نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس مقابل سازمان #خصوصی‌سازی در تهران

گروهی از کارگران شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس چهارشنبه ۱۶ بهمن با خواست خلع ید از مالک خصوصی، امنیت شغلی و پرداخت حقوق و حق بیمه عقب‌افتاده خود مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. این کارگران که به نمایندگی از ۴۰۰ کارگر شاغل در شعبه اسلام‌شهر این شرکت تجمع کرده‌بودند، می‌گویند از مهر ماه تا کنون حقوق نگرفته‌اند و پرداخت حق بیمه‌شان نیز به تعویق افتاده است. کارگران با توجه به حجم بالای مطالبات معوقه خود نگران عیدی و پاداش آخر سال خود نیز هستند. این کارگران از زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۵ بارها دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. در مرداد ماه سال جاری مالک جدید شرکت قراردادهای حدود ۱۰۰ کارگر این شرکت را لغو و از ورورد آن‌ها به شرکت جلوگیری کرد. از جمله آخرین تجمعات آن‌ها تجمع روز چهارشنبه اول آبان مقابل فرمانداری شهرستان اسلامشهر بود که در اعتراض به اخراج حدود ۱۰۰ تن از کارگران صورت گرفت. یکی از کارگران حاضر در اجتماع امروز کارگران به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است: «طی دو سال گذشته بارها برای مشخص شدن وضعیت شرکت در نتیجه خصوصی‌سازی و پرداخت مطالبات‌مان مقابل نهادهای مختلف دولتی استان دست به اعتراض صنفی زده‌ایم که نتیجه‌ای حاصل نشده است». این شرکت ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور دارد و در تیر سال ۹۵ زمانی که یک هزار و ۲۸۶ نیروی کار داشت، به شرکت «احیاگستر هرمز» واگذار شد.

اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر حضور در حوزه انتخابیه تهران آشکار شد

محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی چهارشنبه ۱۶ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «قرار است حدوداً دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایل‌اند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً "اصلاح‌طلبان پایتخت" برای تهران فهرستی را معرفی کنند، در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود.» دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در واکنش به این مصاحبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان (اصلاح‌طلبان پایتخت) و یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت.» شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان صبح چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس عملاً امکان حضور ندارد.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس: با کمبود ۲۰ قلم دارو در ایران روبرو هستیم

همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس چهارشنبه ۱۶ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد که در ایران دست‌کم کمبود ۲۰ قلم دارو وجود دارد. هاشمی گفت: «تأمین داروهای خاص و شیمی‌درمانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باید ارز آنها در زمان مناسب تامین شود تا مردم دچار سردرگمی و مشکل نشوند و واحدهای درمانی بتوانند به درستی خدمات‌رسانی کنند.» به گفته این نماینده مجلس، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زمینه تهیه مواد اولیه برای تولید داروهای مورد نیاز همکاری خوبی ندارند. بیمه‌ها نیز طلب خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی نپرداخته‌اند و این عدم‌هماهنگی‌ها به بحران دارو بیشتر دامن زده است.

غلامرضا انصاری، کاندیدای اصلاح‌طلب مجلس، به دلیل «حضور کمرنگ در نماز جمعه و جماعت» #رد_صلاحیت شد

غلامرضا انصاری، کاندیدای ردصلاحیت‌شده اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد مدعی شد که شورای نگهبان به دلیل حضور کمرنگ در نماز جمعه و جماعت او را رد صلاحیت کرده است. غلامرضا انصاری سابقه نمایندگی در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ، نمایندگی مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان بهزیستی کشور در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، و هدایت سفارت ایران در ترکمنستان از ژوئن ۲۰۰۵ تا ۲ اکتبر ۲۰۰۸ را در کارنامه سیاسی خود دارد. انصاری در یادداشت خود برای روزنامه اعتماد نوشته است: «اگر اخبار ردصلاحیت‌ها را پیگیری کنید، متوجه می‌شوید نهاد نظارتی در انتخابات آنقدر پیش رفته که گویی پا را از حیطه نظارت بر انتخابات نیز فراتر گذاشته است.» انصاری در جای دیگری از این مطلب نوشته است: «امروز به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت می‌شوم...کسی با من تماس گرفت و گفت شما را به دلیل حضور کمرنگ در نماز جمعه و جماعت ردصلاحیت کرده‌اند.» از مجموع بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام‌کننده برای شرکت در انتخابات مجلس، تاکنون تنها حدود پنج هزار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. همچنین بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای شناخته‌شده احزاب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند.

مأموران امنیتی منزل یغما فشخامی، روزنامه‌نگار ایرانی را تفتیش و وسایل او را ضبط کردند

کانال «امتداد» چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ گزارش داد که ماموران امنیتی یکشنبه گذشته (۱۳ بهمن) منزل یغما فشخامی را تفتیش کردند و برخی از وسایل او از جمله تلفن ‌همراه، لپ‌تاپ، تبلت و کامپیوتر او را ضبط کردند و با خود بردند. فشخامی عضو تحریریه و خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه «روزان» بود. به گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ۱۰ روز گذشته ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل برخی از روزنانه‌نگاران از جمله مازیار خسروی، ‌ یاسمن خالقیان و مولود حاجی‌زاده یورش برده و وسایل آن‌ها را ضبط کرده‌اند.

بدون احتساب آمار کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، باز هم ۶۰۰ هزار #کارگر در استان تهران #بیمه نیستند

به گفته‌ی سعید دهقان، مدیراشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۶۰۰ هزار تن از کارگرانی که در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی استان تهران کار می‌کنند، #بیمه نیستند. او گفت این آمار بر اساس شکایت# کارگران و مشاهدات بازرسان کار به دست آمده است. کارفرمایان طبق ماده ۱۴۸ قانون کار موظف به بیمه کردن کارکنان خود هستند. اما واحدهای زیر ۱۰ نفر از اجرای قانون کار معاف‌اند. بنابراین آمار ارائه‌شده توسط مدیر کل وزارت کار این کارگران را در بر نمی‌گیرد. در واحدهای بزرگ‌تر هم کارفرمایان در نبود نظارت بر روابط کار در مواردی از بیمه کردن کارگران خودداری می‌کنند. به گفته‌ی مدیراشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود چهار میلیون کارگر مشمول قانون کار در استان تهران مشغول کارند اما سه میلیون و ۴۵۰ هزار تن از آنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. در مواردی هم دولت به دلیل کمبود نقدینگی از بیمه‌کردن کارگران خودداری می‌کند. نمونه این مورد کارگران ساختمانی هستند که بیمه آن‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی به صورت سهمیه‌بندی استانی صورت می‌گیرد.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: حدود ۷۸ درصد مردم ایران اصلاً به سینما نمی‌روند

بر اساس نتایج پژوهشی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده حدود ۷۸ درصد مردم ایران اصلاً به سینما نمی‌روند. تقریباً عمده شهرستان‌های ایران سینما ندارند، یا سینماها به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند. ۴۸ درصد مردم در منزل خود مراسم پخش نذری یا سفره دارند و ۶۳ درصد جشن تولد اعضای خانواده را برگزار می‌کنند. این پژوهش در کل کشور، در ۳۱ مرکز استان، ۸۷ شهر غیرمرکز استان و ۵۰۰ روستا انجام شد.

وزارت بهداشت: هیچیک از ۵۰ نفر ایرانی که از چین برگشتند مبتلا به کرونا نیستند. دانشجویان مقیم چین هنگام بازگشت به ایران: مردم از ما نترسند، نه مریضیم و نه آقازاده

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت صبح چهارشنبه ۱۶ بهمن در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «تاکنون هیچیک از ۵۰ نفر ایرانی که صبح امروز از چین بازگردانده شده‌اند مبتلا به ویروس کرونا نیستند. این افراد برای بررسی و مراقبت‌های بیشتر ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.» تعدادی از دانشجویان مقیم چین قبل از حرکت به سوی ایران، به روزنامه ایران گفته بودند که به مردم بگویید از ما نترسند، ما نه مریضیم و نه آقازاده.» ریس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که تاکنون ۹ مورد مشکوک به کرونا در کشور مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‌اند که هیچکدام مبتلا به این ویروس نبودند.»

صدای یک‌طرفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: «اصلاح متون دینی اقلیت‌های مذهبی»

وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته با اشاره به درس دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های مذهبی گفته بود: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کارگروهی برای بررسی و پیگیری آموزش درس دینی در مدارس ارامنه تشکیل‌شده است تا بازبینی و بروزرسانی در متون درسی صورت گیرد. اما ظاهراً اقلیت‌های مذهبی از همکاری یا این کارگروه خودداری کرده‌اند. حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چهارشنبه ۱۶ آبان در مصاحبه با ایسنا درباره بازنگری در متون دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی گفت: «روش ما در اصلاح و تغییرات کتاب‌های دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی این است که این اقدام کاملا با هماهنگی و مشورت با عالمان دینی آنها انجام می‌شود. ما اما هنوز خواسته مشخصی که بر اساس یک استدلال، نیازسنجی یا آسیب‌شناسی به دست ما رسیده باشد را در اختیار نداریم.»

دبیر شورای نگهبان در واکنش به افشاگری‌ها درباره فروش صلاحیت کاندیداها در هتل هویزه تهران توصیه کرد که با «اظهارات ناصحیح» سلامت انتخابات مخدوش نشود

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان صبح چهارشنبه ۱۶ بهمن در طی سخنانی که در جلسه این شورا ایراد کرد گفت نباید با اظهارات ناصحیح سلامت انتخابات را مخدوش کرد. منظور جنتی از اظهارات ناصحیح، اعتراض اصلاح‌طلبان به رد فله‌ای صلاحیت‌ها و افشاگری‌های اخیر درباره فروش صلاحیت کاندیداها در هتل هویزه تهران با واسطه‌گری «عوامل درونی و بیرونی» مرتبط با شورای نگهبان است. جنتی در ادامه سخنانش گفت: «شورای نگهبان همواره از رأی مردم پاسداری کرده و اجازه نداده جمهوریت نظام و حق‌الناس پایمال شود. در این دوره هم اینگونه بوده و تا آخرین مرحله انتخابات و تأیید نتایج آراء نظارت شورای نگهبان ادامه خواهد یافت.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه روز قبل در مقبره خمینی در تهران گفته بود برخی در سال‌های اول انقلاب در پی ایجاد خلافت اسلامی بودند غافل از آنکه «اگر اسلامیت با جمهوریت پیوند نخورد»، نظام به «دیکتاتوری» تبدیل می‌شود.

هفت نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان به زندان و شلاق محکوم شدند

اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اعلام کرد احکام قطعی و بدوی هفت نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان به اتهام «تحریک به آشوب، تحصن، تظاهرات و درگیری از طریق فراخوان در فضای مجازی و حتی برنامه‌ریزی برای تسخیر برخی مکان‌های نظامی، به‌دست آوردن سلاح و اقدام مسلحانه» صادر شد. بر این اساس متهم ردیف اول به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و سایر متهمان به شش ماه حبس و شلاق و یک متهم دیگر هم هم به دلیل فقدان سابقه کیفری حکم تعلیق تا سه سال گرفته است. صدای معلم گزارش داده بود محمدرضا رمضانزاده، حسین رمضان‌پور، سعید حق‌پرست، حمیدرضا رجایی، مصطفی رباطی، علی فروتن و حسن جوهری در حالی در جلسه اول دادگاه حاضر شدند که حتی از محتویات پرونده و کیفرخواست مطلع نبودند. بر مبنای نوشته‌ای معلمان در شبکه‌های اجتماعی اتهامات تنظیم شده بود.

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز ایرانی از ادامه فعالیت هنری منع شد، ارشاد اسلامی مجوز همه کنسرت‌های او را باطل کرد

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز ایرانی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به سبب سخنانی که در کنسرت‌هایش در اهواز و کرج ایراد کرده و همینطور اصولاً به دلیل سبک و سیاقی که او روی صحنه دارد، وزارت ارشاد اسلامی اجازه فعالیت هنری را از او گرفته است. محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «چیزی با عنوان ممنوع‌الکاری به ایشان ابلاغ نشده است. ظاهراً از این خواننده درخواست شده تا پایان بررسی‌های لازم، فعالیتی در زمینه موسیقی انجام ندهند.» اله‌یاری درباره نهادهایی که این هنرمند را تحت فشار قرار داده‌اند سکوت کرد. یراحی در اینستاگرام اعلام کرد که وزارت ارشاد اسلامی مجوز همه کنسرت‌های او را لغو کرده است. شمار زیادی از هنرمندان موسیقی ملی ایران در اعتراض به سکوت مسئولان در برابر انفجار هواپیمای خطوط بین‌المللی اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران، جشنواره موسیقی فجر را تحریم کرده‌اند. محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی روز گذشته خواهان حضور هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر شده بود.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت‌ چهره‌های اصلاح‌طلب لیست واحد انتخاباتی برای تهران ارائه نمی‌دهد

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چهارشنبه ۱۶ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، لیست واحد انتخاباتی برای تهران ارائه نمی‌دهد و از احزاب اصلاح‌طلب خواست جداگانه لیست‌های انتخاباتی خود را ارائه کنند. در بیانیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آمده است: «متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به گونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه به صورت کامل در سطح ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان اصلاح‌طلب میسر نمی‌باشد.» شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه یادآوری می‌کند که در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس عملاً امکان حضور ندارد.