ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب #ابوالفضل_نژادفتح، فعال دانشجویی دانشگاه تهران را به شش سال زندان محکوم کرد

به گزارش کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان ایران»، #ابوالفضل_نژادفتح فعال صنفی دانشجویی و دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب به ۶سال حبس محکوم شد. ابوالفضل نژادفتح که سال گذشته به دنبال اعتراضات گسترده به گرانی بنزین به همراه چند تن دیگر از دانشجویان بازداشت و به قید وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود، در دادگاه انقلاب به «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است. براساس این گزارش پنج سال از شش سال محکومیت قضایی صادر شده برای این فعال دانشجویی قابل اجرا خواهد بود.

#محمد‌حسین_سپهری در زندان #وکیل‌آباد مشهد به بیماری #کرونا مبتلا شد

اصغر سپهری، برادر محمدحسین سپهری، یکی از امضاء کنندگان نامه استعفاء به علی خامنه‌ای از ابتلای برادرش در زندان وکیل‌آباد مشهد به بیماری کرونا خبر داد. او در توییتر نوشت که: علائم کرونا از نهم فروردین پیدا شده و ۱۴ فروردین او را به همراه دیگر زندانیان بیانیه ۱۴ نفر فعال مدنی به اطلاعات برده اند و اکنون در انفرادی است. او از خدمات پزشکی محروم است و باید فوری به بیمارستان منتقل شود.

#دستمزد اسفند سال گذشته #پرستاران اهواز پرداخت نشده است

دعیر بوعذار، نایب رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز، یکشنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: دستمزد اسفند ماه و بخشی از مطالبات پرستاران بیمارستان علوم پزشکی اهواز هنوز پرداخته نشده است. او امنیت شغلی را «دغدغه» بسیاری از پرستاران در اهواز عنوان کرد و گفت: با این وجود در اهواز و در مقایسه با سایر کلانشهرها شاهد هستیم که هر یک پرستار پس از شیوع کرونا به اندازه سه پرستار کار می‌کند. از آغاز اعلام شیوع کرونا در ایران ساعت کار پرستاران افزایش یافته اما تغییری در وضعیت شغلی و دستمزد آنها ایجاد نشده است. وزارت بهداشت برای جبران کمبود پرستار استخدام ۸۹ روزه پرستاران را در دستور کار قرار داده است.

یک فعال اجتماعی: شیوع #کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از آن در برخی از مناطق کشور به افزایش #کودک_همسری و ازدواج اجباری کودکان منجر شده است

به نوشته روزنامه شهروند و به نقل از زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت امام علی، شیوع کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از آن در برخی از مناطق کشور به افزایش ازدواج اجباری کودکان منجر شده است. مدیر عامل جمعیت امام علی یکشنبه ۱۷ فروردین در این زمینه گفت: «خبرهای بدی از شرایط کودکان به ما می‌رسد که تحت‌ تأثیر وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا قرار گرفته‌اند. حتی باخبر شده‌ایم که این کودکان با این شایعه که تریاک از ابتلا جلوگیری می‌کند، به بازار مواد مخدر کشیده شده‌اند». کارشناسان بارها به فقر به عنوان یکی از عوامل اصلی در اجبار کودکان به ازدواج اشاره کرده‌اند که براساس برآوردهای اقتصادی در شرایط پس از کرونا تشدید شده است. به گفته زهرا رحیمی بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر و «کم‌برخوردار» از شرایط لازم برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ محرومند. او توضیح داد: « در بخش پیشگیری از ابتلا، امکان در خانه ماندن برای خیلی از این افراد وجود ندارد. تعدادی از خانه‌ها برای این افراد خانه نیست، پاتوق است یا محلی برای رفت‌وآمد قاچاقچیان. گاهی شاید هیچ‌کدام هم نباشد. فضای ۴٠ متری با ١٠ نفر جمعیت، امکان ماندن در خانه را به افراد نمی‌دهد. یا مثلا کسانی که حتی به آب دسترسی ندارند چطور می‌توان انتظار داشت مرتب دست‌ها را بشویند؟» در همین زمینه اصغر ایزدی جیران، مردم‌شناس و استادیار انسان‌شناسی دانشگاه تهران نیز درباره شرایط حاشیه‌نشینان گفت: «می‌گویند در خانه بمانید، اما این توصیه برای قشر متوسط و بالای جامعه است. خیلی از این افراد سرپناه ندارند و کارتن‌خواب‌اند. اگر هم سقفی باشد محیط برایشان خفقان‌آور است. آنها چاره‌ای جز بیرون ماندن از خانه ندارند. وقتی می‌گویند در خانه بمانید تصویر خانواده‌ای بی‌دردسر ترسیم می‌شود که افراد در آن مشغول کتاب خواندن و فیلم دیدن‌اند، اما خانواده‌های آسیب‌دیده این‌طور نیستند. گاهی بیرون ماندن، از خانه ماندن برای این افراد امن‌تر است».

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل #شهرداری_تهران: استفاده از #مترو در روز شنبه ۱۶ فروردین نسبت به روزهای نیمه اول فروردین ۲,۵ برابر شد

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران یکشنبه ۱۷ فروردین از شلوغی دوباره معابر پایتخت پس از پایان تعطیلات نوروز خبر داد و اعلام کرد استفاده از خطوط مترو در روز شنبه ۱۶ فروردین نسبت به روزهای نیمه اول فروردین ۲,۵ برابر شده است. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران یکشنبه در توییتر این شلوغی دوباره مترو را «زنگ خطر» خواند و نوشت: «متاسفانه دیروز استفاده از خطوط مترو ۲.۵ برابر نسبت به نیمه اول فرودین افزایش یافته است. این زنگ خطری است که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد و فورا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا چاره جویی نمایند». خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران، نوشت: روز شنبه مجموع طول صف ترافیک در پایتخت به ۴۳ کیلومتر رسیده است. به‌رغم افرایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران، ستاد مقابله با کرونا به «کسب و کارهای کم‌ریسک» اجازه داده از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده به مردم هشدار داد خود را برای یک «هفته پر مرگ و میر» آماده کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی شنبه ۴ آوریل/۱۶ فروردین به مردم این کشور هشدار داد خود را برای «سخت‌ترین هفته» شیوع کرونا در ایالات متحده آماده کنند. ترامپ پیش‌بینی کرد: ویروس کرونا جان تعداد زیادی از شهروندان ایالات متحده را در هفته‌های پیش رو خواهد گرفت. رئیس جمهوری ایالات متحده به‌رغم هشدار به مردم پیشنهاد کرد مقررات مربوط به فاصله‌گیری فیزیکی «برای تسهیل گردهمایی‌های خانوادگی» در عید پاک تخفیف کند. او بدون اشاره مستقیم به نگرانی‌های اقتصادی دولت گفت: باید دوباره کشور را به روال خود برگردانیم. ما نمی‌خواهیم این (شرایط قرنطینه) را برای مدت زمان طولانی اعمال کنیم. برخی از کشورها از جمله برزیل به خاطر تبعات قرنطینه شهرها بر اقتصاد، از اعمال قوانین سختگیرانه خودداری کرده‌اند اما همزمان رقم مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ بالا افزایش می‌یابد. براساس آخرین آمارهای منتشر شده، کرونا تاکنون در ایالات متحده جان نزدیک به ۸۵۰۰ نفر را گرفته و تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در این کشور به بیش از ۳۱۱هزار نفر رسیده است.

تازه‌ترین گزارش رسمی از #کرونا در ایران: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۸۳ بیمار جدید شناسایی شدند، ۱۵۱ بیمار فوت کردند

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ایران ظهر یکشنبه ۱۷ فروردین گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته (از ظهر شنبه ۱۶ فروردین تا یکشنبه ۱۷ فروردین) ۱۵۱ تن دیگر به دلیل بیماری کرونا در ایران جان خود را از دست دادند. بر این اساس شمار کشته شدگان کرونا در ایران به ۳ هزار و ۶۰۳ نفر رسید. جهانپور همچنین از شناسایی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به گفته او شمار بیماران مبتلا به این ویروس به ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر رسیده است. جهان‌پور گفت که روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۲۰۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند اما ۴۰۵۷ نفر از آنان در «وضعیت شدید» و «تحت مراقبت ویژه» قرار دارند.

ائتلاف عربی می‌گوید #حوثی‌ها در یمن به یک خط لوله نفت حمله کردند. #حوثی‌ها از کشته و زخمی شدن هشتاد تن از نیروهای ائتلاف به رهبری #عربستان_سعودی عربی خبر دادند

در یمن، وزیر نفت دولت ابو منصور هادی که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است می‌گوید: شبه نظامیان حوثی که از ایران حمایت می‌شوند به یک خط لوله انتقال نفت در استان مارب حمله کردند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی بدون اینکه جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر کند، گزارش کرد: این خط لوله نفت که سال‌ها است نفت در آن جریان ندارد، در کنترل نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی است. همزمان با این خبر، سایت انصار‌الله، ارگان خبری حوثی‌ها در یمن از حمله نظامی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به مواضع حوثی‌ها در چند نقطه خبر داد. بر اساس این گزارش در جریان این حملات در صنعا، مارب و الحدیه طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر کشته و شش نفر زخمی شدند. از سوی دیگر خبرگزاری‌های ایران به نقل از انصار الله یمن از کشته و زخمی شدن «بیش از ۸۰ تن از نظامیان ائتلاف عربی» در استان مارب خبر دادند. برپایه این گزارش در جریان این حمله که در استان مارب رخ داد؛ دو تن از فرماندهان نظامی ائتلاف عربی کشته شدند.

حسن روحانی: کسب و کارهای کم‌ریسک از ۲۳ فروردین فعالیت خود را از سر می‌گیرند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران صبح یکشنبه ۱۷ فروردین اختلاف در دولتش بر سر بازگشایی مراکز دولتی، خدماتی و بنگاه‌های اقتصادی را تکذیب کرد و آن را «شیطنت برخی» که در «رسانه‌های خارج از کشور بزرگ شده» خواند. او گفت که هیچ اختلافی میان دولت و وزارتخانه‌ها نیست و « در مسئله مقابله با کرونا کل نظام یکپارچه است». یک روز قبل رسانه‌ها از اختلاف وزیر بهداشت و رئیس دولت بر سر بازگشایی مراکزی که فعالیت آنها به دلیل مقابله با کرونا ممنوع شده بود، خبر دادند. او همچنین گفت که ستاد مقابله با کرونا مصوب کرده است؛ کسب و کارهای کم‌ریسک می‌توانند از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند، اما کسب و کارهای پر‌ریسک از جمله مراکز ورزشی، استخرها و مراکزی که نیاز به حضور جمعیت دارند فعلا تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل باقی می مانند تا بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری شود. به گفته رئیس دولت این مصوبه در استان تهران قابل اجرا نیست. زمان آغاز فعالیت دوباره مراکز کم ریسک در استان تهران هم سی فروردین اعلام شده است.

علی محمد یونس، از فرماندهان حزب‌الله لبنان «ترور» شد

علی محمد یونس، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان شامگاه شنبه شانزدهم فروردین در جنوب این کشور هدف حمله قرار گرفت و کشته شد. حزب‌الله لبنان کشته شدن این فرمانده خود را تایید کرد و آن را «ترور» خواند اما از اعلام جزییات بیشتر خودداری کرد. براساس اعلام حزب الله، علی محمد یونس در روستای «زوطر جنوبی» در جنوب لبنان هدف حمله قرار گرفت. رسانه‌های خبری جزییات بیشتری در باره نحوه کشته شدن این فرمانده حزب‌الله منتشر نکردند. تنها حزب الله اعلام کرد که گروه ویژه‌ای برای بررسی این واقعه تشکیل داده است.