ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات پس از دو روز درباره انفجارهای کرمان اطلاعیه داد: دو مهاجم «معدوم» و چند نفر بازداشت شدند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در دو روز پس از انفجارهای مرگبار کرمان ساکت بود سرانجام اطلاعیه‌ای در این‌باره صادر و در آن مهاجمان را دو نفر اعلام کرد و گفت از این «دو تروریست معدوم» یک نفر ملیت تاجیکستانی داشته و هویت نفر دوم «هنوز به‌صورت قطعی احراز نشده است». وزارت اطلاعات مدعی شد که به فاصله کوتاهی پس از انفجارهای کرمان، بامداد پنج‌شنبه اقامتگاه مورد استفاده دو مهاجم در حومه کرمان شناسایی و دو نفر در رابطه با آن‌ها بازداشت شدند. همچنین در ادامه ۹ نفر دیگر از این «شبکه» در شش استان کشور شناسایی و بازداشت شدند. وزارت اطلاعات در انتها گفته این‌که چرا در این مدت اطلاعیه‌ای منتشر نکرده بود «به‌دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل اقامت تروریست‌ها بود که می‌توانست بیانگر احتمال وجود و مراجعه عوامل دیگر برای انتقال مواد انفجاری و به‌کارگیری در سایر اماکن باشد». چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. ابتدا اعلام شد که ۱۰۳ نفر در این رویداد کشته شده‌اند اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را به ۹۵ نفر، سپس به ۸۴ نفر و بعد به ۸۹ نفر تغییر دادند. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی در کانال تلگرام خود مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را بر عهده گرفت.

نخست‌وزیر عراق: در حال تعیین تاریخ آغاز گفت‌وگو برای پایان حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق هستیم

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق جمعه ۱۵ دی / ۵ ژانویه در مراسم حشد الشعبی به‌مناسبت چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شرکت کرد و در سخنانی حمله چهار سال پیش آمریکا که منجر به کشته شدن این دو شده بود را «ضربه‌ای به تمام آداب و قوانینی» دانست که بر روابط عراق و آمریکا حاکم است. السودانی گفت: «عراق یک توافق‌نامه مشارکت استراتژیک و روابط دیپلماتیک با آمریکا دارد و بدین ترتیب، اصول اصلی روابط بین‌الملل و آن‌چه در منشور ملل متحد درباره برابری حاکمیت دولت‌ها و منع توسل به زور در روابط بین‌الملل تصریح شده بود، نقض شد.» السودانی نیروهای حشد الشعبی را «جزء لاینفک نیروهای مسلح» عراق دانست و افزود: «حملاتی که نیروهای امنیتی ما را هدف قرار می‌دهند و فراتر از اختیارات ائتلاف بین‌المللی‌اند را محکوم می‌کنیم.» در حملات پهپادی پنج‌شنبه ۱۴ دی/ ۴ ژانویه آمریکا به مقر جنبش النجباء، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی حشد‌الشعبی و نزدیک به سپاه قدس ایران در شرق بغداد، دست‌کم سه عضو این گروه، از جمله ابو تقوی، معاون فرمانده ستاد عملیات حشد الشعبی در بغداد کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. السودانی افزود: «بر موضع ثابت و اصولی خود در پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی پس از پایان بهانه‌ها برای این حضور تأکید داریم و از طریق کمیته دوجانبه‌ای که برای تعیین مقدمات پایان این حضور تشکیل شد، در حال تعیین تاریخ آغاز گفت‌وگو هستیم». در پی حمله روز گذشته آمریکا، حشدالشعبی در بیانیه‌ای این حمله را « تعرض آشکار و به چالش کشیدن حاکمیت عراق» دانست. پس از آغاز جنگ در غزه، نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن نیز بارها پایگاه‌های آمریکا را مورد حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده‌اند.

انجمن قلم آمریکا بازداشت دوباره توماج صالحی و فشار بر هنرمندان ایران را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بازداشت مجدد توماج صالحی، خواننده معترض سبک رپ در ایران را به‌شدت محکوم کرد و گفت «محکومیت شدید او بخشی از تلاش حساب‌شده برای خاموش کردن صداهای مخالف و نشان‌دهنده سرکوب نگران‌کننده و گسترده‌تر حق اساسی آزادی بیان در ایران است». انجمن قلم آمریکا از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا «فوراً توماج صالحی را آزاد کنند، همه اتهام‌ها علیه او را کنار بگذارند و تهاجم مداوم خود به آزادی بیان را متوقف کنند». نیروهای امنیتی ۹ آذرماه سال جاری، تنها دو هفته پس از آزادی‌ توماج صالحی بار دیگر این خواننده معترض را در خیایانی در بابل با خشونت و ضرب‌وشتم بازداشت کردند. امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی چند روز پیش اعلام کرد که موکلش در حکمی جدید به یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده است. او گفت علت این مجازات‌ها این بوده که «توماج صالحى در پیامی تصویری درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود». در بیانیه انجمن قلم آمریکا آمده است: «مقام‌های ایرانی بارها و بارها ترس شدید خود را از هنرمندان، موسیقی‌دانان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فیلم‌سازان و دیگرانی که جرأت می‌کنند عقاید مخالف با سیاست‌های رژیم کنونی را به اشتراک بگذارند، نشان داده‌اند. این بزدلی باید متوقف شود. ایران به آزادی هنری و جامعه هنری خود برای الهام بخشیدن به شهروندان، برای ایجاد آینده‌ای بهتر و عادلانه‌تر برای همه، نیاز دارد.» این بیانیه همچنین به ممنوع از کار شدن بازیگران زن سینمای ایران به‌دلیل مخالفت آن‌ها با حجاب اجباری اشاره کرده و خواهان رفع این محدودیت‌ها شده است. انجمن قلم آمریکا از زندانی شدن «دست‌کم ۵۷ نویسنده» در ایران به‌دلیل آثارشان در سال گذشته میلادی نوشت و تأکید کرد که این تعداد نویسنده زندانی، «ایران را به دومین زندان بزرگ نویسندگان در جهان تبدیل کرد». این انجمن همچنین خواهان آزادی نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح شد.

زینب خنیاب‌پور، شهروند ساکن بهبهان به خاطر انتشار تصویرش به دو سال حبس محکوم شد

زینب (بهار) خنیاب‌پور، شهروند ساکن بهبهان به دلیل انتشار تصویر خود در فضای مجازی به دو سال حبس محکوم شده است. سجاد چترسفید، وکیل دادگستری، پنج‌شنبه ۱۴ دی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت که موکلش مالک فروشگاه «بهار گل» به اتهام «آنچه که انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای مجازی خوانده می‌شود» توسط دادگاه کیفری ۲ بهبهان به دو سال حبس محکوم شده است. به گفته او عمده اتهام‌های زینب خنیاب‌پور مربوط به تصاویری است که در پیج اینستاگرامی فروشگاه بهار گل منتشر کرده است. مقامات قضایی بهبهان فروشگاه لباس بهار گل را در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ و پس از پیوستن زینب خنیاب‌پور به اعتصاب‌های سراسری و امتناع از فعالیت‌های روزانه پلمب کردند و خود او را نیز پس از مراجعه برای انجام مراحل فک پلمب به مدت یک هفته بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل کردند. به گزارش هرانا این شهروند ساکن بهبهان در بخش دیگر پرونده‌اش به خاطر اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی دادگاه انقلاب ماهشهر به تحمل سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است. به گفته وکیل زینب خنیاب‌پور، امکان تقاصای تجدید نظر وجود دارد.

آموزش و پرورش: ۲۰ دانش‌آموز در انفجارهای کرمان کشته شدند

مشاور امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش از کشته‌شدن حدود ۲۰ دانش‌آموز در جریان حملات به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی خبر داد. زهرا مظفر به خبرگزاری دولتی ایسنا گفت چهار دانش‌آموز از پایه‌های اول، دوم و سوم و پنجم دبستان از یک خانواده بودند و دو دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی و یازدهم هنرستان نیز از یک خانواده کشته شدند. به گفته او، همه این کودکان به همراه خانواده خود در مراسم حضور داشتند و اردوهای دانش‌آموزی اعزامی به مراسم در زمان انفجار در «گلزار شهدا» نبوده‌اند. هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان کرمان مشخص نیست و همچنین به خاطر شدت جراحات، برخی مجروحان در روزهای بعد حادثه جان خود را از دست دادند. روز جمعه ۱۵ دی، خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت «آن‌طور که در کرمان اعلام می‌شود» پس از کشته‌شدن برخی مجروحان، شمار کشته‌شدگان در کرمان به ۸۹ نفر رسیده است. بر اساس گزارش ایرنا ۱۲ نفر زیر ۱۵ سال سن دارند، ۳۳ نفر زن و ۱۲ نفر از اتباع افغانستانی هستند. چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی در کانال تلگرام خود مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.

شمار کشته‌شدگان انفجارهای کرمان بار دیگر تغییر کرد: ۸۹ نفر

از زمان وقوع انفجارهای مرگبار در کرمان مسئولان جمهوری اسلامی چند آمار مختلف از شمار کشته‌شدگان ارائه داده‌اند. خبرگزاری دولتی ایرنا جمعه ۱۵ دی نوشته است «آن‌طور که در کرمان اعلام می‌شود» پس از کشته شدن برخی مجروحان این رویداد، شمار کشته‌شدگان به ۸۹ نفر رسیده است. ایرنا افزوده است که ۱۲ نفر آن‌ها زیر ۱۵ سال سن دارند، ۳۳ نفر زن و ۱۲ نفر از اتباع افغانستان هستند. چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. ابتدا اعلام شد که ۱۰۳ نفر در این رویداد کشته شده‌اند اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را به ۹۵ نفر و سپس به ۸۴ نفر کاهش دادند. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی در کانال تلگرام خود مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت. مراسم بزرگداشت و تشییع جنازه کشته‌شدگان این حادثه صبح جمعه ۱۵ دی در محل مصلای شهر کرمان برگزار می‌شود اما از مردم خواسته شده به گورستان شهر مراجعه نکنند.

تهدید دادستان کل کشور: با معاندانی که پس از انفجارهای کرمان محتوای کذب منتشر می‌کنند برخورد قاطع شود

در پی انفجارهای مرگبار در کرمان، محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور به همه دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور چنین دستور داد: «با توجه به ضرورت برخورد قاطع با اشخاص غافل یا معاندی که بعد از حادثه دلخراش تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند، لازم است به قید فوریت، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظام، ضمن رصد جامع، به‌هنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، همه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به‌منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضایی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.» چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. ابتدا اعلام شد که ۱۰۳ نفر در این رویداد کشته شده‌اند اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را به ۹۵ نفر و سپس به ۸۴ نفر کاهش دادند. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرام خود مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.