نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات در ناصریه عراق در اعتراض به ربودن و قتل فعالان اجتماعی به خشونت کشیده شد

عصر جمعه ۵ فوریه / ۱۷ بهمن در شهر ناصریه، مرکز استان ذی‌قار عراق تظاهرات علیه ربودن و قتل فعالان اجتماعی به خشونت کشیده شد. صدها معترض در میدان الحبوبی ناصریه تجمع کرده و خواستار اعلام سرنوشت ربوده‌شدگان و محاکمه قاتلان فعالان اجتماعی شدند. گروهی از معترضان با به آتش کشیدن لاستیک ‌های خودرو، پل الحضارات در نزدیکی میدان را بستند و به سمت مأموران پلیس که در پی پراکنده کردن آن‌ها بودند سنگ پرتاب کردند. بنا به گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله استفاده کرده‌اند و دست‌کم یک نفر در این درگیری‌ها زخمی شده است. معترضان معتقدند که مسئولان دولتی وعده‌ رسیدگی به آدم‌ربایی‌ها را می‌دهند اما اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد و تاکنون هیچ کس در این رابطه متهم و بازداشت نشده است. ربودن و کشتن فعالان مدنی در عراق در ماه‌های گذشته بیشتر شده است. از جمله ۲۶ مهرماه سال جاری در شهرک الفرحاتیه استان صلاح‌الدین یک گروه مسلح ناشناس ۱۲ جوان را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرد و یک ساعت پس از آن جسد هشت نفر از آن‌ها که به ضرب گلوله کشته شده بودند، پیدا شد. در پی این رویداد نمایندگان و مقام‌های محلی استان در واکنش خواستار خروج همه گروه‌های مسلح، از جمله گروه حشد الشعبی از این استان و واگذاری امنیت آن به نیروهای دولتی مسئول تأمین امنیت داخلی شدند. جمهوری اسلامی ایران از گروه حشد الشعبی پشتیبانی می‌کند. فعالان مدنی عراق این قتل‌ها را به شبه‌نظامیان نسبت می‌دهند و خواهان خلع سلاح آن‌ها هستند.

یک فعال کارگری: کارفرمایان برای تقلیل #دستمزد بهانه می‌تراشند

یک فعال کارگری در اشاره به مذاکرات کمیته مزد شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰، می‌گوید کارفرمایان از هر دری وارد می‌شوند تا جلوی افزایش مزد را بگیرند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از حسین اکبری، فعال مستقل کارگری نوشته است: «می‌خواهند تا جایی که می‌توانند مزد را تقلیل داده و درصد افزایش مزد را کاهش دهند؛ سال قبل، سراغ مزد منطقه‌ای رفتند و امسال ادعا می‌کنند کارگران مجرد باید کمتر دستمزد بگیرند؛ این نوع ادعاهای غیرقانونی در شرایطی مطرح می‌شود که دستمزد دریافتی کارگران، حتی کفاف نان خالی را نمی‌دهد و حتی یک کارگر مجرد با این مزد مصوب نمی‌تواند زندگی کند». ماده ۴۱ قانون کار مقرر کرده حداقل دستمزد باید هر سال متناسب با نرخ تورم افزایش یابد و به میزانی باشد که معیشت یک خانوار را تامین کند. بُعد خانوار ۳/۳ نفر در نظر گرفته شده است. نمایندگان کارفرمایان امسال به تعیین دستمزد بر مبنای هزینه خانوار و همچنین بُعد خانوار اعتراض کردند. آن‌ها می‌گویند پیش از آن که هزینه سبد معیشت را تعیین کنیم باید روشن شود چند درصد کارگران مجرد هستند، زیرا هزینه زندگی مجردی کمتر است. به گفته‌ی آن‌ها خانوارها در ایران کوچکتر شده‌اند و باید ارزیابی تازه‌ای از تعداد خانوار صورت بگیرد. حداقل دستمزد رسمی کارگران کمتر از سه میلیون تومان است حال آن که خط فقر بالای ۹ میلیون تومان قرار دارد. کارگران نفت و تشکل‌های بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار تعیین دستمزد ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ میلیون تومان شده‌اند.

رئیس دفتر خامنه‌ای: رهبری نسبت به خطر سکولاریسمِ نو نگران است

محمود محمدی عراقی، مسئول دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در قم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان در سخنانی درباره محمدتقی مصباح یزدی، روحانی پرنفوذی که در دی‌ماه گذشته درگذشت، گفت: «آیت‌الله مصباح نسبت به ظهور سکولاریسم نو در حوزه هشدار می‌دادند و این خطر همچنان جدی است و در سخنان رهبر انقلاب اسلامی هم این هشدار دیده می‌شود.» محمدی عراقی که داماد مصباح یزدی هم هست با بیان این‌که «یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های راهبردی» خامنه‌ای وضعیت شهر قم است، افزود: «دشمن برای قم برنامه دارد ولی ما غافلیم و فرافکنی می‌کنیم و کار را گردن نیروی انتظامی و قوه قضائیه می‌اندازیم.» به‌گفته محمدی عراقی، حکومت دینی در اندلس، «از راه نظامی، اقتصادی و سیاسی ساقط نشد بلکه تنها از دو راه شراب و مسائل جنسی» ساقط شد. علی خامنه‌ای پیش از این بارها درباره خطر سکولاریسم در حوزه‌های علمیه هشدار داده بود. او نخستین بار آذرماه ۱۳۹۱ در خراسان، مسأله سکولاریسم در حوزه‌های دینی را مطرح کرد و گفت: «حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی‌تفاوت باشند.» نگرانی از گسترش سکولاریسم در حوزه‌های علمیه در حالی است که بودجه نهادهای مرتبط با حوزه‌های علمیه هر سال افزایش می‌یابد. بودجه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در سال ۱۳۹۹، ۳۴۵ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مقدار با ۸۸,۶ درصد افزایش به ۶۵۱ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بودجه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه زنان ۶۹,۲ درصد، بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم ۳۶,۶ درصد و شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان ۷۲,۹ درصد افزایش داشته‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی: در این‌که روحانیت جایگاه و نفوذ سابق را ندارد تردیدی نیست

روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله‌ای به تاریخ ۱۵ بهمن نوشته است: «نگاه مردم ایران به روحانیت، در سال‌های اخیر با تحولات مهمی همراه بوده و همچنان در حال تحول است.» این روزنامه افزوده است: «در این واقعیت که اکنون روحانیت، جایگاه و نفوذ سابق را ندارد، تردیدی نیست اما قضاوت یکپارچه و یکسان درباره روحانیت هم نادرست است.» انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی آن است که روحانیون از توصیه‌های روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران دور شده‌اند: «این واقعیت را بپذیریم که غیر از افراد معدودی از یاران نزدیک امام و کسانی که توفیق تهذیب نفس را داشتند و دارند، بقیه روحانیونی که در نظام جمهوری اسلامی به مناصبی رسیدند، به توصیه‌های امام در زمینه اسیر زرق و برق دنیا نشدن عمل نکردند.» این روزنامه از مردم خواسته است تا «روحانیونِ در دام دنیا گرفتارشده را از روحانیون بی‌اعتنا به زرق و برق دنیا جدا کنند»، و از روحانیون خواسته است تا به «خط امام» بازگردند.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی آنگ سان سوچی شد

در پی کودتای نظامی در میانمار، شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رئیس دولت قبلی این کشور شد. هر ۱۵ عضو شورای امنیت در بیانیه مشترکی «نگرانی عمیق» خود را در مورد وضعیت اضطراری در این کشور ابراز داشتند. با این حال آن‌ها نتوانستند کودتا را محکوم کنند. چین و روسیه حاضر نشدند بخش مربوط به محکومیت کودتا را در پیش‌نویس قطعنامه تأیید کنند. ارتش میانمار دوشنبه یکم فوریه / ۱۳ بهمن قدرت را به دست گرفت و متعاقب آن وین مینت، رئیس جمهوری و آنگ سان سوچی، رئیس دولت بازداشت شدند. طبق گزارش سازمان حقوق بشری «انجمن کمک به زندانیان سیاسی» میانمار (AAPP)، از روز دوشنبه که کودتا رسماً اعلام شد حدود ۱۵۰ نفر دستگیر شده‌اند. افراد بازداشت‌شده فعالان یا نمایندگان حزب اتحادیه ملی دموکراسی به‌رهبری سوچی هستند. در میانمار، ۷۰ نماینده پارلمان دور هم جمع شدند تا دست‌کم به طور نمادین پارلمان این کشور را تشکیل دهند. همچنین برای اولین بار پس از کودتا اعتراضات خیابانی در این کشور برگزار شد. براساس گزارش‌های منتشرشده حدود ۳۰ نفر در شهر ماندالای تجمع کرده و خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی شدند. قرار است تظاهرات اعتراضی در شهرهای دیگر نیز برگزار شود. در همین حال، فیس‌بوک در میانمار مسدود شده است. در چند روز گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی اعتراضاتی شکل گرفته بود.کودتای ارتش به پیروزی قاطع حزب اتحادیه ملی دموکراسی در انتخابات پارلمانی مربوط می‌شود. در ۸ نوامبر ۲۰۲۰ / ۱۸ آبان سال جاری، این حزب که حزب حاکم بود با کسب ۸۳ درصد آرا به نتیجه‌ای بهتر از پنج سال پیش دست یافت و بدین ترتیب نقش رهبری آن تثبیت شد و ژنرال‌ها متحمل شکست سیاسی سنگینی شدند. میزان مشارکت در انتخابات ۷۰ درصد بود. ژنرال‌ها از تقلب در انتخابات صحبت کردند و نتایج آن را به‌رسمیت نشناختند.

رئیس ستاد سابق ائتلاف اصول‌گرایان: بعید است شورای وحدت و ائتلاف به نامزد واحد اصولگرا برسند، در شرایط فعلی یک فرد با سابقه نظامی‌گری مؤثر است

محمد جواد نیکفر، رئیس ستاد ائتلاف اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی درباره ضرورت حضور نامزد نظامی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گفت: «در شرایط فعلی یک فرد باسابقه نظامی‌گری که اشراف اقتصادی هم داشته باشد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.» محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی این دو ویژگی را برای خود قائل است . محمد جواد نیکفر در ادامه این مصاحبه بعید دانست که شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به نامزد واحد برسند. او با اشاره به احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد گفت: «او ظاهرا علاقه‌مند به حضور در انتخابات است، اما آزموده را آزمودن خطاست. احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری‌اش به جای پاسخگویی، خط قرمز تعیین کرد. چنین فردی نمی‌تواند حلال مشکلات کشور باشد بلکه خودش مسبب مشکلات می‌شود.» نیکفر گفت با شناختی که از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه دارد اگر خامنه‌ای به او تکلیف نکند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. حکم ریاست رئیسی بر قوه قضائیه پنج ساله است.

دو روز بعد از سخنرانی خامنه‌ای درباره ضرورت «ازدواج بهنگام» مرکز آمار ایران از رشد ۲۳ درصدی دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار سال جاری خبر داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرکز آمار ایران جمعه ۱۷ بهمن اعلام کرد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله که در سه ماهه اول سال جاری، ۷۳۲۳ مورد بود با رشد ۲۳ درصدی به ۹۰۵۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است. بر همین اساس ازدواج تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در شش ماه نخست سال‌ جاری نیز در مقایسه با سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در دیدار با گروهی از مداحان با تاکید بر لزوم «ارج‌گذاری به جایگاه زنان خانه‌دار و نقش ویژه آنان در خانواده»، به موضوع «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» نیز اشاره کرده و گفته بود: «این دو موضوع از نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است که مداحان باید به‌عنوان یک رسانه بزرگ برای ترویج آن نقش‌آفرینی کنند.» مرکز آمار ایران دوشنبه ۱۲ بهمن آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ در تابستان سال جاری را ارائه داده بود. بر این اساس در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده است. دختران ۱۰ تا ۱۴ سال در زمستان ۹۸، هشت ‌هزار و ۱۶ ازدواج بود.

رئیس دفتر رئیس‌‌جمهوری: دولت در زمان تعیین شده بودجه اصلاحی می‌دهد

به گزارش اعتماد آن‌لاین، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌‌جمهوری درباره اصلاح بودجه ۱۴۰۰ گفت:‌ «اگرچه دولت معتقد است آنچه در صحن مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بوده و در چنین شرایطی قبلاً رویه این بوده که گزارش برای اصلاح به کمیسیون بازگردد اما دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده اقدام می‌کند.» سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد. بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت حسن روحانی است که اجرای بخشی از آن برعهده دولت پس از او خواهد بود. روحانی امسال برای تحویل لایحه بودجه به مجلس نرفت و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم هنگام تحویل گرفتن لایحه مجلس را ترک کرد. واعظی در ادامه مصاحبه با اعتماد آن‌لاین گفت: «استفاده از الفاظ سخیف و غیراخلاقی و عبارت‌های توهین‌آمیز و غیراسلامی در توصیف لایحه بودجه دولت و انتساب برخی کلیدواژه‌های مخرب مثل فروپاشی اقتصادی به آن در حالی به دفعات از سوی برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت که لایحه بودجه حاصل ماه‌ها کار کارشناسی در دولت بود.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ بهمن در حاشیه‌ جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران ار نامه‌نگاری با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود: «برج ۱۱ ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند، که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. اگر این‌ها بعد از همان نامه یک جلسه با دولت گذاشته بودند مسائل حل می‌شد.»

انتقاد معاون درمان ستاد کرونا استان تهران از تجمع مردم در محل بیمارستانی که افراد مشهور بستری می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با انتقاد از تجمع مردم در محل بیمارستانی که افراد مشهور بستری می‌شوند، گفت: «این موضوع نه تنها به بیمار کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند سبب افزایش چرخه انتقال بیماری کرونا شود.» در روزهای گذشته ابتلا و درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند، دو بازیکن سرشناس و محبوب فوتبال ایران در اثر ابتلا به کووید-۱۹ سبب تأثر مردم شده بود. توکلی گفت: «متأسفانه ورودی مراجعه‌کننده سرپایی از هفته گذشته بالای ۲۰۰۰ مورد در روز شده است و میزان بستری روزانه به ۳۰۰ نفر رسیده است که زنگ خطری برای ما است. متأسفانه مشکل دیگر در یک یا دو هفته اخیر این است که به شکل نادر شاهد عوارض خاص کرونا در هفته دوم تا ششم بیماری هستیم که این هم یک هشدار جدی برای ما است. درگیری‌های قلبی، درگیری سیستم عصبی و عوارض عفونی ثانویه جزو این عوارض خاص هستند که در برخی افراد رخ می‌دهد.» معاون درمان ستاد کرونا استان تهران هشدار داد با افزایش سفرها در تعطیلات دهه فجر امکان بروز موج چهارم بیماری در اواخر بهمن‌ماه وجود دارد.