نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتماد آنلاین: دست‌کم ۲۳ کارگر از ابتدای سال جاری به دلیل مشکلات معیشتی خودکشی کرده‌اند

اعتماد آنلاین اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۸ دی‌ماه، ۲۳ کارگر در استان‌‌های خوزستان، کرمان، فارس، سمنان، خراسان رضوی، ایلام، گیلان، کرمانشاه، قزوین، کهگیلویه‌ و بویراحمد، آذربایجان غربی و گلستان، به دلایلی مانند فقر، معوقه‌های مزدی یا اخراج از محل کار خودکشی کرده‌‌اند. به‌طور میانگین هر ۱۲ روز یک کارگر برای پایان دادن به زندگی خود اقدام کرده است. براساس بررسی‌‌های اعتماد آنلاین، استان ایلام با پنج مورد خودکشی کارگران در صدر جدول قرار دارد. کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد با سه مورد، خوزستان با سه مورد، استان کرمانشاه با سه مورد، فارس با دو مورد و استان‌های آذربایجان غربی، قزوین، گیلان، گلستان، کرمان، خراسان رضوی و سمنان هر کدام با یک مورد، در ردیف‌‌های بعد هستند. تمام کسانی که فوت کرده‌اند، مرد و کارگر پیمانکاری یا روزمزد و با قراردادهای موقت و امنیت شغلی ناپایدار بوده‌‌اند، فقط دو مورد خودکشی دلیل نامعلوم داشته است: کارگر شاغلی در یک شرکت تولید فرآورده‌‌های شیمیایی در استان قزوین و کارگر شاغل دیگری در یک آرایشگاه در استان خراسان رضوی. اما از مجموع ۲۱ مورد دیگر، ۱۱ مورد، به دلیل اخراج از محل کار، ممنوع‌‌الورود شدن به محل کار، تنبیه و توبیخ انضباطی با تهدید به اخراج بوده، پنج کارگر به دلیل فقر و بیکاری خودکشی کرده‌‌اند، چهار مورد از خودکشی‌‌ها به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از معوقه‌های مزدی رخ داده و یک کارگر پس از درگیری با کارفرما خودکشی کرده است.

گروهی از روزنامە‌نگاران به توقیف نشریه «ماف» در کردستان اعتراض کردند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۳۳ نفر از روزنامەنگاران کردستان، با انتشار بیانیه‌ای از توقیف دوماه‌نامه «ماف»، انتقاد کردند. نشریه «ماف»، ارگان «مؤسسه حقوقی دانش‌پژوهان ماف کُردستان» از مهر ۱۳۹۷ منتشر می‌شد و مسائلی از قبیل حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها را پوشش می‌داد. معاونت فرهنگی و رسانه‌ای ارشاد اسلامی کردستان در آذرماه گذشته مجوز این نشریه حقوقی را لغو و جبار (هیژ) طهماسبی، مدیرمسئول آن را احضار کرد و مورد بازجویی قرار داد. روزنامه‌نگاران معترض در بیانیه خود گفته‌اند «محدودسازی رسانه‌های مستقل و حرفه‌ای، نقض آشکار حق دسترسی به اطلاعات آزاد، آزادی رسانه و حقوق روزنامه‌نگاری است». آن‌ها ضمن محکوم کردن رویکردهای سلبی و قهری نسبت به نشریات و ابراز نگرانی از رفتارهای سلیقه‌ای از سوی مسئولان فرهنگی، خواستار رفع توقیف مجله «ماف» شده و افزوده‌اند که «هرگونه سیاست یکسان‌سازی و اعمال فشار و تشدید نظارت بر رسانه‌ها، غیر از آن‌که پایه‌های لرزان رسانه آزاد به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی را در جامعه ما بیش از پیش به خطر می‌اندازد، بلکه مشکلات جامعه را نیز بغرنج‌تر می‌نماید». حمید نیکخواه، طراح و گرافیست مریوانی نشریه «ماف» نیز ۲۸ آبان سال جاری بازداشت و به زندان فشافویه انتقال یافت و بعد‌ها در ۱۴ آذر با سپردن وثیقه آزاد شد.

تعدادی از خانواده بازداشت‌شدگان در مقابل زندانی کچوئی کرج دست به تجمع زدند

بنا بر گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱، تعدادی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که در روزهای اخیر در زندان کچوئی کرج دست به اعتصاب غذا زده‌اند، مقابل ورودی این زندان تجمع کرده‌اند. در روزهای گذشته برخی از بازداشت شدگان که در این زندان بسر می‌برند، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۵ زندانی سیاسی زن در زندان کچوئی، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان و هم‌چنین محروم شدن از حق دسترسی به وکیل انتخابی از سه روز پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند. «هرانا» نیز چهارشنبه ۱۴ دی گزارش کرد الهام مدرسی، شهروند بازداشتی که علی‌رغم حال نامساعد جسمی سومین روز از اعتصاب غذای خود را در زندان کچویی کرج سپری می کند، توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. اسامی ۱۵ تن از زنان زندانی سیاسی که در این زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند: فاطمه جمال‌پور، حمیده زراعی، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، آرمیتا عباسی، فاطمه نظری‌نژاد، انسیه موسوی، ژاسمن حاج‌میرزامحمدی، الهام مدرسی، مایده سهرابی، فاطمه مصلح‌حیدرزاده، نیلوفر شاکری، مرضیه میرقاسم، شهرزاد درخشان و فاطمه حربی. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند. به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۱۲ دی‌ماه به ۵۱۶ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۲۰۴ نفر رسیده است.

گسترش نفوذ چین در افغانستان: طالبان استخراج نفت دریای آمو را به چین واگذار کرد

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان حکومت طالبان پنج‌شنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه با امضای قراردادی استخراج نفت منطقه دریایی آمو را به شرکت چینی CPEIC واگذار کرد. مدت این قرارداد ۲۵ سال است. شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد که شرکت چینی، نفت را در چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین مناطق قشقری، زمردسای، بازار کمی، آق‌دریا و انگوت در ولایت‌های سرپل، جوزجان و فاریاب استخراج خواهد کرد. «صدای جهاد» وب‌سایت «امارت اسلامی افغانستان» (دولت طالبان) نوشته است در این قرارداد میزان استخراج نفت از یک‌هزار تا ۲۳ هزار تن در روز خواهد بود و شرکت چینی سالانه تا ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد که در مدت سه سال به ۵۴۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس این قرارداد، دولت طالبان ۲۰ درصد سهم خواهد داشت که تا ۷۵ درصد افزایش می‌یابد. همچنین سه هزار افغان در این پروژه استخدام خواهند شد. یک بند قرارداد با شرکت چینی این است که اگر شرکت مذکور در مدت یک سال به کلیه مواد و منابع وعده داده‌شده در قرارداد عمل نکند، قرارداد به شکل خودکار لغو می‌شود. طالبان استخراج معدن مس عینک افغانستان را هم به چین واگذار کرده‌اند. معدن مس عینک بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن مس بزرگ جهان است. این معدن در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر قرار دارد.

یک کولبر در اثر سقوط از ارتفاعات منطقه مرزی نوسود جان خود را از دست داد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱، یک کولبر ۳۵ ساله اهل سروآباد به نام آرمان محمدی در حین کولبری در اثر سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود (در محلی به نام صوفی‌جانه) در استان کرمانشاه جان خود را از دست داد. مناطق مرزی نوسود در سال‌های گذشته یکی از پرحادثه‌ترین و مرگبارترین مناطق مرزی برای کولبران بوده است. منابع حقوق بشری کُردی در سال‌های اخیر ضمن گزارش شلیک مستقیم به سمت کولبران از سوی مأموران نظامی، اعلام کرده‌اند که نیروهای مرزبانی در این منطقه مرزی نیز که یکی از پُر رفت و آمدترین مسیرهای مرزی بوده، کولبران را مورد ضرب و جرح قرار داده یا بارهای همراه آن‌ها را که تنها مسئولیت حمل آن را برعهده دارند، ضبط کرده‌اند. همزمان «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به کولبران مرزی را پوشش می‌دهد، با انتشار گزارشی از ضرب و شتم یک کولبر در روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه توسط نیروهای نظامی در نوار مرزی نوسود، خبر داده است. هویت این کولبر آرش محمدی، اهل شهرستان پاوه عنوان شده است. تصاویر منتشرشده از این کولبر، نشان می‌دهد که او از ناحیه پشت و بازو مورد ضرب و جرح قرار گرفته و آثار آن بر بدن کاملاً مشهود است. براساس آمار ثبت‌شده از سوی کولبرنیوز، در سال ۲۰۲۲، ۴٣ کولبر کشته و ۲١۵ کولبر زخمی شده‌اند. جمعاً ۱۸۹ کولبر معادل ۷۳ درصد با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی و نظامی کشته و زخمی شده‌اند.