ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارزار افزایش حقوق معلمان، و توفان توئیتری دستمزد ۱۴۰۰ کارگران

در آستانه سال ۱۴۰۰، کانون صنفی معلمان کارزاری با خواست افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت به راه انداخته است. تشکل‌های مستقل کارگران و بازنشستگان نیز به توفان توئیتری #دستمزد_۱۴۰۰ کارگران در ساعت ۱۰ جمعه شب فراخوان داده‌اند. صبح روز یکشنبه ۱۷ اسفند نیز تجمعی با فراخوان تشکل‌های مستقل بازنشستگان، کارگران و معلمان مقابل وزارت کار برگزار می شود. لایحه بودجه ۱۴۰۰ که قرار است حقوق کارمندان دولت از جمله معلمان در سال ۱۴۰۰ تعیین کند در مجلس در دست بررسی است. شورای عالی کار هم برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده جلسه برگزار می‌کند. کمیته مزد این شورا سبد معیشت را حدود پنج میلیون تومان کمتر از هزینه‌های واقعی معیشت تعیین کرده و بنا دارد به روال سال‌های قبل درصدی از آن را به عنوان حداقل دستمزد کارگران تعیین کند. معلمان، کارگران، بازنشستگان و سایر اقشار حقوق بگیر که هم‌اکنون در تامین هزینه‌های زندگی از جمله هزینه‌های کمرشکن مسکن، و بهداشت و درمان را ندارند، نگران کاهش باز هم بیشتر سطح معیشت خود هستند. کانون صنفی معلمان در ارتباط با کارزار افزایش حقوق نوشته است در سال‌های اخیر افزایش حقوق کارمندان دولت حتی از نرخ رسمی تورم هم پائین‌تر بوده است. این کانون افزوده: «به این وسیله از تمامی شاغلان و بازنشستگان عزیز می‌خواهیم که با امضای این کارزار، به اجرای دقیق مواد ۱۲۵ و ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، یعنی افزایش حقوق بر مبنای نرخ تورم، تاکید نمایند». خواست تشکل‌های مستقل کارگری و بازنشستگان افزایش حداقل دستمزد کارگران به بالای ۱۲میلیون تومان است. در ارتباط با این خواست اطلاعیه هایی منتشر شده است. فراخوان تجمع یکشنبه ۱۷ اسفند در اعتراض به زندگی زیر خط فقر و با خواست افزایش حداقل دستمزد به بالای ۱۲ میلیون تومان مورد حمایت کارگران و بازنشستگان و معلمان قرار گرفته است. از جمله می‌توان به کارگران غیر رسمی صنعت نفت، کارگران مجتمع ملی فولاد ایران (فولاد اهواز)، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه و بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد.

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی در پرونده تازه به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی که در حال سپری کردن دوران محکومیت هفت ساله خود در زندان رجایی‌شهر کرج است، در پرونده‌ای تازه به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است. دستگاه قضایی در شهریور و مهر ماه سال جاری دو پرونده جدید علیه رضا محمدحسینی تشکیل داد. یکی از اتهام‌های مطرح شده علیه او «توهین به مامور در حین انجام وظیفه» است و دادگاه رسیدگی به این اتهام یک‌شنبه ۶ مهر در شعبه ۳ دادسرای اوین شده بود. یک منبع آگاه از وضعیت رضا محمدحسینی به زمانه می‌گوید دادگاه کیفری ۲ استان تهران، شعبه ۱۱۶۵ به ریاست قاضی جعفر فرحمند حکم ۵۰ ضربه شلاق برای این زندانی سیاسی را صادر کرده است. به گفته این منبع گشودن پرونده جدید علیه رضا محمدحسینی به دلیل درگیری او با علی صفایی یرقانی، رئیس حفاظت اطلاعات زندان اوین است: «رضا به تبعیض بین زندان اعتراض کرد و این اختلاف آغاز شد. یرقانی می‌گوید حضور زندانیان در فروشگاه بند ممنوع است و رضا پرسیده بود چرا این ممنوعیت در مورد زندانیان سیاسی فقط انجام می‌شود؟ در حالی که زندانیان مالی هر وقت بخواهند به فروشگاه می‌آیند و اجناس مورد نیازشان را بدون نوبت به اتاق‌های خود برده و احتکار می‌کنند و ته مانده اجناس به دیگر زندانیان می‌رسد؟ چرا باید سرگل اجناس به عده‌ای از زندانیان اختلاسگر برسد؟ یرقانی در عوض پاسخ او را با تهدید به زندانی دورتر می‌دهد.» به گفته این منبع درگیری لفظی میان رضا محمدحسینی و رئیس حفاظت اطلاعات زندان اوین مصداق توهین به مامور دولت در حین انجام وظیقه تلقی می‌شود و او را محکوم به تحمل ۵۰ ضربه شلاق می‌کنند. پیش‌تر خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاکی پرونده رضا محمدحسینی را فردی به نام «آقای محمدی» معرفی کرده بود. رضا محمدحسینی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. او پس از سه ماه با پایان مراحل بازجویی به قرنطینه و نهایتا به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی در نهایت بعد از اعتراض در زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

سعید افکاری: با وجود وعده دادستانی حبیب و وحید افکاری همچنان در انفرادی به سر می‌برند

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، زندانی سیاسی که ۲۲ شهریور سال جاری اعدام شد، پنج‌شنبه ۱۴ اسفند در حساب توییتر خود نوشت که با وجود گذشت ۱۳ روز از وعده دادستانی استان فارس مبنی بر انتقال وحید و حبیب افکاری به بند عمومی زندان، آنها همچنان در انفرادی به سر می‌برند و از حق درمان و تماس محروم هستند. سعید افکاری با انتشار نامه‌ای خبر از درخواست مجدد خانواده به مراجع قضایی برای انتقال برادرانش به بند عمومی داد و نوشت: «ولی ما همچنان در حال شکنجه شدن هستیم.» به نوشته سعید افکاری قرار بود بعد از انتقال حبیب و وحید افکاری درباره حق درمان آنها تصیم‌گیری شود. نوید، وحید و حبیب افکاری درجریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شهر شیراز بازداشت شدند. پس از اعدام نوید افکاری، دو برادر زندانی او از آن زمان تاکنون (۱۸۳ روز) در سلول انفرادی به سر می‌برند. یک منبع نزدیک به خانواده افکاری پیش‌تر درباره وضعیت این زندانیان سیاسی به «زمانه» گفته بود این دو برادر برای اعمال فشار بر خانواده افکاری و عدم افشای جزییات بیشتر درباره پرونده‌شان به گروگان گرفته شده‌اند و از انتقال آنها به بند عمومی جلوگیری می‌شود. بر اساس میثاق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، نگهداری طولانی مدت زندانیان در سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه محسوب می‌شود. همچنین طبق قوانین داخلی ایران، اعمال چنین مجازاتی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، خلاف قانون اساسی تلقی می‌شود.

سپاه پاسداران می‌گوید هواپیماربایی در مسیر اهواز - مشهد را خنثی کرده است

روابط عمومی فرماندهی سپاه حفاظت هواپیمایی، زیرمجموعه سپاه پاسداران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ اسفند یک عملیات هواپیماربایی در مسیر اهواز - مشهد را خنثی کرده است. در این اطلاعیه آمده است هواپیمایی که قرار بود ربوده شود یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که با پرواز شماره ۳۳۴ ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه با تأخیر از فرودگاه اهواز به سمت مشهد به پرواز درآمده بود. براساس این اطلاعیه با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان، عامل این اقدام «خنثی گردید». گفته شده که به مسافران هواپیما آسیبی نرسیده و آن‌ها با پرواز جایگزین به سمت مقصد حرکت کردند. اطلاعیه افزوده است: «عامل این توطئه قصد داشته است هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به زمین بنشاند.» روابط عمومی فرماندهی سپاه حفاظت هواپیمایی گفته است جزئیات و ابعاد این ماجرا در حال بررسی است. روابط ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در سال‌های اخیر تیره بوده است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور: مصرف گوشت در یک سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است

منصور پوریان رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور گفت «با وجود آنکه انباشت دام، دامداران را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده، اما مغازه‌داران به بهانه‌های مختلف نظیر بارش برف و باران و مسدود شدن راه‌ها گوشت را گران کردند.» پوریان قیمت کنونی هر کیلو دام در بخش سبک را ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان و دام سنگین را ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۱۵ هزار تومان است.» رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور در ادامه افزود: «علیرغم کاهش مصرف و مازاد تولید در بخش دام و گوشت با نرخ‌های غیرمنطقی گوشت گوسفند و گوساله در سطح خرده‌فروشی‌ها روبه‌رو هستیم که با واقعیت همخوانی ندارد.» قیمت یک کیلو گوشت قرمز در برخی مناطق تهران و برخی از شهرهای ایران طی یک هفته پنج هزار تومان افزایش یافت. گزارش‌ شده است که در محله‌های جنوب تهران گوشت قسطی با چک کارمندی یا ضمانت یک «معتمد محلی» به فروش می‌رسد.

محسن رضایی: امیرکبیر را ببینید او ابتدا امیرنظام بود و بعد امیرکبیر شد و موضوع کاندیدای نظامی در ایران همین است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حمایت از به قدرت رسیدن نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «کسانی که می‌گویند چرا نظامی‌ها می‌آیند در جریان نیستند که در اروپا و آمریکا بیش از ۵۰ درصد رؤسای جمهور و رؤسای دولت‌ها نظامی بودند و یا اطلاع دارند و ترسی از به خطر افتادن منافع و یا زد و بند خود دارند و نگرانند که نظامیان این‌ها را به هم بریزند و بیرون کنند.» رضایی طیفی از سپاه پاسداران را نمایندگی می‌کند که دست روی اقتصاد ایران گذاشته‌اند و از اقتصاد نفتی و غیرشفاف تحت تأثیر تحریم‌ها درآمدهای کلان به دست آورده‌اند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشبیه نظامیان در ایران به امیرکبیر گفت: «امیرکبیر را ببینید او ابتدا امیرنظام بود و بعد امیرکبیر شد و موضوع کاندیدای نظامی هم در ایران همین است.» سعید محمد، مالک و پیمانکار پاساژهای پرتجمل در چندین شهر و فرمانده کنونی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان راهی عراق شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان صبح جمعه ۵ مارس/۱۵ اسفند از رم پایتخت ایتالیا راهی عراق شد و انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر وارد بغداد شود. واتیکان اعلام کرده است که سفر پاپ به عراق سه روز به درازا می‌کشد. پاپ فرانسیس قبل از آغاز سفرش به عراق در توییتر نوشت: «برای زیارتی سه روزه عازم عراق خواهم بود. مدت‌های مدیدی است که خواهان دیدار با افرادی‌ام که رنج فراوانی کشیده‌اند». به گزارش سی ان ان قرار است رهبر کاتولیک‌های جهان در این سفر از کلیسای کاتولیک سریانی «بانوی رستگار ما» در بغداد که در سال ۲۰۱۰ مورد حملات انتحاری قرار گرفت و ده‌ها نفر از نیایشگران کشته شدند و همچنین از شهر موصل در شمال عراق دیدن کند. پاپ در این سفر با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق نیز دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. فوریه/بهمن دو سال قبل پاپ فرانسیس در سفرش به امارات متحده عربی سند تفاهمی با شیخ احمد الطیب رئیس فعلی الازهر مصر به امضا رساند. انتظار می‌رود چنین سندی هم در دیدار با آیت‌الله سیستانی به امضا برسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از روسیه و چین وارد ایران شده است

به گزارش خبرگراری مهر سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از دو کشور روسیه و چین وارد ایران شده است. روز گذشته سومین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» وارد ایران شد. کیانوش جهانپور گفت این محموله که شامل ۲۰۰ هزار دوز واکسن است، ابتدا توسط سازمان غذا و دارو کدگذاری و برچسب‌گذاری می‌شود و سپس به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود تا تزریق آن آغاز شود. به گفته جهانپور با احتساب این محموله تاکنون ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه و ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم چین به ایران وارد شده است.