نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستاد کل نیروهای مسلح ایران: برنامه‌ای برای #سربازی_دختران نداریم

موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران در واکنش به خبری که درباره طرح سربازی دختران منتشر شده گفته: «طرح این مسئله شبیه یک شوخی است و ستاد کل هیچ برنامه‌ای برای سربازی دختران ندارد.» کمالی با اشاره به طرح مجلس درباره اصلاح مقررات سربازی گفته: «در این طرح نیز که برخی‌ها آن را تحت عنوان سرباز داوطلب یا سرباز داوطلب بسیجی نامیده‌اند قرار بود پیشنهادات مطرح شده برای اصلاح مقررات سربازی در کمیته‌ای تخصصی با حضور کارشناسان و نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح بررسی شود و هنوز هم چنین اتفاقی نیفتاده و این کمیته تشکیل نشده است.»

بازداشت #احمد_عراقچی، معاون ارزی سابق #بانک_مرکزی/ احمد عراقچی، برادرزاده جوان #عباس_عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای است

سخنگوی #قوه_قضاییه خبر از بازداشت #احمد_عراقچی، معاون ارزی سابق #بانک_مرکزی داده است. به گفته #غلامحسین_محسنی‌اژه‌ای، به دنبال این بازداشت که گفته شده در راستای مبارزه با #مفاسد_اقتصادی است، احمد عراقچی به #زندان منتقل شده است. پیش از این گزارش شده بود که در اولین روزهای کاری #عبدالناصر_همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی، احمد عراقچی که در دوره ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی منصوب شده بود، برکنار شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، حضور احمد عراقچی با سابقه نه چندان کافی در چنین پست حساسی بارها با انتقاد منتقدان روبه‌رو شده بود. به گفته محسنی‌اژه‌ای اما احمد عراقچی به دنبال رسیدگی به پرونده «اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور» بازداشت شده است. او به شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است یک نفر از کارمندان یکی از معاونان رییس جمهوری، چهار نفر از دلالان ارزی و یک صراف نیز در جریان این پرونده احضار و پس از انجام تحقیقات لازم، با صدور قرار بازداشت راهی زندان شده‌اند.

#اعتراضات: ششمین روز #اعتراض‌های خیابانی در #شیراز

اعتراض‌های پراکنده در شهرهای مختلف ایران برای ششمین روز پیاپی ادامه یافت. شامگاه شنبه ۱۳ مرداد پلیس استان البرز برای مقابله با اعتراض‌های مردمی در کرج و گوهردشت رفت و آمد شبانه را ممنوع و برخی از ورودی‌های این منطقه را مسدود کرد. در شیراز نیز صبح امروز یکشنبه ۱۴ مرداد تجمع‌های پراکنده‌ای شکل گرفت. در ویدئویی منسوب به تجمع مردمی در منطقه ملاصدار شیراز معترضان شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه». همزمان با این تجمع پراکنده حضور ماموران امنیتی و پلیس در شهر نیز «گسترده و پررنگ» گزارش شده است. در گوهردشت نیز که خبر کشته شدن یکی از معترضان با شلیک پلیس تائید شده، تجمع‌های پراکنده‌ای شکل گرفت. شمار ماموران پلیس و لباس شخصی‌ها در گوهردشت نسبت به روزهای پیش افزایش چشمگیری یافته است. اعتراض‌های مردمی به گرانی و بیکاری از یک هفته قبل آغاز شد و به چندین شهر تسری یافت. براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تا به حال حداقل دو تن از معترضان کشته شده‌اند. مقام‌های دولتی کشته شدن مرتضی اوتادی در گوهردشت کرج را تائید کرده‌اند. همچنین شمار بازداشت شدگان در کرج و دیگر شهرها «پرشمار» گزارش شده است. خبرهای غیررسمی از انتقال حداقل ۵۰ تن از زنان بازداشت شده به زندان قرچک حکایت دارد. ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار در تهران نیز در توییتر از بازداشت‌های گسترده معترضان خبر داده است. مقام‌های دولتی و قضایی ایران در نخستین روزهای اعتراضات، خواسته معترضان را «اقتصادی» و «به حق» دانستند. اما پس از گسترش اعتراض‌ها، همانند دیگر موارد معترضان را «وابسته به دشمن» خواندند که مطالبات «غیراقتصادی» دارند.

نامه ۲۰ نماینده #مجلس به رییس #قوه_قضاییه برای ممنوع‌الخروج کردن #ولی‌الله_سیف، رییس سابق #بانک_مرکزی/ طرح نمایندگان برای ممنوع‌الخروج کردن مسئولان دولتی

نماینده نجف‌آباد در #مجلس #ایران از نامه ۲۰ نماینده به رییس #قوه_قضاییه برای #ممنوع_الخروج کردن #ولی‌الله_سیف، رییس سابق #بانک_مرکزی خبر داده است. ولی‌الله سیف از سال ۱۳۹۲ تا اوایل مرداد ماه امسال به مدت پنج سال ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی را بر عهده داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل ابوترابی گفته است: «با توجه به اینکه خانواده وی (آقای سیف) در استرالیا به سر می‌برد، بنابراین در رابطه با وی این درخواست ممنوع‌الخروجی را مطرح کرده‌ایم تا به عملکردش #رسیدگی_قضایی شود.» این نماینده مجلس همچنین از در دست تهیه بودن طرحی خبر داده است که بر اساس آن کلیه مسئولان کشور تا رده استانداران، پس از استعفا یا برکناری تا دو سال ممنوع‌الخروج بشوند. به گفته ابوترابی هدف از این طرح این است که قوه قضاییه فرصت کافی داشته باشد تا به وضعیت عملکرد این مسئولان رسیدگی کند.

بازداشت #‌حسین_احمدی_نیاز، وکیل #رامین_حسین‌پناهی، #زندانی_سیاسی کُرد محکوم به #اعدام

#حسین_احمدی‌نیاز، #وکیل_دادگستری روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۹۷، پس از مراجعه به #دادگاه_انقلاب #سنندج برای پیگیری پرونده موکلش #رامین_حسین‌پناهی، #زندانی_سیاسی محکوم به #اعدام، بازداشت شد. به گزارش جمعیت #حقوق_بشر #کردستان، حسین احمدی‌نیاز علاوه بر وکالت رامین حسین‌پناهی، وکالت #عثمان_مصطفی‌پور، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی کرد و #هدایت_عبدالله‌پور، دیگر زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام را بر عهده دارد. او همچنین وکیل دختران #شین‌آباد است که در حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در شین‌آباد پیران‌شهر آسیب جدی دیده‌اند. بر اساس این گزارش اواسط تیر ماه سال جاری نیز شکایتی از سوی #اداره_اطلاعات علیه آقای احمدی‌نیاز مطرح شده بود که به واسطه آن به دادسرای عمومی و انقلاب شهر سنه احضار شده بود از سوی دیگر اما #زانیار_احمدی‌نیاز، فرزند ۱۹ ساله حسین احمدی‌نیاز نیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب #تهران به اتهام «اقدام علیه #امنیت_ملی و شرکت در تجمعات غیرقانونی» به هشت سال #حبس_تعزیری محکوم شده است.

#اعتراضات: #کارگران #نیشکر_هفت‌تپه برای سومین روز پیاپی #اعتصاب کردند

صدها #کارگر شرکت #نیشکر_هفت‌تپه روز یکشنبه ۱۴ مرداد، در سومین روز از #اعتصاب و #اعتراضات_صنفی، در برابر دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه سال‌هاست که با مشکل حقوق عقب افتاده و دیگر مشکلات صنفی روبرو هستند و در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به تعویق مطالبات خود دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند. مدیران دولتی و مالکان این واحد تولیدی وعده کرده بودند که با تامین اعتبار مشکلات تولید را برطرف و دستمزد معوق کارگران را پرداخت کنند. اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های کارگری سال‌های اخیر در ایران است.

طرح #خروج_زنان_نخبه از کشور بدون #اذن_شوهر در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شد

طیبیه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، زنان نخبه علمی، فرهنگی، و ورزشی بدون اذن همسر و تنها با اذن دادستان یا دادگاه صالحه یا سازمان مورد فعالیت‌شان می‌تواند از کشور خارج شوند. طبق قانون گذرنامه در جمهوری اسلامی، زنان شوهردار برای خروج از کشور به موافقت کتبی همسر و در موارد اضطراری به اجازه دادستان نیاز دارند. بر همین اساس، اگر همسر یک زن ایرانی اجازه خروج را پس بگیرد، از خروج زن از کشور جلوگیری و گذرنامه او تا رفع مانع ضبط خواهد شد. این قوانین تاکنون باعث شده که زنان ورزشکار حرفه‌ای به علت مخالفت همسر نتوانند برای حضور در مسابقات بین‌المللی از کشور خارج شوند. معروف‌ترین مورد در این زمینه، نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان بود که به علت ممنوع‌الخروجی از شرکت در جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۱۵ بازماند.

قایق افتخار #دگرباشان ایرانی با شعار «#من_قهرمانم» برنده #رژه_افتخار_آمستردام شد

قایق افتخار ایران برنده رژه افتخار #دگرباشان جنسی در #آمستردام هلند شد و جایزه بهترین قایق ۲۰۱۸ به انتخاب تماشاگران را از آن خود کرد. شماره‌ قایق ایران در این دوره ۱۸ بود و برای دومین سال پیاپی در #رژه‌_افتخار #همجنسگرایان، #دوجنسگرایان، #تراجنستیتی‌ها و #کوییرها در شهر آمستردام شرکت می‌کرد. «#من_قهرمانم» شعار امسال رنگین‌کمانی‌های ایرانی بود. به گفته خبرگزاری‌های هلند حدود صد هزار نفر برای دیدن مراسم به آمستردام آمده بودند. هماهنگی حضور قایق ایران در این رژه افتخار ‏با «بنیاد ژوپی آ» بود. دگرباشان جنسی ایرانی در شهرهایی که رژه افتخار برگزار می‌کنند، حضور دارند اما در کشور محل تولد خودشان از آزادی انتخاب گرایش جنسی برخوردار نیستند. در بیش از هفتاد کشور همجنسگرایی همچنان مجازات کیفری دارد و در هفت کشور، مجازات اعدام.

بیانیه عبدالفتاح سلطانی و معصومه دهقان: دخترمان «راه سفر به جاودانگی را برگزید»

عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی و همسرش معصومه دهقان، زندانی سیاسی دهه شصت در بیانیه‌ای درباره درگذشت دخترشان هما نوشتند: «فرزند ما و فرزند ملت ایران و ‌نمونه‌ میلیون‌ها جوان دیگری است که در روزگاری دشوار و آکنده از رنج‌های بشری به دنیا می‌آیند و در نگرانی و رنج می‌زییند، برخی نیز بی‌تابانه راه سفر در پیش می‌گیرند؛ اما «همای سعادت ما» راه سفر به جاودانگی را برگزید و سرانجام به ابدیت پیوست». خبر درگذشت هما سلطانی با واکنش گسترده و همدلانه فعالان سیاسی و مدنی و کاربران اینترنتی مواجه شد. عبدالفتاح سلطانی وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی و از پایه‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر است. او آخرین بار در تاریخ ۱۹ شهریور سال ۹۰ در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شد و از آن زمان تا کنون برای گذراندن ۱۰ سال حبس تعزیری در زندان به سر می‌برد. او در طول دوران زندان بارها خواستار اعاده دادرسی و آزادی مشروط شده اما مقامات حتی به سختی با مرخصی‌های کوتاه مدت او موافقت کرده‌اند. بسیاری در شبکه‌‌های اجتماعی فشارهای سیاسی و قضایی بر خانواده عبدالفتاح سلطانی را در مرگ او مؤثر می‌دانند. عبدالفتاح سلطانی از روز گذشته، شنبه ۱۳ مرداد برای شرکت در مراسم دخترش در مرخصی به سر می‌برد. مراسم خاکسپاری هما سلطانی دوشنبه ۱۵ مرداد برگزار خواهد شد.

حکم ۷۴ ضربه شلاق #محمد_مظفری، زندانی سیاسی در #اوین اجرا شد

به گزارش کارزار حقوق بشری «نه به زندان، نه به اعدام»، حکم ۷۴ ضربه شلاق #محمد_مظفری، #زندانی_سیاسی در #زندان_اوین تهران اجرا شد. مظفری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست احمد زرگر به دو سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است؛ حکمی که هیچ تغییری نسبت به حکم بدوی نداشت. این فعال مدنی ۲۹ ساله عضو سازمان دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران است. مأموران اطلاعات سپاه پاسداران او را ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ بازداشت کردند و پنج‌ماه در بازداشت موقت در اوین نگه داشتند. مجازات شلاق مجازاتی معمول در نظام قضائی جمهوری اسلامی است، اما کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری شلاق‌زدن را مصداق #شکنجه می‌دانند. ایران بر خلاف ۱۶۴ کشور دیگر جهان به کنوانسیون منع شکنجه ملل متحد نپیوسته است.

#حسن_سعیدی، #داود_رضوی و #عطا_باباخانی از اعضای تعاونی مسکن #اتوبوسرانی_تهران بازداشت شدند

به گزارش سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران سه عضو پروژه تعاونی مسکن #سپیدار ۲ و ۳ کارگران اتوبوسرانی تهران صبح ۱۴ مرداد توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شدند. این سه تن پس از آن دستگیر شدند که برای پیگیری وضعیت مسکن #کارگران به محل تعاونی مراجعه کردند. #سندیکای_کارگران_اتوبوسرانی گزارش کرده که به‌رغم هماهنگی قبلی با مسئولان تعاونی مسکن، اعضای هیئت مدیره به صورت پنهانی با سه تن از اعضای تعاونی مسکن «به صورت پنهانی مذاکره کردند». این اقدام مدیران تعاونی مسکن اعتراض کارگران را به دنبال داشت. به دنبال این اعتراض «با هماهنگی معاونت منابع انسانی شرکت واحد و پلیس امنیت» سه تن از اعضای سندیکا به نام‌های #حسن_سعیدی، #داوود_رضوی و #عطا_باباخانی بازداشت و به ایستگاه چهارم پلیس امنیت تهران منتقل شدند. پروژه تعاونی مسکن سپیدار ۲ و ۳ کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد تهران قراربود که سال ۹۱ تمام وتحویل داده شود.

واکنش #محمد_خاتمی به دور جدید #اعتراض‌ها: «با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم»

#محمد_خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران #اصلاحات یکشنبه ۱۴ مرداد در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس ایران به دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران واکنش نشان داد و گفت: «با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم، بهتر از این می‌توانستیم به شما خدمت کنیم.» محمد خاتمی تصدیق کرد که «همه به نحوی ناراضی هستیم» و با انتقاد از دولت و اصلاح‌طلبان گفت: « انفعال در دولت و حیرانی اصلاح طلبان در برابر این موج تبلیغات مایه تعجب است.» خاتمی مدعی شد که خواست بخش بزرگ جامعه نه «شورش و فروپاشی» نظام بلکه «زندگی امن و برخوردار و آرام» است، حتی اگر «اعتقادی به جمهوری اسلامی هم نداشته باشند.» او بار دیگر هشدار داد که «نظام باید اصلاح‌پذیر باشد، ناامیدی از اصلاح‌پذیری سبب مشکلات جدی خواهد شد.» خاتمی در انتهای این جلسه ۱۵ راهکار برای خروج از وضعیت فعلی پیشنهاد داد. از جمله آنها می‌توان به «وحدت ملی»، «برداشتن حصر»، «آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی»، «اعلام عفو عمومی» و «تشکیل دادگاه با هیأت منصفه مردمی» اشاره کرد. دور جدید تظاهرات اعتراضی از محله شاپورنو اصفهان و چند شهر دیگر سه‌شنبه گذشته آغاز شد. راهپیمایان به گرانی و نابه سامانی اقتصادی و بیکاری معترضند و شعارهایِ تندی علیه نظام مستقر در ایران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی سر می‌دهند. بخشی از این شعارها علیه اصلاح‌طلبان است: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا». اصلاح‌طلبان حکومتی به پیروی از محمد خاتمی به دنبال ایجاد به گفته خود «وحدت» هستند. الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شنبه ششم مرداد گفته‌بود که اسحاق جهانگیری به دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور خاتمی و سران نظام است. به گفته حضرتی، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد این جلسه را برای رفع محدودیت‌ها از خاتمی و ایجاد «وحدت» برگزار ‌کند.

برخورد با #تتو؟ ــ دو بازیکن پیشین #تیم_ملی از بازی در لیگ ایران محروم شدند

#کمیته_اخلاق فدراسیون فوتبال ایران در حکمی #حسین_کعبی و #محسن_مسلمان، دو بازیکن پیشین تیم ملی را از حضور در مسابقات لیگ برتر ایران محروم کرد. مرتضی تورک، معاون دادستان تهران با اعلام این حکم گفته که «نمی‌توانم توضیحات دقیق‌تری بدهم.» او از مرداد گذشته ریاست کمیته اخلاق فدراسیون را برعهده دارد. به گزارش وب‌سایت «خبرآنلاین»، مسلمان و کعبی می‌گویند مشکل پیش‌آمده برای آنها به خاطر تتوی روی بدن‌شان است. پیش از این نیز کمیته اخلاق نسبت به بازی #اشکان_دژاگه، بازیکن ایرانی‌ـ‌آلمانی در تیم ملی به خاطر تتوی روی بدنش اعتراض کرده بود. او حالا برای بازی به لیگ برتر فوتبال ایران آمده است.

اظهار نظر یک استاد حوزوی درباره #مشروطیت: مشروطه نقطه اقدامی بود برای بسط ساختارها و نظام‌های غرب و کفر در جهان اسلام

برای «سازمان تبلیغات اسلامی» سالگرد مرتبط با مشروطیت، نه ۱۴ مرداد، روز مشروطیت، بلکه ۱۰ مرداد است که سالگرد اعدام شیخ فضل الله نوری، آیت الله مخالف مشروطیت و علمدار مشروعیت است. به این مناسبت «خبرگزاری مهر» که وابسته به این دستگاه است، مصاحبه‌ای کرده با یک آخوند عضو «عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم». حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی در این مصاحبه می‌گوید انحراف در انقلاب ۱۱۲ سال پیش در فرارفتن خواست عدالت‌خانه به خواست مشروطیت بوده است: «تعریف و تمجیدهای پرورش‌یافتگان مکتب فکری و فرهنگی غرب از اوضاع به‌ظاهر به‌سامان غرب در پی پذیرفتن ساختارهای مشروطیت در بلاد غربی و درمقابل تحقیر فرهنگی اسلامی و علت عقب‌ماندگی قراردادن این فرهنگ توسط افرادی که اسلام را به‌درستی درک نکرده بودند و ازطرفی خودباختگی و شیفتگی پادشاهان در برابر نظامات غرب و عدم‌خودباوری نسبت به مسلمانان و کج‌فهمی نسبت به مسئله پیشرفت موجب شد تا عنوان عدالت‌خانه به مشروطیت تغییر یابد؛ بدون اینکه توجهی به معنای واقعی آن داشته باشند.» خود حجت الاسلام عضو «فرهنگستان علوم اسلامی قم» درباره معنای واقعی مشروطیت می‌گوید: «مشروطه به‌معنی اداره امور جامعه به‌وسیله اراده جمعی فارغ از دین و خداست. آن‌ها [روشنفکران مشروطه‌خواه] می‌خواستند با لسان اینکه مردم باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، به‌ظاهر حکومت شاهنشاهی را مشروط کنند؛ ولی در واقع جایگزینی اراده انسان و بشر به‌جای اراده خداوند و ولایت حقه مدنظرشان بود.» حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی در ادامه پس از ستایش از شیخ فضل الله به خاطر اینکه دریافته بود مشروطیت با شریعت سازگار نیست، می‌گوید: «به‌صراحت می‌توان گفت که بنیاد مشروطه همان اومانیسم است؛ یعنی انسان تصمیم می‌گیرد که سرنوشت خود را چگونه باید رقم بزند، البته فارغ از خدا و دین. به‌عبارت‌دیگر حکومت عرفی و سکولاریستی که بشر در مورد زندگی خود تصمیم می‌گیرد و این خود بنیادی از مبنا تا هدف را شامل می‌شود. به اسم دموکراسی به‌دنبال انتخاب نمایندگانی از جنس مردم بودند؛ غافل از اینکه معنای واقعی دموکراسی، آزادی بی‌قید وشرط و بدون تقید به بندگی خداوند است و مسئله فقط داشتن حق رأی نیست. مشروطه نقطه اقدامی بود برای بسط ساختارها و نظام‌های غرب و کفر در جهان اسلام به‌دور از تکنولوژی و محصولات متنوعی که قبل از ظهور مشروطه به‌وسیله این محصولات، پیشرفت خود را به رخ مسلمانان می‌کشیدند.»

تلاش ناموفق برای ترور #مادورو با پهپاد ــ گروه ناشناخته «سربازان تی‌شرت‌پوش» مسئولیت آن را پذیرفت

#نیکلاس_مادورو، رئیس‌جمهوری #ونزوئلا هنگام سخنرانی برای صدها سرباز در کنار همسرش، سیلیا فلورس ایستاده بود که هدف تلاش ناموفق مخالفان برای ترور او با پهپاد قرار گرفت. این پهپاد در آسمان در برابر چشمان آنها منفجر شد و سپس صدای انفجار دیگری به گوش رسید. او بعدتر درباره این حادثه گفت: «امروز آنها تلاش کردند مرا به قتل برسانند.» خورخه رودریگز، وزیر اطلاعات ونزوئلا زمان حادثه را کمی پس از ۵:۳۰ عصر به وقت محلی اعلام کرد؛ زمانی که مادورو در مراسم ۸۱ امین سالگرد گارد ملی حاضر شده بود. مادورو می‌گوید راست‌های افراطی که با مخالفان تبعیدشده در بوگوتا، پایتخت کلمبیا و میامی، شهر ساحلی در آمریکا همکاری می‌کنند، و نیز شخص خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا مسئول این حادثه هستند. کلمبیا این اتهام را بی‌اساس خوانده. برخی مسببان این حادثه دستگیر شده اند. ترک ویلیام، دادستان کل ونزوئلا نیز گفته که هدف این حمله نه فقط مادورو، که تمام اعضای فرماندهی نیروهای مسلح بوده است. همزمان با گمانه‌زنی‌ها در ونزوئلا درباره مقصر این حادثه، گروهی ناشناخته با نام «سربازان تی‌شرت‌پوش» مسئولیت اقدام برای ترور مادورو را پذیرفت و اعلام کرد که دو پهپاد بمب‌گذاری‌شده را برای ترور رئیس‌جمهوری ونزوئلا به کار بسته است. این گروه در توئیتی نوشت: «ما نشان دادیم آنها آسیب‌پذیرند. امروز موفق نشدیم، اما زمان آن فرا می‌رسد.» رژیم مادورو با بالاگرفتن بحران اقتصادی و کم‌یاب‌شدن مواد غذایی و دارویی و دیگر مایحتاج ضروری زندگی با اعتراض‌های گسترده روبرو بوده. پیش‌بینی می‌شود ابرتورم ونزوئلا تا یک میلیون درصد افزایش یابد. سال گذشته نیز اسکار پرز، یک افسر پلیس مخالف مادورو با هلی‌کوپتر بر فراز #کاراکاس، پایتخت این کشور پرواز کرد و روی چند ساختمان دولتی نارنجک انداخت. او شش ماه بعد در یک درگیری مسلحانه کشته شد.

خبرگزاری امنیتی فارس: نکته قابل توجه اینکه امروز هم همچون روزهای گذشته لیدر تظاهرات‌کنندگان زن بود

خبرگزاری فارس، منسوب به سپاه پاسداران، در گزارشی که شامگاه روز شنبه در باره تظاهرات اعتراضی در تهران منتشر کرد، با تأکید نوشته است که «نکته قابل توجه اینکه امروز هم همچون روزهای گذشته لیدر این افراد [معترض] زن بود.» در گزارش فارس تلاش شده جو تهران عادی جلوه داده شود. گزارش می‌گوید: «شامگاه امروز شنبه ۱۳ مرداد، نزدیک ۵۰ نفر در تقاطع خیابانهای رازی و انقلاب تجمع کرده و به سمت چهارراه کالج حرکت کردند که در نهایت جمعیت شعاردهنده به حدود ۲۰۰ نفر در محدوده پل کالج رسید، اما نیروی انتظامی فوری جمعیت را متفرق کرد.» در این گزارش همچنین آمده است: «به استثنای برخی شعارهای سیاسی هیچ خرابکاری و تخریب میدانی انجام نشد.»