ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با شکایت اعضای «خانه اندیشمندان علوم انسانی» تخلیه ساختمان آن به دستور شهردار تهران منتفی شد

شب گذشته، سه‌شنبه ۱۳ تیر عده زیادی از مأموران شهرداری تهران در ساختمان «مؤسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی» واقع در محله پارک ورشو تهران حاضر شدند و تلاش کردند آن را تخلیه و پلمب کنند. آن‌ها اعضای خانه اندیشمندان علوم انسانی را بیرون کرده و سپس قفل‌های ساختمان‌ را تغییر دادند. شورای شهر تهران با این اقدام مخالف بود اما بر اساس دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران عوامل شهرداری اصرار به تخلیه و تحویل ساختمان داشتند. رئیس و برخی از مدیران این مؤسسه شب گذشته را در این محل گذراندند تا ساختمان را حفظ کنند. نیروهای شهرداری اما تا بعد از ظهر چهارشنبه ۱۴ تیر همچنان در داخل مجموعه حضور داشتند. به‌گزارش «شبکه شرق» در ادامه حضور شهرداری، اعضای «مؤسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی» روز چهارشنبه رسماً از نماینده‌های شهرداری تهران شکایت کردند و از دادستانی تهران خواستند مهلت مناسب برای تعیین تکلیف به آن‌ها داده شود. مدیران این مؤسسه گفتند هیچ اخطاریه‌ای برای تخلیه به این مؤسسه ارسال نشده و اعضای آن از تصمیم شهرداری در این‌باره مطلع نبودند. بر همین اساس دادستانی از شهرداری خواست تا از تخلیه ملک خودداری کرده و مدارک و مستندات خود را به سرعت ارائه دهد. این ساختمان متعلق به شهرداری است و براساس قراردادی با سازمان املاک و مستغلات به صورت حبس مطلق در دهه ۹۰ در اختیار این مؤسسه قرار گرفته است. «خانه اندیشمندان علوم انسانی» تاکنون برنامه‌های بسیاری در زمینه علوم انسانی و بزرگداشت افراد نامدار این عرصه برگزار کرده است.

وکیل مدافع توماج صالحی خبر تقلیل حکم اعدام او به حبس را «کذب محض» خواند

صبح چهارشنبه ۱۴ تیر، تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در خبری با اتکا به «اخبار شنیده‌شده» مدعی شد که حکم توماج صالحی، خواننده رپ که در جریان قیام ژینا بازداشت شد، به‌دلیل همکاری‌های او با نهادهای امنیتی، از اعدام به حبس تقلیل پیدا کرده است. به فاصله کوتاهی رزا اعتماد انصاری، وکیل مدافع توماج صالحی، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره این خبر گفت: «حدود یک ساعت پیش و پس از خبر خبرگزاری تسنیم، برای پیگیری موضوع، به شعبه یک دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم، چنین خبری کذب محض است و پرونده توماج هنوز به مرحله انشاء رأی هم نرسیده است.» او با بیان این‌که تسنیم اخلاق حرفه‌ای رسانه را رعایت نکرده است، افزود: «روی سامانه ثنا هم که پرونده را بررسی می‌کنیم، درباره وضعیت پرونده نوشته شده که این پرونده در جریان است. به این معنا که این پرونده هنوز مختومه نشده که وارد مرحله انشاء رأی شده باشیم و بررسی‌ها تمام شده باشد.» او تأکید کرد که از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رأی، چیزی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد بنابراین برای هفته آینده تصمیم‌گیری دادگاه و ابلاغ رأی پرونده روشن خواهد شد. دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه ۱۱ تیر به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» برگزار شد. مقام‌های قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اصفهان تاکنون جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی و اتهام‌های واردشده به او را اعلام نکرده‌اند. امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج اردیبهشت سال جاری گفته بود که او با پنج اتهام شامل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است. محاربه و افساد فی‌الارض از جمله اتهاماتی‌ست که بر اساس قوانین کیفری ایران ممکن است حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد. توماج صالحی ۸ آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری ایران بازداشت شد. این خواننده سبک رپ، اهل شاهین‌شهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: به ما پیام دادند که چون رئیسی در رأس دولت قرار گرفت ایران را عضو پیمان شانگهای می‌کنیم

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت ابراهیم ٰرئیسی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که دلیل پذیرش امضای شانگهای با پیشنهاد عضویت قطعی ایران، رسیدن ابراهیم رئیسی به منصب ریاست‌جمهوری بود. او در توییتر شخصی خود نوشت: «دو سال قبل چند روز پس از انتخابات ۱۴۰۰، اعضای مهم شانگهای پیغام دادند که در اجلاس آتی، مخالفت سابقشان با عضویت ایران در این سازمان را کنار می‌گذارند تا پس از ۱۶ سال، ایران از عضو ناظر به عضو اصلی تبدیل شود.» این عضو دفتر ابراهیم رئیسی می‌گوید در دوران حسن روحانی «در سال ۹۴ برای تبدیل عضویت اقدام کرده بود که با مخالفت برخی اعضای اصلی راه به جایی نبرد.» او گفت که کشورهای عضو پیمان به ما پیام داده‌اند که «انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان علت پذیرش» آن‌ها بود. ایران سه‌شنبه چهارم ژوئیه به صورت رسمی به عنوان عضو دائم و قطعی این پیمان درآمد.

عربستان سعودی و کویت: ایران هیچ حقی در میدان گازی آرش/الدره ندارد

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه این کشور نوشت: «مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم‌شده از جمله میدان گازی الدره (آرش) کاملاً و فقط متعلق به عربستان سعودی و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند». این مقام سعودی تأکید کرد که عربستان بار دیگر از ایران می‌خواهد که مذاکرات مربوط به ترسیم مرزهای شرقی منطقه آبی را که میان کویت و عربستان سعودی تقسیم شده است، آغاز کند. به‌گفته این مقام رسمی سعودی براساس قوانین بین‌المللی عربستان و کویت با یکدیگر یک طرف مذاکره‌کننده در برابر طرف ایرانی را تشکیل می‌دهند. روز دوشنبه نیز وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای همین موضع را بیان و از ایران برای ازسرگیری مذاکرات بر سر تعیین حدود مرز آبی دعوت کرده بود. سعد البراک، وزیر نفت کویت پیش از این گفته بود: «ما کاملاً تمامی فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده ایران در پیرامون میدان گازی الدره را دنبال می‌کنیم.» میدان گازی آرش دهه‌هاست که محل مناقشه ایران و کویت و عربستان سعودی است. این میدان که کشورهای عربی آن را «الدره» می‌نامند در شمال خلیج فارس قرار دارد و شرکت نفتی ژاپنی «ای‌او‌سی» آن را در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف کرد. طبق مرز آبی ادعایی ایران، حدود ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد. کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره‌برداری از این میدان گازی است و شرکت ملی نفت ایران نیز سال‌ها پیش یک حلقه چاه اکتشافی در این منطقه حفر کرد. محسن خجسته‌‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته گفت طرح توسعه این میدان در هیأت مدیره شرکت ملی نفت تصویب شد و با آماده‌ شدن شرایط، حفاری در میدان آرش آغاز می‌شود.

دوشنبه سوم جولای ۲۰۲۳: گرم‌ترین روز جهان در طول تاریخ

بر اساس داده‌های مرکز ملی پیش بینی محیطی ایالات متحده، دوشنبه سوم جولای۲۰۲۳ / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ گرم‌ترین روز ثبت شده در جهان بوده است. میانگین دمای کره زمین به ۱۷٫۰۱ درجه سانتیگراد رسید که از رکورد ۱۶٫۹۲ درجه سانتیگراد موج گرما در سراسر جهان در آگوست ۲۰۱۶ فراتر رفت. جنوب ایالات متحده در هفته‌های اخیر متاثر از موج گرمای شدید بوده است. در چین، موج گرمای پایدار با دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد ادامه یافت. شمال آفریقا دمایی نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد داشته است. حتی قطب جنوب، که در حال حاضر در دوره زمستانی خود قرار دارد، دمای غیرعادی بالایی را ثبت کرده است. قطب جنوب اخیراً رکورد دمای ماه جولای خود را با ۸٫۷ درجه سانتی گراد شکست. فریدریک اتو، دانشمند آب و هوا از موسسه گرانتهام برای تغییرات آب و هوا و محیط زیست در امپریال کالج لندن گفت: «این نقطه عطفی نیست که ما باید آن را جشن بگیریم. این حکم اعدام برای مردم و اکوسیستم‌ها است.» دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی همراه با تغییرات در الگوی ال‌نینو سبب ثبت این دمای بی‌سابقه و بالا بوده است.

یونسکو: رؤیاها و امیدهای دختران و زنان در افغانستان نابود شده است

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) چهارشنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه در توییتی از ادامه محرومیت دختران افغانستانی از آموزش و تحصیل انتقاد کرده و گفته است: «رؤیاها و امیدهای دختران و زنان در افغانستان نابود شده است. حق تحصیل آن‌ها نقض شده است و این غیرقابل قبول است.» محرومیت زنان و دختران در افغانستان ادامه دارد. طالبان در ابتدا دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه محروم کردند و سپس اواخر سال گذشته دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دختران بستند. در آخرین مورد فعالیت آرایشگاه‌های زنانه هم ممنوع شد.

نماینده شادگان: می‌خواستند من را آتش بزنند ولی فندک روشن نشد

مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایلنا گفت که به او سوءقصد شده اما ناموفق بوده است: «ما در مراسم کلنگ‌زنی دانشکده پرستاری شادگان به همراه جمعی از مسئولین حضور داشتیم که یک فرد جوانی با یک بطری بنزین ۲-۳ لیتری آمد و بنزین را روی من ریخت و در ادامه سعی کرد که بنده را آتش بزند اما فندک روشن نشد و موفق نشد.» این نماینده مجلس سال گذشته هم گفته بود که عده‌ای موتورسوار به منزل و حسینیه‌اش در شادگان تیراندازی کرده‌اند. ناصری‌نژاد در مورد انگیزه فردی که می خواست او را آتش بزند و ناموفق بود گفت که «ایشان یک مدتی دنبال اشتغال بود و مشغول هم شده بود اما می‌گفت که اینجا مناسب نیست و من باید بروم در حراست؛ خب این دیگر در اختیار ما نیست.»

گروگان‌گیری مسلحانه در داروخانه‌ای در شیراز با کشته شدن فرد گروگان‌گیر پایان یافت

سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس شامگاه سه‌شنبه ۱۳ تیر از آزادی گروگان‌ها در جریان گروگان‌گیری در داروخانه‌ای در شهر جدید صدرا شیراز و کشته شدن گروگان‌گیر خبر داد. حبیبی گفت: «حدود ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه امروز (سه‌شنبه) شخصی با یک دستگاه خودرو پراید به قصد اخاذی به داروخانه‌ای در شهرک صدرا در شیراز مراجعه و با یک قبضه اسلحه گرم اقدام به تهدید، تیراندازی و گروگان‌گرفتن پنج تن از عوامل داروخانه و شهروندان حاضر در آن مکان کرد. با حضور عوامل انتظامی در محل، فرد گروگان‌گیر اقدام به تیراندازی به سمت مأموران کرده و علی‌رغم هشدارهای پلیس از تسلیم‌شدن خودداری کرده و ضمن تهدید جانی گروگان‌ها، به درگیری با مأموران ادامه داد. در نهایت با تلاش مأموران انتظامی همه افراد گروگان گرفته شده به صورت صحیح و سالم آزاد و فرد گروگان‌گیر نیز در درگیری متقابل به هلاکت می‌رسد.» رسانه‌های ایران از انگیزه فرد گروگان‌گیر آن هم در یک داروخانه هیچ ننوشته‌اند با این حال فشارهای اقتصادی و گرانی و کمبود دارو در کشور موضوعی است که در ایران به امری روزمره تبدیل شده و در روزهای اخیر خبرهایی از افزایش خشونت‌ها در کشور منتشر شده است.

سانسور تصویر روزبه بمانی، خواننده ترانه «چشمات» به خاطر همدردی‌اش با دختران آسیب‌دیده از ناحیه چشم در قیام ژینا

روزبه بمانی، خواننده سرشناس موسیقی پاپ ایران که در همراهی با دختران آسیب‌دیده از ناحیه چشم در قیام ژینا ترانه‌ای سروده و اجرا کرده بود، در زیباشهر کنسرتی برگزار کرد. در بیلبوردهای تبلیغاتی این کنسرت تصویر بمانی را سانسور کرده‌اند. جمعه هفته گذشته در کنسرت بمانی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، او اعلام کرده بود که از خواندن آهنگ «چشمات» منع شده و فعلا امکان اجرای آن را ندارد. بمانی این ترانه را به دختران آسیب‌زدیده از ناحیه چشم در جریان قیام تقدیم کرده است. او در بخشی از این ترانه می خواند: «هر بار که من گفتم آزادی تو خون بهاشو قبل من دادی/من سرزمینم هر کجا باشه چشمای تو زیباترین جاشه!» بمانی بعد از سال‌ها در سال ۹۷ مجوز انتشار و پخش هفت آلبوم شخصی خود را با نام «کجا باید برم» از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کرد. او که نسبت به مسائل اجتماعی حساس است، پس از زلزله‌های آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۱ دکلمه «آوار» را به مردم این استان تقدیم کرده بود.

کوروش یغمایی، خواننده نام‌آشنا با دنیای موسیقی وداع کرد

کوروش یغمایی، خواننده سرشناس موسیقی راک ایران اعلام کرد که پس از انتشار دو آلبوم جدیدش با نام‌های «یاغی» و «پلاک ۴۴» توسط یک کمپانی آمریکایی، از دنیای موسیقی خداحافظی می‌کند. کوروش یغمایی با انتشار اثری از خودش با نام «راه گم کرده»، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «به آگاهی یاران مهربانم می‌رسانم که با پخش دو آلبوم «یاغی و «پلاک ۴۴» که به زودی از طریق کمپانی Now Again Records از آمریکا پخش خواهد شد، از کار در زمینه موزیک کناره‌گیری می‌کنم.» گل یخ، ریحان، هوار هوار، لیلا و پرنده مهاجر از جمله آهنگ‌های ماندگار کوروش یغمایی است. پیش از این در خرداد سال جاری این خواننده ۷۶ ساله اعلام کرده بود که وزارت ارشاد اسلامی سال‌هاست که انتشار آثار او را در ایران ممنوع کرده و با این حال صدا و سیمای جمهوری اسلامی آثار او را بدون اجازه او پخش می‌کند. در تاریخ موسیقی ایران از کوروش یغمایی به عنوان بنیانگذار موسیقی راک به زبان فارسی یاد کرده‌اند.