نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته ملی جمهوری‌خواهان: رویدادهای روز حمله به کنگره «گفتمان سیاسی مشروع» بود

کمیته ملی جمهوری‌خواه روز جمعه در قطعنامه‌ای اعلام کرد که حوادث روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را به عنوان «گفتمان سیاسی مشروع» می‌شناسد. روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در هنگام برگزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تایید نتایج آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری، گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. هجوم به کنگره، برای ساعاتی روند کار این نهاد را با اختلال مواجه کرد. نهایتا پس از آنکه نیروهای امنیتی ساختمان کنگره را پس گرفتند جلسه ادامه یافت و نتایح انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ تایید شد. قطع‌نامه کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه در واکنش به اظهارات لیز چنی و آدام کینزینگر، دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره درباره این رویداد صادر شد. در این قطعنامه آمده که این دو قانونگذار «در آزار و اذیت شهروندان عادی که گفتمان مشروع سیاسی داشته‌اند با دموکرات‌ها همزبان شده‌اند.» سال گذشته کنگره ملی جمهوری‌خواهان بدون اشاره مشخص به رویدادهای حمله به کنگره، «اقدامات خشونت‌بار بی‌حاصل» را محکوم کرده بود. حال این کنگره می‌گوید که باید بین کسانی که در روز حمله به کنگره مرتکب خشونت نشدند و آشوبگرانی که با خشونت به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند، تمایز قائل شد. اقدام برای محکوم کردن دو عضو نهاد قانونگذاری از سوی کنگره ملی حزب جمهوری‌خواه اقدامی کم‌سابقه است. چنی و کینزینگر که از جمله ۱۰ قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بودند که سال گذشته به دلیل نقش ترامپ در تحریک شورش‌های کنگره به استیضاح او رای مثبت دادند. چندین جمهوری‌خواه، از جمله میت رامنی، نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲، از طرح محکومیت این دو عضو حزب، انتقاد کرده‌اند. رامنی در پیامی توئیتری نوشت: «مایه شرم برای حزبی است که افراد با وجدان را که به دنبال حقیقت هستند، سرزنش می‌کند.»

در شش ماه اخیر صدها رسانه در افغانستان تعطیل شده‌اند

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از بسته شدن بیش از ۳۰۰ رسانه در شش ماه اخیر در افغانستان براز نگرانی کرده است. یافته‌های فدراسیون بین المللی خبرنگاران نشان می‌دهد که از میان ۶۲۳ رسانه که پیش از سقوط جمهوری در افغانستان فعال بودند، ۳۱۸ رسانه بسته شده اند. بیشترین ضربه به روزنامه‌ها وارد شده و از میان ۱۱۴روزنامه اکنون تنها ۲۰ روزنامه در افغانستان فعالیت دارند. ۱۳۲ رادیو، ۵۱ تلویزیون و ۴۹رسانه آنلاین نیز از ماه اوت به بعد از انتشار بازمانده‌اند.  فدراسیون بین المللی خبرنگاران نسبت به بدتر شدن فضا برای فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان هشدار داده و از جامعه جهانی خواسته جلوی فروپاشی رسانه‌های آزاد را در افغانستان بگیرند. یافته‌های فدراسیون بین المللی خبرنگاران گفته سقوط رسانه ها و تهدید خبرنگاران سبب شده تا از میان ۵۰۶۹ خبرنگار تنها ۲۳۳۴ نفر شامل ۲۴۳ زن به کارشان ادامه دهند. ۷۲ درصد از کسانی که شغل‌‌شان را از دست داده اند زنان هستند.

واکنش ایران به اقدام آمریکا برای بازگرداندن معافیت از تحریم برای همکاری در فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی: کافی نیست

سخنگو و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به اقدام آمریکا برای معافیت از تحریم همکاری بین‌المللی در بخش فعالیت‌های هسته‌ای غیر نظامی ایران واکنش نشان دادند. دولت جو بایدن، روز جمعه ۴ فوریه، ۱۵ بهمن معافیت‌های تحریمی برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در بخش هسته‌ای غیرنظامی ایران را احیا کرد. سعید خطیب‌زاده در اظهاراتی کوتاه گفت که از نظر ایران این اقدام خوبی است ولی «کافی نیست.» سخنگوی وزارت خارجه گفت «آنچه ایالات متحده باید انجام دهد در تمامی ابعاد رفع تحریمی و همچنین ابعاد هسته‌ای است. اخباری که امروز شنیده می‌شود در خصوص ابعاد رفع تحریمی هسته‌ای است و همه می‌دانند که این کفایت نمی‌کند.» حسین امیرعبداللهیان هم درباره معافیت‌های اخیر آمریکا گفت «ما به دنبال اخذ تضمین در حوزه های سیاسی، حقوقی و اقتصادی هستیم و این موضوع را مطالبه می‌کنیم. در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده است و تیم مذاکره کننده ما با جدیت اخذ تضمین‌های ملموس از طرف‌های غربی برای اجرای تعهدات‌شان را در جریان مذاکرات وین دنبال می‌کند.» او گفت که به طرف‌های آمریکایی از طریق واسطه‌ها گفتیم باید حسن نیت خود را ثابت کنند: «آنچه بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است ولی کافی نیست...آن‌ها باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند. حسن نیت در عمل یعنی اینکه بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.»