ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه به ایران سفر می‌کند

خبرگزاری آناتولی سه‌شنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه به‌نقل از دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری این کشور سه‌شنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه در رأس هیئتی به تهران سفر می‌کند. پیش از این روزنامه «حریت» نیز اعلام کرده بود که اردوغان پس از تعطیلات عید قربان، ۱۹ ژوئیه در سفر رسمی و یک روزه به تهران سفر خواهد کرد. «حریت» افزوده بود اردوغان در این سفر با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود دیدار و تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه را بررسی خواهد کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ۶ تیر / ۲۷ ژوئن سال جاری در سفر رسمی به آنکارا با اردوغان و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

اعتصاب در مجتمع مس سونگون درپی دستگیری دو تن از کارگران

کارگران پیمانی مجتمع مس سونگون امروز سه‌شنبه ۱۴ تیر اعتصاب کردند. خواست کارگران همسان‌سازی حقوق با کارگران رسمی و کارگران سایر معادن و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است. آن‌ها به عدم رسیدگی به مطالباتشان معترضند. اعتصاب ظهر امروز و پس از آن آغاز شد که دو تن از کارگران دستگیر شدند. کارگران اعتصابی در شرکت‌های پیمانکاری آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی شاغلند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، دو کارگری که امروز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند ولی‌الله محمودی و ارشد کاظم‌پور نام دارند. ولی‌الله محمودی نماینده کارگران پیمانی شرکت آهن‌آجین است. کارگران پیمانی مجتمع مس سونگون در دو سال اخیر بارها با خواست امنیت شغلی و افزایش دستمزد اعتصاب و اعتراض کرده‌اند. آخرین اعتصاب آن‌ها در خردادماه برگزار شد و سه روز ادامه یافت. در پی آن اعتصاب مدیران شرکت طرح سرهم‌بندی‌شده‌ای را به‌عنوان طرح طبقه‌بندی مشاغل به کارگران تحمیل کرده است. کارگران می‌گویند، مدیریت با تهدید و پرونده‌سازی و نسبت دادن اتهاماتی از قبیل برهم زدن نظم عمومی، راهپیمایی بدون مجوز، اخلال در تولید ملی، قوم‌گرایی و....، نمایندگان کارگران را وادار به امضای طرح کرده است. در اعتراض به این شرایط، کارگران از اوایل تیرماه، حجم استخراج و باطله‌برداری معدن را به یک سوم کاهش داده و اعلام کرده‌اند تا اجرای طرح همسان‌سازی به اعتراض ادامه می‌دهند. معدن مس سونگون در ورزقان از بزرگترین معادن مس ایران است و بهره‌برداری از بخشی از آن با امضای یک قرارداد ۸ هزار میلیارد تومانی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شده است. ابراهیم رئیسی چند هفته پیش هنگام بازدید از این معدن، به کارگران وعده داد مطالبات آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.

پارلمان اروپا با قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای شرکت‌های بزرگ اینترنتی موافقت کرد

شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند آمازون، متا و گوگل در اروپا مشمول قوانین سخت‌گیرانه‌تری خواهند شد. پارلمان اروپا سه‌شنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه در استراسبورگ دو قانون را با هدف تشدید نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین و بهبود حمایت از مصرف‌کننده تصویب کرد. قانون موسوم به «قانون بازارهای دیجیتال» برای تضمین رقابت عادلانه‌تر و دادن آزادی انتخاب بیشتر به مصرف‌کنندگان در معاملات آنلاینی در نظر گرفته شده است. قانون دوم در مورد خدمات دیجیتالی، شرکت‌های اینترنتی را موظف می‌کند تا در برابر خبرهای نادرست و تبلیغ و نفرت‌پراکنی اقدامات بیشتری انجام دهند. نمایندگان احزاب سبز، چپ‌، سوسیال دموکرات‌، لیبرال و دموکرات مسیحی‌ از این قوانین جدید استقبال کردند. نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مورد هفته آینده رأی خواهند داد.

قربانیان حوادث کار در یک روز: یک کارگر فوت کرد، ۱۰ کارگر مصدوم شدند

روز دوشنبه ۱۳ تیر، حوادث کار در فولادشهر اصفهان و محلات به مرگ دو کارگر منجر شد. ۱۰ کارگر نیز مصدوم به بیمارستان منتقل شدند. بعد از ظهر دوشنبه ۱۳ تیر مینی بوس حامل کارگران کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در مسیر صفاییه به فولادشهر در اثر تصادف با یک تریلی واژگون شد. ۱۰ تن از کارگران مصدوم شدند. بنا بر گزارشات، دو تن از مصدومان سرپایی مداوا شده و ۸ کارگر به بیمارستان شهدای دلیجان منتقل شده‌اند که از وضعیت آن‌ها گزارشی منتشر نشده است. دوشنبه بعد از ظهر، یک کارگر ۱۸ ساله شاغل در معدنی در محلات واقع در استان مرکزی نیز در اثر ریزش سنگ زیر آوار ماند و در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. عباس محمد رضایی فرمانده انتظامی محلات گفت جسد کارگر قربانی با هماهنگی قوه قضاییه به سردخانه منتقل شده است.

مسعود باستانی، روزنامه‌نگار به دادسرای اوین احضار شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۱۳ تیرماه، مسعود باستانی، روزنامه‌نگار ساکن تهران، به دادسرای اوین احضار شد. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی روز شنبه ۱۱ تیرماه، به منزل این روزنامه‌نگار مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل، اقدام به ضبط لپ‌تاپ همسر او کردند‌. مسعود باستانی، روزنامه‌نگاری است که در سال ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی‌اش بازداشت و در دادگاه به ۶ سال زندان و جریمه نقدی محکوم و راهی زندان اوین شد. باستانی بهمن‌‌ ماه سال ۸۸ به زندان رجایی‌شهر تبعید شد و نهایتا در تیرماه ۹۴، آزاد شد. این روزنامه‌نگار پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. مسعود باستانی پیش‌تر سردبيری سايت جمهوريت را برعهده داشته و در روزنامه‌های شرق، جمهوريت و کارگزاران فعاليت می‌کرده است.

ابوبکر چیر، هشتمین کودک قربانی هوتگ طی یک سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، دوشنبه ۱۳ تیر از غرق شدن یک کودک هفت ساله در هوتگ خبر داد. هویت این کودک توسط یک منبع آگاه به زمانه، ابوبکر چیر فرزند نصیر اعلام شده و از اهالی روستای «سندبهرام» از توابع بخش مرکزی دشتیاری است. خبرگزاری تسنیم ضمن این‌که به هویت این کودک هیچ اشاره‌ای نکرده است، اما نوشته که طی یک سال گذشته این هشتمین کودکی است که بر اثر غرق شدن در هوتگ جان خود را از دست می‌دهد. ساجد جوهر، رئیس شورای اسلامی روستای سندبهرام در گفت‌وگو با تسنیم مدعی شده این کودک حین بازی به سمت هوتگ رفته و از کناره‌ها به داخل آب سُر خورده است. رئیس شورای اسلامی سند بهرام همچنین گفته این کودک هفت ساله به دلیل «عدم آشنایی به فنون شنا در آب هوتگ غرق شده است.» «هوتگ‌ها» (منابع آبی دست‌ساز) تنها راه تأمین آب مردم در روستاهای فاقد شبکه استان سیستان و بلوچستان است. هوتِگ به گودال‌های دست‌سازی گفته می‌شود که مردم روستاهای فاقد شبکه آب‌رسانی بلوچستان سال‌هاست از آن‌ها برای تأمین آب بهداشتی، کشاورزی و گاهی حتی آشامیدنی خود استفاده می‌کنند و آب هوتگ علاوه ‌بر مصارف انسانی مورد استفاده حیوانات اهلی و وحشی منطقه نیز قرار می‌گیرد. در هر روستای فاقد شبکه آب‌رسانی در بلوچستان به‌طور متوسط ۳ تا ۵ هوتگ وجود دارد. هوتگ‌های غیربهداشتی تنها منبع تأمین آب اهالی روستاهای بلوچستان است و به‌خاطر نبود ایمنی، به صورت مداوم جان کودکان و زنان را می‌گیرد.