ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری روسیه را که به او اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت باقی بماند امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه ۱۶ فروردین / ۵ آوریل قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری روسیه را امضا کرد. دومای دولتی روسیه پیش از این قانون جدید انتخابات را تصویب کرده بود. در مورد تغییرات جدید یک همه‌پرسی نیز در ژوئیه ۲۰۲۰ / تیر ۱۳۹۹ برگزار شد. قانون جدید انتخابات بر مبنای ماده ۸۱ قانون اساسی جدید روسیه تدوین شده است. طبق قانون اساسی قدیم، پوتین باید در سال ۲۰۲۴ کرملین را ترک می‌کرد اما قانون اساسی جدید برای پوتین این امکان را فراهم می‌کند که مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند و در نهایت تا سال ۲۰۳۶ در مقام خود باقی بماند. قوانین جدید اختیارات رئیس دولت را گسترش می‌دهد، اما همچنین شامل برخی امور اجتماعی مانند تعدیل بازنشستگی سالانه و محدودیت حقوق همجنسگرایان است.

کلیساروها در آمریکا کمتر می‌شوند، اما نفوذ جریان مذهبی راستگرا در سیاست کشور همچنان بالا است

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ، از معتبرترین مؤسسات نظرسنجی در جهان فقط ۴۷ درصد شهروندان آمریکایی به کلیسا، کنیسا یا مسجد می‌روند. در دو دهه گذشته بیش از ۷۴ درصد شهروندان آمریکایی به کلیسای کاتولیک یا پروتستان تعلق داشتند و یا برای عبادت به کنیسا و اگر مسلمان بودند به مسجد می‌رفتند. گاردین می‌نویسد کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بی‌علاقگی شهروندان به عبادتگاه‌ها در آمریکا درآمیختگی سیاست‌های راست افراطی با مذهب است. فرماندار ایالت آرکانزاس در همین هفته جاری قانونی را به امضاء می‌رساند که به پزشکان اجازه می‌دهد به دلایل مذهبی از درمان دگرباشان جنسی خودداری کنند. سایر ایالت‌های مذهبی هم در حال بررسی چنین مصوباتی هستند. مؤسسه گالوپ از سال ۱۹۳۷ نظرسنجی‌هایی درباره تعلقات مذهبی شهروندان آمریکایی انجام داده است. یکی از دلایل دیگر کاهش اعتقادات مذهبی آمریکایی‌ها تغییر نسل‌هاست. بر اساس نظرسنجی گالوپ ۶۶ درصد اشخاصی که قبل از سال ۱۹۴۶ متولد شده‌اند به کلیسا می‌روند. تعداد اعضای حزب دمکرات که به کلیسا می‌روند در ۲۰ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. تعداد جمهوری‌خواهان کلیسارو در همین بازه زمانی ۱۲ درصد و تعداد کلیساروهایی که عضو حزبی نیستند ۱۸ درصد کاهش یافته است. دیوید کمپبل، استاد دانشگاه نتردام آمریکا در مصاحبه با گاردین گفت: «بسیاری از آمریکایی‌ها، به ویژه جوانان به راست افراطی حساسیت پیدا کرده‌اند. آن‌ها مذهب را معادل محافظه‌کاری سیاسی به ویژه در ارتباط با حزب جمهوری‌خواه می‌دانند.» بر اساس تحقیق دانشگاه پنسلوانیا در دهه گذشته ۲۰ درصد شهروندان آمریکایی و بیش از ۳۰ درصد شهروندان آمریکایی زیر ۳۰ سال به هیچ مذهبی اعتقاد نداشتند.

وزارت اطلاعات: دستگیری یک «جاسوس اسرائیل» و چند جاسوس دیگر در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر دوشنبه ۱۶ فروردین مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در یک نشست خبری از دستگیری یک «جاسوس» اسرائیلی و چند «جاسوس» ‌سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف در این استان خبر داد. این مقام ارشد اطلاعاتی که نام او اعلام نشده گفت علاوه بر این ۱۹ نفر از اعضای اصلی باند کلاهبرداری سازمان یافته تهیه چک‌های بانکی و جعل اسناد نیز در سطح استان ‌شناسایی و دستگیر شدند. این مقام مسئول اعلام کرد نیروهای وابسته به گروه‌های تکفیری در استان آذربایجان حضور ندارند. در سال‌های گذشته همواره بازداشت افرادی به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در استان آذربایجان و سایر نقاط ایران خبرساز بوده است. در سال ۹۵ وزارت اطلاعات از بازداشت اعضای یک باند شش نفره به نام «گامو» خبر داد که اسناد سیاسی و نظامی را جمع‌آوری می‌کردند. خرداد ۹۸ نیز وزارت اطلاعات ایران از شناسایی و دستگیری «۱۷ جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)» خبر داده بود. بنا بر اعلام وزارت اطلاعات این افراد در «مراکز حساس و حیاتی» و در «بخش خصوصی مرتبط با این مراکز به عنوان پیمانکار یا مشاور» مشغول به کار بوده‌اند.

مجلس به دنبال تغییر قانون کار و استثمار بیشتر کارگران است

پس از آنکه علی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود شعار سال ۱۴۰۰ را «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» خواند، گروهی از کارشناسان حکومتی، قانون فعلی کار را به عنوان یکی از موانع تولید و برضد کارفرما و «کارآفرین» خواندند. حمله به حقوق کارگران در روزهای پایانی اسفند و در زمان بررسی مصوبه دستمزد ۱۴۰۰ نیز آغاز شده بود. در جدیدترین حملات به کارگران، یک نماینده مجلس هفته گذشته، قانون کار را «ضدتولید» خواند و خواستار اصلاح آن به نفع کارفرماها شد. ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مصاحبه با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه به شعار علی خامنه‌ای برای سال ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفته بود: «یکی از مشکلات ما در بحث تولید موضوع قانون کار است که اگرچه در ظاهر از کارگر حمایت می‌کند اما به شدت ضد تولید و ضد اشتغال است.» در پاسخ به این اظهارات، ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری به ایلنا گفت: «دوستانی که درمورد قانون کار صحبت می‌کنند و معتقد هستند قانون کار، ضد اشتغال و توسعه است باید با اسناد و مدارک صحبت کنند. ما هم می‌توانیم بگوییم قانون کار فعلی ناقص است یا با این چیدمان، ضد کارگری است و باعث استثمار کارگر می‌شود.» وی افزود: «به طور مثال می‌توانیم بگوییم ماده هفت قانون کار ضد کارگر است، چراکه ابهام در این ماده سبب شده تکلیف کارگر مشخص نباشد و با کارگر در کارهایی با ماهیت مستمر نیز قرارداد موقت ببندند. در اینصورت کارگری را تصور کنید که بعد از بیست سال بهره‌کشی و استثمار، خیلی راحت اخراج می‌شود در حالیکه با این ماده قانون حتی نمی‌تواند از حق خود دفاع کند.» در سال ۱۳۷۵ و براساس دادنامه شماره ۱۷ دیوان عدالت اداری، تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار که قرار بود تضمینی برای به‌کارگیری نیروی کار به صورت ثابت در مشاغل با ماهیت دائم باشد، اجازه داده شد تا با ذکر مدت قرارداد، در کارهای دائم هم از نیروی کار موقت استفاده شود.

خطیب‌زاده: دستور کار کمیسیون مشترک برجام رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره نشست روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل کمیسیون مشترک برجام گفت: «دستور کار این جلسه کمیسیون رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بر علیه ایران یا به تعبیری چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است.» خطیب‌زاده افزود: «فردا معلوم می‌شود که آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مد نظر ایران را تأمین کند یا نه.» به‌گفته او ۱+۴ هم از ایران درخواست کرده چگونگی توقف اقدامات جبرانی خود را اعلام کند که آن را هیئت کارشناسی سازمان انرژی اتمی صحبت خواهد کرد. او در این‌باره که کدام طرف گام نخست را برخواهد داشت گفت: «مسیر روشن است تحریم‌های ایالات متحده تماماً باید برداشته شود، راستی‌آزمایی شود و بعد جمهوری اسلامی ایران اقدام خود را انجام می‌دهد.»

پارلمان مصر مجازات‌های شدیدتری برای ختنه زنان تصویب کرد، ۸۰ درصد دختران زیر ۱۴ سال ختنه می‌شوند

پارلمان مصر لایحه‌ای را تصویب کرد که مجازات‌های شدیدتری برای ختنه زنان در نظر گرفته است. ختنه زنان در مصر به‌رغم ممنوعیت قانونی همچنان به‌شدت انجام می‌شود. بررسی این لایحه در پارلمان مصر همزمان با مرگ نوال سعداوی، پزشک و نویسنده فمینیست سرشناس مصری انجام شد که در طول عمرش فعالیت گسترده‌ای برای مقابله با ختنه زنان انجام داد. مبارزات بی‌وقفه سعداوی علیه ختنه زنان در نهایت منجر به تصویب قانون ممنوعیت آن در سال ۲۰۰۸ شد. اگرچه برخی از مدافعان حقوق بشر در زمان تصویب این قانون از آن به عنوان «یک نقطه عطف» در مبارزه با ختنه زنان استقبال کردند، اما این قانون نتوانست به این عمل خاتمه دهد و در عوض ختنه زنان در مصر زیرزمینی شد. هم‌اکنون ختنه زنان در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق روستایی مصر به صورت گسترده انجام می‌شود. براساس اصلاحات جدید ، بسته به اینکه چه کسی این عمل جراحی را انجام داده باشد و اینکه آیا این باعث از کارافتادگی یا مرگ دائمی قربانی شده، مجازات زندان بین ۵ تا ۲۰ سال تعیین می‌شود. علاوه بر این، در لایحه پیشنهادی، پیش‌بینی شده است كه كادر پزشكی كه ختنه زنان را انجام می‌دهند ۵ سال از انجام حرفه خود منع می‌شوند. این لایحه که توسط دولت ارائه شده، برای بررسی به شورای ایالتی ارجاع شده است. این لایحه یک بار دیگر باید به رأی پارلمان گذاشته شود تا به شکل قانون درآید. در صورت تصویب این قانون، برای دومین بار خواهد بود که مصر مجازات ختنه زنان را از زمان صدور قانون ضدختنه در سال ۲۰۰۸ شدت می‌دهد. بر اساس آمار مرکز جمعیت‌شناسی و بهداشت مصر که در سال ۲۰۱۴ تهیه شده است، حدود ۹۲ درصد از زنان متأهل بین ۱۵ تا ۴۹ سال در این کشور ختنه شده‌اند. آمارهای مربوط به سال ۲۰۱۵ رواج ختنه در این گروه جمعیتی را ۸۷ درصد اعلام کرد. بر اساس همین آمار تقریباً ۸۰ درصد دختران ۱ تا ۱۴ ساله توسط پزشکان مصری ختنه شده‌اند.

رکورد کرونایی در هندوستان: بیش از ۱۰۰ هزار مبتلای جدید در فقط یک روز

برای نخستین بار از آغاز همه‌گیری کرونا، در هندوستان بیش از ۱۰۰ هزار ابتلای قطعی به کووید- ۱۹ فقط در یک روز شناسایی شد و به ثبت رسید. به گزارش خبرگزاری آلمان ایالت ماهاراشترا از مراکز اقتصادی هند و شهر مومبای، پایتخت اقتصادی هند تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد و از مهم‌ترین کانون‌های همه‌گیری ویروس در این کشور است. به دستور مقامات بهداشتی و شهری ایالت ماهاراشترا معابد، سینماها و رستوران‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند. از آخر هفته آینده در این ایالت قرنطینه کامل اعمال می‌شود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس: «اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید نامزد بشود»؛ او خودش را اصلح اعلام کرد

به گزارش جماران، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «من برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهم کرد، اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود. روش اداره کشور باید تغییر بکند و برنامه کاملی برای این مسئله داریم.» قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: «آقای روحانی کاری کرده است که اصلاح‌طلبان فرصتی در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت؛ مردم در کوتاه‌مدت به هیچ وجه عملکرد اصلاح‌طلبان را فراموش نمی‌کنند.»

جدیدترین رنگ‌بندی شهرها اعلام شد، تهران دوباره قرمز شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۴۲ شهرستان شامل هفت مرکز استان از دوشنبه ۱۶ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین ۵۴ شهرستان از جمله شش مرکز استان اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد از امروز نارنجی شدند. هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و ۲۳ شهرستان آبی هستند. بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است. بر همین اساس استفاده از ماسک، خودداری از دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است. همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی پر ازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا است. سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در یک پیام ویدیویی گفت: «گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود اما امروز در رفت. معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتی‌ها‎ را دو رقمی کنیم.»

رئیس شورای عالی نظام پرستاری: روند واکسینه شدن پرستاران کند است

شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره واکسیناسیون کادر پرستاری گفت: «ارقام و اعداد دقیقی در دست نداریم تا خیلی مشخص در مورد تعداد پرستاران واکسینه شده اطلاع‌رسانی کنیم. این ارقام در دست وزارت بهداشت است، اما به شکل کلی از چگونگی واکسیناسیون پرستاران خبر داریم و از این روند نیز راضی نیستیم.» پیش از این معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ۸۰ درصد کادر درمان که با بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ سر و کار دارند واکسینه شده‌اند. شمسی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «اگر پرسنل درگیر در خط مقدم کرونا و بخش‌هایی که فقط بیماران کرونایی بستری می‌شوند یا بیمارستان‌هایی که فقط برای بیماران کرونایی است، مدنظرشان بوده شاید حرف‌شان درست باشد و این در حالی است که فقط ۳۰ الی ۴۰ درصد کادر درمان در بخش‌های مختص کرونا کار می‌کنند.» رئیس شورای عالی نظام پرستاری یادآوری کرد که موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا آغاز شده و از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در یک پیام ویدیویی گفت: «گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود اما امروز در رفت. معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتی‌ها را دو رقمی کنیم.» در این فاصله اولین محموله واکسن آکسفورد آسترزنکا شامل ۷۰۰ هزار دوز از سبد کواکس به مقصد تهران ارسال شده است. رهبر جمهوری اسلامی ایران ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی به ایران را ممنوع اعلام کرده بود.

رهبر مخالف واکسن «انگلیسی» بود، اما اعلام کرده‌اند اولین محموله واکسن آکسفورد به مقصد تهران ارسال شد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «اولین محموله واکسن تهیه شده از ساز و کار کواکس شامل بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد آسترزنکا تولیدی شرکت SK-bii کره جنوبی از مسیر آمستردام به مقصد تهران بارگیری و ارسال شد. کل سفارش خرید از سبد کواکس بالغ بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا است.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش در ۱۹ دی ۹۹ گفته بود: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان اینگونه نبود. به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی این‌ها می‌خواهند روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوش‌بین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم.» انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران شنبه ۱۳ دی در بیانیه‌ای هشدار داده بود که هر گونه تأخیر در خرید واکسن کرونا «خسارت‌های جبران‌ناپذیر» به کشور وارد می‌کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در یک پیام ویدیویی گفت: «گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود اما امروز در رفت. معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتی‌ها را دو رقمی کنیم.»