نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات ضد پوتین در #روسیه: رهبران اپوزیسیون و ۳۵۰ تن از هوادارانش دستگیر شدند

در حالی که ولادیمیر پوتین آماده می‌شود تا دو روز دیگر برای چهارمین بار کار خود به عنوان رئیس جمهوری روسیه را آغاز کند، پلیس روسیه آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان را در یک تجمع اعتراضی بازداشت کرد. افزون بر این، پلیس در واکنش به تجمعات سراسری ضد پوتین در نقاط مختلف روسیه، نزدیک به ۳۵۰ تن از معترضان را نیز دستگیر کرد. دولت روسیه این تظاهرات را غیرقانونی خوانده بود. ناوالنی بهمن ماه امسال نیز به علت فراخوان برای تظاهرات بازداشت شده بود.

فرماندار اهواز: به علت وجود فرهنگ عشیره‌ای، تقریباً هر شبانه‌روز در #خوزستان تیراندازی داریم

نبی‌الله خون میرزایی، فرماندار اهواز، در گفتگو با ایلنا، ضمن تشریح ریشه‌های حادثه آتش‌سوزی قهوه‌خانه در این شهر به دست نوجوانی ۱۶ ساله می‌گوید: «دعوا بر سر شکستن کاسه یک قلیان بوده است.» این حادثه که به مرگ دستکم ۱۱ نفر منجر شد، ساعت ۱ بامداد سه‌شنبه ۱۴ فروردین در بازار کیان اهواز رخ داد. فرماندار اصرار دارد که علت ماجرا، بیکاری و مسائل اقتصادی نبوده است. او توضیح می‌دهد: اگرچه این نوجوان شخصاً تصمیم به انجام این کار گرفت، اما ریشه را باید در هنجار انتقام‌جویی و فرهنگ عشیره‌ای حاکم بر قومیت‌های خوزستان جستجو کرد. او اضافه می‌کند: «در شهرستان اهواز و در بین برخی قومیت‌ها این اتفاق افتاده است که به خاطر یک جفت دمپایی همدیگر را به رگبار بسته‌اند یا حتی به خاطر خرید و فروش یک بزغاله کار به درگیری خشونت‌آمیزی از این دست کشیده شده‌است. انتقامجویی شخصی رسم و بخشی از هنجار پذیرفته‌شده برخی از طایفه‌هاست. تقریباً هر شبانه‌روز در خوزستان تیراندازی داریم». این اظهارات درحالی بیان می‌شود که خوزستان در چندسال گذشته با بیکاری و کم‌آبی و بحران ریزگرد مواجه بوده و در اعتراضات سراسری دیماه یکی از اصلی‌ترین کانون‌های درگیری به شمار می‌آمد.

#ویزیت_پزشکان ۶ درصد و #قیمت_برق ۷ درصد افزایش خواهد یافت

امروز شنبه ۱۵ اردی‌بهشت ماه، علیرضا اولیایی منش، دبیر شورای عالی بیمه سلامت، از اعلام #تعرفه‌های_پزشکی سال ۹۷ خبر داد و گفت: تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی امسال در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، به طورکلی پنج درصد افزایش خواهد یافت. بنا به تعرفه‌های جدید، هزینه ویزیت پزشکان ۶ درصد، و هزینه هتلینگ تخت‌های بیمارستانی، ۸ درصد افزایش خواهد شد. افزایش تعرقه حق سرانه بیمه خدمات درمانی نیز ۱۰ درصد خواهد بود. همزمان امروز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور، با تأیید خبر افزایش ۷ درصدی #قیمت_آب_و_برق، گفت: طبق بررسی‌هایی که وزارت نیرو انجام، این افزایش بهای برق به اندازه قیمت یک نان بربری برای هر مشترک در ماه خواهد بود.

در پی فیلترینگ #تلگرام، سرچ کلمه #فلیترشکن در ایران ۱۰ برابر شده است

فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس اعلام کرد سرچ كلمه فيلتر‌شكن در موتور جست‌وجوی گوگل روندی بسيار صعودی داشته است. روزنامه اعتماد در نموداری نشان داده که با شروع مسدود شدن تلگرام جستجوی کلمه فیلترشکن در ایران در فاصله هشتم تا سیزدهم اردیبهشت ۱۰ برابر شده. بنابر این گزارش، تعداد جستجو به نسبت جمعیت در استان مازندران ۱۰۰ درصد بوده است. پس از این استان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی با ۸۹ و ۸۴ درصد بیشترین میزان جستجو برای فیلترشکن را داشته‌اند.

قیمت #سکه با گذر از دو میلیون تومان رکورد شکست

قیمت #سکه امروز در بازار تهران رکورد شکست. هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز با ۱۱۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج شنبه، ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۷۵ هزار تومان افزایش یافت و به یک میلیون و ۹۵۳ هزار تومان رسید. همچنین، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش قیمیت ۶۷ هزار تومانی نسبت به روز پنج شنبه، یک میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد.

پیشنهاد هوشنگ امیر احمدی: تشکیل #کابینه_نظامی در ایران

هوشنگ امیر احمدی، رئیس شورای آمریکا-ایران و از مدافعان سیاستهای جمهوری اسلامی در خارج از ایران، در مصاحبه با ایلنا، ضمن دفاع از حضور نظامی ایران در سوریه، پیشنهاد داده است که تصدی وزارتخانه‌های دفاع، کشور، امور خارجه، اطلاعات و شاید اقتصاد به نظامیان و سپاهیان سپرده شود. در هفته‌های گذشته، با توجه به خروج احتمالی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، زمزمه‌هایی در مورد تشکیل دولتی نظامی در ایران شنیده می‌شود. پیشتر نیز در ۳۰ فرودین، روزنامه اصلاح‌طلب «شرق»، مقاله‌ای در دفاع از تصدی‌گری یک رئیس‌جمهور نظامی منتشر کرده بود.

سومین نمایشگاه بین‌المللی #کتاب تهران #بدون_سانسور_در_لندن همزمان با #نمایشگاه_کتاب_تهران آغاز به کار کرد

تور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بدون سانسور همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه ۱۴ اردبیهشت / ۴ مه درمرکز مطالعات ایرانی در لندن آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۱۸/۱۳۹۷ علاوه بر ناشران ایرانی ساکن لندن شامل گام نو، مهری، ساتراپ، ناکجا و اچ‌اند اس، ناشرانی از دیگر کشورهای اروپایی مانند دیارکتاب از دانمارک، فروغ از آلمان، خاوران از فرانسه، عقل سرخ از هلند و گردون از آلمان دراین نمایشگاه شرکت دارند. این نمایشگاه بین‌المللی دو سال قبل در لندن فعالیت خود را آغاز کرد و موفق شد به سرعت توجه علاقمندان به کتاب و نشر را چنان جلب کند که هر سال تعداد بیشتری به این نمایشگاه بپیوندند. به طوری که امسال در بیش از ۱۶ شهر و کشور اروپایی از ۴ تا ۲۷ مه به صورت تور اروپائی برگزار می‌شود تا ایرانیان بیشتری امکان حضور در نمایشگاه و دسترسی به ناشران و نویسندگان خارج از کشور را داشته باشند.

روحانی در اینستاگرام: فیلترینگ #تلگرام، نه کار ماست و نه مورد تأیید ما

رئیس‌جمهور ایران در حساب رسمی اینستاگرام خود، جمعه شب، نوشت: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده است... و فیلتر و مسدودسازی اخیر #تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.» در این متن که با هشتگ‌های #محرمانه_نداریم #حکم_سفارشی #جریان_آزاد_اطلاعات #حق_انتخاب #پیام_رسان منتشر شده، روحانی مسئولیت اصلی را متوجه رهبر ایران دانسته و نوشته است: « اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.»