نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کدورت‌ها برطرف شد: زلنسکی، رئیس جمهوری و صدراعظم آلمان را به کی‌یف دعوت کرد

دفتر رئیس جمهوری فدرال آلمان اعلام کرد که پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان با ولودیمیر زلنسکی تلفنی گفت‌وگو کرد. این دفتر گفته است کدورت‌های گذشته برطرف شد و زلنسکی، اشتاین مایر، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و کل اعضای دولت آلمان را به کی‌یف دعوت کرد. رئیس جمهوری اوکراین پیش از این هفته‌ها درخواست اشتاین مایر برای مذاکره را بی‌پاسخ گذاشته و در اواسط آوریل سفر او به کی‌یف را رد کرده بود. به‌گفته زلنسکی، دلیل آن مواضع سیاسی اشتاین مایر در قبال روسیه و اوکراین در سمت قبلی خود به‌عنوان وزیر امور خارجه آلمان بود. اشتاین مایر در هفته‌های گذشته دو بار نسبت به سیاست‌های گذشته خود در مورد روسیه ابراز تأسف کرد و آن را اشتباه دانست. اولاف شولتس روز گذشته (چهارشنبه) از دولت اوکراین خواست تا گامی در جهت حل و فصل مناقشه دیپلماتیک بردارد. او ضمن انتقاد از برخورد اوکراین با اشتاین مایر اعلام کرد که فعلاً نمی‌خواهد به کی‌یف سفر کند.

حزب مکرون نام خود را به «رنسانس» تغییر داد

حزب «جمهوری به پیش» که آوریل ۲۰۱۶ توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأسیس شد نام خود را به «رنسانس» تغییر داد. این خبر را دبیرکل این حزب، استانیسلاس گِرینی پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه اعلام کرد. «رنسانس» به معنای «تولد دوباره» یا «نوزایش» است. حزب مکرون همچنین اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی ژوئن با دیگر احزاب میانه به‌عنوان یک ائتلاف وارد رقابت‌ها خواهد شد. اگر جبهه دیگری اکثریت آرا را به‌دست آورد، مکرون مجبور خواهد شد از میان صفوف آن‌ها نخست‌وزیر را منصوب کند. حزب «جمهوری به پیش» ی لیبرال محسوب می‌شود. در حال حاضر ائتلافی از احزاب چپ در حال شکل‌گیری است. پس از سبزها و کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ژان لوک ملانشون توافق کردند که در کنار هم در انتخابات شرکت کنند. هدف به‌دست آوردن اکثریت حوزه‌های انتخاباتی به‌منظور جلوگیری از برنامه‌ اصلاحات امانوئل مکرون و شکست جناح راست افراطیِ مارین لوپن است. ائتلاف جدید می‌خواهد به ژان لوک ملانشون کمک کند تا از طریق کسب اکثریت مجلس ملی نخست‌وزیر فرانسه شود. با این حال هنوز موافقت شورای ملی حزب سوسیالیست فرانسه با ائتلاف چپ‌ها مورد نیاز است.

ابراهیم محمودی از معلمان بازداشت‌شده در الیگودرز آزاد شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که ابراهیم محمودی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز که نیروهای امنیتی او را روز شنبه گذشته ۱۰ اردیبهشت بازداشت کرده بودند، امروز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت از زندان آزاد شد. مأموران امنیتی ابراهیم محمودی را در آستانه روز جهانی کارگر و هفته معلم در منزل شخصی‌اش بازداشت کرده بودند. صبح پنج‌شنبه منصوره عرفانیان، فعال صنفی معلمان نیز که ۱۱ اردیبهشت جاری در جریان تجمع سراسری معلمان در مشهد بازداشت شده بود آزاد شد. اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و مسعود نیک‌خواه، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که از زمان بازداشت اعتصاب غذا کرده‌اند. با آزادی ابراهیم محمودی شمار معلمانی که در روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند به ۱۵ نفر رسید. اسامی آن‌ها از این قرار است: رسول بداقی (تهران)، محمد حبیبی (تهران)، جعفر ابراهیمی (تهران)، علی‌اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی‌فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیک‌خواه (مریوان)، هادی صادق‌زاده (مشهد)، لطیف روزی‌خواه (جلفا)، حسین سلامی (مازندران)، سیاوش رضایی (خرم‌آباد)، ناصر شاکرمی (خرم‌آباد).

تلفات سیلاب در ۱۲ ولایت افغانستان به ۲۲ نفر رسید

وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث افغانستان پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه اعلام کرد که بر اثر سیلاب در ۱۲ ولایت این کشور تاکنون ۲۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۴۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. به‌گفته محمد نسیم حقانی، سخنگوی این وزارتخانه در این ولایت‌ها، ۵۰۰ خانه‌ مسکونی به‌کلی و دو هزار خانه‌ دیگر بخش‌هایی از ساختمانشان تخریب شده است. همچنین ۳۰۰ رأس از حیوانات محلی نیز تلف شده‌اند. در سه روز گذشته بیشتر ولایت‌های افغانستان، از جمله بدخشان، هرات، جوزجان، هلمند، بادغیس، تخار، فاریاب، قندهار، میدان وردک، کندز و پروان، گرفتار سیلاب شده‌اند. وزارت رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته است که به خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر کمک نقدی خواهد کرد.

همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی قزاقستان در ماه ژوئن برگزار می‌شود

قاسم جومارت توکایف، رئیس‌ جمهوری قزاقستان پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه اعلام کرد که همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور در ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن برگزار خواهد شد. آخرین رفراندوم قزاقستان در سال ۱۹۹۵ و برای تأیید قانون اساسی فعلی برگزار شده بود. توکایف پس از کنار گذاشتن نورسلطان نظربایف، سلف و حامی سابق خود در ناآرامی‌های خشونت‌آمیز ژانویه، اصلاحات گسترده قانون اساسی را پیشنهاد کرد که اختیارات پارلمان را تقویت می‌کند. این همه‌پرسی برای اصلاح ۳۳ ماده از قانون اساسی، یعنی یک سوم آن صورت می‌گیرد. توکایف هفته گذشته گفته بود قزاقستان با اصلاحات قانون اساسی سدی محکم در برابر خویشاوندسالاری، پدرسالاری، فساد و دلالی قرار خواهد داد.

منصوره عرفانیان از معلمان بازداشت‌شده در تجمع مشهد آزاد شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که منصوره عرفانیان، فعال صنفی معلمان که ۱۱ اردیبهشت جاری در جریان تجمع سراسری معلمان در مشهد بازداشت شده بود پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت آزاد شد. روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، همزمان با روز جهانی کارگر و در آستانه هفته معلم در ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش بسیاری از شهرها دست به تجمع زدند و نیروهای امنیتی شماری از آن‌ها را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و مسعود نیک‌خواه، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که از زمان بازداشت اعتصاب غذا کرده‌اند. در حال حاضر هنوز ۱۶ معلم در شهرهای مختلف ایران در بازداشت هستند. اسامی آن‌ها از این قرار است: رسول بداقی (تهران)، محمد حبیبی (تهران)، جعفر ابراهیمی (تهران)، علی‌اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی‌فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیک‌خواه (مریوان)، هادی صادق‌زاده (مشهد)، لطیف روزی‌خواه (جلفا)، حسین سلامی (مازندران)، سیاوش رضایی (خرم‌آباد)، ناصر شاکرمی (خرم‌آباد) و ابراهیم محمودی (الیگودرز).

میانگین تورم در ترکیه به حدود ۷۰ درصد رسید

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت کالاها در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن (مارس) ۷,۶۷ درصد افزایش داشت. این افزایش نسبت به ماه آوریل سال گذشته ۱۲۱,۸۲ درصد است. بر این اساس، میانگین تورم ترکیه در یک سال گذشته به ۶۹,۹۷ درصد رسیده است. سیاست‌های اقتصادی جدید ترکیه در اواخر سال گذشته میلادی، از جمله با کاهش سود سپرده در پیش گرفته شد و در پی آن قیمت ارز و تورم در این کشور به‌شدت افزایش یافت.

قوه قضائیه سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یک‌جانبه به ایران را تأیید کرد

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت گفت: «پیرو درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه برای سفر به ایران و پذیرش این درخواست از سوی ما، آلنا دوهان از تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، سفری ۱۱ روزه به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.» پیش از این وب‌سایت سازمان ملل اعلام کرده بود که آلنا دوهان برای تحقیق و بررسی آثار تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق انسانی شهروندان در ایران به تهران سفر می‌کند. دوهان خود نیز در یک پیام توییتری از سفر قریب‌الوقوعش به ایران خبر داده و از تمام افراد و سازمان‌های مربوطه خواسته بود که در این تحقیق به او کمک کنند. غریب‌آبادی در این‌باره افزود: «مأموریت اصلی خانم دوهان، بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی مردم از حقوق بشر است و در این راستا، دیدارهای مختلفی را با نمایندگان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی انجام خواهد داد. گزارشگر ویژه همچنین از برخی مراکز نیز بازدید به عمل خواهد آورد.» سفر گزارشگر سازمان ملل به ایران در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی تاکنون به هیچ یک از گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به ایران را نداده و بارها آن‌ها را به «اقدامات سیاسی» متهم کرده است.

احزاب چپ فرانسه برای انتخابات پارلمانی علیه مکرون متحد می‌شوند

احزاب چپ فرانسه بر سر ائتلاف در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن به توافق رسیدند. پس از سبزها و کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ژان لوک ملانشون نیز توافق کردند که در کنار هم در انتخابات شرکت کنند. بر اساس بیانیه مشترک سوسیالیست‌ها و حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ملانشون، هدف به‌دست آوردن اکثریت حوزه‌های انتخاباتی به‌منظور جلوگیری از برنامه‌ اصلاحات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و شکست جناح راست افراطیِ مارین لوپن است. ائتلاف جدید می‌خواهد به ژان لوک ملانشون کمک کند تا از طریق کسب اکثریت مجلس ملی نخست‌وزیر فرانسه شود. ملانشون در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه کاندیدا بود و در دور نخست انتخابات آرای خوبی به‌دست آورد و با فاصله کم از مکرون و لوپن نتوانست به دور دوم راه یابد. با این حال هنوز موافقت شورای ملی حزب سوسیالیست فرانسه با ائتلاف چپ‌ها مورد نیاز است. برنار کازنو، نخست‌وزیر سابق فرانسه از حزب سوسیالیست استعفا داد. او پیش از این گفته بود که در صورت شکل‌گیری چنین ائتلافی استعفا خواهد داد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی: «منتظر انفجار قیمت ماهی در مهرماه باشید»

آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی به خبرگزاری ایلنا گفت که «خشکسالی‌، کمبود نهاده ماهی و سیاست‌های غلط دولت این احتمال را تقویت کرده است که در مهر و آبان سال جاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم.» او گفت با حذف ارز ترجیحی، نهاده‌های مورد نیاز برای پرورش ماهی گران خواهد شد و احتمالاً با انفجار قیمتی، پروتئین مرغ و ماهی از سبد خانواده‌های ایرانی حذف خواهد شد: «پیش‌بینی می‌شود با حذف ارز ترجیحی نرخ مرغ واقعی و به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد؛ البته نرخ ماهی نیز متأثر از نرخ مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد در این شرایط احتمال اینکه پروتئین مرغ و ماهی از سبد خانوارها حذف شود تقویت می‌شود.» نبی‌زاده به بحران جهانی کمبود نهاده‌ها هم اشاره کرد و گفت امکان خرید برخی نهاده‌های وارداتی بعد از این جنگ و افزایش نرخ آنها در بازارهای جهانی برای ایران کاهش پیدا کرده است از این‌رو احتمال سهمیه‌بندی کردن نهاده‌ها برای پرورش دهندگان مرغ و ماهی افزایش پیدا می‌کند.