نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالفتاح #السیسی: تصادف خودروها در #قاهره «اقدامی تروریستی» بود

در پی تصادف چند خودرو در قاهره، پایتخت مصر، در بامداد دوشنبه ۱۴ مرداد / ۵ اوت که منجر به کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن ۴۷ نفر شد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور در صفحه توئیتر و فیس‌بوک خود این اقدام را تروریستی خواند و گفت مصر برای مقابله با تروریسم و ریشه‌کن کردن آن، مصمم است. به‌گفته وزارت بهداشت مصر در یکی از خودروهایی که در قاهره تصادف کردند، مواد منفجره قرار داشت. این خودرو قرار بوده در عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد. وزارت کشور مصر نیز گفته است «جنبش حسم» وابسته به اخوان المسلمین قصد داشت با این خودرو دست به یک عملیات تروریستی بزند. این حادثه در نزدیکی پژوهشکده علوم غدد قاهره روی داد.

#پوتین می‌گوید اگر آمریکا موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد خود را توسعه دهد، روسیه نیز چنین خواهد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با بیان این‌که خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) شرایط را پیچیده کرده و روسیه نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. پوتین به آمریکا هشدار داد که «اگر روسیه اطلاعاتی مبنی بر توسعه موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد آمریکا دریافت کند، گزینش دیگری جز توسعه موشک‌های مشابه خود را ندارد». پوتین همچنین واشنگتن را مقصر لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دانست. پوتین از گفت‌وگوهای جدید با آمریکا استقبال کرد و آن را مانع از هرج و مرج خواند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد جمعه ۱۱ مرداد / ۲ اوت به طور رسمی لغو شد. این پیمان ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. بر اساس این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.

شبکه خبر نشست خبری #ظریف را پخش کرد اما با سانسور: قطعی‌های مکرر و نیمه‌تمام

شبکه خبر پخش زنده نشست خبری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به مناسبت روز خبرنگار را قطع کرد. شبکه خبر دوشنبه ۱۴ مرداد پخش زنده این نشست را با تأخیر آغاز کرد و در برخی فرازها که ظریف به رابطه با عربستان سعودی اشاره داشت نیز پخش سخنان او قطع شد. سرانجام با پخش اذان، پخش سخنان وزیر خارجه ایران ناتمام ماند. ظریف در پاسخ به گزارش‌هایی درباره ابراز تمایل عربستان برای کاهش تنش با ایران گفته بود از تماس عربستان با ایران بی‌خبر است. وزیر خارجه ایران همچنین گفته بود «هیچکس به تنهایی برای سیاست خارجی ایران تصمیم نمی‌گیرد.» ظریف یک بار دیگر به تأکید یادآوری کرد که قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شود: «نگران نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید. مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم که سال ۱۴۰۰ در خانه هستم و یا در دانشگاه.»

فرمانده دریابانی استان #بوشهر: دو فروند لنج تجاری در بندر بوشهر توقیف شد

سردار ولی‌الله رضایی‌نژاد، فرمانده دریابانی استان بوشهر از توقیف دو فروند لنج تجاری در بندر بوشهر خبر داد. به گفته رضایی‌نژاد از این شناورها انواع پوشاک خارجی، پنج هزار قطعه لوازم یدکی خودرو، تعداد پنج هزار طاقه پارچه، ۲۱۴ حلقه لاستیک خودرو، هزار و ۵۰۰ عدد پلی‌استیشن و انواع مواد غذایی کشف شد. فرمانده دریابانی استان بوشهر اعلام کرد که هفت نفر هم بازداشت شده‌اند. این محموله ۱۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

گروه #حماس از گفت‌وگو بین ایران و #عربستان_سعودی استقبال کرد

علی برکه، عضو دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «از گفت‌وگو بین ایران و عربستان سعودی برای کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کنیم. امیدواریم شاهد گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی و امارات باشیم.» او از کشورهای عربی خواست روابط خوبی با ایران داشته باشند و اظهار امیدواری کرد که امارات متحده عربی در موضع گیری‌های خود در ارتباط با جنگ یمن جدی باشد. امارات در ماه‌های اخیر از حضور نظامی خود در یمن کاسته است.

گروهی از هنرمندان سینمای ایران محمد رسول‌اف را تا دادگاه انقلاب مشایعت کردند

امروز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸، پیش از آخرین مهلت تقاضای تجدیدنظر در پرونده محمد رسول‌اف، کارگردان سینما، گروهی از هنرمندان، او و وکیل مدافعش ناصر زرافشان را تا دادگاه انقلاب همراهی کردند. اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، مجید برزگر، جعفر پناهی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، رضا درمیشیان، حسن پورشیرازی، کیوان کثیریان، جمال رحمتی، محمدرضا موئینی، پیمان حقانی و مجتبی میرتهماسب، همراهان رسول‌اف، رزیتا هندیجانیان (همسر) و ناصر زرافشان (وکیل) بودند. دادگاه انقلاب تهران ۲۹ تیرماه محمد رسول‌اف را به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم کرد. جلسه رسیدگی به اتهامات رسول‌اف در تاریخ ۲۳ تیرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. رسول‌اف پیش از این به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته بود که قاضی دادگاه، تقدیر جشنواره‌های خارجی از فیلم‌های او را مصداق «دشمنی با نظام» تلقی کرده و به‌عنوان سند به نقدهایی که بر فیلم‌های او نوشته شده ارجاع داده است. او را بیش از همه به‌خاطر فیلم‌های «لرد» و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» به یک سال زندان محکوم کرده‌اند.

تشکیل گروه #نجوا (جوانان مؤمن و انقلابی) در #نیروی_هوایی_ارتش جمهوری اسلامی

امیر عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تشکیل گر‌وهی از «جوانان مؤمن و انقلابی» تحت عنوان گروه «نجوا» در ارتش خبر داد. او گفت: «یک مدرسه مدیریت جهادی در دانشگاه شهید ستاری ایجاد کرده‌ایم تا کسانی که می‌خواهند درجه سرتیپی بگیرند این دوره را بگذرانند». او در توضیح ایجاد این گروه جدید در نیروی هوایی ارتش، با اشاره به جنگ خلیج فارس، گفت: «همه می‌گفتند آمریکا بر آسمان عراق مسلط است ۲۰۰ جنگنده عراقی پرواز کردند و در جای دیگری فرود آمدند. اگر تنها ۲۰ فروند از این هواپیماها خلبانان ولایی داشتند می‌توانستند ضربه محکمی به آمریکایی‌ها بزنند.»

#ظریف: توقیف #نفتکش_بریتانیا یک اقدام متقابل نبود، از وظایف خود در خلیج فارس دیگر چشم‌پوشی نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی که دوشنبه ۱۴ مرداد به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد گفت: «ما در جریان اجرای وظایف خود برای حفظ امنیت خلیج فارس برخی اوقات از بعضی تخلفات چشم‌پوشی می‌کردیم و اکنون دلیلی ندارد که در برابر تخلفات انگلیسی‌ها در این منطقه چشم‌پوشی کنیم. اقدام ما در توقیف نفتکش انگلیسی یک عمل متقابل نبود بلکه ما از تخلفات نفتکش انگلیسی چشم‌پوشی نکردیم و باید این تخلفات در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار بگیرد.» نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در توقیف سپاه پاسداران است. توقیف این نفتکش در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد. بریتانیا هرگونه مبادله دو نفتکش را رد کرده و دادگاه عالی حبل‌الطارق نیز توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران را تا ۳۰ اوت سال جاری تمدید کرده است.

#مهاجرت_کاری نیروی انسانی از ایران به عراق به دلیل «کاهش #ارزش_پول_ملی، افزایش پروژه‌های عمرانی و درآمد بیشتر در عراق»

علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو شورای‌ عالی کار می‌گوید دلیل عمده مهاجرت کاری نیروی انسانی از ایران به عراق درآمد چندین برابری به دلیل افت ارزش پول ملی است. آهنی‌ها به خبرگزاری آنا، درباره علت مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای همسایه برای اشتغال گفت: «با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش پروژه‌های عمرانی در عراق، انتقال نیروی انسانی به‌صورت طبیعی انجام می‌پذیرد». خبرگزاری آنا به‌نقل از برخی کارگران نوشته است، دستمزد روزانه هر کارگر در اربیل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار عراقی «معادل حدود ۲۵ دلار» و حدود ۳ برابر دستمزد آن‌ها در ایران است. اکثر کارگران ایرانی با ویزای یک ماهه توریستی از مرزهای ایران خارج شده و وارد کردستان عراق می‌شوند. کارگران ایرانی پس از ۲۸ روز برای استراحت به خانه بازمی‌گردند، پس از یک هفته استراحت این چرخه همچنان تکرار می‌شود. همچنین دستمزد کارگر ساده در سلیمانیه، روزانه ۳۰۰ هزار تومان است و استادکار ماهر تا روزی ۴۵۰ هزار تومان هم عایدی دارد اما اشتغال در عراق، عدم برخورداری از خدمات حمایتی، نداشتن حق اعتراض، فقدان تشکل و زندگی سخت در اتاقک‌های کارگری از مصائب این کار است.

#ظریف: هیچکس به تنهایی برای سیاست خارجی ایران تصمیم نمی‌گیرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی که دوشنبه ۱۴ مرداد به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد گفت: «برخی اوقات آمریکایی‌ها حرف‌های بزرگ‌تر از دهان‌شان می‌زنند که چه کسی در ایران مسئول است و چه کسی نقشی ندارد. در حالی‌که سیاست خارجی ایران بر اساس یک پروسه جمعی شکل می‌گیرد و هیچ کس در این روند به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. روند تصمیم‌گیری در این زمینه امری مشارکتی است و بنده نیز به عنوان یک عضو کوچک در این فرآیند حضور دارم.» وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که محمدجواد ظریف در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریما با صدور بیانیه‌ای گفته بود: «وزارت خارجه ایران صرفاً بازوی دیپلماتیک جمهوری اسلامی نیست بلکه وسیله‌ای برای پیشبرد بسیاری از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده مقام رهبری است. ظریف عامل مهمی در توانایی بخشیدن به سیاست‌های آیت‌الله خامنه‌ای در سرتاسر منطقه و سرتاسر جهان است.»

فرمانده #نیروی_دریایی ارتش: با روسیه #قرارداد_نظامی امضا کردیم که بندهایی از آن محرمانه است

حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به روسیه سفر کرده است گفت: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزارت دفاع روسیه موافقت‌نامه نظامی امضا کرده‌اند». خانزادی افزود: «بند‌هایی از این توافق‌نامه دارای طبقه‌بندی (محرمانه) است، اما در مجموع هدف از امضای آن، توسعه همکاری‌های نظامی میان دو کشور است و قطعاً بخش اعظمی از آن شامل نیرو‌های دریایی دو کشور می‌شود». او همچنین در مورد برگزاری رزمایش نیرو‌های دریایی ایران و روسیه در منطقه اقیانوس هند گفت دو کشور به توافق رسیده‌اند و این رزمایش مشترک احتمالاً تا پایان امسال برگزار می‌شود. خانزادی از «مذاکرات فشرده در ارتباط با توسعه تعاملات دفاعی و همکاری‌های نظامی در منطقه دریای خزر» با روسیه نیز خبر داد.

رهبر جمهوری اسلامی یک بار دیگر بر ضرورت #افزایش_ جمعیت ایران تأکید کرد

دوشنبه ۱۴ مرداد دفتر آیت‌الله خامنه‌ای متن سخنرانی او در فروردین سال جاری درباره ضرورت افزایش جمعیت ایران را منتشر کرده است. در فرازی از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «وقتی که عده زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند.» خامنه‌ای از هند و چین مثال آورده: «در هند و چین خود این جمعیت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفقیت‌هایی را به وجود بیاورد.» پیمانه شهرهای ایران پر شده‌اند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تا سال ۱۴۳۰، جمعیت ایران بین ۹۵ تا ۱۱۲ میلیون نفر خواهد بود. بر اساس پیش‌بینس سازمان ملل جمعیت ایران در سال ۲۰۵۰ میلادی (۹-۱۴۲۸ خورشیدی) به نقطه اوج می‌رسد و بعد از رد کردن رکورد ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، سیر نزولی جمعیت آغاز می‌شود. عیسی کلانتری در سال ۹۴ اعلام کرده بود که ٧٠‌ درصد جمعیت ایران با سرانه زیر ٩٠٠ مترمکعب آب در‌ سال زندگی می‌کنند و این امر از نظر استانداردهای جهانی به معنای وقوع یک فاجعه بزرگ است.

دیوان عدالت اداری: رای درباره الزام راهنمایی و رانندگی به #صدور_گواهینامه_موتورسیکلت_برای_زنان قطعی نیست

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از غیرقطعی بودن رای یکی از شعب دیوان درباره الزام راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان خبر داد. محسن قائمی نسب، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به خبر الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهی‌نامه موتور سیکلت برای زنان به موجب رای دیوان عدالت اداری گفت: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است.» به گفته قائمی نسب، نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال طی فرآیند قانونی است. روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصویری از حکم یکی از شعبات دیوان عدالت اداری منتشر شد که نشان می‌داد این شعبه در پاسخ به شکایت یک زن از اصفهان که اقدام نیروی انتظامی در منحصر کردن صدور گواهینامه به مردان را خلاف قانون خوانده، حق را به شاکی داده و نیروی انتظامی را ملزم به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان کرده بود.در عین حال فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با استقبال از حکم شعبه یک دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس‌راهور به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان، گفته حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری بر اساس قوانین موجود بوده و همه ما باید به قانون تمکین کنیم. او با اشاره به گفته‌های معصومه آقاپور، نماینده شبستر مبنی بر اینکه که برخی زنان در حوزه انتخابیه او برای رفتن به محل کار از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، گفت جا دارد که مجلس نیز در زمان متناسب با نیازهای جامعه زنان این موضوع را بررسی کند. فریده اولادقباد گفته به همین دلیل کمیسیون زنان نامه‌ای به معاون پارلمانی نیروی انتظامی نوشته و خواستار حضور کارشناسان نیروی انتظامی در فراکسیون برای بررسی این موضوع شده است. او ابراز امیدواری کرده که با حضور کارشناسان نیروی انتظامی در فراکسیون زنان و بحث در این رابطه متناسب با نیاز جامعه زنان، اشتغال و منطقه جغرافیایی دراین باره تصمیم‌گیری شود.