ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری اسرائیل یعیر لپید رهبر حزب «آینده وجود دارد» را مسئول تشکیل دولت کرد

پس از آن‌که مهلت بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل پایان یافت، روون ریولین، رئیس‌جمهوری این کشور شامگاه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه رقیب او، یعیر لپید رهبر حزب «آینده وجود دارد» (یش آتید) را مسئول تشکیل دولت ائتلافی کرد. ریولین در محل اقامت رسمی خود در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت با لپید صحبت کرده و این اختیار را به او داده است. حزب «آینده وجود دارد» (یش آتید) در انتخابات ۳ فروردین / ۲۳ مارس که چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل در دو سال گذشته بود با ۲۳ کرسی پس از حزب لیکود در جایگاه دوم قرار گرفت. لیکود، حزب نتانیاهو با ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل (کنست) در انتخابات پیروز شده بود. یعیر لپید ۵۷ ساله روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که طرفدار یک دولت پایدار وحدت ملی است. نتانیاهو ۷۱ ساله پس از چهار انتخابات ناموفق پارلمانی از سال ۲۰۱۹ و آغاز دادرسی علیه او به اتهام فساد، که او آن را رد می‌کند، نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد و مهلت او صبح چهارشنبه به پایان رسید. با این حال یعیر لپید نیز همچون نتانیاهو بخت کمی برای تشکیل دولت دارد زیرا در میان مخالفان نتانیاهو نیز اختلاف وجود دارد. در صورت عدم موفقیت لپید در این امر برای پنجمین بار در دو سال اخیر انتخابات پارلمانی در اسرائیل برگزار خواهد شد.

شورای نگهبان شرایط ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد: سن داوطلبان ۴۰ تا ۷۵ سال، دارای کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن و چهار سال سابقه در سمت‌های مدیریتی کشور، بدون «سوءپیشینه»

شورای نگهبان چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با هدف «ساماندهی پروسه ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری»، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس مقرر شده است که مصوبه سال ۱۳۹۶ این شورا در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» اصلاح شود. برای روشن‌تر شدن ملاک‌های یادشده، داوطلبان ریاست جمهوری می‌بایست هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند. این مصوبه به وزارت کشور ابلاغ شده است. بر اساس این ابلاغیه، از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و سابقه تصدی حداقل چهار ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن را داشته باشند. همچنین «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند». بر این قرار کسی مثل مصطفی تاجزاده، که زندانی سیاسی بوده است، پیشاپیش حق کاندیدا شدن ندارد.

وزیر بهداشت از شناسایی نسخه‌های جهش یافته و هیبریدی ویروس کرونا در ایران خبر داد

سعید نمکی، وزیر بهداشت چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در حاشیه نشست مجازی کارگروه وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از شناسایی نسخه‌های جهش یافته و هیبریدی ویروس کرونا در ایران خبر داد. نمکی گفت: «متاسفانه در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری را پیدا کردیم. گفته بودم در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به پنج مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسید.» به گفته وزیر بهداشت یکی از مشکلات ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی عدم پاسخ به درمان، مقاومت و عبور از اکثر واکسن‌های شناخته شده است. نمکی از ابتلای سه مورد به ویروس جهش یافته هندی در قم و ۱۰ مورد ابتلا به این نوع از ویروس در استان‌آذربایجان غربی خبر داد. نمکی گفت: «این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی -کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد. این ویروس در ماه جدید شناسایی شد و به سرعت خود را به آذربایجان غربی رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد مشاهده کردیم.»

مصباحی مقدم: مجمع تشخیص مصلحت تأسیس هفت منطقه آزاد جدید در ایران را تصویب کرد

غلامرضا مصباحی مقدم از تصویب تأسیس هفت منطقه آزاد جدید در ایران خبر داد. مصباحی مقدم در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: پرونده ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه ـ مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین) در جلسه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد که به غیر از منطقه جاسک در استان هرمزگان، با تاسیس هفت منطقه آزاد جدید موافقت شد و مجمع آن را مصوب کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اسفند سال گذشته در کرمانشاه گفته بود: «افزایش نامتوازن و غیرمنطقی مناطق آزاد و ویژه اصلاً به مصلحت کشور نیست و آسیب‌هایی را به همراه دارد، تغییر رویکرد برخی از این مناطق از صادرات به واردات و تغییر کاربری اراضی واقع در این مناطق دو معضل جدی پیش روی مناطق آزاد و ویژه است.» مصباحی مقدم ادعا کرد که زمین‌های این هفت منطقه دولتی است.

درگیری نظامی در سیستان و بلوچستان: سپاه پاسداران از کشته شدن دو نفر خبر داد

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در یک عملیات اطلاعاتی گروهی را که به‌گفته سپاه «تیم تروریستی» بوده و «سابقه شرارت، قتل و آدم‌ربایی داشتند» متلاشی کرده و دو نفر از اعضای این گروه را کشته و یک نفر دیگر را دستگیر کرده است. بر اساس این اطلاعیه مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شده است. سیستان و بلوچستان که محروم‌ترین منطقه ایران به‌شمار می‌رود در سال‌های اخیر بارها محل درگیری جیش العدل، یک گروه تندرو مذهبی مخالف جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی ایران بوده است. مسئولان حکومتی ایران از این گروه به عنوان «اشرار» یاد می‌کنند.

دادستان تهران: کیفرخواست ولی‌الله سیف به اتهام تضییع ۳۰ میلیارد دلار و ۶۰ تن ذخیره طلا صادر شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران به اتهام تضییع ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و اخلال در نظام اقتصادی کشور خبر داد. علی القاصی‌مهر اعلام کرد پرونده ولی‌الله سیف به دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده است. القاصی‌مهر گفت: در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ نه ‌تنها قوانین مرتبط با نظام ارزی کشور نقض شده، بلکه تکالیف قانونی دایر بر لزوم تصویب مداخله ارزی و فروش سکه‌های طلا در شورای پول و اعتبار برای پرداخت منابع ارزی به نیازمندان واقعی و جلوگیری از تشکیل بازار واسطه‎گری و دلالی نسبت به این منابع نیز رعایت نشده. دادستان تهران گفت: «یکی از پرونده‌های مهمی که در دادسرای تهران رسیدگی شد و پرونده را با کیفرخواست به دادگاه ارسال کردیم، پرونده مربوط به مداخله ارزی است.» دادستان تهران در ادامه افزود: در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ «بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، و ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۰۳ عدد سکه بهار آزادی که شامل حدود ۶۰ تن از ذخایر طلا می‌شود» تضییع شده است.

۸ استان ایران با سیل درگیرند؛ خسارت‌ها جدی است

گرم شدن ناگهانی هوا در اغلب نقاط ایران با باران‌های سیل‌آسا توأم بود. هشت استان ایران با سیلاب درگیرند. به گزارش ایرنا خسارت‌ها جدی‌اند. بر همین اساس بارندگی‌ها در استان سیستان و بلوچستان حمل و نقل جاده‌ای در نیمه شمالی استان را تحت تأثیر قرار داده است. تخریب شانه راه‌های اصلی و فرعی، آب‌بردگی محورها، آسیب به رویه آسفالت، تخریب پل‌ها و سازه‌های کمکی از جمله مهم‌ترین خسارات وارده به شبکه راه‌های ارتباطی نیمه شمالی سیستان و بلوچستان است. ۹روستا در پنج شهرستان فنوج و ایرانشهر، نیکشهر، سرباز و خاش درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی شدند و در مناطق گرفتار در سیلاب ۷۹ نفر نیز در چادرهای امدادی اسکان اضطراری داده شدند. به گزارش ایرنا برخی از نقاط شرقی شهر گناباد مانند نوغاب، زیباشهر و قصبه شهر نیز دچار سیلاب شدند. سیلاب به بخش‌های زراعی، دامی و راه‌های روستایی در شهرستان تربت‌حیدریه نیز خسارت وارد کرد. نیروهای هلال احمر در پی بارش باران و جاری شدن سیل در هفت شهرستان استان خراسان رضوی به ۱۴۵ فرد گرفتار در سیل و آب‌گرفتگی امداد رساندند. بیرجند در خراسان جنوبی هم از دیگر نقاط درگیر سیل در روزهای گذشته بوده است. در تهران نیز شهرستان فیروزکوه و دماوند از وقوع سیلاب در امان نماندند. طی روزهای اخیر در سه شهرستان اردکان، مهریز و بهاباد در استان یزد سیلاب جاری شد. میزان دقیق خسارات در این مناطق هنوز مشخص نیست. بارندگی‌های شدید در ۲۴ ساعت گذشته به هفت روستای محور جنوبی شهر خور استان اصفهان از جمله بیاضه، چاهملک، هفتومان و بازیاب خسارت زده است. همچنین به دلیل وقوع سیلاب در منطقه جنوب دامغان در استان سمنان، سه روستای معلمان، حسینیان و سِیَنگ دچار آب‌گرفتگی شده و محور دامغان به معلمان نیز مسدود است. جمعیت هلال احمر استان سمنان اعلام کرد که به ۶۱ فرد گرفتار در سیلاب در قالب سه عملیات جداگانه امدادرسانی کرده است. در استان کرمان هم حمل ونقل جاده‌ای در اثر سیلاب خسارت دیده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان روز گذشته از جان باختن ۶ نفر از کارکنان این شرکت بر اثر سیل در منطقه گلباف خبر داده بود.

عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا: توقف افزایشی روند کرونا در ایران

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از توقف روند افزایشی کرونا در ایران خبر داد. مردانی با اشاره به روند کاهش مبتلایان به کووید-۱۹ در ۱۵ استان کشور گفت: «البته هنوز هم موارد بیماری زیاد است و در برخی نقاط مراجعه کننده جدید کرونایی رو به افزایش است. در چنین شرایطی تخت‌های ما عمدتا اشغال هستند و ICU ها مملو از بیماران بدحال است ولی توقف روند رو به تزاید خوب است. با این حال نباید سبب شود که دوباره دچار سهل‌انگاری شویم.» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در توضیح علت توقف روند افزایشی بیماری گفت: «یکی از ویژگی‌های ویروس این است که بین ۴ تا ۶ هفته در پیک قرار می‌گیرد سپس کم کم روند کاهش را طی می‌کند. از طرفی عده زیادی هم به بیماری مبتلا شدند و تا مدتی مبتلا نخواهند شد همچنین محدودیت‌های مشاغل، ممنوعیت تردد شبانه و... در کاهشی شدن آمار بی‌تاثیر نیست.» این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت: «تاکنون شاید یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند پس توقف روند افزایشی بیماری فعلا چندان به واکسیناسیون مرتبط نیست. برای اینکه آثار واکسیناسیون مشهود شود ۷۰ درصد جمعیت یا باید واکسن زده باشند و یا پیشتر به بیماری مبتلا شده و ایمن شده باشند.»

مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله هوایی به لاذقیه و طرطوس، یک غیرنظامی کشته شد

به گزارش الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه بامداد چهارشنبه ۵ مه/۱۵ اردیبهشت با حمله هوایی اسرائیل صدای انفجار در دو شهر دو شهر ساحلی لاذقیه و طرطوس سوریه شنیده شد. بر اساس این گزارش سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم که قصد هدف قرار دادن مناطقی در الحفه در لاذقیه و «مصیاف» در غرب استان حماة را داشتند مقابله کردند. به گزارش سانا یک انبار مواد پلاستیکی در نزدیکی لاذقیه هدف قرار گرفت و دچار حریق شد. آتش‌نشانان این حریق را مهار کرده‌اند. دو مکان دیگر میز هدف قرار گرفته‌اند که آن‌ها هم دچار حریق شده‌اند. شبکه الجزیره به نقل از تلویزیون سوریه گزارش داد که در این حمله یک غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند.