ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نهمین روز تجمع کارگران دفع آفات شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج

حدود ۱۶۰ کارگر دفع آفات مجتمع نیشکر هفت تپه که با عدم تمدید قراردادهایشان توسط کارفرما، به‌طور دسته جمعی بیکار شده‌اند، دوشنبه ۱۴ تیر برای نهمین روز متوالی در محوطه شرکت تجمع کردند. این کارگران قرارداد موقت هستند و ششم تیر مدیریت شرکت از تمدید قراردادشان خودداری کرده است. عدم تمدید قرارداد کارگران در شرایطی صورت گرفته است که به گفته‌ی کارگران، مزارع نیشکر آلوده به علف هرز هستند و بنا بر عرف شرکت در این فصل باید کارگران دفع آفات مشغول به کار باشند. مدیریت شرکت با گذشت بیش از یک هفته از اعتصاب و تجمع کارگران، از رسیدگی به خواست آنان خودداری کرده است. کارگران که سال ۹۵ کار در نیشکر هفت تپه را آغاز کرده‌اند هنوز به‌عنوان کارگر فصلی کار می‌کنند. آن‌ها یکشنبه ۱۳ تیر در نامه‌ای به مدیر بازرسی شرکت نوشتند که عدم تمدید قرارداد، علاوه بر مشکلات معیشتی فشار روانی ناشی از عدم امنیت شغلی را نیز به آن‌ها تحمیل کرده است. روز ۴ خرداد سه تن از کارگران دفع آفات هنگام کار در اثر صاعقه دچار سانحه شدند که به مرگ یک کارگر و مصدومیت دو کارگر دیگر انجامید. محمد سرخه در این سانحه جان خود را از دست داد و مهدی لطیفی و عظیم امیری به‌شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت

خبرگزاری امنیتی فارس به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده که ساعتی قبل پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق هدف هشت حمله راکتی قرار گرفت. بر همین اساس چهار راکت و به یک روایت سه راکت به پایگاه نیروهای آمریکایی اصابت کرد. سرهنگ واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با انتشار پیامی در توئیتر هدف قرار گرفتن این پایگاه در استان الانبار را تایید و اعلام کرد حدود ساعت ۱۴:۴۵ به وقت محلی، پایگاه هوایی عین الاسد با سه راکت هدف قرار گرفت و هیچ صدمه‌ای به کسی وارد نشده و خسارت این حمله در حال ارزیابی است. شامگاه گذشته نیز پایگاه نظامیان آمریکا در میدان العمر در دیرالزور سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه این حملات را به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نسبت داد. هفته گذشته نیز شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران مقر ائتلاف آمریکایی در میدان العمر در دیرالزور سوریه را هدف حملات راکتی قرار دادند. ارتش آمریکا با آتش‌باران منبع شلیک راکت‌ها به این حمله پاسخ داد. در این حمله چهار تن از نیروهای کتائب اهل حق و کتائب سیدالشهدا کشته شدند. شبه‌نظامیان اعلام کرده بودند حمله جنگنده‌های آمریکایی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

اعتراف یک نماینده مجلس: وضعیت سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده

روزنامه اعتماد می‌نویسد آنقدر مرگ‌ومیر کرونا در زاهدان بالا رفته که در غیاب بازار که تعطیل است، سر بسیاری چهارراه‌های شهر، کفن می‌فروشند. اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اوضاع ‎سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده است؛ امکانات فعلی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیز کافی نیست؛ از نیرو های مسلح درخواست می‌کنم با راه‌اندازی فوری بیمارستان‌های سیار به کمک مردم بشتابند.» موج پنجم کرونا در استان سیستان و بلوچستان با شیوع نوع دلتای ویروس کرونا وارد هفته دوم شده است.حسین زرهی، نماینده خاش در اظهارات جداگانه‌ای گفت: «در سیستان و بلوچستان اگر کسی خودش از نظر مالی بتواند کپسول تهیه کند، می‌تواند زنده بماند، اما اکثر کسانی که جانشان را از دست می‌دهند افرادی‌اند که در بیمارستان‌ها برایشان جایی نیست و به خانه می‌روند و توان تهیه کپسول اکسیژن هم ندارند.» سعید نمکی، وزیر بهداشت اما ادعا کرد: «همین الان که عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند،‌ حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم.»

۹ کارگر معدن سرب گوهجر در اثر تصادف سرویس کارگران مصدوم شدند

در اثر تصادف اتوبوسی که صبح روز دوشنبه ۱۴ تیر کارگران معدن سرب و روی گوهجر در شهرستان راور کرمان را به محل کار می‌برد، ۹ تن از کارگران مصدوم شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشته است اتوبوس که معدنچیان را از شهرهای اطراف به معدن می‌برد هنگام عبور از یک پل، با کامیون سوخت‌بر تصادف کرد. بنا بر این گزارش، کارگران مصدوم ۲۲ تا ۴۲ ساله هستند و به نزدیکترین بیمارستان منتقل شده‌اند. علاوه بر حوادث درون کارگاهی، تصادف سرویس حمل و نقل کارگران در جاده‌ها نیز یکی از عوامل به خطر انداختن جان کارگران است. خرابی راه‌ها، فرسودگی سرویس‌های حمل و نقل، استفاده از وسایل حمل و نقل غیراستاندارد از جمله وانت بار به عنوان سرویس کارگران، عمده ترین عوامل بروز حوادث جاده‌ای برای کارگران هستند.

یک دختر ۱۶ ساله در کرمانشاه به دست پدرش به قتل رسید

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده که یک دختر ۱۶ ساله به‌نام شکیبا بختیار در کرمانشاه به‌دلیل اینکه «دیر از بازار به منزل بازگشته بود» توسط پدر خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است. این دختر روز یک‌شنبه ۱۳ تیر ماه به قتل رسیده و به گفته منابع مطلع این قتل به‌وسیله ضربات متعدد چاقو انجام شده است. یک منبع آگاه در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفته: «شکیبا بختیار به این خاطر که به بازار رفته و کمی دیر برگشته بود، توسط پدرش با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید». هرچند آمار رسمی از تعداد فرزند کشی در ایران وجود ندارد، اما فرزند کشی طی سال‌های اخیر افزایش داشته است. قوانین تبعیض آمیز مبتنی بر مذهب پدر و جد پدری را از مجازات قصاص نفس برای قتل فرزند معاف می‌کند. در ماه‌های اخیر قتل بابک خرمدین و خواهرش به دست پدر و مادر و در سال‌های گذشته قتل رومینا اشرفی به دست پدرش خبرساز شدند. دختران بسیاری به‌دلیل فرهنگ مردسالار و ناموس‌پرست قربانی این نوع قتل‌ها می‌شوند.

یک کشته و یک مجروح در اثر انفجار یک خمپاره عمل نکرده از دوران جنگ در شهرک جلالیه کرمانشاه

مقامات انتظامی کرمانشاه اعلام کردند صبح دوشنبه ۱۴ تیر بر اثر انفجار یک خمپاره باقی مانده از زمان جنگ در محله شهرک جلالیه کرمانشاه، دو تن به شدت مجروح شدند. یکی از این افراد در محل حادثه فوت شده و دیگری که نقص عضو داشته است به بیمارستان منتقل شده و امکان فوت او نیز بسیار است. در ماه‌‌های سال‌های گذشته انفجار خمپاره‌های عمل نکرده در کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین همواره عده زیادی را قربانی کرده است. آمار دقیقی از تعداد خمپاره‌های عمل نکرده، تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در چنین حوادثی در دست نیست.

معلولان مقابل ساختمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند

اعضای «کمپین حمایت از معلولان» صبح دوشنبه ۱۴ تیر به خاطر خلف وعده سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات حمایت معیشتی از معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) معترضان می‌گویند بر اساس وعده محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار بود حداقل ۳ میلیارد ریال جهت اجرای قانون حمایت از معلولان اختصاص یابد و این رقم صرف اجرای جزء (۱) بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شود اما این وعده عملی نشد. حمایت از معیشت معلولان در قالب اعتبارات دولتی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های این جامعه از دولت است. حاضران در این تجمع علاوه بر طرح این خواسته، خواهان اجرای کامل قانون حمایت از معلولان شدند.

اعتراض مردم کردکوی به قطعی‌های مکرر برق

شامگاه یکشنبه ۱۳ تیر گروهی از مردم شهر کردکوی در پی قطعی مکرر برق به نشانه اعتراض در یکی از میادین اصلی این شهر تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مردم در این اعتراض اعلام کردند قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله قطعی آب آپارتمان‌ها، خراب شدن گوشت و مرغ و دیگر وسایل داخل یخچال و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشته است. فرماندار کردکوی با حضور در جمع مردم، در جریان مشکلات آنان قرار گرفت و قول پیگیری مشکلات آنان را داد. به گزارش ایسنا، همچنین روز گذشته مردم بندرگز، بندر ترکمن، آق‌قلا نیز به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهرها تجمع کردند. مسئولان اداره برق در ایران علت خاموشی گسترده، اعلام نشده و طولانی شامگاه شنبه را از مدار خارج شدن دو نیروگاه عنوان کردند. با ادامه خاموشی‌ها در شامگاه یکشنبه، بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که نشان‌دهنده تجمع شهروندان در برابر اداره برق شرق تهران و بعضی نقاط دیگر کشور چند شهر استان گلستان و کازرون در استان فارس است.

لوفت‌هانزا پروازها از آسمان ایران را از سر گرفت

محمد امیرانی، عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد که از ۱۲ تیر ۱۴۰۰ با اولین پرواز عبوری لوفت‌هانزا از آسمان ایران، این شرکت هواپیمایی پروازهای خود از آسمان ایران را از سر گرفت. بعد از انهدام هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ۱۳۹۸ با دو موشک سپاه پاسداران آسمان ایران تحت تحریم بین‌المللی قرار گرفت. با همه‌گیری ویروس کرونا پروازهای عبوری که در سال ۱۳۹۸ بر اساس آمارهای اعلامی شرکت فرودگاه‌ها، به طور متوسط ۲۳ تا ۲۸ هزار سورتی پرواز در هر ماه بود، به ۵ تا ۱۰ هزار سورتی پرواز به طور متوسط در هر ماه در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد. اکنون حتی اگر پرونده هواپیمای اوکراینی بسته شود، ایران می‌بایست در کریدور هوایی شمال به جنوب با عراق رقابت کند. به گفته محمد امیرانی «این کریدور بعد از بازگشایی آسمان عراق، پروازها عبوری زیادی را به سمت خود کشاند چون هم مسیر از سمت آسمان عراق کوتاه‌تر است ضمن اینکه عراقی‌ها برای هر پرواز عبوری یک نرخ ثابت و فیکس، فارغ از اینکه چه تناژی و چه مسافتی را طی کند، پیشنهاد داده بودند.» اکنون مقامات هواپیمایی کشوری در نظر دارند تخفیف‌های ویژه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی قائل شوند. عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه مصاحبه با مهر گفت: «مثلاً اینکه اگر تعداد پروازهای عبوری یک شرکتی از یک تعدادی بیشتر شود، یک رقمی به آنها تخفیف می‌دهیم که این میزان تخفیف، بستگی به رقمی دارد که از درآمدهای مورد نظر ما بیشتر شود.»