه و سخت‌گیری‌های طالبان بر اعتقادات دینی و حریم خصوصی شهروندان انتقاد می‌کنند و می‌گویند در صورتی که محدودیت‌ها در این زمینه افزایش یابد، «نمازشان از روی خشوع و خضوع نخواهد بود». اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت بلخ پیش از این استفاده زنان از حمام‌های عمومی را هم ممنوع اعلام کرده بود.

عضو فراکسیون زنان مجلس: نیازی به حضور پزشک آقا در حوزه زنان نداریم

زهره سادات لاجوردی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران گفت: «بنا به درخواستی که گروه‌های مختلف مردمی داشته‌اند ما نیازی به حضور پزشک آقا در حوزه زنان نداریم و باید از این مسأله جلوگیری شود.» او افزود: ‌«ما در مجلس به جد این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بانوان ما این امنیت خاطر را داشته باشند که در حوزه زنان پزشک خانم آن‌ها را ویزیت و درمان می‌کند.» زهره سادات لاجوردی اظهار امیدواری کرد که با افزایش شمار زنان پزشک در حوزه درمانی زنان «دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود». زهره سادات لاجوردی، دختر اسدالله لاجوردی، رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب تهران در دهه ۱۳۶۰ است که به‌عنوان مسئول مستقیم قتل صدها زندانی سیاسی در این دهه شناخته می‌شود. به‌تازگی نیز سیدمحمد پاک‌مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته بود: «تلاش ما بر این است تا بانوان توسط پزشکان خانم درمان شوند و حتی در استثنائات هم پیش نیاید که بانوان ما ناچار باشند که در حوزه زنان نزد پزشک مرد بروند.»

سیلاب پس از خشکسالی: ۱۳۲ روستای جنوب کرمان در محاصره سیل قرار گرفتند

مردم جنوب استان کرمان تا یک هفته قبل برای تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی با مشکل روبه‌رو بودند و میزان بارندگی ۶۷ درصد کمتر از متوسط بلندمدت بارندگی در این استان بود؛ اما طی دو روز گذشته با ورود سامانه سودانی، این منطقه با سیلاب گسترده‌ای مواجه شد و تنها در رودبار جنوب طی یک روز ۲۰۰ میلی‌متر باران بارید. به دلیل عدم وجود سد و نبود سازه‌های خروج آب، سیل بیش‌تر شهرستان‌های جنوبی استان کرمان را فرا گرفت. در حال حاضر میزان بالای بارندگی و عدم لایروبی رودخانه و وجود پل‌های غیراستاندارد موجب وارد شدن سیلاب به شهرهای رودبار، قلعه‌گنج و کهنوج شده و ۱۳۲ روستا در جنوب کرمان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. همچنین شکست پل‌ها و آب‌گرفتگی، راه‌های ارتباطی به روستاها را مسدود کرده و ادامه فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید امدادرسانی هوایی را هم غیرممکن کرده است. این سیلاب در جنوب کرمان تاکنون تلفات جانی مستقیم نداشته اما در شهر سیرجان به دلیل ورود خودرویی حامل یک مادر و دختر به زیر گذر راه‌آهن و آب‌گرفتگی این منطقه، خودرو درون آب فرو رفت و هر دو سرنشین آن جان باختند. مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفته است یک‌هزار و ۷۲۵ خانه در این استان دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

تشدید مشکلات زندانیان در زندان قرچک ورامین: کاهش جیره غذای زندانیان، و عدم دسترسی به آب آشامیدنی و آب گرم

شش ماه از آغاز به کار غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه گذشته و در این مدت مشکلات زندانیان محبوس در زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهرری) تشدید شده است. این زندانیان از ابتدایی‌ترین حقوق خود در زندان از جمله آب آشامیدنی سالم و خوراک کافی محروم‌ مانده‌اند. به گزارش خبرگزاری هرانا، دستگاه‌های تصفیه آب موجود در سالن‌های زندان از حدود پنج ماه پیش خراب شده‌اند، جیره غذای زندانیان کاهش چشمگیری یافته و با شروع فصل سرما، حمام زندان در اغلب ساعت‌های روز فاقد آب گرم است. یک زندانی سابق که به تازگی از زندان قرچک ورامین آزاد شده، درباره مشکلات این زندان به هرانا گفته است: «عدم رسیدگی به وضعیت دستگاه‌های تصفیه آب موجود در سالن‌های این زندان در حالی‌ست که اکثر زندانیان توان مالی خرید بطری‌های آب معدنی را که به قیمت شش هزار تومان در فروشگاه این زندان فروخته می‌شود، ندارند و عموم زندانیان مجبور به مصرف آب شور زندان هستند.» درباره جیره موارد غذایی هم یک منبع مطلع گفته است: «پیش از این گوشت قرمز در برنامه غذایی زندانیان نبود و حالا گوشت مرغ هم حذف شده است. از جمله غذاهایی که برای زندانیان آماده می‌شود برنج نیم پخته بی‌کیفیت درجه چندم، همراه سیب زمینی، قیمه با لپه نیم‌پز است. قبلا در غذاهای زندان شن هم دیده شده بود. سازمان زندان‌ها در توضیح دلایل حذف مرغ از برنامه غذایی زندانیان مدعی شده که بودجه کافی ندارد.» با شروع فصل سرما، حمام زندان قرچک هم در اغلب ساعت‌های روز فاقد آب گرم است. سیاست آزار زندانیان به رویه قوه قضاییه جمهوری اسلامی تبدیل شده و زندانی در طول دوران محکومیت خود به شکلی سیستماتیک هدف شکنجه و آزار قرار می‌گیرند. اطرافیان و خانواده‌های زندانیان هم اغلب مشمول این آزار می‌شوند که این جریان اصل شخصی بودن مجازات را نیز نقض می‌کند.

کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داد

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد کره شمالی حداقل یک موشک ناشناس به سمت دریا شلیک کرده است. سئول گفت که این موشک به سمت دریای شرقی که به دریای ژاپن نیز معروف است، پرتاب شده است. نوع موشک و برد پرواز آن هنوز مشخص نشده است. دولت ژاپن هم موضع دولت کره‌جنوبی را تایید کرد و گفت که آن‌ها پرتاب یک موشک بالستیک از کره شمالی را ثبت کرده‌اند. کره شمالی آخرین بار در ماه اکتبر یک موشک بالستیک آزمایش کرد. آزمایش چنین موشک‌هایی در تقابل با قطعنامه‌های سازمان ملل است. پیونگ یانگ سال‌هاست که توسعه موشک‌هایی را که می‌توانند به کلاهک هسته‌ای مجهز شوند را به عنوان برنامه نظامی خود پیش می‌برد. این کشور به دلیل کار بر روی این موشک‌ها با تحریم‌های بین‌المللی گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

حمله هکرها به نشست خبری وکیلان بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی درباره غرامت ۱۰۷ میلیون دلاری

به گزارش رویترز سه‌شنبه ۴ ژانویه / ۱۴ دی، هکرهای ناشناس به نشست خبری وکیلان خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی درباره رأی دادگاه عالی انتاریو که ایران را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلاری محکوم کرده بود، حمله کردند. این نشست به صورت مجازی و از طریق "زوم" برگزار شده بود و در نتیجه این حمله سایبری نشست خبری بیش از دو دقیقه مختل شد. هکرها با پخش کلیپ‌های موسیقی با صدای بلند و گاها نمایش تصاویر خشونت‌آمیز سعی در ایجاد اخلال در روند این نشست خبری داشتند. وکلا ناچار شدند تماس از طریق زوم را قطع کنند و مجددا این نشست را برگزار کنند که بار دوم هیچ مشکلی پیش نیامد. این حمله سایبری زمانی آغاز شد که یکی از وکلا به نام مارک آرنولد گفت: «اگر کسی از جمهوری اسلامی ایران در این تماس باشد... ما به دنبال دارایی‌های شما هستیم.» تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله سایبری را به عهده نگرفته است. دادگاه عالی استان انتاریو که کانادا بر مبنای شکایت شش نفر از بازماندگان قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ برگزار شده بود، با صدور حکمی جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت به خانواده شش تن از قربانیان محکوم کرد. ادوارد بلوبابا، رئیس دادگاه، دوشنبه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی‌ در حکمی اعلام کرد شاکیان ثابت کردند که ساقط شدن هواپیمای اوکراینی «عملی تروریستی» بوده است. مارک آرنولد، وکیل شاکیان گفته بود برای به اجرا گذاشتن حکم دادگاه در پی توقیف دارایی‌های ایران در کانادا و سایر نقاط جهان است. در گزارش تحقیقی انجمن خانواده‌های پرواز PS752 که نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد به شواهدی مبنی بر عمدی بودن شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیما اشاره شده. از جمله: «عامدانه باز گذاشتن فضای هوایی کشور در شرایط خطیر جنگی»، «تغییر مسیر پروازهای دیگر»، «انهدام کامل وسایل الکترونیکی مسافران»، «تأخیر مشکوک ۵۷ دقیقه‌ای در پرواز و تخلیه برخی از مسافران». انجمن خانواده‌های پرواز PS752 با استناد به حرف‌های فرمانده سپاه احتمال داده که انگیزه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی «پیشگیری از جنگ میان ایالات متحده آمریکا و ایران در قالب استراتژی جنگ نامتقارن» بوده است.