ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل: طالبان به‌طور نظام‌مند حقوق زنان را پایمال می‌کنند

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد، از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل و دوروتی استرادا-تانک، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران این سازمان پس از سفر به افغانستان در گزارشی نسبت به وضعیت زنان در این کشور ابراز نگرانی کردند. آن‌ها در ژنو اعلام کردند که طالبان با «افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی» حکومت می‌کنند و پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته را نابود کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که بسیاری از زنان خود را در حبس خانگی حس می‌کنند و مشکلات روانی در میان زنان رو به افزایش است. همچنین گزارش‌هایی از افزایش شمار خودکشی‌ها در میان زنان افغانستان وجود دارد. به گفته این کارشناسان، محرومیت حقوق زنان و دختران از تحصیل و کار بر اساس تبعیضی است که به قبل از حکومت طالبان باز می‌گردد و ریشه عمیقی در جامعه دارد. آن‌ها همچنین از افزایش خشونت علیه زنان و افزایش تعداد ازدواج‌ کودکان ابراز نگرانی کردند. کارشناسان گفته‌اند زنانی هم که علیه حکومت طالبان اعتراض می‌کنند با تهدید، آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه و حتی شکنجه روبه‌رو می‌شوند. این کارشناسان هفته گذشته به نمایندگی از سازمان ملل متحد به افغانستان سفر کرده و با نمایندگان حکومت طالبان، جامعه مدنی، گروه‌های زنان، رهبران مذهبی و قربانیان در مکان‌های مختلف صحبت کردند. قرار است گزارشی در این زمینه در ماه ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شود.

ایران خبر اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان را با یک ماه تأخیر منتشر کرد

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، جمعه ۱۵ اردیبهشت خبر داد که ماه گذشته «چهار دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به‌عنوان عنصر نامطلوب شناخته و اخراج شدند». تسنیم افزود: «این اقدام ایران در پاسخ به باکو در اخراج دیپلمات‌های ایرانی انجام گرفته است.» جمهوری آذربایجان اواسط فروردین چهار دیپلمات ایرانی را عنصر نامطلوب معرفی کرده بود. روشن نیست که چرا تسنیم با گذشت یک ماه خبر اخراج دیپلمات‌های آذربایجان را منتشر کرده است. دو روز پیش، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان در کنفرانس «تشکیل ژئوپلیتیک بزرگ اوراسیا» گفته بود: «محافلی در ایران باید بدانند که زبان تهدید و ترور در برابر آذربایجان کارساز نیست.» علی‌اف همچنین روابط دو کشور را در سطح پایین توصیف کرد و ارتقای آن را منوط به اقدامات ایران دانست. حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در هفتم بهمن‌ماه و افتتاح سفارت آذربایجان در تل‌آویو روابط دو کشور را بار دیگر تیره کرد. این در حالی است که به‌تازگی خبرهایی مبنی بر بازداشت افرادی منتسب به گروه‌های اسلام‌گرای افراطی آذربایجان در قم و نیز اعمال برخی تسهیلات از سوی تهران در مقررات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور میان آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از خاک ایران، به‌عنوان «اقداماتی اعتمادساز» از سوی جمهوری اسلامی و در راستای کاهش تنش میان دو کشور تلقی شدند.

نیروهای امنیتی مانع برگزاری «دورهمی شاد» معلولان در پارک قائم تهران شدند

بر اساس ویدئو و خبری که کانال تلگرامی «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» منتشر کرده است، مأموران نیروی انتظامی از برگزاری «دورهمی شاد» معلولان در پارک قائم تهران جلوگیری کرده اند. شماری از افراد دارای معلولیت می‌خواستند در پارک قائم به شادی دور یکدیگر گرد آیند که مأموران به بهانه «نداشتن مجوز» مانع این اقدام شدند. کمپین در گزارش خود مربوط به حدود ساعت پنج عصر به وقت تهران نوشته است: «مأموران از طریق بیسیم خواستار حضور ماموران امنیتی برای بررسی و برخورد با برگزار کنندگان دورهمی معلولان شدند. هم‌اکنون معلولان از جو امنیتی موجود عصبانی و منتظر حضور ماموران امنیتی هستند». این برخورد امنیتی در حالی صورت می‌گیرد که افراد دارای معلولیت از روزها پیش در حال اعتراض در سرتاسر ایران به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان در پنجمین سالگرد ابلاغ و عدم اجرای قانون هستند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: لایحه حجاب از دولت درحال آمدن به کمیسیون قضایی است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا این کمیسیون در مورد حجاب طرحی دارد یا خیر، گفت: «بله، لایحه‌ای از طریق دولت به‌عنوان لایحه عفاف و حجاب در حال آمدن است.» نوروزی که همچون دیگر مسئولان حکومتی تحمیل حجاب اجباری را «رعایت قانون» می‌خواند، افزود: «اصولاً قانون هر مملکتی چیزی است که باید به آن عمل شود. در واقع ماده ۶۳۸ قانون‌گذاری اسلامی در رابطه با بحث بدحجابی و بی‌حجابی مجازات تعیین کرده است. قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر هم راهکار و طریق را مشخص کرده است، لذا ما برای حفظ نظام و حفظ هویت کشور اسلامی و همچنین طرح صیانت و کرامت بانوان و خواهران و مادران این کشور موظف هستیم به خیلی از مسائل دقت کنیم.» این عضو کمیسیون حقوقی مجلس نیز پوشش اختیاری را انتخاب آزاد زنان ندانست و گفت: «دست‌های پشت پرده برخی ولنگاری‌های عمومی را راهنمایی می‌کنند». او برای مقابله با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند از مردم خواست تا «به‌عنوان لشکر امر به معروف و نهی ‌از منکر به میدان بیایند».

زلزله ۳,۹ ریشتری استان تهران را لرزاند

مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که در ساعت ۱۰ و ۲۸ دقیقه و ۳۹ ثانیه صبح امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه زلزله‌ای به شدت ۳,۹ ریشتر و در عمق ۸ کیلومتری زمین در ملارد استان تهران رخ داد. بنا به گزارش‌های دریافتی، این زمین‌لرزه در شهرهای تهران، شهریار، کرج، قلعه حسن‌خان و... احساس شده است. ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۶ نیز در ملارد استان تهران زمین‌لرزه‌ای با شدت ۵,۲ ریشتر رخ داد و استان‌های تهران و البرز را لرزاند و در استان‌های قم، قزوین، مرکزی و گیلان نیز احساس شد. در این منطقه، گسل ماهدشت در جنوب کرج و در غرب سامانه گسل شمال تهران کشیده شده که طول تقریبی آن ۱۰۰ کیلومتر است. بسیاری از کارشناس‌ها می‌گویند وقوع یک زمین‌لرزه شدید در تهران می‌تواند میلیون‌ها نفر قربانی و خسارت‌های کلان برجای بگذارد.

دادگاه عالی طالبان: قصاص حکم شرعی است

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، عبدالمالک حقانی، معاون اداری دادگاه عالی طالبان در ویدئویی که در حساب کاربری این نهاد در توئیتر منتشر شده، به دادگاه‎های این گروه دستور داده است تا پرونده‌های قصاص را دقیق بررسی کنند و سپس برای تأیید و تطبیق به دادگاه عالی بفرستند. حقانی در همین حال تأکید کرد که قصاص حکم شرعی است و در قرآن نیز به آن اشاره شده است. طالبان پیش از این حکم قصاص را در شماری از ولایت‌های افغانستان اجرا کرده‌اند. برای نخستین‌ بار پس از تسلط طالبان بر افغانستان حکم قصاص در ولایت فراه اجرا شد. این حکم دور از چشم رسانه‌ها به‌اجرا در آمد اما گزارش‌ها حاکی از آن بود که رهبران طالبان حین اجرای حکم در ورزشگاه این ولایت حضور داشتند. این اقدام با واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی روبه‌رو شد.

سپیده قلیان به اتهام «توهین به رهبری» بار دیگر به دو سال زندان محکوم شد

مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان، در پستی اینستاگرامی از محکومیت مجدد خواهرش به دو سال زندان به اتهام «توهین به رهبری» خبر داد. . مهدی قلیان در پست خود نوشته است: «دیروز متوجه شدیم سپیده به دو سال حبس محکوم شده، دو سال دوباره، یعنی از نو شروع کردن چیزی که تازه تمام شده بود. ازپاییز ۹۷، سپیده را پشت میله و در تبعید دیدیم». سپیده قلیان، کنش‌گر سیاسی و حامی حقوق کارگران، بعد از تحمل چهار سال و هفت ماه حبس در زندان‌های مختلف مانند اوین، زندان بوشهر و زندان سپیدار اهواز ۲۴ اسفند گذشته از زندان اوین آزاد شد. سپیده قلیان پس از آزادی در حالی‌که لباس بلوچی بر تن داشت، مقابل زندان اوین فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک». او را چند ساعت بعد در همان روز بازداشت کردند، در‌حالی‌که در جاده قم-اراک به همراه خانواده‌اش به سمت شهرش دزفول می‌رفت.

«بنیاد ۱۸ مه» جایزه‌ صلح ویژه حقوق بشر سال ٢٠٢٣ را به «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» اهدا کرد

«بنیاد ۱۸ مه»، یک سازمان مدنی حقوق بشری در گوانگجوی کره جنوبی، در نشست مطبوعاتی خود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را برنده‌ «جایزه‌ صلح ویژه‌‌ حقوق بشر۲۰۲۳» اعلام کرد. در بیانیه‌ی بنیاد ۱۸ مه آمده است: «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در دو دهه‌ گذشته، به طور مشخص در طول یک سال پیش، در ایجاد همبستگی بین‌المللی برای محکوم کردن سیاست‌های ضد حقوق بشری دولت ایران در سرکوب معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری تلاش‌های بسیاری کرده و این شورا متعهد به رساندن صدای معلمان ایران در سطح بین‌المللی بوده است. فعالیت‌های جنبش معلمان در راستای ایجاد همبستگی جهانی در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل‌یابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموزش، سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فعالان اتحادیه‌های کارگری در ایران مبارزه می‌کنند و نیز در فراخوانی که به امضاهای فراوانی رسید از سازمان بین‌المللی کار درخواست کرده است تا نمایندگان دولت ایران را از هیئت‌ مدیره این سازمان برکنار کنند. بیش از ۲۰۰ معلم از روز کارگر در فاصله یک ماهه از اول ماه مه ۲۰۲۲ بازداشت‌ شدند و هنوز گروهی از آن‌ها همچنان مورد بازجویی قرار می‌گیرند و در بازداشت به سر می‌برند. همچنین برخی از آن‌ها تا زمان برگزاری دادگاه با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند. در جریان جنبش انقلابی جاری در ایران که در اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی آغاز شد تعداد زیادی کودک و دانش‌آموز و نیز دو معلم به قتل رسیدند و نیز شمار زیادی معلم و دانش‌آموز بازداشت شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تجمعات و اعتصاباتی را در اعتراض به کشته شدن کودکان و خشونت و سرکوب‌های صورت گرفته برگزار نمود. با وجود مسمومیت حدود دو هزار دانش‌آموز دختر با گاز سمی از آذرماه ۱۴۰۱ در مدارس، همچنان دولت ایران اعلام کرده است که این حادثه یک موضوع فوری تلقی نمی‌شود. در پاسخ به بی‌توجهی مقامات مربوطه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تجمعی سراسری را علیه این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه در ۱۶ اسفند ترتیب داد که توسط نیروهای امنیتی با خشونت سرکوب شد و منجر به دستگیری بسیاری از معلمان شرکت‌کننده در تظاهرات شد. به‌رغم فشار بر فعالان صنفی معلمان و تمامی مشکلات متعددی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با آن مواجه است، [معلمان] اما همچنان پرتلاش با تبعیض و نابرابری مبارزه می‌کنند تا حداقلی از حقوق بشر را با بهبود نظام آموزشی تضمین کنند.» مراسم رسمی «گوانگجوی حقوق بشر ۲۰۲۳» در تاریخ ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) در کره‌‌ جنوبی برگزار خواهد شد.