ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت و ادامه بی‌خبری از فلاح حیدری، معلم عرب ساکن اهواز و بازجویی از دختر ۱۴ ساله او

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ماموران امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز فلاح حیدری، معلم عرب را در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ بازداشت کرده‌اند و از آن زمان تا کنون هیچ خبری از محل و شرایط نگهداری این معلم شناخته شده اهوازی در دست نیست. یک منبع مطلع در این رابطه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته: «بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت، ماموران امنیتی بدون حکم قضایی وارد منزل فلاح حیدری در اهواز شدند و با اعمال خشونت، او و پسر ۲۹ ساله‌اش به نام صبا را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. ماموران همچنین دیگر اعضای خانواده را مورد توهین و آزار قرار دادند و حتی یکی از فرزندان آقای حیدری که به رفتار آنها اعتراض کرده بود را مورد ضرب و شتم قرار دادند.» به گفته این منبع آگاه، ماموران امنیتی علاوه بر ضبط وسایل شخصی فلاح حیدری شامل گوشی تلفن همراه و کتاب‌ها، دوربین‌های مدار بسته منزل او را نیز با خود بردند. صفا حیدری، فرزند فلاح حیدری همان روز پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد، اما فلاح حیدری همچنان با گذشت ۱۷ روز از بازداشت در مکانی نامعلوم نگهداری می‌شود. طی روزهای اخیر صفا حیدری چندین بار به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اهواز احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حتی فیحاء حیدری، دختر ۱۴ ساله خانواده را در روز یک‌شنبه ۹ خرداد احضار و در شرایط سخت روحی مورد بازجویی قرار داده است. عبدالرحمن حیدری، برادر فلاح حیدری که ساکن کشور انگلیس است، می‌گوید برادرش هیچ فعالیت سیاسی نداشته و بازداشت او به دلیل فعالیت‌های سیاسی دو تن از اعضای خانواده در خارج از کشور است: «برای ما واضح است بازداشت برادرم به دلیل فعالیت‌های سیاسی من و فرزند ایشان به نام علاء حیدری در استرالیا است. هر دوی ما قبلا هم پیام‌های تهدیدآمیزی مبنی بر اعمال فشار و برخورد با خانواده‌مان دریافت کرده‌ بودیم.» بنا به گفته خانواده، فلاح حیدری به بیماری‌های قند و فشار خون مبتلاست و تداوم بی‌خبری، نگهداری در شرایط سخت بازداشتگاه و احتمال شکنجه او، موجب نگرانی خانواده ین معلم عرب شده است. فلاح حیدری، ۵۸ ساله و فارغ‌التحصیل روانشناسی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. او از سال ۱۳۶۴ مشغول به تدریس در مدارس مختلف بوده و یکی از معلمان شناخته شده اهواز است. او طی سال‌های اخیر پس از بازنشستگی اقدام به تاسیس یک مدرسه غیرانتفاعی در یکی از محلات حاشیه‌ایی شهر به نام «صیاحی» کرده بود. به گفته فعالان حقوق بشر عرب. فعالیت‌های او تنها محدود به امور فرهنگی و اجتماعی بوده و به عنوان یکی از معتمدان محلی در مواردی مثل کمک به حل و فصل اختلافات اهالی، جمع‌آوری کمک برای نیازمندان و همچنین تشکیل تیم‌های ورزشی برای جوانان مشارکت و نقش فعال داشت.

مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران؛ ابراهیم رئیسی با «شش کلاس سواد» نمی‌تواند کشور را اداره کند

نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران عصر شنبه برگزار شد. چهار نامزد، یعنی علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عملکرد اقصادی دولت حسن روحانی و به صورت ویژه عبدالناصر همتی، رئیس کل برکنار شده بانک مرکزی را هدف انتقادهای خود قرار دادند. همتی هم آنها را نامزدهای پوششی خواند که در روزهای آینده به نفع رئیسی کنار می‌روند. محسن مهرعلیزاده اما در یک اظهارنظر که به نظر می‌رسد در روزهای آینده هم خبرساز شود، به ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه گفت با داشتن فقط «شش کلاس سواد» چطور می‌خواهد کشور را اداره کند؟ او در ادامه از رئیسی پرسید: آیا حاضر است خانواده‌اش را به دست فرد مومن و متعهدی بسپارد که گواهینامه ندارد و آنها را به چالوس ببرد؟ مهرعلیزاده همچنین به رئیسی گفت او سندروم پستِ بیقرار دارد و دایم از یک سِمت به یک سِمت دیگر می‌رود. از دادستانی به آستان قدس رفته و از آستان قدس به ریاست قوه قضاییه و حالا «هوس ریاست جمهوری» کرده است. مهرعلیزاده به رئیسی گفت اگر می‌خواهد با فساد مبارزه کند چرا در قوه قضاییه باقی نمی‌ماند؟ رئیس قوه قضاییه که پیش از این هم تحصیلات حوزوی او با تردید روبرو شده بود، سخنان مهرعلیزاده را «تهمت» دانست و مدعی شد که مدرک تحصیلی او موجود او است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم «کلید» حسن روحانی را به سخره گرفت و گفت اگر رئیس‌جمهوری شود همتی و مسئولان دولت روحانی را محاکمه می‌کند. انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود. آخرین نظرسنجی‌هایی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان وابسته به جهاددانشگاهی منتشر شده بیانگر مشارکت کمتر از ۴۰ درصد مردم در انتخابات است.

بازار خودرو در انتظار نتایج مذاکرات وین و انتخابات ریاست‌جمهوری است

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت که «در بازار چه در مورد خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی رکود کامل حاکم است. با توجه به این که تا دو هفته آینده انتخابات برگزار می‌شود یا احتمال دارد که مذاکرات وین به نتیجه‌ای برسد، خریدار خرید خود را انجام نمی‌دهد. فقط کسانی که نیاز فوری به خرید دارند این کار را انجام می‌دهند.» او درباره تغییرات قیمت خودرو در هفته پرنوسان گذشته هم گفت: «با افزایش نرخ دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان طی دو روز، قیمت‌ها حدود ۲ یا ۳ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است.» موتمنی گفت که به دلیل عدم تناسب عرضه با تقاضای موجود در بازار فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار در برخی خودروها به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است: « اگر به اندازه کافی عرضه انجام می‌شد الان هم این فاصله قیمتی به وجود نمی‌آمد. بعد از سال ۹۶ اختلاف قیمت بازار و کارخانه یک یا دو میلیون تومان بود اما الان این اختلاف قیمت بعضا به ۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.»

حیدر قربانی کارگر ساختمانی و عضو اتحادیه آزاد کارگران به یازده سال زندان محکوم شد

شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار حیدر قربانی، کارگر ساختمانی و عضو اتحادیه آزاد کارگران را به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است. حیدر قربانی خرداد سال قبل با یورش ماموران امنیتی به منزلش در شهر قدس (قلعه حسن‌خان) بازداشت و پس از ۲۳ روز بازداشت به قید وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. او آبان سال قبل به دادگاه شهر قدس و پس از آن به دادگاه انقلاب شهریار فراخوانده شد. شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار این کارگر ساختمانی و عضو اتحادیه آزاد کارگران را به «عضویت در دسته یا جمعیت و یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده است» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» محاکمه و از همین بابت به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است. بر پایه گزارش اتحادیه آزاد کارگران حکم محکومیت حیدر قربانی از طریق سامانه الکترونیک قوه قضاییه به او ابلاغ شده است.

بازداشت ۹ کارگر معترض شهرداری اهواز: ۲ تن از معترضان همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند

«عصر‌جنوب» جمعه ۱۴ خرداد از بازداشت ۹ تن از کارگران شهرداری اهواز خبر داد. یکی از کارگران گفت که این کارگران از ۶ روز پیش و پس از آنکه نسبت به عدم دریافت مزایای شغلی دست از کار کشیدن بودند توسط کلانتری ۳۰ اهواز بازداشت و تا زمان مخابره این گزارش همچنان ۲ تن از کارگران به نام‌های داوودی و منصوری در بازداشت به سر می‌برند. به گفته او هفت تن از کارگران آزاد شده‌اند اما دو تن دیگر همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند. این کارگر که نامش فاش نشد، خواسته کارگران را دریافت حقوق مصوب اداره کار عنوان کرد و گفت: کارگران برای تحقق این خواسته چند روز اعتصاب کردند و زباله‌های منطقه کوروش را جمع‌آوری نکردند. شهردار منطقه سه اهواز در واکنش به این موضوع گفت که از بازداشت کارگران شهرداری بی‌اطلاع است و کارگران با شرکت پیمانکار طرف قرارداد شهرداری قرارداد دارند.» او مدعی شد که شهرداری تمامی مطالبات پیمانکار را پرداخت کرده است. پیش از این نیز کارگران شهرداری در اهواز و کوت‌عبدالله به دلیل اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدها و شرایط کاری سخت بازداشت شده بودند. اعتراضات کارگران شهرداری در دو سال اخیر گسترده بوده است.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات: واحدهای تولیدی در یک دهه اخیر با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند، اما کارخانه‌های تولید سیگار سه برابر شدند

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران از افزایش تولید و واردات سیگار و دخانیات در ایران انتقاد کرد. او گفت: در ۸ الی ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می‌کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است. مسجدی با بیان اینکه تنها کالایی که در همه سال‌های گذشته تحریم نشده، دخانیات بوده است، افزود: همین حالا برای تهیه داروها و واکسن‌ مرتبط با کرونا مشکل داریم اما در رابطه با دخانیات هرگز چنین نبوده است. او از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی برای تولید سیگار در ایران خبر داد و به نقل از مسئولان دولتی گفت: دو سال قبل اعلام کردند خارجی‌ها حدود ۳۸۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کردند و خوشحال بودند اما ۷۰ درصد این رقم در حوزه دخانیات بوده است؛ یعنی ژاپنی‌ها به جای اینکه در ایران ‌کارخانه تویوتا راه اندازی کنند در مناطق آزاد انزلی و قشم کارخانه سیگار می‌زنند. مسجدی گردش مالی دخانیات در ایران را به نقل از اطلاعات شرکت دخانیات ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. پیش از این مسئولان دولتی گردش مالی دخانیات را ۱۱ هزار میلیارد تومان گزارش کرده بودند. مسجدی که پیش از این هم از کاهش سن مصرف دخانیات در ایران ابراز نگرانی کرده بود، گفت: حدود هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده دخانیات هستند و هزینه‌هایی که مصرف دخانیات به «خانواده و جامعه تحمیل می‌کند» بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

پنج اتحادیه کارگری در فرانسه خواستار آزادی بدون قید و شرط عثمان اسماعیلی و محمود صالحی شدند

پنج اتحادیه و سندیکای کارگری در فرانسه نسبت به صدور حکم زندان برای عثمان اسماعیلی و محمود صالحی اعتراض کردند و خواستار آزادی این دو فعال کارگری که در سقز، استان کردستان، زندانی هستند، شدند. در بیانیه مشترک کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار، کنفدراسیون عمومی کار، فدراسیون سندیکایی متحد، اتحادیه سندیکایی برای همبستگی و اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی آمده است: ما خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری محمود صالحی و عثمان اسماعیلی و هم چنین لغو همه محکومیت های آن ها هستیم. عثمان اسماعیلی و محمود صالحی دو فعال کارگری در کردستان هستند که از ۲۶ اردیبهشت ماه پس از احضار به بازپرسی دادگاه انقلاب به زندان منتقل شدند. سندیکاهای فرانسه همچنین نسبت به لغو موقت پروانه وکالت فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز واکنش نشان داده و نوشته‌اند:اعمال سرکوبگرایانه و اذیت و آزارها علیه خانم فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران و کارکنان نیشکر هفت تپه را محکوم می کنیم و خواهان لغو فوری ممنوعیت شغلی وی هستیم. «لغو همه محکومیت‌های غیرعادلانه و خلاف آزادی‌ها و حقوق بنیادین» و «آزادی بدون قید و شرط و فوری همه سندیکالیست‌ها و فعالین مدافع حقوق کارگر زندانی‌شده» از دیگر خواسته‌هایی است که این تشکل‌ها از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌اند. آنها همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به پیمان های بین‌المللی که دولت ایران امضا کرده، از جمله حق ایجاد تشکل‌های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب و حق قراردادهای جمعی احترام بگذارد.

فیس‌بوک: صفحه دونالد ترامپ تا دو سال دیگر مسدود می‌ماند

شرکت فیس‌بوک روز جمعه چهارم ژوئن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حساب‌های کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در اینستاگرام و فیس‌بوک تا دو سال دیگر مسدود می‌ماند. بر این اساس رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تا ۷ ژانویه ۲۰۲۳ حق دسترسی به حساب‌هایش در این دو شبکه اجتماعی را نخواهد داشت. فیس‌بوک ششم ژانویه سال جاری پس از حمله به ساختمان کنگره آمریکا حساب کاربری ترامپ در دوره‌ای که او هنوز رئیس‌جمهوری آمریکا بود را مسدود کرد. اعلام تعلیق زمان‌دار حساب‌های کاربری ترامپ پس از آن صورت گرفت که هیئت نظارت بر فعالیت‌های فیسبوک خطاب به این شرکت اعلام کرد که مسدود کردن حساب ترامپ بدون تعیین دوره زمانی مشخص و برای مدت «نامحدود» اشتباه است. ترامپ پیشتر هم از سوی شبکه‌های اجتماعی هشدارهایی مبنی بر انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده دریافت کرده بود. او پس از اینکه شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و فیس‌بوک دسترسی‌اش به حساب‌های کاربری را مسدود کردند، اعلام کرد نوشته‌هایش را در یک وبلاگ ادامه می‌دهد. استقبال کم از نوشته‌هایش در این وبلاگ اما سبب شد او آن را برای همیشه تعطیل کند.