ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاوران املاک: نرخ‌های اجاره در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌نقل از مشاوران املاک از رشد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ‌های اجاره در تهران خبر داد و نوشت به همین دلیل اجاره‌نشین‌ها در شرق تهران به شهرهایی مثل پردیس، رودهن، بومهن و دماوند کوچ می‌کنند و در غرب تهران نیز مستأجران از محله‌هایی مثل پونک، جنت‌آباد، آریاشهر، شهران و شهرزیبا به منطقه ۲۱، ورآورد، گرمدره و کرج نقل مکان می‌کنند. مشاوران املاک می‌گویند افزایش قیمت کالاها باعث شده تا صاحب‌خانه‌ها اجاره را باز هم افزایش دهند اما مستأجران توانایی پرداخت مبالغ مورد نظر مالکان را ندارند. بنا به این گزارش، در منطقه پنج واقع در غرب تهران متوسط نرخ رهن کامل پنج تا ۵,۵ میلیون تومان است و در واحدهای نوساز به هفت تا هشت میلیون تومان نیز می‌رسد. سال گذشته نرخ رهن کامل در غرب تهران بین ۲,۵ تا ۳,۵ میلیون تومان بود. در منطقه چهار واقع در شرق تهران نرخ‌های اجاره به‌طور معمول ۴ تا ۴,۵ میلیون تومان است. مشاوران املاک می‌گویند در هفته‌های اخیر برخی مالکان که موفق به فروش واحدهای خود نشده‌اند قیمت پیشنهادی اجاره واحدهای نوساز را افزایش داده‌اند و قیمت رهن کامل این آپارتمان‌های کلیدنخورده به شش تا هفت میلیون تومان رسیده است. براساس آمارهای رسمی، از اواخر سال ۱۳۹۶ تا کنون قیمت مسکن در تهران حدود ۴۶۰ درصد و اجاره بها حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند که در چهار سال اخیر اجاره بها در شهر تهران حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان: در پنج روز گذشته ۱۶۲ غیرنظامی در حملات طالبان کشته شده‌اند

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان پنج‌شنبه ۱۴ مرداد / ۵ اوت در یک نشست خبری اعلام کرد که در پنج روز گذشته، ۱۶۲ غیرنظامی در حملات افراد طالبان کشته و ۲۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. شینواری گفت کشته‌شدگان غیرنظامی در نتیجه‌ بمب‌گذاری‌ اخیر در کابل و ۷۰ مورد انفجار مین و دیگر شکل‌های ترور جان خود را از دست داده‌اند. سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان همچنین افزود در طول دو ماه گذشته، ۱۷۲ مدرسه در نقاط مختلف کشور به دست طالبان تخریب و شمار زیادی از دانش‌آموزان از حق آموزش محروم شده‌اند. اجمل عمر شینواری گفت در پنج روز گذشته، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ۱۷۹ عملیات در هشت ولایت انجام داده‌ و در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۲۰۰ نفر از افراد طالبان کشته شده‌اند. در ماه‌های اخیر طالبان به حملات خود در افغانستان شدت بخشیده‌اند. آن‌ها در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

در پی انفجار ۱۴ دکل برق، در استان صلاح‌الدین عراق برق به‌طور کامل قطع شد

پس از آن‌که چند دکل برق در شرق استان صلاح‌الدین عراق منفجر و تخریب شد، برق مناطق گسترده‌ای از این استان قطع شد. صفاء الجنابی، مسئول شرکت برق استان صلاح‌الدین گفت در ساعت‌های پایانی شب گذشته چهارشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت، ۱۴ دکل‌ برق در مناطق شرقی استان هدف حملاتی قرار گرفت و تخریب شد. الجنابی افزود تلاش برای تعمیر این دکل‌ها و اتصال شبکه برق ادامه دارد. حمله به دکل‌های برق در عراق متداول شده است و به‌رغم تشکیل نیروهای ویژه برای حفاظت از شبکه‌های برق این‌گونه حملات همچنان ادامه دارد. کمبود برق در عراق به یک بحران تبدل شده و در سال‌های اخیر اعتراضات خشونت‌آمیزی را به‌ویژه در استان‌های جنوبی این کشور برانگیخته است. عراق همچنین به برق و گاز وارداتی از ایران متکی است. قطع انتقال برق از ایران به عراق و بروز بی‌ثباتی در پی استعفای ماجد مهدی هفتوش، وزیر برق عراق نگرانی از بروز اعتراضات جدید را افزایش داده است. ایران که با کمبود ارز خارجی روبه‌رو است به‌تازگی بار دیگر دولت عراق را تحت فشار قرار داده تا بدهی‌های مربوط به خرید برق را پرداخت کند. اکثر استان‌های جنوبی عراق در تابستان گرمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند و قطع برق زندگی مردم این استان‌ها را مختل می‌کند.

موج گرمای ۴۵ درجه‌ای و گسترش آتش‌سوزی در یونان، شهردار المپیا درخواست کمک کرد

بیش‌ از ۱۰۰ نقطه در یونان هم‌اکنون درگیر آتش‌سوزی است. این آتش‌سوزی‌ها از روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد آغاز شده و در پنج روز گذشته به نقاط بیشتری گسترش یافته است. مقامات آتن به ساکنان این شهر توصیه کرده‌اند در خانه بمانند و از ماسک برای محافظت در برابر خاکستر و دود استفاده کنند. ده‌ها نفر به دلیل عوارض تنفسی بستری شده‌اند. در ساعات گذشته دست‌کم ۱۵۰ خانه بر اثر آتش‌سوزی در جزیره اوویا سوخته‌اند. صبح پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد آتش‌نشان‌ها به شدت مشغول اطفای حریق در نزدیکی آتن بودند. شهردار المپیا، محل تولد بازی‌های المپیک هم از دولت خواسته کمک به اطفای حریق در این منطقه را در اولویت قرار دهند. در المپیا، حدود ۱۰۰ مأمور آتش‌نشان با سه هلیکوپتر و دو هواپیما در حال مهار آتش هستند. لینا مندونی وزیر فرهنگ یونان، شامگاه چهارشنبه گفت: «هر کاری که بتوانیم برای محافظت از موزه و محوطه باستانی المپیا انجام خواهیم داد.» کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا گفت که به یونان کمک خواهد کرد و قبرس و سوئد هم چهار هواپیمای آب‌پاش برای کمک به اطفای حریق اعزام خواهند کرد. در روزهای گذشته یک موج گرمای کم‌سابقه یونان و شرق اروپا را در برگرفته است. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دمای هوا به ۴۵ درجه افزایش یابد. تغییرات اقلیمی در قالب موج‌های گرمای بی‌سابقه هم‌اکنون خود را در شرق اروپا نشان می‌دهد. ترکیه، همسایه شرقی یونان هم با یک سلسله آتش‌سوزی دست به گریبان است.

کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدرانشان: بازنشستگان معترضند

گروهی از بازنشستگان در ایران اعلام کردند که می‌خواهند از قانون وضع شده در مجلس در زمینه‌ تعیین ساز و کار پرداخت حقوق بازنشستگان متوفی به دختران‌شان به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. به گفته‌ این بازنشستگان تا پیش از تصویب این قانون، تا زمانی که دختران مجرد بودند یا همسر متوفی داشتند می‌توانستند از کل حقوق بازنشستگانی پدرانشان بهره‌مند شوند، اما پس از تصویب این قانون، پرداخت حقوق کامل که مشمول مزایای زمان بازنشستگی می‌شد، تحت‌الشعاع قرار گرفته است. بر اساس این قانون، حقوقی که به دختران بیوه و مجرد بازنشستگان متوفی پرداخت می‌شود حتی به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است. این گروه از بازنشستگان قصد دارند ابطال مصوبه مجلس را پیگیری کنند.

تهران برای تحلیف تعطیل شد، برای کرونا نمی‌شود

زمین و آسمان تهران را برای برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) تعطیل کرده‌اند اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه روز چهارشنبه ۱۳ مرداد خود با وجود شرایط بحرانی و فاجعه‌بار موجود، درباره تعطیلی دو هفته‌ای درخواست شده از سوی وزیر بهداشت از رهبر جمهوری اسلامی، به نتیجه نرسید. معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران از تعطیلی ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری خبر داده است. به گفته غلامرضا عباس پاشا تمام ادارات، نهادهای عمومی، بانک‌ها، مؤسسات و شرکت‌های خصوصی امروز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد برای «سهولت تردد و روان سازی ترافیک» در برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری تعطیل هستند. قرار است مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب علی خامنه‌ای بعدازظهر امروز برگزار شود.