ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: «سقط جنین برای این است که جمعیت شیعه را کم کنند، باید کمک کنیم جمعیت شیعه زیاد شود»

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ۱۴ خرداد در مراسمی که به مناسبت سالروز مرگ روح الله خمینی در کرمان برگزار شد، «سقط جنین» را یک برنامه «دشمن» برای آنچه که «کم کردن جمعیت شیعه» خواند، دانست و گفت: «در جوانب مختلف باید کمک کنیم جمعیت شیعه زیاد شود و نباید به راحتی تصمیم سقط جنین یا همان کشتن بچه شیعه گرفته شود.». او در ادامه «اسلام ستیزی» را برنامه «دشمنان جمهوری اسلامی» عنوان کرد و گفت که آن‌ها در این جهت «به فکر افتاده‌اند که چند شهر را خراب کنند، یکی از آن‌ها قم است و می‌خواهند بی‌حجابی و بی‌عفتی را زودتر در این شهرها ترویج دهند و از درون کشور بپوسد» قم و مشهد دو شهر ایران به شمار می‌روند که در کنترل شدید نهادهای مذهبی همانند حوزه‌های علمیه و آستان قدس رضوی و «حضرت معصومه» قرار دارند. برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی و هنری در این شهرها ممنوع است.

رکورد شکنی سفر جاده‌ای در ایران همزمان با سالروز مرگ روح‌الله خمینی

در ایران همزمان با تعطیلات دو روزه به مناسبت مرگ روح الله خمینی که از سوی حکومت مراسم سوگواری برگزار می‌شود و تمامی مراکز تفریحی و رفاهی تعطیل است، هزاران نفر به استان‌های شمالی سفر کرده‌اند. عین‌الله جهانی، معاون پلیس راهوار عصر یک‌شنبه از ترافیک سنگین در مسیر جاده چالوس و آزادراه قزوین- رشت خبر داد. به گفته او ترافیک در مسیر شمال به جنوب جاده چالوس پرحجم و در آزادراه قزوین- رشت در محدوده رودبار، پرحجم و نیمه سنگین است. بنا بر اعلام پلیس راهور، جاده چالوس به دلیل ترافیک پرحجم به مسیر جنوب یکطرفه شده است. پایگاه خبری «انصاف نیوز» هم به نقل از مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش ۶۰ درصدی سفرهای جاده ای در روزهای ۱۳ و ۱۴ خرداد خبر داد و نوشت: روز گذشته بیش از دو میلیون و ۲۱۸ هزار و ۵۱۲ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی تردد کردند و متوسط تردد از ابتدای ایام تعطیل یعنی چهارشنبه یازدهم خرداد ماه تا سیزدهم خرداد ماه دو میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۱۴ خودرو بود. بیشترین سفرهای جاده‌ای مربوط به پنجشنبه دوازدهم خرداد ماه با بیش از دو میلیون و ۴۳۹ هزار وسیله نقلیه است. برپایه این گزارش ترددهای بین استانی در روز ۱۴ خرداد، ۶۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴۲ درصد و ۳۷ درصد نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۷ رشد داشته‌ است و گیلان و مازندران بیشترین آمار ورودی را داشته‌اند.

«مرگ مشکوک نخبه هوا و فضا» در یزد: استاندار می‌گوید «شهادت» بود، دادگستری تکذیب می‌کند

دادگستری یزد روز یک‌شنبه ۱۵ خرداد در اطلاعیه ای که «مرگ مشکوک» ایوب انتظاری را که رسانه‌های داخلی ایران از او به عنوان نخبه یزدی نام برده بودند، تکذیب کرد و مدعی شد که او «کارمند معمولی یک شرکت صنعتی بوده و به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است». پیش از این اما استاندار یزد در نامه‌ای به خانواده ایوب انتظاری، او را «شهید» خوانده بود که «جانش را ایثار کرده است». دادگستری یزد اما خبرهای منتشر شده در باره مرگ مشکوک انتظاری که بنا بر ادعای رسانه‌های اسرائیلی از دست اندرکاران برنامه ساخت پهپاد در ایران بود، را به یکی از «بستگان» او نسبت داد که با هدف «مطرح کردن خود در فضای مجازی» به «شایعه دامن زده است». ایوب انتظاری بنا بر روایت رسانه‌ها، فارغ التحصیل هوا و فضا از دانشگاه صنعتی شریف تهران بود که روز ۹ خرداد ماه خبر مرگ او منتشر شد. منابع نزدیک به دولت اسرائیل مرگ او را مشابه حذف دیگر دست اندرکاران برنامه‌های موشکی و هسته ای ایران دانسته و به همین جهت مشکوک خوانده‌اند. برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز از او به عنوان «نخبه هوا و فضا» که در «چند پروژه بزرگ در پردیس فناوری یزد بود» نام برده‌اند. او سومین فرد مرتبط با برنامه‌های نظامی ایران است که طی یک ماه اخیر جانش را از دست داده است. ابتدا حسن صیاد خدایی در تهران ترور شد. پس از آن رسانه‌ها از مرگ مشکوک علی اسماعیل‌زاده در تهران خبر دادند. مقام‌های جمهوری اسلامی وابستگان به اسرائیل را مسئول ترور صیاد خدایی دانستند اما مرگ مشکوک اسماعیل زاده را تکذیب و ادعا کردند که او به دلیل سقوط از بالکن منزلش مُرده است.

فرماندار آبادان می‌گوید جسد ۳۸ قربانی ریزش ساختمان متروپل کشف شده است

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان ظهر ۱۵ خرداد اعلام کرد شمار جسدهای کشف شده حادثه متروپل به ۳۸ نفر افزایش یافته است. او گفت که روند جست‌وجو و آواربرداری برای یافتن پیکرهای احتمالی مفقود در زیر آوار ادامه دارد. در روز شنبه جسد دو تن از کارگران شاغل در ساختمان متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شده بود. اتحادیه آزاد کارگران دو جسد کشف شده را کارگران جوشکار و رنگ‌کار شاغل در متروپل معرفی کرده بود. صبح یک‌شنبه نیز جسد یک فرد دیگر که به گفته منابع نزدیک به فعالان رسانه‌ای در خوزستان، برقکار ساختمان متروپل بود، از زیر آوار بیرون کشیده شد. فرماندار ویژه در حالی شمار قربانیانی که تا به حال پیکرشان پیدا شده را ۳۸ نفر اعلام کرد که هویت ۴۲ تن از کشته شدگان این حادثه احراز شده است. ساختمان متروپل در دوم خرداد ماه فرو ریخت. مقام های دولتی تا به حال آمار متفاوتی از شمار مفقودشدگان و جان باختگان این حادثه مرگبار که موجب اعتراض در آبادان و چند شهر دیگر شد، ارائه کرده‌اند. یک هفته قبل استاندار خوزستان گفته بود که تنها ۳۹ مفقود شده در حادثه متروپل گزارش شده است. شهروندان و شاهدان عینی اما شمار قربانیان این حادثه را بیشتر از آنچه که در گزارش های رسمی بیان شده، تخمین می‌زنند. بنا بر ادعای رسانه‌های حکومتی در ایران مالک متروپل در زیر آوار مانده و مُرده است. فعالان و مردم آبادان اما می‌گویند خبر مرگ حسین عبدالباقی که با همدستی مسئولان دولتی و شهردار آبادان ساختمان متروپل را بدون رعایت اصول ایمنی ساخته، زنده و متواری است.

شمار معدنکاران جان‌باخته در کلمبیا به ۹ نفر رسید

شمار معدنکاران جان باخته در کلمبیا به ۹ نفر افزایش یافت. آژانس ملی معادن کلمبیا روز شنبه چهارم ژوئن/ ۱۴ خرداد اعلام کرد جسد یکی دیگر از کارگران مفقود شده در انفجار معدن زغال سنگ در شهر ال‌زولیا پیدا شده است. پیش از این جسد هشت تن از کارگران از زیر آوار معدن بیرون کشیده شده بود. این معدن زغال سنگ که بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی «قانونی» فعالیت می‌کرد ۳۰ مه بر اثر انفجار فرو ریخت و ۱۴ کارگر در آن حبس شدند. جستجو برای یافتن سایر معدنچیانی که همچنان در داخل معدن فرو‌ریخته مانده‌اند، ادامه دارد. کلمبیا یکی از حادثه‌خیزترین نقط جهان برای کارگران معدن به شمار می‌رود. شمار زیاد معادن «غیرقانونی» خارج از نظارت و استثمار معدنکاران سبب شده است سالانه ده‌ها معدنکار در این کشور جانشان را حین انجام کار از دست بدهند. بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، جان باختگان ۱۴۸ معدنکار در کلمبیا ثبت شد. مرگبارترین حادثه برای معدنکاران کلمبیایی در سال ۲۰۱۰ رخ داد که جان ۷۳ کارگر را گرفت.

وزیر خارجه ایران به ترکیه می‌رود

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، حسین امیرعبداللهیان برای نخستین بار از زمان قرار گرفتن در سمت وزیر خارجه جمهوری اسلامی به ترکیه سفر می‌کند. جزئیات بیشتری از سفر او تا به حال فاش نشده است. این سفر با نشست سه جانبه که با حضور وزیران امور خارجه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان برگزار خواهد شد همزمان خواهد بود. ایران و ترکیه در سوریه کاملاً در مقابل یکدیگر قرار دارند. در حالی که جمهوری اسلامی به صورت مستقیم از بشار اسد حمایت می‌کند، ترکیه نیز گروهی از شورشیان اسلام گرا را زیر چتر خود دارد و دور تازه‌ای از تهاجم نظامی به شمال سوریه که در کنترل کُردها و همپیمانان آن‌ها است را آغاز کرده است. ریزگردها، سدسازی ترکیه بر منابع آبی که به ایران می‌رسد و احتمالاً اختلاف‌های دو طرف در باره درگیری ارمنستان و آذربایجان و همینطور تحریم‌های ایران می‌تواند از محورهای سفر امیرعبداللهیان به ترکیه باشد. ترکیه در ماه‌های گذشته روابطش با دولت اسرائیل را بازسازی کرده است؛ موضوعی که برای ایران خوشایند نیست و همین مساله سبب شده لحن ایران نسبت به ترکیه تغییر چشمگیری داشته باشد. با این حال دو دولت همکاری امنیتی گسترده‌ای در مرزهای مشترک دارند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که سفر او با حضور وزیران خارجه مقدونیه، هلند، روسیه ، آلمان، نروژ و ایرلند همزمان خواهد بود اما مشخص نیست که امیرعبداللهیان با این افراد دیدار داشته باشد.

ایران می‌گوید به نماینده مالکان دو نفتکش یونانی اجازه داده است با فرماندهان و خدمه کشتی‌ها ملاقات و گفت‌وگو کنند

سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد به نماینده شرکت خدمات کشتیرانی فرهنگ آب‌های آرام به عنوان نماینده رسمی «پی اند آی» و مالکان ۲ نفتکش یونانی Delta Poseidon و Prudent Warrior، اجازه داده است تا با «فرمانده و خدمه» هر دو کشتی ملاقات و گفت‌وگو کند و هماهنگی های لازم برای «ملاقات کنسولی» خدمه دو نفتکش توقیف شده را انجام داده است. ایران ششم خرداد ماه پس از آنکه فاش شد یونان نفتکش توقیف شده ایران را تحویل آمریکا داده است، دو نفتکش یونانی را توقیف کرد. یونان توقیف این دو نفتکش را «دزدی دریایی» خوانده و ایران تا روز شنبه ۱۴ خرداد ادعا می‌کرد که این نفتکش ها را به دلیل تخلف متوقف کرده است. علی خامنه‌ای، رهر جمهوری اسلامی اما ۱۴ خرداد توقیف نفتکش‌های یونانی را تلافی‌جویانه خواند و گفت: «نفت ایران را در سواحل یونان دزدی می‌کنند. بعد دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کنند. در تبلیغات سراسری فراگیر و امپراتوری رسانه ای، ایران را متهم می‌کنند به دزدی.»