نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند تجمع اعتراضی سه‌شنبه ۱۶ فروردین: تجمع کارکنان شهرداری رشت، تجمع بازنشستگان مخابرات در چند شهر

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱، در چند شهر ایران تجمعات اعتراضی برگزار شد. علاوه بر تجمع والدین و دانش آموزان در اعتراض به حضوری شدن مدارس که از جمله در شیراز و کازرون برگزار شد، گروهی از کارکنان شهرداری رشت، و بازنشستگان مخابرات در چند شهر از جمله تهران، اصفهان، اردبیل، رشت، سیرجان، سمنان و کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع کارکنان شهرداری رشت مقابل ساختمان استانداری گیلان برگزار شد. آن‌ها به کسر مزایا و نداشتن امنیت شغلی اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان استانداری شدند. بازنشستگان شرکت مخابرات ایران که در سال ۱۴۰۰ بارها در اعتراض به مستمری‌های ناچیز و وضعیت معیشتی خود تجمع و اعتراض کرده بودند، سه‌شنبه ۱۶ فروردین تجمعاتی در تهران، اصفهان، اردبیل، رشت، سیرجان، سمنان و کرمانشاه مقابل ساختمان مخابرات برگزار کردند. تجمع بازنشستگان مخابرات تهران مقابل مخابرات تهران واقع در ساختمان سردار جنگل برگزار کردند. آن‌ها از جمله شعار می‌دادند: «مخابرات درآمدش عالیه، سفره ما خالیه».

کرایه تاکسی در کرمانشاه ۳۵ درصد گران شد

نرخ کرایه تاکسی در کرمانشاه ۳۵ درصد و نرخ حمل و نقل درون شهری در این شهر حداقل ۳۶ درصد افزایش یافته است. غلامرضا شهبازی، رئیس سازمان حمل و نقل مسافر کرمانشاه گفت که این میزان افزایش از صبح ۱۷ فروردین برای کرایه تاکسی‌های درون‌شهری اعمال خواهد شد. او در‌باره میزان افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های درون شهری توضیحی نداد. پیش از این مسئولان محلی در تهران و همدان نیز از افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون‌شهری خبر داده بودند. در تهران کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی حداقل ۲۵ درصد گران شده است. فرمانداری تهران به رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی اجازه افزایش کرایه تا سقف ۳۵ درصد را داده است. میانگین افزایش نرخ کرایه درون شهری در همدان هم ۳۵ درصد اعلام شده است اما بنا به گفته معاونت مدیریت تاکسیرانی، نرخ کرایه تاکسی درون شهری تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون‌شهری بخشی از افزایش دستمزد را بی‌اثر می‌کند.

حمله به سه طلبه در آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد ــ مهاجم مسلح به چاقو دستگیر شد

فرد مهاجمی که هنوز هویت او مشخص نشده،‌ سه‌شنبه ۱۶ فروردین در صحن «پیامبر اعظم» در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد به سه طلبه با چاقو حمله کرد و سپس بازداشت شد. گزارش‌های غیردقیقی از این حادثه منتشر شده. بر اساس آنها،‌ یک یا دو تن از طلبه‌ها جان داده اند و مصدومان به بیمارستان منتقل شدند. انگیزه این حمله که در سومین روز ماه رمضان اتفاق افتاد، هنوز مشخص نیست. آستان قدس رضوی در بیانیه‌ای این حمله را «تعرض به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و روحانیت معزز» خواند و اعلام کرد که گزارش این حادثه پس از بررسی آن به اطلاع عموم خواهد رسید. محسن داوری معاون استاندار و فرماندار مشهد نیز گفت که موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع رسانی در مورد آن صورت خواهد گرفت. سه روز پیش ۱۳ فروردین دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس به ضرب گلوله کشته شدند.

دولت کویت در پی اختلافات دامنه‌دار با پارلمان استعفا داد

به گزارش خبرگزاری دولتی کونا، دولت کویت سه‌شنبه ۵ مارس/۱۶ فروردین قبل از آغاز جلسه رأی اعتماد به نخست وزیر در پارلمان و در پی اختلافات سیاسی دامنه‌دار که مانع از اعمال اصلاحات مالی در این کشور نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس شده است، استعفا داد. دولت کویت امروز استعفای خود را تقدیم مشعل الاحمد الصباح، ولیعهد این کشور کرد. دوران زمامداری شیخ صباح، یکی از اعضای خاندان حاکم الصباح و نخست وزیر با درگیری‌های متعدد با مجلس امت (پارلمان کویت) توام بوده است. خصومت بین دولت و مجلس، قانونگذاری در کویت را فلج کرده است. بن‌بست بین کابینه و مجلس برای دهه‌ها منجر به تغییرات دولت و انحلال مجلس شده و سرمایه‌گذاری و اصلاحات را با مشکل مواجه کرده است. کویت مجوزی برای وجود احزاب سیاسی گوناگون در قانون خود صادر نکرده، اما در مقایسه با بقیه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس، به قوه مقننه خود اختیارات بیشتری داده است از جمله این اختیارات می‌توان به قدرت تصویب و مسدود کردن قوانین، استیضاح وزرا و ارائه رأی عدم اعتماد به مقامات ارشد دولتی اشاره کرد. قرار بود چهارشنبه در پارلمان کویت جلسه رای عدم اعتماد برگزار شود. دولت فعلی در دسامبر گذشته به عنوان سومین دولت در طی فقط یک سال، به قدرت رسیده بود. بر اساس رتبه‌بندی «فیچ» (یکی از سه مؤسسه بزرگ رتبه‌بندی اعتباری) رتبه کویت با استناد به «انسداد سیاسی مداوم» کاهش پیدا کرده است. هدف دولت از اصلاحات اقتصادی کاهش خدمات رفاهی به شهروندان برای کاهش بار مالی و کاهش وابستگی به نفت است.

کشف جسد یک قربانی کودک‌همسری پس از چهار روز در شیراز

جسد زنی که در کودکی به عقد همسر خود درآمده بود پس از چهار روز پیدا شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از خودکشی فاطمه صیادی، زنی که در کودکی مجبور به ازدواج شده بود، خبر داد. جسد این زن در شیراز، چهار روز پس از خودکشی و در کنار نوزاد هشت ماهه‌اش پیدا شده است. این نوزاد به‌دلیل شرایط ناشی از عدم تغذیه به بیمارستان منتقل شده. به‌گفته یک منبع آگاه، فاطمه صیادی که در زمان مرگ حدود ۴۰ سال سن داشته، به خاطر برقراری رابطه با مردی دیگر و بارداری از او تحت فشار و طرد خانوادگی قرار گرفته و در نتیجه این فشارها به زندگی خود پایان داده است. برمبنای آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در پنج سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال به اجبار ازدواج کرده‌اند. بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ مورد از این ازدواج‌ها به تابستان ۱۴۰۰ مربوط است. ازدواج‌های اجباری کودکان به آسیب‌های جسمی و روانی متعددی بر زنان منجر می‌شود. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به تجاوز جنسی به دختران کم‌ سن‌وسال در بستر ازدواج و حاملگی‌های زودرس و خطرناک اشاره کرد.

«رئیس‌الوزرای رژیم طالبان به بیماری نارسایی قلبی مبتلا شده است»

منابع آگاه به روزنامه «۸صبح» افغانستان گفته‌اند که ملا محمدحسن آخوند، رئیس‌الوزرای رژیم طالبان به بیماری قلبی مبتلا شده است. این منابع افزودند ملاحسن آخوند شامگاه دوشنبه ۱۵ فروردین / ۴ آوریل برای معاینه عمومی وضعیت بیماری خود به بیمارستان فرانسوی‌ها در کابل مراجعه کرده ‌بود و پس از انجام معاینه‌ها، بیماری او «نارسایی احتقانی قلب» تشخیص داده شد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به پمپاژ کافی نیست و نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. سخنگویان حکومت طالبان تا کنون در مورد بیماری رئیس‌الوزرای خود جزئیاتی ارایه نکرده‌اند.

وزیر بهداشت خواهان راه‌اندازی «نهضت مسجدسازی» در بیمارستان‌ها شد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در دیدار با معاون و مدیران معاونت توسعه مدیریت و منابع، گفت: «نهضت مسجدسازی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه بیندازید. بسیاری از بیمارستان‌های بزرگ و کوچک فضای خوبی برای نماز و عبادت ندارند که باید این مشکل مرتفع شود.» او از مدیران خواست تا «ساخت‌وسازهای لاکچری» را متوقف کنند و از معاونت فرهنگی، دانشجویی خواست فعالیت‌های قرآنی را در ماه رمضان افزایش و ارتقا دهد. وزیر بهداشت همچنین از عملکرد حوزه بهداشت در واکسیناسیون و کرونا ابراز رضایت کرد و گفت: «ایران در مهار کرونا در دنیا نمره قبولی گرفت و زحمات کادر بهداشت در این رویداد ارزشمند بود.»

رضا خندان مهابادی با وجود عدم بهبودی کامل به زندان اوین باز گردانده شد

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ رضا خندان‌مهابادی، نویسنده، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران که به منظور روند درمان در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، با وجود عدم بهبودی کامل جهت ادامه تحمل حبس خود به زندان اوین باز گردانده شد. بر اساس بیانیه‌ای که کانون نویسندگان ایران یک‌شنبه ۱۴ فروردین منتشر کرد، در روزهای گذشته دادیاری زندان اوین با ارسال ابلاغیه‌ای از وثیقه‌گذار رضا خندان‌مهابادی خواستار معرفی او به زندان شده بود، در غیر این صورت وثیقه به نفع دولت ضبط خواهد شد. رضا خندان مهابادی آذرماه ۱۴۰۰ در زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شد و با تاخیر فراوان به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود. کانون نویسندگان ایران همان زمان در بیانیه‌ای نوشت: «ماموران زندان که پیش‌تر با تاخیر عامدانه و عدم درمان موثر، بکتاش آبتین را نیمه‌جان به بیمارستان اعزام کرده بودند، با تکرار همین رویه جان رضا خندان‌مهابادی را هم به خطر انداختند و سرانجام با اعتراض هم‌بندی‌ها ناچار به اعزام او به بیمارستان طالقانی شدند.» بر اساس بیانیه کانون، پس از چند روز وکلا و خانواده‌ خندان موفق شدند برای با تامین وثیقه‌ ۴۰۰ میلیون تومانی برای این عضو کانون نویسندگان ایران مرخصی استعلاجی بگیرند. رضا خندان‌مهابادی از بیماری‌های مختلفی از جمله فشار خون، آرتروز گردن و مشکلات ریوی رنج می‌برد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۷ و ۸ اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار شد. این سه نویسنده در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال زندان محکوم شدند. نهایتاً در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۸ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. کیوان باژن نیز با اتهامات، مشابه اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. مصادیق اتهام‌ها عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ ۵۰ ساله‌ کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو است.

تلاش برای شانه خالی کردن از مسئولیت جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها ـ انسیه خزعلی: اتفاقات مشهد بدسلیقگی برخی مسئولان بود

در پی جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد در مسابقه فوتبال ایران و لبنان و ضرب‌وشتم زنان، مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند یا این رویداد را محدود به مشهد و «برخی مسئولان» کنند یا آن را یک واقعه داخلی قلمداد کنند که ربطی به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ندارد. در همین زمینه انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان، رویدادهای مشهد را «بدسلیقگی و بی‌تدبیری» «برخی مسئولان» عنوان کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیرهوشمند و یا نوعی تعمد از سوی برخی مسئولان در کار بود.» او در این‌باره حساب دولت را جدا کرد و افزود: «به‌طور قطع از مهم‌ترین سیاست‌های دولت مردمی، حفظ احترام و کرامت زنان است.» انسیه خزعلی که در کارنامه‌اش نه تنها اثری از دفاع از حقوق زنان وجود ندارد بلکه از طرفداران سرسخت حجاب و ازدواج زودهنگام دختران است، بخشی از رویداد مشهد را «غیردولتی» خواند و گفت: «بخش مرتبط با دولت نیز مدیریت مناسب با سیاست‌های دولت را نداشته است.»

با دستور طالبان استادان زن و مرد در دانشگاه‌های افغانستان از شرکت در کنفرانس‌های علمی یکدیگر محروم شدند

وزارت آموزش عالی طالبان با حکم رسمی به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داده است که استادان زن دیگر حق شرکت در کنفرانس‌های علمی مردان را ندارند. در این حکم همچنین به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده شده است تا برنامه‌ها برای زنان و مردان جداگانه تنظیم شود و هیچ مردی نیز حق شرکت در برنامه‌های زنان را ندارد. مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان زن نیز باید با رعایت حجاب اسلامی برگزار شود و هیچ دانشجوی زنی حق ندارد عکس یا ویدئویی از این مراسم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی نیز حق ندارند مراسم فارغ‌التحصیلی خود را بدون هماهنگی دانشگاه مربوطه برگزار کنند‌. وزارت آموزش عالی طالبان پیش از این نیز استادان و دانشجویان دانشگاه‌های افغانستان را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کرده بود.

علم‌الهدی: گوش کردن به صوت و لحن زنانه، مشمول تجاوز است

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در سخنانی با عنوان «سبک زندگی عفیفانه در قرآن» گفت: «لذت‌جویی اساس بی‌عفتی است و بر این اساس، فراتر از مبادرت به آمیزش حتی اگر فردی به قصد لذت‌جویی به چهره مکشوفه یک زن نگاه کند و یا به صوت و لحن زنانه او گوش فرا دهد، عمل او مشمول تجاوز است.» علم‌الهدی افزود: «دامنه تجاوز جنسی بسیار فراتر از محدوده‌ای است که امروزه مورد تلقی عموم مردم است؛ زیرا مبتنی بر کلام نورانی وحی در قرآن کریم، لذت‌جویی اساس بی‌عفتی است.» این عضو مجلس خبرگان، ازدواج را «مؤثرترین ابزار برای کنترل مفاسد اخلاقی در جامعه» خواند.

ابراهیم رئیسی از سفر امیر قطر به تهران و همکاری با قطر در برگزاری جام جهانی فوتبال خبر داد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد. رئیسی گفت: «در این سفر تصمیمات بزرگی در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اتخاذ خواهد شد.» او با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر از آمادگی جمهوری اسلامی برای بازی‌های جام جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر خبر داد و گفت ایران آماده است که «هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز را ارائه کند». رسانه‌های ایران نوشته‌اند امیر قطر در تماس تلفنی با رئیسی گفته است که به‌زودی وزیر راه قطر در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.

رییس شورای تامین دام ایران از کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران خبر داد

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت میزان مصرف گوشت قرمز در ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است. پوریان گفت: «از ابتدای هفته اول فروردین عرضه دام سبک از سوی دامداران استان‌های فارس، کرمانشاه و خوزستان روند تصاعدی پیدا کرد و این افزایش عرضه تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت. اما افزایش عرضه به معنی کاهش قیمت گوشت نخواهد بود چراکه در حال حاضر بازار در شرایط رکود تورمی قرار گرفته است از این‌رو قیمت‌ها روند رو به جلو به خود گرفتند تا جایی‌که حتی با توقف روند صادرات و آغاز واردات گوشت، قیمت این محصول در بازار روند کاهشی به خود نگرفت.» رییس شورای تامین دام ایران در ادامه این مصاحبه افزود: «تقاضا برای خرید گوشت قرمز کاهش ملموسی پیدا کرده و میزان مصرف در ایام نوروز و رمضان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. در سال‌های گذشته اگر خانواری برای ایام نوروز ۱۰ کیلو گوشت خریداری می‌کرد در سال جاری میزان خرید خود را نصف کرد.»