ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه‌‌های مردمی در دو شهر سیل‌زده #پلدختر و #معمولان: ارتفاع گل در خانه‌ها به دو متر می‌رسد. برای زدودن گل به ابزارآلات حرفه‌ای نیاز است

جمعیت امام علی و سایر گروه‌های مردمی از شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان در استان لرستان گزارش داده‌اند که با خالی شدن آب از برخی خانه‌ها و مناطق، گل و لای به جای مانده از سیلاب سخت شده و خانه‌های مردم را به بتنی از گل تبدیل کرده است. بر اساس این گزارش‌ها ارتفاع گل در برخی مناطق تا یک و نیم متر می‌رسد. برای خالی کردن خانه‌ها از گل نیاز به ابزارآلات حرفه‌ای است که فعلاً در دسترس نیست. دوشنبه ۱۲ فروردین در پی بارندگی‌های سیل‌آسا دو شهر معمولان و پلدختر در استان لرستان زیر آب رفتند.

در مجموع ۵۰ واگن مسقف به سیل‌زدگان #بامدژ اختصاص یافت. سیل‌زدگان از نظر غذا و وسایل گرمایشی و بهداشتی در مضیقه‌اند

مدیرکل راه‌آهن جنوب از افزایش ۱۵ واگن دیگر برای اسکان سیل‌زدگان اهواز خبر داد. در مجموع ۵۰ واگن مسقف در ایستگاه‌های بامدژ و خاور به سیل‌زدگان اهواز اختصاص یافته است. عبدالکریم درویش‌زاده جمعه ۱۶ فروردین به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت سیل‌زدگان بامدژ که در این واگن‌ها سکونت دارند بیش از هر چیز به پتو و غذا نیاز دارند. در روستای بامدژ حدود ۳۰۰ نفر زندگی می‌کردند. بعد از آنکه روستای آن‌ها زیر آب رفت، آن‌ها در واگن‌های قطار شرکت راه‌آهن زندگی می‌کنند و از غذای کافی، وسایل گرمایشی و بهداشتی بی‌بهره مانده‌اند.

در ۵۰ نقطه #اهواز فاضلاب پس زد

رئیس شورای شهر اهواز اعلام کرد که در بیش از ۵۰ نقطه شهر فاضلاب پس زده و با این‌حال شرکت آب و فاضلاب به وطیفه خود عمل نمی‌کند. جمعه ۱۶ فروردین عبدالزهرا سنواتی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: » شرکت فاضلاب ادعا می‌کند که این فاضلاب‌ها آب ناشی از طغیان رودخانه است در حالی که فاضلاب است.» آلودگی آب آشامیدنی به آب فاضلاب سبب شیوع بیماری‌های واگیردار مانند حصبه و وبا می‌شود. حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر اعلام کرد که سیلاب وارد خیابان‌های شهر گوریه از توابع شوشتر با ۲۵۰۰ نفر جمعیت شده است. چنانچه مسیر آب منحرف نشود، ممکن است سیل به اهواز برسد.

مدیرکل هواشناسی #خوزستان: بارش‌های سیل‌آسا در استان خوزستان تا ۱۰ اردیبهشت ادامه خواهد یافت

مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد که بارش‌های سیل‌آسا در استان خوزستان تا ۱۰ اردیبهشت ادامه خواهد یافت. محمد سبزواری جمعه ۱۶ فروردین گفت: « تاکنون مجموع بارش خوزستان ۴۹۴ میلیمتر بوده که نسبت به درازمدت ۷۰ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۲۷۳ درصد افزایش بارندگی داشتیم. سال گذشته تا این مدت تنها ۱۳۲ میلیمتر بارندگی در خوزستان ثبت شده بود.» به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان سال ۹۸ پربارش‌ترین و سیلابی‌ترین سال در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بوده است. هم‌چنین شکل عوارض زمین و توپوگرافی منطقه نشان می‌دهد که تمام سیلاب‌ها به سمت خوزستان حرکت می‌کند. محمد سبزواری اعلام کرد که شنبه ۱۷ و یکشنبه ۱۸ فروردین هسته اصلی سامانه بارشی در استان خوزستان در حوضه‌های دز، کرخه و کارون فعال است. بارش این سامانه از نظر هواشناسی ضعیف خواهد بود اما به دلیل این‌که زمین‌ها خیس و سدها پر هستند ممکن است شهرها و روستاهای اطراف دز، کرخه و کارون را به مخاطره بیندازد.

رئیس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت #سازمان_ملل متحد با #سیل‌زدگان_ایرانی ابراز همدردی کرد

اینگر اندرسن، رئیس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت سازمان ملل متحد با انتشار پیامی در توییتر با سیل‌زدگان ایرانی اظهار همدردی کرد. اندرسن که قرار است به زودی ریاست برنامه محیط زیست سازمان ملل را به عهده بگیرد، در این پیام نوشت: «از پیامدهای سیل ویرانگر در ایران عمیقاً غمگینم. قلب من با همه انسان‌هایی است که از این فاجعه خسارت دیده‌ام.» رییس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت سازمان ملل متحد این پیام را همزمان با دستور تخلیه روستاهای اطراف دز، کرخه و کارون منتشر کرده است. کاوه مدنی، معاون سابق سازمان محیط زیست که سال گذشته بازداشت شد و سپس استعفا داد و از ایران خارج شد، پیام اینگر اندرسن را بازتاب داده است.

نماد #طاووس در #دروازه_قرآن #شیراز به آتش کشیده شد

به گزارش خبرگزاری مهر شامگاه پنجشنبه ۱۵ فروردین نماد طاووس که در دروازه قرآن شیراز قرار داشت بله آتش کشیده شد. این سازه پیش از عید نوروز جای طاووس قدیمی شیراز نصب شد. پس از سیل شیراز عده‌ای از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی این طاووس را بدقدم دانسته بودند. جزئیات این حادثه هنوز منتشر نشده است.

هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه #آلمان برای سیل‌زدگان ایرانی در #تهران به زمین نشست

سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توییتر از ورود هواپیماهای آلمانی حامل کمک‌های آلمان برای سیل‌زدگان ایران خبر داد. میشائیل کلور برشتولد در این پیام به زبان فارسی نوشت: «هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای حادثه‌دیدگان سیل در ایران در حال فرود در فرودگاه تهران.» سفیر آلمان در تهران تصاویری را هم از بارگیری هواپیماهای آلمانی در فرودگاه برلین منتشر کرده است. عبدلرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرده که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. پیش از این سفیر آلمان در ایران خبر داده بود که آلمان برای کمک به سیل‌زدگان توسط صلیب سرخ این کشور ۴۰ قایق و تجهیزات ایمنی برای هلال‌احمر ایران فراهم می‌کند. روز گذشته کریستوس استایلیانیدز، کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران اعلام کرد اتحادیه اروپا یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اختصاص داده است.

به دستور وزیر کشور #موکب‌های_اربعین و #مداحان برای توزیع غذا به مناطق سیل‌زده اعزام شدند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که به خاطر عملکرد ستاد بحران در مدیریت سیل مورد انتقاد قرار گرفته است، جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب‌های اربعین «به منظور امدادرسانی و رفع نیاز غذایی سیل‌زدگان» در مناطق سیل‌زده مستقر می‌شوند. در همان حال لشکر ۸۴ خرم‌آباد در مناطق سیل‌زده استان لرستان مستقر شده و با برپایی آشپزخانه صحرایی توزیع غذا در بین سیل‌زدگان پلددختر و معمولان و روستاهای اطراف رودخانه کشکان را به عهده گرفته است. موکِب اصطلاحاً به ایستگاه‌های خدمات‌رسانی زائران یا گروه‌های همراه برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران اماکن مقدس مذهبی گفته می‌شود. وزیر کشور از استانداران خواست مقدمات استقرار و تأمین مواد اولیه موکب‌ها را فراهم کنند. هفته گذشته مداحی گروهی از مداحان در مناطق سیل‌زده شمال ایران خبرساز شده بود. با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در مناطق سیل‌زده لرستان و خوزستان، روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی از اعزام صدها نفر از مأموران یگان ویژه به این مناطق خبر داده بود.

لشکر ۸۴ خرم‌آباد در #پلدختر و #تکاوران #نیروی_دریایی در #اهواز مستقر شدند

فرمانده لشکر ۸۴ خرم‌آباد ارتش اعلام کرد که ارتش لایروبی معابر و خیابان‌های شهر پلدختر را انجام می‌دهد. امیر سرتیپ دوم مراد خوش‌کنار در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از اعزام نیروهای تیپ ۶۵ ویژه ارتش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان پلدختر خبر داد. انتقال مصدمان به مراکز درمانی، برپایی آشپزخانه صحرایی و توزیع غذا در بین سیل‌زدگان، انتقال اقلام کمکی با هواپیماهای باری نیروی هوایی ارتش به مناطق زلزله‌زده و توزیع این اقلام با بالگردها از وظایف این نیروهاست. به گفته فرمانده لشکر ۸۴ هواپیمای اف ۲۷ و بالگردهای ۲۱۲ نیروی دریایی نیز همراه با تکاوران، غواصان و تجهیزات مورد نیاز با ۱۶قایق عملیاتی در اهواز مستقر شدند.

رئیس جمعیت #هلال_احمر: زیرساخت‌های #لرستان از بین رفته، بدون جاده امدادرسانی دشوار است

رئیس جمعیت هلال احمر با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که برای امدادرسانی مؤثر به زلزله‌زدگان در وهله اول جاده‌های استان لرستان می‌بایست مرمت شوند. علی اصغر پیوندی نوشته است: «سیل گلستان در شهر ماند، در لرستان اما نه شهر و خانه بلکه همه زیرساخت‌ها را هم با خود برده. پل‌ها و جاده‌ها با سیل رفته‌اند و مسیر ارتباط زمینی با بیشتر شهرهای سیل‌زده قطع است.بالگردها پای کارند اما راه که نباشد کار امداد سخت است. به یک حرکت جهادی برای بازسازی زیرساخت‌ها نیازمندیم.»

فرماندار #آق‌قلا: آب مجدداً برخی از محله‌های شهر را پوشاند

فرماندار شهرستان آق‌قلا در استان گلستان جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که رواناب‌های ناشی از ذوب برف و بارش‌های پراکنده سبب افزایش سطح آبگرفتگی‌ها در برخی از محله‌های این شهر سیل‌زده شده است. امانگلدی ضمیر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «افزایش سطح آبی که در گرگان‌رود پیش‌بینی کرده بودیم، به آق‌قلا رسید و ۳۰ سانتی‌متر سطح آب را بالا برد و در محلاتی که طی دو روز گذشته سطح آب پایین رفته بود، دوباره آب بالا رفت.» فرماندار آق‌قلا پیش‌بینی کرده که این روند تا دو الی سه روز آینده ادامه دارد.

#سازمان_هواشناسی: موج جدیدی از بارندگی‌های سیل‌آسا در راه است

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی جمعه ۱۶ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که با ورود سامانه بارشی در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، نواحی غربی و مرکزی خلیج‌فارس، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز غربی و زاگرس مرکزی استان‌های فارس و بوشهر رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. این سامانه در روز شنبه ۱۷ فروردین تقویت می‌شود و علاوه بر نواحی یاد شده به تدریج سواحل غربی خزر را در بر می‌گیرد. شدت بارش‌ها در روز شنبه در شمال شرق خوزستان، جنوب لرستان، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمانشاه، نیمه شمالی فارس و بوشهر، خراسان رضوی و برخی نقاط آذربایجان شرقی و غربی است. در پایان روز شنبه از میزان فعالیت سامانه از سمت غرب کاسته می‌شود و عمده فعالیت آن تا ظهر یکشنبه در شمال شرق کشور در استان‌های خراسان شمالی و رضوی، شرق سمنان و دامنه‌های البرز شرقی خواهد بود. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روزهای جمعه و شنبه خلیج‌فارس مواج و طوفانی است.