نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#بحران_آب_خاورمیانه: #عراق کشاورزان را از کشت محصولات تابستانی منع کرد

بغداد امسال با بحران شدید #بی‌آبی و #خشکسالی رویاروست. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داده که دولت عراق کشاورزان این کشور را از کشت محصولات تابستانی منع کرده است. یک مقام وزارت منابع آبی عراق به این خبرگزاری گفته که این کشور تنها برای آبیاری نیمی از زمین‌های کشاورزی‌اش در این تابستان آب کافی دارد. کشاورزان دولت مرکزی را به سوء مدیریت آب و ناتوانی در نوسازی روش‌های آبیاری متهم می‌کنند و ترکیه را به خاطر کاهش سطح آب دجله و فرات به دلیل سدسازی مقصر می‌دانند. دیروز بغداد ایران را نیز متهم کرد که آب ۴۲ رود جاری به این کشور را بدون اخطار قبلی قطع کرده است. منع کشت برنج، ذرت و برخی دیگر محصولات باعث خشم کشاورزان شده است. از هر پنج عراقی، یک تن در صنعت کشاورزی مشغول کار است. #علی_سیستانی، مرجع تقلید شیعیان #عراق نیز از بغداد خواسته تا به کشاورزان کمک کند. دولت عراق می‌گوید ممنوعیت کاشت برنج را تخفیف داده اما در هر حال، کمتر از سه درصد از زمین‌های زیر کشت برنج در سال گذشته، امسال مجوز کشت دارند.

گوشت گران است؛ #سویا،‌ جانشین عموماً ارزان گوشت برای کم‌درآمدها نیز به خاطر تخصیص‌نیافتن #ارز_دولتی برای واردات آن گران شده

در فهرست منتشرشده از واردکنندگان دریافت‌کننده #ارز_۴۲۰۰_تومانی نامی از دانه #سویا و کنجاله سویا نیست. سپیده امامی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان پروتئین سویا به «ایلنا» می‌گوید که دانه سویا باید وارد شود زیرا «دانه سویای تولیدی در ایران کفاف واحدهای روغن‌کشی داخل را نمی‌دهد.» او هشدار داده که در صورت افزایش قیمت مواد اولیه همچون دانه سویا،‌ بسیاری از واحدهای تولید پروتئین سویا و کنجاله سویا از کار خواهند افتاد. سویا عموماً‌ جایگزین ارزان‌قیمت گوشت برای کم‌درآمدها بود اما اکنون خودش هم گران شده. به گفته امامی، «در شرایط کنونی با افزایش قیمت این محصول، مصرف آن از هفته‌ای دو الی سه مرتبه به دو الی سه‌ بار در ماه رسیده و متاسفانه سبد معیشت و تغذیه مصرف‌کنندگان محصولات واحدهای تولیدی ما بسیار کوچک شده است.» کاهش واردات سویا و سودجویی در واردات آن به کاهش غذای دام و طیور هم می‌انجامد و نه تنها سومین صنعت بزرگ ایران را دچار بحران می‌کند،‌ بلکه بنا به هشدار کارشناسان اقتصادی،‌ می‌تواند به خطر #گرسنگی در ایران دامن بزند.

معاون نخست‌وزیری #ترکیه: اگر پارلمان بخواهد،‌ می‌تواند #مجازات_اعدام را بازگرداند

در دو هفته گذشته، دو کودک خردسال در ترکیه پس از تجاوز جنسی به قتل رسیدند. این موضوع به تجمع‌های اعتراضی در شهرهای غربی از جمله ازمیر و #استانبول انجامید. #رجب_آکداغ،‌ معاون نخست‌وزیر #ترکیه اکنون می‌گوید که اگر پارلمان این کشور بخواهد،‌ می‌تواند با تغییر در قانون اساسی #مجازات_مرگ را بازگرداند. او گفت که لایحه‌های جدید علیه آزار جنسی و استثمار کودکان مجازات‌های بسیار شدیدی برای متجاوزان در نظر گرفته است. رجب طیب #اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از این از بازگرداندن مجازات اعدام به نظام قضائی،‌ به ویژه برای جرایم «تروریستی» حمایت کرده بود. دولت ترکیه قبلاً قصد داشت در بسته‌ای از قوانین کیفری پیشنهادی که بر برخورد با آزار جنسی کودکان تمرکز دارد، مجازات اعدام را بگنجاند. مجازات اعدام در ترکیه به طور رسمی در ۲۰۰۴ برای برآوردن پیش‌نیازهای مذاکرات عضویت #اتحادیه_اروپا در تمام شرایط، اعم از جنگ و صلح لغو شد اما از اکتبر ۱۹۸۴،‌ پس از سپرده‌شدن اجرای احکام اعدام به دادگاه قانون اساسی، هیچ حکم اعدامی در این کشور اجرا نشده است. اروپا تهدید کرده که در صورت بازگشت اعدام به ترکیه،‌ به مذاکرات عضویت این کشور را فوراً پایان خواهد داد. تنها ۵۴ کشور از میان حدود ۲۰۰ کشور دنیا هنوز به نحوی #مجازات_اعدام را در نظام کیفری خود حفظ کرده‌اند.

دو #کارگر_ساختمانی در اثر #سقوط_از_ارتفاع ۱۴ متری مصدوم شدند

دو #کارگر_ساختمانی در اثر #سقوط به درون گودالی به عمق ۱۴ متر مصدوم شدند. این حادثه صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیر در بلوار ابراهیم‌آباد تهران روی داد. گودبرداری در ارتباط با پروژه انتقال آب از سوی پیمانکاران صورت گرفته است. به گفته یک مقام آتش‌نشانی تهران کارگران مصدوم که ۴۰ و ۴۲ سال سن دارند در حال انتقال وسایل به درون گودال بوده‌اند که بطور ناگهانی سقوط کرده‌اند.

رضا #شهابی و داوود #رضوی در بازگشت به تهران برای مدت کوتاهی بازداشت شدند

رضا#شهابی و داوود #رضوی دو تن از اعضای هیات مدیره #سندیکای_کارگران_و_رانندگان_شرکت_واحد چهارشنبه ۱۳ تیر به هنگام بازگشت به ایران برای مدتی کوتاهی در فرودگاه بازداشت شدند. این دو به دعوت کلکتیو سندیکاهای فرانسه برای حضور در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار و دیدار و گفتگو با مسئولان تشکل‌های کارگران جهان به اروپا سفر کرده بودند. سندیکای شرکت واحد که خبر بازداشت دو نماینده خود را انتشار داده اضافه کرده است ماموران امنیتی به هنگام بازداشت وسایل همراه آنان را بازرسی و برخی وسایل آنان و نیز پاسپورت داوود رضوی را توقفی کرده‌اند. رضا شهابی و داوود رضوی پس از یک و نیم ساعت آزاد شده‌اند.

با خروج ۸۰ قلم #دارو از پوشش #بیمه‌_های_اجتماعی، کارگرانِ کم‌درآمد شرایط دشوارتری خواهند داشت و دفترچه‌های بیمه در ۸۰ درصد بلااستفاده می‌شود

علیرضا حیدری عضو کمیته #بیمه و درمان خانه کارگر می‌گوید با تصمیم شورای عالی بیمه و سلامت از ابتدای تیرماه ۸۰ قلم دارو که به نسخه پزشک نیازی ندارند از پوشش بیمه خارج شده‌اند و این هزینه‌های درمانِ کارگران و بازنشستگانِ کم‌درآمد را افزایش خواهد داد و دفترچه‌های بیمه در ۸۰ درصد مراجعات بلااستفاده شود. در فهرست این اقلام، طیف گسترده‌ای از داروهایی قرار دارند که طول دوره و شیوه مصرف مشخصی دارند و این را پزشکان و داروسازان باید بررسی کنند که آیا مصرف این داروها خارج از نظام نسخه‌ای، درست است و این‌که آثار سوءمصرف این داروها در جامعه چگونه خواهد بود. علیرضا حیدری می‌گوید این تصمیم در عرصه سلامت بی‌نظمی ایجاد می‌کند و از بُعد هزینه‌ای، به لحاظ گستردگی مصرف این داروها در حوزه درمان، تأثیر اقتصادی بر زندگی اقشار کم‌درآمد خواهد گذاشت. او گفت این داروها بیشتر در درمان سرپایی مصرف دارند، درواقع درمان پایه مردم را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین وقتی این داروها را از شبکه درمان خارج کنیم، عملاً درمان سرپایی تا حدود زیادی تعطیل می‌شود و در این شرایط مردم مجبور می‌شوند بخش بیشتری از هزینه‌های درمان را از جیب بپردازند.

شش #درویش_گنابادی زندانی: تا زمان برگزاری علنی دادگاه و رعایت شرایط #دادرسی_منصفانه در #دادگاه_نمایشی حضور نخواهیم یافت

چهار درویش گنابادی که در جریان اعتراضات خیابان #گلستان_هفتم تهران بازداشت شدند، هفته گذشته از حضور در #دادگاه_انقلاب سر باز زدند. اکنون شش تن از درویشان گنابادی زندانی در زندان تهران بزرگ (فشافویه) نامه‌ای سرگشاده به رئیس زندان ارسال کردند و گفته‌اند تا زمان برگزاری علنی محاکمه، رعایت شرایط #دادرسی_منصفانه و پیگرد قاضیان صادرکننده احکام به گفته آنها «فاقد وجاهت قانونی»، دیگر در «جلسات نمایشی دادگاه انقلاب» حضور نخواهند یافت. رضا انتصاری، کسری نوری، مصطفی عبدی، سینا انتصاری، صالح‌الدین مرادی و محمد شریفی‌مقدم در نامه خود می‌نویسند که شعب دادگاه‌های انقلاب از پذیرش وکیلان مورد نظر دراویش امتناع می‌کنند، «جلسات دادرسی غیرقانونی در کمترین زمان ممکن توأم با تحقیر و استخفاف و ارعاب ... و تفتیش عقیده» برگزار می‌شود بی‌آنکه وکیل‌مدافع حضور داشته باشد یا به پرونده دسترسی یابد، و احکام صادره «از پیش انشا و تایپ‌شده» هستند و «حبس‌های طولانی، شلاق، تبعید و محرومیت‌های اجتماعی در همان روز محاکمه یا در کمتر از یک هفته به آنها ابلاغ می‌شود». آنها از اجرای شتاب‌زده و پرابهام حکم اعدام #محمد_ثلاث،‌ کشته‌شدن #محمد_راجی و سرکوب خشن دیگر معترضان در اعتراضات گلستان هفتم،‌ وضعیت زندانیان زن درویشان گنابادی در قرچک و حبس خانگی پنج ماهه #نورعلی_تابنده، قطب دراویش نیز انتقاد کرده‌اند. دادگاه انقلاب تا به حال احکام سنگینی برای درویشان بازداشت شده صادر کرده است. تعدادی از درویشان در بند نیز در اعتراض به رفتارهای خلاف قانون و ضرب و شتم زنان درویش در زندان قرچک ورامین، دست به تحصن و اعتصاب غذا زدند.

#کی_‌روش سرمربی #تیم_ملی فوتبال ایران بدون تمدید قرارداد خود به کشورش پرتغال بازگشت

کارلوس #کی‌_روش سرمربی #تیم_ملی فوتبال ایران، بامداد پنج‌شنبه ۱۴ تیر تهران را به‌ مقصد لیسبون ترک کرد تا ابهامات درباره ادامه همکاری او و فدراسیون فوتبال ایران بیشتر شود. #مهدی_تاج رئیس #فدراسیون_فوتبال_ایران اعلام کرده بود که سرمربی تیم ملی تا پایان جام ملت‌های آسیا که قرار است دی‌ماه آینده در امارات متحده عربی برگزار شود، قراردادش را تمدید کرده اما نزدیکان کی‌روش این موضوع را رد کرده‌اند و ظاهراً کی‌روش با تمدید شش ماهه قرارداد چندان رضایت نداشته و همین موضوع ابهاماتی را درباره ادامه همکاری دو طرف به‌وجود آورده است. کی‌روش در این زمینه سکوت کرده و حرفی نزده است. قرارداد کارلوس کی‌روش تا پایان ماه ژوئیه است. عملکرد خوب تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه طرفداران کی‌روش را بیشتر ترغیب کرده تا از ماندن او در ایران حمایت کنند. پس از حذف ایران از جام جهانی روسیه، سایت خبری تایمز آفریقای جنوبی ادعا کرده بود که احتمال دارد کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران جدا و سرمربی تیم‌ ‌ملی آفریقای جنوبی شود. کی‌روش در گذشته سرمربی تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی بود.

#پارلمان_اروپا از همکاری #بانک_سرمایه‌گذاری_اروپا با تهران حمایت کرد

به گزارش «رویترز»، قانونگذاران #پارلمان_اروپا به رفع محدودیت بانک سرمایه‌گذاری این قاره برای کار در ایران و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخل این کشور رأی دادند. #بانک_سرمایه‌گذاری_اروپا یک نهاد سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی است و یکی از محورهای اصلی تلاش‌های این اتحادیه برای حفظ توافق هسته‌ای (#برجام) محسوب می‌شود. گروه‌های راست افراطی در پارلمان اروپا طرحی ارائه دادند تا کمیسیون اروپا نتواند محدودیت‌های همکاری بانک سرمایه‌گذاری با تهران را از ابتدای اوت لغو کند اما این طرح ملغی شد. هرچند این تصمیم در راستای حفظ برجام صورت گرفته است اما بانک سرمایه‌گذاری اروپا را «ملزم به همکاری» با تهران نخواهد کرد. این تصمیم همزمان با سفر #حسن_روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به وین گرفته شد. مشروح گزارش را به زودی در زمانه بخوانید.

مسافران خارج از کشور در ایران از سوپرمارکت‌ها و دلالان #یورو را تا قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند

خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرده و در آن به نقل از مسافران خارج از کشور نوشته است که به‌دلیل نبود #ارز در صرافی‌ها مردم مجبورند یورو و ارز بسیار گران را از سوپرمارکت‌ها و دلالان تهیه کنند. صرافی‌ها می‌گویند ارز نداریم و مردم را به سوپرمارکت‌ها رجوع می‌دهند و آن‌ها #یورو و ارز را در پلاستیک و به شکلی مخفیانه می‌فروشند. برخی از مسافران گفته‌اند هر یورو را به قیمت ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و دلار را به قیمت ۸ هزار تومان یا بیشتر خریده‌‌اند. گزارش می‌افزاید در کنار همه این مسائل «شایعاتی مبنی بر حذف ارز مسافرتی نیز شنیده می‌شود؛ شایعاتی که برای مسافران دغدغه زیادی را ایجاد کرده است آن‌قدر که در تلاش هستند به هر نحوی شده با هر قیمتی ارز تهیه کنند تا زمانی که از کشور خارج شدند درمانده نمانند». در دولت‌های حسن روحانی از آغاز تاکنون مردم شاهد افزایش نرخ ارز بوده‌اند. در سال ۹۲، هر دلار آمریکا حدود سه هزار و ۲۰۰ تومان بود که در اواخر دولت نخست روحانی به سه هزار و ۷۴۰ تومان رسید. این رقم در طول ‏سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ سیر صعودی بی‌سابقه‌ای یافت و از مرز ۷ هزار تومان نیز عبور کرد. برای پیشگیری از این موضوع دولت ۲۰ فروردین ‌ماه سال جاری قیمت اجباری چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای آن تعیین کرد اما عملاً این سیاست نیز پیش نرفته و بازار ارز مسکوت مانده است.

فرزند امام جمعه سابق #خاش در #سیستان_و_بلوچستان #ترور شد

محمد احمدی بولاغ، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار #خاش #سیستان_و_بلوچستان اعلام کرد که مولوی عبدالشکور کرد (ترشابی) روحانی اهل سنت با ضرب گلوله افراد ناشناس صبح امروز پنج‌شنبه ۱۴ تیر #ترور شد. این روحانی فرزند مولوی عبدالستار امام جمعه اهل سنت خاش است که فوت کرده است. به‌گفته معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خاش، این رویداد حوالی ساعت هشت صبح پنج‌شنبه در مقابل مسجد جامع توحیدیه اهل سنت این شهرستان رخ داد. خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است. استان سیستان و بلوچستان در سه دهه گذشته محل درگیری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و مخالفان بوده و در سال‌های اخیر چندین ترور مقام‌های حکومتی نیز در این استان رخ داده است. سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران به لحاظ توسعه است و از میانه دهه ۸۰ تأمین امنیت و توسعه این استان به سپاه پاسداران واگذار شده است.