نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونمایی سپاه پاسداران از شهرهای پهپادی و موشکی

سپاه نیوز، ارگان رسانه‌ای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با انتشار خبر و تصاویری از دو شهر موشکی و پهپادی سپاه پاسداران رونمایی کرده است. مکان این دو منطقه نظامی اعلام نشده است ولی در خبر سپاه‌نیوز آمده که «این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده است، محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپاد‌های تهاجمی نفوذ پذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن است.» حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم رونمایی از این دو شهرک حضور داشته‌اند و سخنرانی کرده‌اند. حاجی‌زاده در سخنانش گفته است که «هم اکنون در این پایگاه در لحظه می‌توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به دلیل آنکه برد این پرنده های بدون سرنشین زیاد است و محدود نیست، محدودیت هدف نداریم و هر هدف متخاصمی را می‌توانیم مورد اصابت قرار دهیم.» در این خبر آمده که «پهپادهایی با برد ۲ هزارکیلومتر، سکوهای پرتاب موشک‌های دو فروندی و سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد» در این شهر پهپادی آماده عملیات هستند. این نخستین بار است که سپاه از ایجاد شهر پهپادی در ایران خبر می‌دهد. ایران در سال‌های گذشته تمرکز خود را بر برنامه توسعه پهپادهای تهاجمی و انتحاری و پرنده‌های با برد عملیاتی بلند قرار داده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: برای سفرهای نوروزی نیاز به ثبت‌نام در هیچ سامانه‌ای نیست

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته اصلا قرار نیست مردم برای سفرهای نوروزی، در سامانه یا سایتی ثبت‌نام کنند. او در عین حال تاکید کرده که مردم واکسیناسیون‌شان را سر موعد و زمان تعیین شده انجام دهند. او گفته به طور سیستمی کد ملی که به پلاک خودرو متصل است، از طریق دوربین‌ها استعلام می‌شود. اگر افراد واکسیناسیون‌شان را انجام  داده باشند، هیچ مشکلی برای تردد ندارند. به این صورت که افراد یا دز سوم‌شان را تزریق کرده باشند یا از تزریق دز دوم‌شان بیش از سه ماه یا ۱۰۰ روز نگذشته باشد و فاصله تزریق دز دوم کمتر از ۱۰۰ روز با زمان انجام تردد و سفر باشد. شیراوژن گفته امکان دیگری هم فراهم شده که باید قطعی و ابلاغ شود، مبنی بر اینکه اگر افراد تست منفی PCR هم طی ۷۲ ساعت قبل از انجام سفر داشتند، ‌مشکلی برای تردد نداشته باشند. این گفته‌ها در حالی است که پیش از این علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران «از الزام ثبت پلاک مسافران نوروزی در سامانه ایران من» خبر داده بود که این خبر از سوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رد شد.

جنگ روسیه و اوکراین و کسادی بازار فلفل دلمه‌ای ایران

در کشاکش ادامه درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، رئیس اتحادیه بارفروشان از توقف روند صادرات فلفل‌ دلمه‌ای از ایران به روسیه به دلیل وقوع جنگ خبر داده است. به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مصطفی دارایی ‌نژاد با اعلام اینکه بازار منطقه برای تامین فلفل دلمه‌ای مورد نیاز به تولید ایران وابسته است، گفته: «در حال حاضر این محصول به بازار آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و قطر صادر می‌شود.» او همچنین ضمن تأیید خبر کمبود در عرضه فلفل دلمه‌ای، هم‌زمان با افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی در روزهای اخیر، گفته: «فلفل دلمه‌ای هوای آزاد در دزفول و بندرعباس کشت می‌شود. اما سرما و بارش تگرگ در روزهای اخیر ۸۰ درصد تولید را از بین برد. و ۲۰ درصد باقی‌مانده کیفیت مطلوبی ندارد، بنابراین قیمت هر کیلوی آن در میدان ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان بفروش می‌رسد.» به‌گفته او، در حال حاضر هر کیلو فلفل دلمه‌ای سبز گلخانه‌ای، ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین فلفل رنگی هم کیلویی ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود. هم‌زمان با این گفته‌های رئیس اتحادیه بارفروشان، کامبیز میر کریمی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اما از فروش فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه در میانه بحران جنگ خبر داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میر کریمی در همین زمینه گفته: «۹ کامیون ایرانی که قبل از شروع جنگ بین اوکراین و روسیه در مسیر حرکت به سوی اوکراین بودند، در مرز این کشور متوقف شدند، اما با کمک‌ رایزن‌های بازرگانی ایران در مسکو، این ۹ کامیون توانستند بارهایشان را در روسیه به فروش برسانند.» در پیوند با همین موضوع، وزارت جهاد کشاورزی هم روز جمعه ۱۳ اسفندماه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از روز شنبه، ۱۴ اسفند ماه رسما از سر گرفته خواهد شد.